Elon...
Moderator: Redaktion
Re: Elon...
Kan vi försöka hålla tråden till vad Elon gör och säger istället för att det blir någon megatråd om kulturkrig eller allmänpolitik i USA?
Tips: Innehåller inlägget "Elon" så är det antagligen on topic.
Tips: Innehåller inlägget "Elon" så är det antagligen on topic.
Ändå ville Trump höga skuldtaket, för att finansiera skattelättnader för de rika, som Elon och sig själv.Teslasemitruck skrev: ↑03 feb 2025 12:18https://www.expressen.se/nyheter/varlde ... aliknande/
Det här är ju precis vad som lovades i valrörelsen och vad folket röstade för. Med tanke på hur skuldsatt US är så är det väll bra att de ser över kostnaderna.
I varje företag ser man över sina kostnader så varför ska inte ett land hålla i skattepengarna.

Att börja med tariffer till höger och vänster utan någon som helst förankring i verkligheten, är bara för att beskatta de fattiga som ska finansiera det hela.
Om vi tittar på det kommande tariffhotet mot EU, så handlar det om att Trump tycker att EU inte köper tillräckligt med bilar och grödor från USA. Han har sagt detta i intervjuer. Problemet är bara att amerikanska grödor innehåller väldigt mycket kemikalier och gifter som är förbjudna i EU, så de får inte säljas här. Amerikanska bilar är i mångt och mycket för stora för europeiska vägar och har dålig kvalitet, så vi i europa vill inte ha dem. Trumps logik är att EU ska tvinga folk och företag att köpa dessa varor i alla fall. Min personliga åsikt är att USA istället borde utvärdera vad vi vill ha och skapa produkter efter det.
Tesla Model S 90D
Här är 45 intressanta minuter om Elons arbete med DOGE.
Målet är att minska byråkrati och slöseri med skattebetalarnas pengar.
Och han gör ett fantastiskt jobb.
Målet är att minska byråkrati och slöseri med skattebetalarnas pengar.
Och han gör ett fantastiskt jobb.

Kan hålla med, men med tanke på hans centrala funktion inom hela omstöpningen så kan Elon ingå i alla allmänpolitiska ämnen med centrering till USA.
Model Y LR.
Model S70D
Genom att låta personer utan säkerhetsklassning klampa in och tanka ut data från en stor mängd myndigheter?
Elbilist sedan 2014
- Xyborg
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/robin28307
Kanske lite tidigt att utvärdera redan?
Lämpligt är väl egentligen att utvärdera om några år, det vet Trump(+Musk) såklart, men då är han inte president längre och har berikat sig själv och skiter i följderna.
- Xyborg
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/robin28307
Ja, det finns ju inget konkret som de har gjort alls i den videon. Lite svammel om vad de vill uppnå, några lösa påståenden om saker uppges kosta helt utan källhänvisningar eller referenser.
Så jag frågar igen: kan du ge några konkreta exempel på vad han gjort som är så fantastiskt? Det borde ju vara relativt enkelt att kunna peka på åtminstone en bra grej de åstadkommit?
Skaffat sig själv tillgång till hela USA:s federala betalsystem så Elon kan kolla vad alla konkurrenter till SpaceX och Tesla m.m. får i statliga medel. Ett system som ytterst få haft eller ska ha tillgång till.Xyborg skrev: ↑03 feb 2025 15:40Ja, det finns ju inget konkret som de har gjort alls i den videon. Lite svammel om vad de vill uppnå, några lösa påståenden om saker uppges kosta helt utan källhänvisningar eller referenser.
Så jag frågar igen: kan du ge några konkreta exempel på vad han gjort som är så fantastiskt? Det borde ju vara relativt enkelt att kunna peka på åtminstone en bra grej de åstadkommit?
Som hon säger i inslaget, det rimliga för DOGE är att kolla budgeten var man bör/kan kapa kostnader demokratiskt, inte på utbetalningar som redan beslutats.
Verkar allmänt inte helt populärt...
Vi har tidigare diskuterat att USA:s statsskuld är ca 36 biljoner dollar ochbacke skrev: ↑03 feb 2025 15:48Skaffat sig själv tillgång till hela USA:s federala betalsystem så Elon kan kolla vad alla konkurrenter till SpaceX och Tesla m.m. får i statliga medel. Ett system som ytterst få haft eller ska ha tillgång till.Xyborg skrev: ↑03 feb 2025 15:40Ja, det finns ju inget konkret som de har gjort alls i den videon. Lite svammel om vad de vill uppnå, några lösa påståenden om saker uppges kosta helt utan källhänvisningar eller referenser.
Som hon säger i inslaget, det rimliga för DOGE är att kolla budgeten var man bör/kan kapa kostnader demokratiskt, inte på utbetalningar som redan beslutats.
budgetunderskottet närmar sig 2 biljoner dollar.
Det här är inga små belopp om jag uttrycker mig försiktigt.
DOGE jobbar med att förbättra dessa siffror.
Och just nu är väl USAID på väg att läggas ner.
Men mycket mer görs.
Elon gör ett fantastiskt jobb.

Det sa man på Twitter också, går sämre än någonsin och värderas väl nu till 20% av vad han köpte det för eller nåt liknande? Kapa kostnader är inte alltid lönsamt, lite som att kissa på sig när det är riktigt kallt, det värmer en stund bara...Larofo skrev: ↑03 feb 2025 16:06Vi har tidigare diskuterat att USA:s statsskuld är ca 36 biljoner dollar ochbacke skrev: ↑03 feb 2025 15:48Skaffat sig själv tillgång till hela USA:s federala betalsystem så Elon kan kolla vad alla konkurrenter till SpaceX och Tesla m.m. får i statliga medel. Ett system som ytterst få haft eller ska ha tillgång till.Xyborg skrev: ↑03 feb 2025 15:40Ja, det finns ju inget konkret som de har gjort alls i den videon. Lite svammel om vad de vill uppnå, några lösa påståenden om saker uppges kosta helt utan källhänvisningar eller referenser.
Men mycket mer görs.
Elon gör ett fantastiskt jobb.![]()
Jag förstår inte ditt inlägg men är förmodigen inte "högutbildad".backe skrev: ↑03 feb 2025 16:12Det sa man på Twitter också, går sämre än någonsin och värderas väl nu till 20% av vad han köpte det för eller nåt liknande? Kapa kostnader är inte alltid lönsamt, lite som att kissa på sig när det är riktigt kallt, det värmer en stund bara...Larofo skrev: ↑03 feb 2025 16:06Vi har tidigare diskuterat att USA:s statsskuld är ca 36 biljoner dollar ochbacke skrev: ↑03 feb 2025 15:48Skaffat sig själv tillgång till hela USA:s federala betalsystem så Elon kan kolla vad alla konkurrenter till SpaceX och Tesla m.m. får i statliga medel. Ett system som ytterst få haft eller ska ha tillgång till.Xyborg skrev: ↑03 feb 2025 15:40Ja, det finns ju inget konkret som de har gjort alls i den videon. Lite svammel om vad de vill uppnå, några lösa påståenden om saker uppges kosta helt utan källhänvisningar eller referenser.
Men mycket mer görs.

-
Tycker diskussionen fungerat bra hittills. Ibland blir det ju bara konstlat om man ska knöla in ett "Elon" i varje inlägg. Vi kan väl i så fall göra som med strejken, och skapa en annan 'mer stringent' tråd där ett "Elon" bör förekomma i varje inlägg för dom av oss som föredrar det…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Elon kommer lyckas alldeles utmärkt med uppdraget att sänka kostnaderna i statsbudgeten. Det som han och Trump anser vara maskäten verksamhet klipps av, eller ner. Delar av den byggs upp igen.backe skrev: ↑03 feb 2025 16:12Det sa man på Twitter också, går sämre än någonsin och värderas väl nu till 20% av vad han köpte det för eller nåt liknande? Kapa kostnader är inte alltid lönsamt, lite som att kissa på sig när det är riktigt kallt, det värmer en stund bara...Larofo skrev: ↑03 feb 2025 16:06Vi har tidigare diskuterat att USA:s statsskuld är ca 36 biljoner dollar ochbacke skrev: ↑03 feb 2025 15:48Skaffat sig själv tillgång till hela USA:s federala betalsystem så Elon kan kolla vad alla konkurrenter till SpaceX och Tesla m.m. får i statliga medel. Ett system som ytterst få haft eller ska ha tillgång till.Xyborg skrev: ↑03 feb 2025 15:40Ja, det finns ju inget konkret som de har gjort alls i den videon. Lite svammel om vad de vill uppnå, några lösa påståenden om saker uppges kosta helt utan källhänvisningar eller referenser.
Men mycket mer görs.
Trump är smart nog att låta Elon agera bödel och syndabock (om något stort mot förmodan skulle gå snett).
Jag fattar faktiskt inte varför ni är så förbannade killen som ska städa upp 40 års amerikansk budget-all you can eat-beteende? Ni fattar ju att det inte är hållbart i längden?
Kia EV9
Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Tidigare Teslor:
Tesla model Y LR- 21
- Credde
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/christian81643
Jag tror personligen ingen är emot att man städar upp super-size-me på budgeten - troligen mer, att det är världens rikaste man som gör det och som tydligen kan få / får insikt i saker om sina konkurrenter och kan använda detta.mjwahl skrev: ↑03 feb 2025 16:47
Elon kommer lyckas alldeles utmärkt med uppdraget att sänka kostnaderna i statsbudgeten. Det som han och Trump anser vara maskäten verksamhet klipps av, eller ner. Delar av den byggs upp igen.
Trump är smart nog att låta Elon agera bödel och syndabock (om något stort mot förmodan skulle gå snett).
Jag fattar faktiskt inte varför ni är så förbannade killen som ska städa upp 40 års amerikansk budget-all you can eat-beteende? Ni fattar ju att det inte är hållbart i längden?
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
-
I det här fallet är det behjärtansvärt att någon som han ställer upp och gör jobbet. Sen kanske det görs förhastat.
Senast redigerad av Teslasemitruck, redigerad totalt 1 gånger.
Absolut, hade det funnits en folkvald politiker som hade gjort samma sak lika bra så hade jag valt hen framför en Trump/musk. Men jag tror det är lika sannolikt som att hitta en snölykta i helvetet. (kanske var Margaret Thatcher undantaget då)Credde skrev: ↑03 feb 2025 16:56Jag tror personligen ingen är emot att man städar upp super-size-me på budgeten - troligen mer, att det är världens rikaste man som gör det och som tydligen kan få / får insikt i saker om sina konkurrenter och kan använda detta.mjwahl skrev: ↑03 feb 2025 16:47
Elon kommer lyckas alldeles utmärkt med uppdraget att sänka kostnaderna i statsbudgeten. Det som han och Trump anser vara maskäten verksamhet klipps av, eller ner. Delar av den byggs upp igen.
Kia EV9
Tidigare Teslor:
Tesla model Y LR- 21
Tidigare Teslor:
Tesla model Y LR- 21
Daniel Ek och Ulf Kristersson blir bästisar. Kristersson ger Ek fria tyglar att effektivisera staten. Ek skickar ett gäng ungdomar till Sida en fredagskväll. De hotar med kustjägarna, tar över IT-systemet, stänger ute medarbetare och släcker ner sajten. Ek uttalar sig: ”Sida är kriminella – ska dö”
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Det tycker jag också. Vi har inte hotat varandra till livet än, utan samtalsnivånSwedishAdvocate skrev: ↑03 feb 2025 16:43Tycker diskussionen fungerat bra hittills. Ibland blir det ju bara konstlat om man ska knöla in ett "Elon" i varje inlägg. Vi kan väl i så fall göra som med strejken, och skapa en annan 'mer stringent' tråd där ett "Elon" bör förekomma i varje inlägg för dom av oss som föredrar det…
är rätt okej. Det verkar också som att vi slipper det mesta av Elon, politik
m m-snack i dom rena elbilstrådarna.
Och när Elon har en åsikt om det mesta vad gäller dom stora skeendena
i världen, så blir det mer eller mindre omöjligt att undvika alla möjliga ämnen.
för länder med extrema och långvariga bulimitendenser gällande statsfinanser parat med ökande kriminalitet och/eller stor invandring - så är dina ord rena profetian. Xavier Milei och Argentina är ett sådant exempel där det kan hända snart. Men även europeiska stater kommer gå igenom en förändring som kommer många att sätta i halsen. Pendeln slår tillbaks med full kraft åt höger (från att ha varit vänster rätt länge) i politiken. Politik är globalt på ett helt annat sätt idag.Kriper skrev: ↑03 feb 2025 17:10Daniel Ek och Ulf Kristersson blir bästisar. Kristersson ger Ek fria tyglar att effektivisera staten. Ek skickar ett gäng ungdomar till Sida en fredagskväll. De hotar med kustjägarna, tar över IT-systemet, stänger ute medarbetare och släcker ner sajten. Ek uttalar sig: ”Sida är kriminella – ska dö”
Kia EV9
Tidigare Teslor:
Tesla model Y LR- 21
Tidigare Teslor:
Tesla model Y LR- 21
Enig.point1 skrev: ↑03 feb 2025 17:31När man läser inläggen i denna tråden och försvaret av Elon och hans stöd till AFD, engelska högerextremister, stöd till Trump, heilande och hur det relativiseras och ses som helt oproblematiskt så blir det svårt att dra någon annan slutsats än att personerna som försvarar Elon själva sympatiserar med AFD och liknande partier. Därför känns det som ett Sisyfos-arbete att försöka övertyga dessa människor att Elon skulle vara ett problem för att han stöttar dessa. Samma personer är förmodligen de som skulle rösta på Trump i USA, AFD i Tyskland, SD i Sverige etc.
Att köpa en Tesla idag skulle för mig vara helt uteslutet. På grund av Elon så börjar ju det närma sig samma sak att köra Tesla som att åka i coal rollande Ford pickup. Man är inte säker på om personen stöttar Trump etc eller bara inte bryr sig om politik etc, men man har ju sina misstankar.
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Jag tror det bara handlar om att folk vill ha ett alternativ till det som är eller har varit styrande. Jpoint1 skrev: ↑03 feb 2025 17:31När man läser inläggen i denna tråden och försvaret av Elon och hans stöd till AFD, engelska högerextremister, stöd till Trump, heilande och hur det relativiseras och ses som helt oproblematiskt så blir det svårt att dra någon annan slutsats än att personerna som försvarar Elon själva sympatiserar med AFD och liknande partier. Därför känns det som ett Sisyfos-arbete att försöka övertyga dessa människor att Elon skulle vara ett problem för att han stöttar dessa. Samma personer är förmodligen de som skulle rösta på Trump i USA, AFD i Tyskland, SD i Sverige etc.
Att köpa en Tesla idag skulle för mig vara helt uteslutet. På grund av Elon så börjar ju det närma sig samma sak att köra Tesla som att åka i coal rollande Ford pickup. Man är inte säker på om personen stöttar Trump etc eller bara inte bryr sig om politik etc, men man har ju sina misstankar.
ag hoppas du inser att man kan gilla musks produkter och tro att Trump är bättre för USA än Biden utan att för den skull med nödvändighet innebär att man börjar heila och önska tillbaks nazismen?
Du tycker väl inte att det är Sisofysarbete att övertyga politiska motståndare - alternativet vore diktatur dvs ju rena fascismen

Kia EV9
Tidigare Teslor:
Tesla model Y LR- 21
Tidigare Teslor:
Tesla model Y LR- 21
-
1. De senaste 24 åren har USA haft en republikansk president 12 av dessa år. Och den senaste demokratiske presidenten (Biden) satt bara fyra år. Så hur mkt "bulimitendenser" är det det handlar om egentligen, och hur mkt av det amerikanska budgetunderskottet beror istället på helt unika och aldrig tidigare skådade skattesänkningar för typ de 0,01% allra rikaste i USA?…mjwahl skrev: ↑03 feb 2025 17:17[1] för länder med extrema och långvariga bulimitendenser gällande statsfinanser parat med ökande kriminalitet och/eller stor invandring - så är dina ord rena profetian. Xavier Milei och Argentina är ett sådant exempel där det kan hända snart. Men även europeiska stater kommer gå igenom en förändring som kommer många att sätta i halsen. [2] Pendeln slår tillbaks med full kraft åt höger (från att ha varit vänster rätt länge) i politiken. Politik är globalt på ett helt annat sätt idag.Kriper skrev: ↑03 feb 2025 17:10Daniel Ek och Ulf Kristersson blir bästisar. Kristersson ger Ek fria tyglar att effektivisera staten. Ek skickar ett gäng ungdomar till Sida en fredagskväll. De hotar med kustjägarna, tar över IT-systemet, stänger ute medarbetare och släcker ner sajten. Ek uttalar sig: ”Sida är kriminella – ska dö”
2. Tycker mer det verkar som att det är incumbent som 'pendeln slår tillbaka mot'. Och under de senaste ~3-4 åren tycker jag det verkar som rätt mycket av det beror på den rätt ansenliga inflation som följde efter Covid och Putins invasion i Europa. Och 'pendeln slog' ju inte till höger i t.ex. UK, Frankrike, Polen, Australien el. Brasilien senast det begav sig… Jag tror det som nu sker i USA mycket väl kan resultera i en ny pendel om mindre än två år när det återigen är dags för midterm elections i USA…
Ytterligare en 'hint' om att allt inte är så svart-vitt i USA som vissa målar i den här tråden, är ju den debatt om det amerikanska 'sjukvårdssystemet' som uppstod strax efter presidentvalet i november…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Budgetunderskottet är inte bara demokraternas fel, men det står utom alla tvivel att amerikansk statbudget är bulimisk. budgetunderskottet har gått från Ca 2 % 2000 och ca 8 % 2024.SwedishAdvocate skrev: ↑03 feb 2025 17:531. De senaste 24 åren har USA haft en republikansk president 12 av dessa år. Och den senaste demokratiske presidenten (Biden) satt bara fyra år. Så hur mkt "bulimitendenser" är det det handlar om egentligen, och hur mkt av det amerikanska budgetunderskottet beror istället på helt unika och aldrig tidigare skådade skattesänkningar för typ de 0,01% allra rikaste i USA?…mjwahl skrev: ↑03 feb 2025 17:17[1] för länder med extrema och långvariga bulimitendenser gällande statsfinanser parat med ökande kriminalitet och/eller stor invandring - så är dina ord rena profetian. Xavier Milei och Argentina är ett sådant exempel där det kan hända snart. Men även europeiska stater kommer gå igenom en förändring som kommer många att sätta i halsen. [2] Pendeln slår tillbaks med full kraft åt höger (från att ha varit vänster rätt länge) i politiken. Politik är globalt på ett helt annat sätt idag.Kriper skrev: ↑03 feb 2025 17:10Daniel Ek och Ulf Kristersson blir bästisar. Kristersson ger Ek fria tyglar att effektivisera staten. Ek skickar ett gäng ungdomar till Sida en fredagskväll. De hotar med kustjägarna, tar över IT-systemet, stänger ute medarbetare och släcker ner sajten. Ek uttalar sig: ”Sida är kriminella – ska dö”
2. Tycker mer det verkar som att det är incumbent som 'pendeln slår tillbaka mot'. Och under de senaste ~3-4 åren tycker jag det verkar som rätt mycket av det beror på den rätt ansenliga inflation som följde efter Covid och Putins invasion i Europa. Och 'pendeln slog' ju inte till höger i t.ex. UK, Frankrike el. Brasilien senast det begav sig… Jag tror det som nu sker i USA mycket väl kan resultera i en ny pendel om mindre än två år när det återigen är dags för midterm elections i USA…
Ytterligare en 'hint' om att allt inte är så svart-vitt i USA som vissa målar i den här tråden, är ju den debatt om det amerikanska 'sjukvårdssystemet' som uppstod strax efter presidentvalet i november…
Jag menar att högerpendeln slår tillbaks på idéplanet vilket tvingar både regeringar och partier gör högersvängar. Titta bara på Socialdemokraterna som gick från refugees welcome till 0 invandring och föreslå visistionszon för halva Stockholm. Moderaterna har gjort samma resa. Orsaken är att väljare har blivit mer högerorienterade och villiga att visa sitt missnöje genom att rösta på extremistpartier. Därmed anpassar etablerade partier sin politk för att inte tappa röster. Intressant att se vad AfD kommer orsaka för kursändringar i CDU och SP.
Sjukvårdssystemet i USA kan du inte ändra på 4 år - det har många presidenter upptäckt. Det är inte ens en valfråga såvitt jag har sett? Det kommer handla om sittande nya regering skapar mer pengar i plånboken för de breda lagren personer som går och röstar i USA.
Kia EV9
Tidigare Teslor:
Tesla model Y LR- 21
Tidigare Teslor:
Tesla model Y LR- 21