Vi har en global standard för hur man tankar en bil med ett pistolhandtag. När det tar 5 min att ladda till 100% så är det inte av tidsskäl. Det tar helt enkelt inte längre tid och behöver inte göra det heller eftersom tekniken finns där.backe skrev: ↑02 feb 2025 14:50Att vi ska få en global standard känns väl inte så hoppfullt, finns det någon standard alls som gäller globalt?Bo99 skrev: ↑02 feb 2025 14:08Framtiden är naturligtvis att det tar max 5 min att ladda vilken elbil som helst fullt. Ett annat alternativ är att byta batteri med ett enkelt handgrepp på elmacken. Lägg in det tomma i en automat och ta ett nytt som inte är större än en mindre resväska.
Allt kommer att bli standardiserat i hela världen.
För egen del så känns 5 min till fullt batteri ej nödvändigt, ser hellre att man kan nå typ 50 riktiga mil året om, sen vill jag gärna stanna och sträcka på benen, så kan jag toppa upp på 10 minuter så är jag nöjd, och där är vi redan som det ser ut med t.ex. Zeekr och deras Golden battery.
Zeekr är ett bra exempel på utveckling men ingen tror väl att teknikutvecklingen stannar där? För 15 år sedan var vad Zeekr lyckats med en omöjlighet och de som sa att det skulle hända blev idiotförklarade.