Nu är det snart dags för min första längre Teslatur själv i bilen, dvs utan att behöva ta hänsyn till barnens åksjuka eller att begränsa antalet timmar på vägen per dag. På torsdag kör jag Bergen-Göteborg, ca 75mil. När jag tidigare kört med fossilare ensam så har jag klarat sträckan på 11 timmar. Ska bli väldigt intressant att se hur lång tid det tar nu inkl laddstopp (som självklart ska kombineras med de stopp man ändå behöver göra för att gå på toa, äta etc.
Nån annan som har jämfört samma sträcka med och utan Tesla (dvs en sträcka som innehåller fler än ett laddstopp)?
Ska bli riktigt kul att kunna dra på lite på de kurviga norska fjord- och fjällvägarna, något som annars inte harmonierat särskilt bra med åksjuka barn i vintras skapade jag lååånga köer eftersom vi var tvungna att köra betydligt långsammare än hastighetsgränsen och att det ofta är en bit mellan "omkörningsfickorna"
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Kör då å då Linköping - Sandane ( Norge). Ca 90 mil. Tar ca en timme längre tid dvs lite under 10% extra. Laddar till 90% i Karlstad och lite mer i Lillehammer. Resan inkluderar fjällövergång till västlandet.
Laddar knappt 100 % hemma för att få lite kortare laddtid i Karlstad. 1 timme i Lillehammer ca.
/70D
PS
Brukar stanna en gång å äta ordentligt med kaffe till maten och naturens krav, så just en av laddningarna kommer lite "på köpet" rent tidsmässigt. I vintras behövde jag ladda ett par extra gånger när väglaget var som sämst, men även med fossilen går det ju lite långsammare då.
12-13 Tim m Tesla, 11-12 med fossilen torr sommartid.
DS
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Vi brukar åka Stockholm - Piteå i Norrland, just nu är det lite struligt pga att vi har 85RWD med 22" däck så förbrukningen är aningen hög och räckvidden är inte den längsta. Sista SuC är ju i Sundsvall så det blir att stanna länge på CHAdeMO i Umeå.
Vi åker då hela familjen, dvs 5 personer. Sträckan är på 82 mil och google maps säger 9,5h.
I fossilbilen så kör vi på ca 11-11,5h.. Äta x2, toa, snacksköp, en person i bilen ska ha rökpaus, bensträckare ofta (blir mer trött o ofokuserad när jag kör fossilbilen som inte har adaptiv farthållare eller autopilot..).
I Teslan så kör vi på ca 12,5-13h. Då synkar vi äta, toa, snacksköp o rökpauser med laddstopp. Ett av laddstoppen är ju CHAdeMO där vi måste ladda fullt.. och vi brukar komma dit med låg batterinivå.. Bensträckarna gör jag varje laddtillfälle, springer runt på parkeringen, spelar fotboll med små brorsorna m.m. Jag kan hålla mig fokuserad och alert i dom ca 2.5h mellan SuC tack vare autopiloten och adaptiv farthållare.
Så ca 1h-1,5h extra på en lång resa är inte så farligt.. Jag skulle räkna med att om man har en 90D med 19" däck och Tesla byggt SuC i Umeå trakterna så kan man nog köra upp på 11,5-12h drygt.. vilket är detsamma som när vi kör vår fossilbil upp.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Ja, vi har ju en 60RWD. Så vi får lägga lite extra ladd-tid när vi ska långt jämfört med er med större/nyare batteripack.
x1,5 funkar bra för oss. Men det är kanske närmare 1,1 - 1,3 för er?
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Vid körning 100 mil genom Tyskland landade jag på 15-20% extra tid och mycket fräschare efter jämfört med fossil.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Inte egentligen samma sak som du frågar efter, men jag reflekterade över det här när vi körde Göteborg-Stockholm-Göteborg över flygarhelgen. Innan när vi hade fossilbil körde vi den vändan ett antal gånger. Det brukade ta ca sex timmar enkel väg. Nu gjorde vi det med Teslan - och det tog ca sex timmar enkel väg! Då är det ju med småbarn och matpaus. Men överlag är det verkligen nästan aldrig vi som väntar på bilen, utan nästan alltid tvärtom, den som är klar långt före oss.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Grovt räknar jag för varje körd mil så måste jag ladda 1 minut. Det gör 6 minuter per mil vid 120km/tim istället för 5 minuter i fossilbil.
Faktor 1,2 alltså. Det brukar stämma ganska bra. Och då räknar jag inte in att man faktiskt gör fikapauser även när man kör på bensin.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Sedan kan man ju börja med fullt batteri och sluta med nästan tomt om man vet att man kan ladda när man kommer fram. Så för att köra 60 mil behöver du förmodligen bara ladda ca 30 min. Men det är här min räckviddsångest kommer in, att man inte vet säkert att det kommer funka att ladda när man kommer fram. I t ex Hemsedal och Trysil har jag velat ladda på sista superchargern på ditvägen så att jag kunnat ta mig tillbaka till samma supercharger ifall det inte går att ladda på destinationen
Men överlag är det verkligen nästan aldrig vi som väntar på bilen, utan nästan alltid tvärtom, den som är klar långt före oss.
Jag har kört långt både med och utan barn. Stoppen med barn blir som du beskriver - innan vi alls hunnit få maten, är bilen färdig för att köra vidare. När sista pomfritten är uttråcklad ur håret, och det obligatoriska storgrälet över någon happy-meal-leksak är avklarat, är bilen fylld till 100% vilket reducerar kommande stopp avsevärt (eller eliminerar dem helt).
När jag kör själv däremot, kommer jag ofta på mig själv med att sitta och trumma med fingrarna mot knät medan jag väntar vid något ofrivilligt laddstopp vid en överdimensionerad parkering i Arboga.
ska du ta första stopp
1. aksdal
2. lyngdal
3. porsgrun
sandefjord-strömstad eller drar du via moss?
4. uddevalla
5. framme
har kört några gånger från kristiansand - malmö o då tar de 12h. det e 80mil
planen var egentligen att köra över Hardangervidda och ta första laddning på Gol, men nu har det gått nåt ras innan Hardangerbron, så skippar den vägen. Istället blir första laddning Aurland. Sen kanske nån minut på Gol (men tror inte det behövs, får se), sen Lier eller Solli beroende på hur batteriet "mår", Dröbaktunneln och sista stopp Uddevalla. Har ganska många SC på vägen, så kan välja och vraka lite allt eftersom. Blir intressant att se!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
ska du ta första stopp
1. aksdal
2. lyngdal
3. porsgrun
4. uddevalla
5. framme
planen var egentligen att köra över Hardangervidda och ta första laddning på Gol, men nu har det gått nåt ras innan Hardangerbron, så skippar den vägen. Istället blir första laddning Aurland. Sen kanske nån minut på Gol (men tror inte det behövs, får se), sen Lier eller Solli beroende på hur batteriet "mår", Dröbaktunneln och sista stopp Uddevalla. Har ganska många SC på vägen, så kan välja och vraka lite allt eftersom. Blir intressant att se!
ska du ta första stopp
1. aksdal
2. lyngdal
3. porsgrun
4. uddevalla
5. framme
Shit va många fina cykelbackar du passerar!
jepp, och jag brukar omväxlande tänka "sweet, detta är nice!" och "fy fan, här sliter man som ett djur!"
Model 3-24/Polestar 3-24
ska du ta första stopp
1. aksdal
2. lyngdal
3. porsgrun
4. uddevalla
5. framme
Shit va många fina cykelbackar du passerar!
jepp, och jag brukar omväxlande tänka "sweet, detta är nice!" och "fy fan, här sliter man som ett djur!"
Mina 160 mil på ett dygn här http://tesla.sondell.biz/?p=2404#comments
Kräver laddtid på 3 tim 15 min. Se tabellen. Hade nog stannat minst två timmar på pauser även med fossil.
På sommaren ännu mindre då..
Stanna ofta, kör låg soc.
För övrigt är väl max genomsnittshastighet strax över 100 km/h med 200 km mellan SC. Men då får man hålla 150 då....
Jag har kört till Düsseldorf ett par gånger, ca 150 mil via broarna (ingen färja, det är ju roligare att köra). Restiden har landat på ungefär 16-17 timmar. Mitt största problem har inte varit laddtid. Jag behövde vila ungefär dubbelt så mycket som jag behövde ladda.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21" Pearl | Model 3 SR+ 2019 Prince | Model 3 Performance Mars 2019 Dementor | Model S 90D 2017 Kalle | Model S 85D 2016
Jag har kört till Düsseldorf ett par gånger, ca 150 mil via broarna (ingen färja, det är ju roligare att köra). Restiden har landat på ungefär 16-17 timmar. Mitt största problem har inte varit laddtid. Jag behövde vila ungefär dubbelt så mycket som jag behövde ladda.
Körde du samma sträcka innan du fick Teslan? tid att jämföra med?
Model 3-24/Polestar 3-24