Ja, bakluckan är väl den enda delen av Y jag tycker är bättre än min model 3.
Den är inte bara bra även om det är mera lättlastat. Takhöjden för baksätespassagerare är bättre i 3:an eftersom man kommer rakt i tvärbalken med huvudet på Y. Jag är 195 cm och får den rakt i huvudet på Y. På 3:an hamnade jag med huvudet nära taket men allt gick fritt! [Min u.]
Trean har sina förtjänster helt klart, framför allt är den klart mera lätt på foten och agil jämfört med Y.
Den tvärbalken verkar ju rent utrymmesmässigt inte vara ett problem i BMW i4 som ju också har en halvkombibaklucka…
Baksätet i i4 är inte bra, minns inte hur det var med balken men när jag provkörde den kändes det betydligt sämre än Polestar 2. Barnen tyckte samma.
Kikade lite snabbt på två videor från Electrifying och Autogefühl innan jag skrev det inlägget. Verkar som huvudproblemet med i4:ans baksäte är benutrymmet i och med att bilen inte är konstruerad som elbil från grunden. Men Model 3 har väl bättre benutrymme. Ytterligare en grej med i4:ans baksäte är ju relativt lågt säte i kombination med batterier som höjer golvhöjden.
Men tycker man kan se på det här som en kompromiss. Alla vill ju inte ha SUV/Crossover. Med en halvkombibaklucka eller kombibaklucka på en Model 3, skulle det vara en grej mindre som man behöver kompromissa med ifall man inte vill ha en SUV/Crossover som Model Y. Om man nu vill ha en Tesla dvs…
En slimmad model 3 tror-hoppas-spekulerar jag på. Fokus på effektivitet för att minimera batteri-kostnad och vikt och bort med ”premium”-prylar både för kostnad, vikt och för att skapa gap till vanliga 3:
- lägre effekt och toppfart
- smala däck på enkel fälg
- bort med kameror och självkörningsdator
- nya aerodetaljer
- enklare bilstereo
- komposittak
- ej värmepump
- litet LFP-batteri
- tygklädsel
- Manuell stol/ratt/ventilation/trunk/frunk
- mindre skärm
- enklare framljus
- ingen parkeringsassistans alls
=model low qost
Vad är premium i en model 3, i jämförelse med Audi, BMW och Mercedes?
Satte fnuttar runt premium just av den anledningen. Tyskarna du nämner brukar väll dock ofta refereras till som premium, och tar man snikversionen av många lite billigare bilar, så är mycket i listan exkluderat, emedan mycket ingår om man väljer till något ”premium”-paket.
Ok, vi kanske har olika definitioner på premium. För mig är premium byggkvalitet, en känsla som är svår att sätta fingret på, men där bilen känns gediget byggd. Utrustning ser inte jag som premium, inte heller värmepump, läderklädsel, stor skärm eller liknande vilket kan finnas i många bilar som knappast skulle ses som premium, även regnsensor, stora fälgar m.m.
En slimmad model 3 tror-hoppas-spekulerar jag på. Fokus på effektivitet för att minimera batteri-kostnad och vikt och bort med ”premium”-prylar både för kostnad, vikt och för att skapa gap till vanliga 3:
- nya aerodetaljer
- enklare bilstereo
- komposittak
- ej värmepump
- litet LFP-batteri
- tygklädsel
- mindre skärm
- enklare framljus
=model low qost
- nya aerodetaljer
- enklare bilstereo
- komposittak
- ej värmepump
- litet LFP-batteri
- tygklädsel
- mindre skärm
- enklare framljus
=model low qost
Vinyl är redan ett billigt klädselmaterial.
Det är inte vinyl i Teslor.
Ok. Ett syntetisk material som inte är vävt eller stickad. Materialet är billigare än ett tyg vid samma hållbarhet.
Ska priset sänkas så är det rimligare med en billigare kvalitet av den materialtyp man redan använder.
- nya aerodetaljer
- enklare bilstereo
- komposittak
- ej värmepump
- litet LFP-batteri
- tygklädsel
- mindre skärm
- enklare framljus
=model low qost
Ok. Ett syntetisk material som inte är vävt eller stickad. Materialet är billigare än ett tyg vid samma hållbarhet.
Ska priset sänkas så är det rimligare med en billigare kvalitet av den materialtyp man redan använder.
Vinyl till exempel.
Klädsel av ylle anses tydligen vara minst lika premium som skinn numera...
- ej värmepump
Eftersom Teslas octovalve är en integrerad del av hela kyl- och värmesystemet så skulle det nog bli dyrare att ha två olika lösningar.
Angående manuell stol och ratt så använder alla nyare Teslor samma kontrollenhet (Vcleft/vcright) för alla funktioner på en sida av bilen. Så elstolar/dörrlås/fönsterhissar/elratt/rattvärme/stolsvärem m.m styrs alla av samma kontrollenhet. På "legacy auto" bilar så har man en speciell "seat module" för elstolarna vilket gör dem dyrare. På Teslor så sitter redan modulen där och därför blir det sannolikt inte billigare att ta bort elstolarna. Samma gäller el-frunk och el-trunk. Modulerna sitter redan i bilen med förberedda uttag för elöppning.
- ej värmepump
Eftersom Teslas octovalve är en integrerad del av hela kyl- och värmesystemet så skulle det nog bli dyrare att ha två olika lösningar.
Angående manuell stol och ratt så använder alla nyare Teslor samma kontrollenhet (Vcleft/vcright) för alla funktioner på en sida av bilen. Så elstolar/dörrlås/fönsterhissar/elratt/rattvärme/stolsvärem m.m styrs alla av samma kontrollenhet. På "legacy auto" bilar så har man en speciell "seat module" för elstolarna vilket gör dem dyrare. På Teslor så sitter redan modulen där och därför blir det sannolikt inte billigare att ta bort elstolarna. Samma gäller el-frunk och el-trunk. Modulerna sitter redan i bilen med förberedda uttag för elöppning.
Tydligen blev det ju billigare att plocka bort svankstödsjusteringen på passagerarstolen i alla fall.
- nya aerodetaljer
- enklare bilstereo
- komposittak
- ej värmepump
- litet LFP-batteri
- tygklädsel
- mindre skärm
- enklare framljus
=model low qost
Vinyl till exempel.
Klädsel av ylle anses tydligen vara minst lika premium som skinn numera...
Ja, en tygklädsel kan t.o.m. uppfattas som mer premium än läder.
- ej värmepump
Tydligen blev det ju billigare att plocka bort svankstödsjusteringen på passagerarstolen i alla fall.
Fast svanskstödet har faktiskt en helt egen kontrollenhet till skillnad från resten av sätesinställningen, så där kanske man kan spara några kronor på att ta bort den.
Fast svanskstödet har faktiskt en helt egen kontrollenhet till skillnad från resten av sätesinställningen, så där kanske man kan spara några kronor på att ta bort den.
Ja, det stämmer, för det följde inte med profilerna.
Jag tycker inte sättet Tesla säger i Shareholder deck låter som en billigare Model 3, men det är kanske vad de vill att jag ska tro? Citat: ” Plans for new vehicles, including more affordable models, remain on track for start of production in the first half of 2025. These vehicles
will utilize aspects of the next generation platform as well as aspects of our current platforms and will be produced on the same manufacturing lines as our current vehicle line-up.”
Hade ”Model 2” bara varit en billigare Model 3/Y hade det gått mycket fortare att lansera.
Tänker att bilen kan bli ganska annorlunda än 3/Y även om den byggs på samma produktionslina. Bara den byggs på samma sätt, samma antal stationer och moment, liknade delar etc. En annan uppsättning verktyg i plåtpressar, pressgjutningsmaskiner, plastformsprutor mm så kan ju saker skalas ner och ges en ganska annorlunda design och ändå byggas på samma lina av samma människor, robotar och infrastruktur, både hos Tesla och dess underleverantörer.
Bettar på en Juniper i skala 1:1,25 med färre och billigare komponenter av typen som andra bilar har på tillvalslistan. Juniper för att den skall passa i Berlinfabriken och Y är världens mest säljande bil. Projekt Miniper.