Elon...
Moderator: Redaktion
Re: Elon...
Elon och Trump sparar ju också väldigt mycket av skattepengarna med alla stämningar som samlas på hög.

Tesla Model S 90D
Man kommer lägga ner stora delar av usaid. De har en budget på 50 miljarder dollar om året. Snacka om besparingar. Det borde Sverige också göra. Inga bidrag till andra länder så länge välfärden inte fungerar som den ska.SwedishAdvocate skrev: ↑04 feb 2025 11:40Hur mkt pengar handlade det där om?… Ca. ~1,7 miljoner USD tyckte jag det lät som om man avrundade uppåt till närmsta hundratusental…HerrNilsson skrev: ↑04 feb 2025 10:40Herrej*vlar!Vad höll deomkraterna på med!?!?
![]()
Bra att DOGE tar fram sånt här i ljuset och räddar amerikanernas skattedollar.
[En tweet från Elon]
Misstänker att det är mkt sån här "crap" i Sverige också.
Vår egen Elon, Jens Nylander, belyser problemen på ett bra sätt, men ingen gör ju något.
Behövs en DOGE Sverige också imo.
Jämför det med t.ex. det här:Undrar vad som hade sparat mest pengar för skattebetalarna?… Å ena sidan, å andra sidan…Trump pulls back Biden drug pricing action
https://www.politico.com/newsletters/pr ... n-00199717
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
Handlar videon om Elon?
Eller ska vi chansa på att vi fattar vad du vill mena på?
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Tänkte mest på behovet av att se över korruption inom bidragsindustrin och svenska bidrag även i Sverige.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Ja, är i lite samma sits. Gillar min Model 3 från 2019 men nästa bil kommer inte bli Tesla utan mer troligt VW ID 2all eller Renault 5.jongut skrev: ↑26 jan 2025 08:34Det enda som gör att jag fortfarande kör Tesla är att jag inte har råd att byta ut den. Skulle möjligtvis kunna tänka mig att köpa begagnat, men troligtvis inte.
Såg även nu att man börjat ge sig på Teslaägare på vägarna och ute på stan. Det är inte värt det längre och det enda som skulle få mig att ändra åsikt är om de skulle peta Elon i nuläget. Jag bryr mig inte om vad Elon gör som person eller vem han väljer att omge sig med, det får stå för honom. En gång i tiden delade jag många åsikter med Elon gällande elektrifieringen men Elon slutade fokusera på det och blev en tomte. Däremot så blir jag fortfarande lite förbannad när det drabbar företaget Tesla som i min mening består av väldigt duktiga personer som gör fantastiska produkter. Jag älskar bilen fortfarande.
För min del blir det förhoppningvis den nya BMW 3 serien som ev när den kommer, förhoppningsvis finns det något värde kvar i min Tesla vid inbyte. Det är dags att börja satsa på europeiska bilar och teknologi igen. Vill Trump belägga oss med strafftullar så kommer väl detsamma gå åt andra hållet.
Uppmanar alla aktieägare att försöka sparka Elon ASAP då han förstör märkets status. MVH
Japp, välkomna till 2025.StureP skrev: ↑04 feb 2025 16:15Man kommer lägga ner stora delar av usaid. De har en budget på 50 miljarder dollar om året. Snacka om besparingar. Det borde Sverige också göra. Inga bidrag till andra länder så länge välfärden inte fungerar som den ska.SwedishAdvocate skrev: ↑04 feb 2025 11:40Hur mkt pengar handlade det där om?… Ca. ~1,7 miljoner USD tyckte jag det lät som om man avrundade uppåt till närmsta hundratusental…HerrNilsson skrev: ↑04 feb 2025 10:40Herrej*vlar!Vad höll deomkraterna på med!?!?
![]()
[En tweet från Elon]
Vår egen Elon, Jens Nylander, belyser problemen på ett bra sätt, men ingen gör ju något.
Jämför det med t.ex. det här:Undrar vad som hade sparat mest pengar för skattebetalarna?… Å ena sidan, å andra sidan…Trump pulls back Biden drug pricing action
Året då den nya Ego-Eran startade på riktigt.
Varför överhuvudtaget bry sig om någon annan än sig själv?
Det blir nog bra detta…
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
Underskottet är ca 2000 miljarder dollar per år.StureP skrev: ↑04 feb 2025 16:15Man kommer lägga ner stora delar av usaid. De har en budget på 50 miljarder dollar om året. Snacka om besparingar. Det borde Sverige också göra. Inga bidrag till andra länder så länge välfärden inte fungerar som den ska.SwedishAdvocate skrev: ↑04 feb 2025 11:40Hur mkt pengar handlade det där om?… Ca. ~1,7 miljoner USD tyckte jag det lät som om man avrundade uppåt till närmsta hundratusental…HerrNilsson skrev: ↑04 feb 2025 10:40Herrej*vlar!Vad höll deomkraterna på med!?!?
![]()
[En tweet från Elon]
Hur jobbar man på intäktsidan då?
Skattehöjningar?

Trump sa' före hans första period att USAs hela statsskuld kunde betalas av på 8 år.
Hur gick det?
Han ökade istället statsskulden med ca 8000 miljarder dollar.
Vilken clown.
-
Inte så svart och vitt i det där landet. En liten del är bistånd. Mycket är olika projekt och påverkansoperationer tre letter agency… får se vad som kommer fram.pefreli skrev: ↑04 feb 2025 20:22Japp, välkomna till 2025.StureP skrev: ↑04 feb 2025 16:15Man kommer lägga ner stora delar av usaid. De har en budget på 50 miljarder dollar om året. Snacka om besparingar. Det borde Sverige också göra. Inga bidrag till andra länder så länge välfärden inte fungerar som den ska.SwedishAdvocate skrev: ↑04 feb 2025 11:40Hur mkt pengar handlade det där om?… Ca. ~1,7 miljoner USD tyckte jag det lät som om man avrundade uppåt till närmsta hundratusental…HerrNilsson skrev: ↑04 feb 2025 10:40Herrej*vlar!Vad höll deomkraterna på med!?!?
![]()
[En tweet från Elon]
Det blir nog bra detta…
Skulle väl säga att det är tvärt om. En väldigt stor del är bistånd och en mindre del "påverkansoperationer", precis som i Sverige. Ja, vi har sådant här i Sverige också, där t.ex. filmskapare får bidrag för att ha homosexuella med i filmer för att ta ett exempel.Teslasemitruck skrev: ↑04 feb 2025 20:36Inte så svart och vitt i det där landet. En liten del är bistånd. Mycket är olika projekt och påverkansoperationer tre letter agency… får se vad som kommer fram.pefreli skrev: ↑04 feb 2025 20:22Japp, välkomna till 2025.StureP skrev: ↑04 feb 2025 16:15Man kommer lägga ner stora delar av usaid. De har en budget på 50 miljarder dollar om året. Snacka om besparingar. Det borde Sverige också göra. Inga bidrag till andra länder så länge välfärden inte fungerar som den ska.SwedishAdvocate skrev: ↑04 feb 2025 11:40Hur mkt pengar handlade det där om?… Ca. ~1,7 miljoner USD tyckte jag det lät som om man avrundade uppåt till närmsta hundratusental…HerrNilsson skrev: ↑04 feb 2025 10:40Herrej*vlar!Vad höll deomkraterna på med!?!?
![]()
[En tweet från Elon]
Det blir nog bra detta…
Många tycker det är bra, medans andra hatar det. Själv bryr jag mig inte, då det är småpengar i sammanhanget.
Tesla Model S 90D
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Om det nu är så utomparlamentariska och regelvidriga tillgångavägssätt som används nu så är min prognos att vi sett det sista demokratiska valet i USA. Och med det kommer komma amerikanska flyktingar efterom oliktänkande inte kommer vara önskvärda där.
Men jag hoppas verkligen att det inte är så.
Och innan nån kallar mig för woke (jag ser ner på er som använder det som något slags nedsättande etikett) så har jag aldrig röstat varken V, S eller MP.
Men jag hoppas verkligen att det inte är så.
Och innan nån kallar mig för woke (jag ser ner på er som använder det som något slags nedsättande etikett) så har jag aldrig röstat varken V, S eller MP.
Model Y LR AWD 2022
För mig var det helt orimligt att tänka sig att Trump skulle gå segrande ur valet med tanke på den svenska mediabilden av honom. Det skulle ju du innebära att en majoritet av amerikanarna är högaffelsvingande galningar och/eller imbecilla. Vilket jag förväntade mig men inte var bilden jag fick.ONSatan skrev: ↑03 feb 2025 22:13ergo skrev: ↑03 feb 2025 21:48Det är inget fel på USA. Jag var där på roadtrip förra året och träffade helt vanliga människor som röstar Trump vilket förvånade mig. Det som visar sig vara fel är den bilden som målas upp av USA och amerikanare i media. Jag har slutat läsa svt och DN, de har förverkat sitt förtroendekapital likt kvällsblaskorna.
Vad menar du?
Du tog en road tripp och träffade några Trumpamerikaner som var trevliga? Detta förvånade dig vilket resulterade i att du nu slutat läsa annat än typ posts på Twitter?
Och, kommer vetskapen om dina Trumpamerikaner göra att tullar och problem de skapar känns bättre? Kommer du ha lättare att se tex Ukrainare lida när USAID försvinner?
Håller man utkik efter hur rubriker och referat hanteras av SVT Nyheter med kritiska ögon så ser man att delar av texter tonas ner eller lyfts fram på ett elegant och sneaky vis för att lägga en knapp märkbar nyans av önskat narrativ på innehållet. T.ex detta stycke från förra veckan:
"De frisläppta /../ kvinnorna log och såg välbehållna ut och höll i bruna pappåsar."
Allt ovan är sant, men förmedlar snarare känslan av någon som lämnat ett scoutläger med en goodiebag än blivit utnyttjade i ett fångläger.
Tullarna är framförallt ett förhandlingskort, vi får väl se hur det spelar ut sig i förlängningen. Samma med Grönland, detta är väl mest sannolikt ett move för att hålla borta Kina och Ryssland från Arktis.
USAID verkar lidit av korruption och tveksam styrning. Usaids vara eller inte vara kommer inte påverka hur jag känner för Ukrainas lidande.
Y LR '24
S LR '20 (såld)
3 LR '19 (såld)
S LR '20 (såld)
3 LR '19 (såld)
-
Dyker upp svar om varför Elon forcerade för att ta kontroll.
En kommentar i kommentarsfältet till videon:
"My 88 year old Mother went to get her much needed heart medicine today and she normally pays $12 today we had to walk away without it… it was $497 bucks. I hate you Trump."
En kommentar i kommentarsfältet till videon:
"My 88 year old Mother went to get her much needed heart medicine today and she normally pays $12 today we had to walk away without it… it was $497 bucks. I hate you Trump."
Tesla Model S 90D
-
Skrivs ju mycket om vad Elon gör i denna tråd men kanske är mer intressant vad han inte gör?
Följer Elons Twitterflöde och han sprutar ut inlägg i en rasande takt mer eller mindre dygnet runt.
Det intressanta är att i stort sett inga inlägg handlar om Tesla.
Känns ju som Tesla får mycket mindre positiv press nu för tiden och det beror väl till stor del
på att förr var ju Elon en mästare på göra inlägg och hyss som genererade positiv uppmärksamhet
i media - på så sätt byggdes varumärket upp med positiva värderingar till ingen kostnad alls i stort sett.
Min känsla är att Elon helt har tröttnat på Tesla, eller vad tror ni? (förutom att han har "lite" annat på
dagordningen just nu då)
Följer Elons Twitterflöde och han sprutar ut inlägg i en rasande takt mer eller mindre dygnet runt.
Det intressanta är att i stort sett inga inlägg handlar om Tesla.
Känns ju som Tesla får mycket mindre positiv press nu för tiden och det beror väl till stor del
på att förr var ju Elon en mästare på göra inlägg och hyss som genererade positiv uppmärksamhet
i media - på så sätt byggdes varumärket upp med positiva värderingar till ingen kostnad alls i stort sett.
Min känsla är att Elon helt har tröttnat på Tesla, eller vad tror ni? (förutom att han har "lite" annat på
dagordningen just nu då)
-
Nej. Det var det militära stödet Zelensky pratade om. USAID pysslar knappast med vapen.Teslasemitruck skrev: ↑04 feb 2025 23:21Zelensky sa att de bara fått hälften av biståndet från USAID.
Eftersom Grönland är danskt skulle ju NATO ändå försvara det om Kina eller Ryssland skulle försöka ta över. Amerikanerna har ju också sedan länge redan en bas på Grönland
Varför han vann beror kanske inte på att den största andelen av amerikaner ville ha honom som president, utan på vad amerikanarna benämner som "vote suppression". Man gör alltså röster ogiltiga av olika anledningar och detta skedde tydligen väldigt mycket i detta valet.ergo skrev: ↑04 feb 2025 22:52För mig var det helt orimligt att tänka sig att Trump skulle gå segrande ur valet med tanke på den svenska mediabilden av honom. Det skulle ju du innebära att en majoritet av amerikanarna är högaffelsvingande galningar och/eller imbecilla. Vilket jag förväntade mig men inte var bilden jag fick.ONSatan skrev: ↑03 feb 2025 22:13ergo skrev: ↑03 feb 2025 21:48Det är inget fel på USA. Jag var där på roadtrip förra året och träffade helt vanliga människor som röstar Trump vilket förvånade mig. Det som visar sig vara fel är den bilden som målas upp av USA och amerikanare i media. Jag har slutat läsa svt och DN, de har förverkat sitt förtroendekapital likt kvällsblaskorna.
Vad menar du?
Du tog en road tripp och träffade några Trumpamerikaner som var trevliga? Detta förvånade dig vilket resulterade i att du nu slutat läsa annat än typ posts på Twitter?
Och, kommer vetskapen om dina Trumpamerikaner göra att tullar och problem de skapar känns bättre? Kommer du ha lättare att se tex Ukrainare lida när USAID försvinner?
Håller man utkik efter hur rubriker och referat hanteras av SVT Nyheter med kritiska ögon så ser man att delar av texter tonas ner eller lyfts fram på ett elegant och sneaky vis för att lägga en knapp märkbar nyans av önskat narrativ på innehållet. T.ex detta stycke från förra veckan:
"De frisläppta /../ kvinnorna log och såg välbehållna ut och höll i bruna pappåsar."
Allt ovan är sant, men förmedlar snarare känslan av någon som lämnat ett scoutläger med en goodiebag än blivit utnyttjade i ett fångläger.
Tullarna är framförallt ett förhandlingskort, vi får väl se hur det spelar ut sig i förlängningen. Samma med Grönland, detta är väl mest sannolikt ett move för att hålla borta Kina och Ryssland från Arktis.
USAID verkar lidit av korruption och tveksam styrning. Usaids vara eller inte vara kommer inte påverka hur jag känner för Ukrainas lidande.
Senast redigerad av DanneB, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model S 90D
-
Känns som denna tråd börjar glida helt off topic nu med massa inlägg som mer handlar om Trump utan direkt knytning till Elon.
Och ja, jag har också syndat mot detta. Men jag tycker vi borde se till att alla inlägg har en klar koppling till Elon,
särskilt med tanke på trådens namn.
Och ja, jag har också syndat mot detta. Men jag tycker vi borde se till att alla inlägg har en klar koppling till Elon,
Kopplingen till Elon i videon ovanför kan hittas i kommentarerna till videon.gjohansson skrev: ↑04 feb 2025 23:47Känns som denna tråd börjar glida helt off topic nu med massa inlägg som mer handlar om Trump utan direkt knytning till Elon.
"TRUMP even THANKED ELON'S TECHNICAL HELP and his computer prowess. IT'S ON TAPE!
Tesla Model S 90D
Ja herregud vilket problem att de spenderat knappt ett par miljoner dollar för att öka förståelse och tolerans för t.ex jämlikhetsfrågor och HBQT frågor. Helt klart värt att offra några tusentals unga kvinnors liv för att slippa sånt.HerrNilsson skrev: ↑04 feb 2025 10:40Herrej*vlar!Vad höll deomkraterna på med!?!?
![]()
Och det är bara en liten liten del av konsekvensera av Musk/Trumps agerande: https://www.theguardian.com/global-deve ... n-of-usaidAnalysis confirms that several thousand women and girls are likely to die from complications during pregnancy and childbirth as a direct result of Trump’s order to freeze aid to the agency for 90 days.
Att hurra över detta, som en del gör, är så j--kla oempatiskt och upprörande så jag inte finner ord. Hur är man funtad när man hellre ser att människor dör än ser en pjäs syfta att öka försåelse för HBQT frågor i länder där homosexuella förtrycks? Och önskar att det vore likadant i Sverige?
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- Credde
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/christian81643
Artikel i Expressen om larmet inifrån.
https://www.expressen.se/nyheter/varlde ... -olagligt/
https://www.expressen.se/nyheter/varlde ... -olagligt/
Jag tror dom flesta är överens om, att det är bra att det görs nånting men sätet som det göras på är diskutabelt.Men det är den övergripande bilden det väcks mest frågor kring. Flera juridiska experter och anställda på departementen och myndigheterna uttrycker stor oro över hur Musk och hans team agerar som en insatsstyrka, utan att lyda under vanliga regler eller begränsningar.
– Det framstår som att det finns en slags skuggregering som existerar, agerar och utövar makt utanför de kanaler och lagar som konstitutionen och kongressen godkänner, säger Blake Emerson, professor i konstitutionell rätt vid UCLA, till tidningen.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
en stor del av ökningen av statsskuld är relaterad till hanteringen av Covid 19. Men han verkat ha ökat den ja.Magre skrev: ↑04 feb 2025 20:34Underskottet är ca 2000 miljarder dollar per år.StureP skrev: ↑04 feb 2025 16:15Man kommer lägga ner stora delar av usaid. De har en budget på 50 miljarder dollar om året. Snacka om besparingar. Det borde Sverige också göra. Inga bidrag till andra länder så länge välfärden inte fungerar som den ska.SwedishAdvocate skrev: ↑04 feb 2025 11:40Hur mkt pengar handlade det där om?… Ca. ~1,7 miljoner USD tyckte jag det lät som om man avrundade uppåt till närmsta hundratusental…HerrNilsson skrev: ↑04 feb 2025 10:40Herrej*vlar!Vad höll deomkraterna på med!?!?
![]()
[En tweet från Elon]
Hur jobbar man på intäktsidan då?
Skattehöjningar?![]()
Trump sa' före hans första period att USAs hela statsskuld kunde betalas av på 8 år.
Hur gick det?
Han ökade istället statsskulden med ca 8000 miljarder dollar.
Vilken clown.
Kia EV9
Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Elon har helt tappat det. Tur jag sålde Teslan förra året. Nu åker aktierna också. Har översett med hans beteende förut men nu går det inte längre. Varumärket Tesla kommer nog få mycket stryk. Liksom aktien. Trist. Han skulle hållt sej till företagande o skippat politiken, framförallt ihop med mytomanen och supernarcissisten Herr T. Helt galet det det håller på med staterna. Kanske man skulle blanka aktien?
Model Y LR -21
Mini electric -22
S90D -17 såld
Mini electric -22
S90D -17 såld
Vad tror ni? Är det ekonomiska anledningar eller Elons uppförande som orsakar Teslas försäljningstapp?
Hur påverkar detta andrahandsvärdet?
Hur påverkar detta andrahandsvärdet?
Tesla Model S 90D