Hur blir det? V2G

Här diskuterar vi om Teslas framtida produkter

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2554
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Hur blir det? V2G

Inlägg av TeslaTissel »

Någon som har span på när och hur Tesla kommer med V2G?

Vad jag förstår har Cybertruck redan det? Tester?

Läs mer i mitt inlägg här:
https://blog.ho-form.se/2024/11/det-lossnar-for-v2g/

Tackar och ser fram mot spännande återkoppling
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2455
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Hur blir det? V2G

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Har Cybertruck verkligen det? Är det inte bara ett eluttag på 230 volt som finns på flaket?

Såg på årets elmässa att det börjar komma produkter, men väldigt högt pris fortfarande.

Nu kämpar ju de flesta elbilsägare med att fylla upp batteriet, att då tömma ur det igen känns inte så smart.

Möjligen om effektavgifterna i framtiden blir väldigt höga, då kanske det kan vara intressant. Men om inte bilen är hemma just då blir det ju ändå en hel månads effektavgift.

Jag tror det bästa är att kunna styra elbilsladdningen helt optimalt istället.
.
20241016_094234.jpg
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8123
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Hur blir det? V2G

Inlägg av fth »

Off Grid Byggaren skrev: 14 nov 2024 15:10
Har Cybertruck verkligen det? Är det inte bara ett eluttag på 230 volt som finns på flaket?
Cybertruck har V2H, med en Wall Connector och Powerwall och/eller en "gateway" kan man plocka ut 11kW via laddkontakten till sitt hus.

Sen finns det som du säger vanliga eluttag på flaket, men det är väl inte vad som diskuteras här?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8123
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Hur blir det? V2G

Inlägg av fth »

Här beskrivs vilka möjligheter som finns:

https://www.tesla.com/support/powershare

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 07 feb 2023 09:42
Ort: Östergötland

Re: Hur blir det? V2G

Inlägg av MY_piraya »

skulle tro det som bromsar de flesta entusiaster idag med V2x är hur det påverkar batterierna i bilarna.
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8123
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Hur blir det? V2G

Inlägg av fth »

Jag tror dock inte CT har "riktig" V2G, dvs möjligheten att använda batteriet för att köpa/sälja el och/eller nättjänster, men jag kan ha fel, beskrivningarna fokuserar iaf på detta som "home backup" vid elavbrott och liknande.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2554
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Hur blir det? V2G

Inlägg av TeslaTissel »

MY_piraya skrev: 14 nov 2024 15:23
skulle tro det som bromsar de flesta entusiaster idag med V2x är hur det påverkar batterierna i bilarna.
Det har gjort tusentals tester på batteripaketen och precis som med degradering är det inga bieffekter.
Minns inte exakt nu vilka som sammanställde tester men denna studie publicerades i år: https://www.sciencedirect.com/science/a ... via%3Dihub

Apropå så har redan Vattenfall gjort en rolig konvertering av en BANDVAGN!
Den elektrifierade bandvagnen kan fungera som reservkraft och föra in effekt i systemet, tack vare Vehicle-to-Grid (V2G) funktionalitet. Den kan även fungera som en ”powerbank”, vilken kan ladda handmanövrerade maskiner, som till exempel borrmaskiner och handsågar. Tekniken som möjliggör det är V2L(Vehicle-to-Load), vilket är väldigt praktiskt och användbart för de operatörer som arbetar ute i fält.
https://www.vattenfalleldistribution.se ... bandvagn/?
Senast redigerad av TeslaTissel, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8401
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Hur blir det? V2G

Inlägg av spacecoin »

TeslaTissel skrev: 14 nov 2024 23:01
MY_piraya skrev: 14 nov 2024 15:23
skulle tro det som bromsar de flesta entusiaster idag med V2x är hur det påverkar batterierna i bilarna.
Det har gjort tusentals tester på batteripaketen och precis som med degradering är det inga bieffekter.
Minns inte exakt nu vilka som sammanställde tester men det går nog att hitta på nätet?
Jag tror inte det här stämmer. Det blir många discharge cycles med V2G/V2L om man har solceller.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2554
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Hur blir det? V2G

Inlägg av TeslaTissel »

spacecoin skrev: 14 nov 2024 23:07
TeslaTissel skrev: 14 nov 2024 23:01
MY_piraya skrev: 14 nov 2024 15:23
skulle tro det som bromsar de flesta entusiaster idag med V2x är hur det påverkar batterierna i bilarna.
Det har gjort tusentals tester på batteripaketen och precis som med degradering är det inga bieffekter.
Minns inte exakt nu vilka som sammanställde tester men det går nog att hitta på nätet?
Jag tror inte det här stämmer. Det blir många discharge cycles med V2G/V2L om man har solceller.

Se här: https://www.sciencedirect.com/science/a ... via%3Dihub
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8401
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Hur blir det? V2G

Inlägg av spacecoin »

TeslaTissel skrev: 14 nov 2024 23:25
spacecoin skrev: 14 nov 2024 23:07
TeslaTissel skrev: 14 nov 2024 23:01
MY_piraya skrev: 14 nov 2024 15:23
skulle tro det som bromsar de flesta entusiaster idag med V2x är hur det påverkar batterierna i bilarna.
Det har gjort tusentals tester på batteripaketen och precis som med degradering är det inga bieffekter.
Minns inte exakt nu vilka som sammanställde tester men det går nog att hitta på nätet?
Jag tror inte det här stämmer. Det blir många discharge cycles med V2G/V2L om man har solceller.

Se här: https://www.sciencedirect.com/science/a ... via%3Dihub
Jag är fortfarande skeptisk. Det är ju inte som att dom testat det här på riktigt och över lång tid i olika use-cases. En studie är ingen studie som man säger om forskning.

Tyvärr är det en downside för biltillverkaren att tillåta V2X inom garantitiden. Det finns ingen upside för biltillverkaren om man inte hyr eller leasar batteriet. Det vore fantastiskt om det skulle komma V2X på bred front så klart för elnätet och för solels-producenter som jag.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2455
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Hur blir det? V2G

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Nu har Tesla presenterat V2H på Amerikanska marknaden för Cybertruck.

Med en Powerwall och nya laddboxen så funkar det tydligen att plocka ut drygt 11 kW.

https://www.tesla.com/powershare
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8123
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Hur blir det? V2G

Inlägg av fth »

Off Grid Byggaren skrev: 04 feb 2025 20:04
Nu har Tesla presenterat V2H på Amerikanska marknaden för Cybertruck.

Med en Powerwall och nya laddboxen så funkar det tydligen att plocka ut drygt 11 kW.

https://www.tesla.com/powershare
Eh… nu? Det där är väl samma lösning som dom visade redan vid launch och som vi diskuterade i höstas i den här tråden (någon sida upp)?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2455
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Hur blir det? V2G

Inlägg av Off Grid Byggaren »

fth skrev: 04 feb 2025 20:12
Off Grid Byggaren skrev: 04 feb 2025 20:04
Nu har Tesla presenterat V2H på Amerikanska marknaden för Cybertruck.

Med en Powerwall och nya laddboxen så funkar det tydligen att plocka ut drygt 11 kW.

https://www.tesla.com/powershare
Eh… nu? Det där är väl samma lösning som dom visade redan vid launch och som vi diskuterade i höstas i den här tråden (någon sida upp)?

/fth
Ok, jag hade missat det.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 378
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Hur blir det? V2G

Inlägg av Holve »

TeslaTissel skrev: 14 nov 2024 23:25
spacecoin skrev: 14 nov 2024 23:07
TeslaTissel skrev: 14 nov 2024 23:01
MY_piraya skrev: 14 nov 2024 15:23
skulle tro det som bromsar de flesta entusiaster idag med V2x är hur det påverkar batterierna i bilarna.
Det har gjort tusentals tester på batteripaketen och precis som med degradering är det inga bieffekter.
Minns inte exakt nu vilka som sammanställde tester men det går nog att hitta på nätet?
Jag tror inte det här stämmer. Det blir många discharge cycles med V2G/V2L om man har solceller.

Se här: https://www.sciencedirect.com/science/a ... via%3Dihub
Folkvagn har ju en gräns på 10000 kWh sedan stängs funktionen av.

Kommer ju aldrig tjäna igen pengarna som den dyrare laddboxen kostar.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Skriv svar