Håller med… Provkörde EQE SUV idag. Säljaren var så ointresserad så jag lyckades inte få en offert. Hepp! Så det får bli ett annat märke för mej.pefreli skrev: ↑08 feb 2025 16:35Jag hoppas att Européerna vaknar till liv. Tyvärr är det inte mkt som talar för det. De är antingen för tråkiga/dåliga/dyra.Electron skrev: ↑08 feb 2025 16:10Njaaa en äkta kinabil är inte i min smak.pefreli skrev: ↑08 feb 2025 12:07Jag tycker VW ser för tråkiga ut så den går bort av det skälet.Electron skrev: ↑07 feb 2025 23:48Jag är lite tveksam till olika tester. Men Björn säger annat. Teslas konkurrenter är ikapp och förbi.jpetters skrev: ↑07 feb 2025 23:12
Går säkert att komma under 40 mil räckvidd på tyska autobahn. Så är nog inte max... Men kör man ofta längre än så är det såklart bättre med längre räckvidd. Men skulle inte hoppas så mycket på ID7.
I finska testet var ju ID7 bara lite bättre än gamla Y.
Lite tveksam om den är bättre än Y Juniper.
Om jag varit intresserad av en SUV idag så skulle det sannolikt blivit den nysläppta Zeekr 7X.
800 V supersnabbladdning, bra pris, enligt mitt tycke trevligare design och lyxigare känsla än Juniper.
Så det mesta tyder på att det blir en Kina bil för min del nästa gång. Sannolikt antingen Zeekr eller möjligtvis en Polestar. De är ju syskon.
Model Y Juniper
Moderator: Redaktion
Re: Model Y Juniper
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
-
Just med tesla har man ju inget val..Fredrik j skrev: ↑09 feb 2025 18:50Många av dom som prisar teslas minimalistiska kundkontakt verkar ju tidigare fortsatt köpa bil efter bil från riktigt dåliga återförsäljare. Det är ju så dom dåliga överlever.Ilduce77 skrev: ↑09 feb 2025 18:27Håller med.. Finns många som säljer Mercedes..A76 skrev: ↑09 feb 2025 16:12
Jag hade inte sett att back-ljusen är separata lampor så långt ner. Vem vet, kanske kan lysa upp marken lite när det är mörkt vilket vore nice.
Update: Insåg också att ju lightbar bak med röda ljuset lyser upp marken bra när man backar vilket är en nice touch så behövs nog inga vita ljus också.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
-
Tror att elbilar måste ha ett ljud för fotgängare nuförtiden när man backar.? Men är osäker.
Vet att flertalet nya bilar låter så iaf.
Du har rätt i det, EU-lagstiftning kräver att elbilar ska avge ett ”motorliknande” ljud i låga farter vid färd såväl framåt som bakåt. Ljudet ska finnas över ett större frekvensspektra men tolkas och designas rätt olika beroende på tillverkare.Teslasemitruck skrev: ↑10 feb 2025 00:08
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Låter om min dammsugareroffe_s skrev: ↑10 feb 2025 01:17Du har rätt i det, EU-lagstiftning kräver att elbilar ska avge ett ”motorliknande” ljud i låga farter vid färd såväl framåt som bakåt. Ljudet ska finnas över ett större frekvensspektra men tolkas och designas rätt olika beroende på tillverkare.Teslasemitruck skrev: ↑10 feb 2025 00:08

(Sannolikt bara akustiken i hallen...)
Behöver inte vara ”motorliknande”. De flesta låter som rymdskepp av en anledning….roffe_s skrev: ↑10 feb 2025 01:17Du har rätt i det, EU-lagstiftning kräver att elbilar ska avge ett ”motorliknande” ljud i låga farter vid färd såväl framåt som bakåt. Ljudet ska finnas över ett större frekvensspektra men tolkas och designas rätt olika beroende på tillverkare.Teslasemitruck skrev: ↑10 feb 2025 00:08
Avgasbilslobbyn använde synskadade som ”nyttiga idioter” för att få det infört. Anledningen var att man ville få de som kör elbilar att framstå som töntar.
Samma anledning som de första elbilarna var så fula och ofta med blåa accenter.
”Här kommer ett ufo”.
Senast redigerad av manneson, redigerad totalt 1 gånger.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Du menar nog synskadade, men mobilzombies varken hör eller ser. Fortfarande inget krav på ekerflärp för cyklar, trots att cyklister och fotgängare oftare avses dela samma yta.manneson skrev: ↑10 feb 2025 10:17Behöver inte vara ”motorliknande”. De flesta låter som rymdskepp av en anledning….roffe_s skrev: ↑10 feb 2025 01:17Du har rätt i det, EU-lagstiftning kräver att elbilar ska avge ett ”motorliknande” ljud i låga farter vid färd såväl framåt som bakåt. Ljudet ska finnas över ett större frekvensspektra men tolkas och designas rätt olika beroende på tillverkare.Teslasemitruck skrev: ↑10 feb 2025 00:08
Avgasbilslobbyn använde hörselskadade som ”nyttiga idioter” för att få det infört. Anledningen var att man ville få de som kör elbilar att framstå som töntar.
”Här kommer ett ufo”.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Precis. Inget krav på ljudsignal från de som är ute på löppass heller.mikebike skrev: ↑10 feb 2025 10:22Du menar nog synskadade, men mobilzombies varken hör eller ser. Fortfarande inget krav på ekerflärp för cyklar, trots att cyklister och fotgängare oftare avses dela samma yta.manneson skrev: ↑10 feb 2025 10:17Behöver inte vara ”motorliknande”. De flesta låter som rymdskepp av en anledning….roffe_s skrev: ↑10 feb 2025 01:17Du har rätt i det, EU-lagstiftning kräver att elbilar ska avge ett ”motorliknande” ljud i låga farter vid färd såväl framåt som bakåt. Ljudet ska finnas över ett större frekvensspektra men tolkas och designas rätt olika beroende på tillverkare.
Avgasbilslobbyn använde hörselskadade som ”nyttiga idioter” för att få det infört. Anledningen var att man ville få de som kör elbilar att framstå som töntar.
”Här kommer ett ufo”.
-
-
Alla hoppas ju på bättre komfort, men jag är lite orolig att det ska gå ut över köregenskaperna. Tycker nya Highland LR känns lite väl mjuk och att den kränger lite för mycket. En av anledningarna till att jag köpte Model Y var just köregenskaperna och framförallt styrresponsen. Är lite orolig att man måste välja MYP om man vill ha lite sportigare egenskaper och då blir man påtvingad 21-tums hjul med minimala däcksidor. För mig är Teslas styrka den relativt låga vikten i kombination med rappa köregenskaper. Vill man ha maximal komfort finns det numera många andra elbilar att välja på.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Det är rimligt med skillnader i komfort och andra köregenskaper mellan standardmodeller och Performance, så fungerar det hos andra tillverkare.tesla newbie skrev: ↑11 feb 2025 09:58Alla hoppas ju på bättre komfort, men jag är lite orolig att det ska gå ut över köregenskaperna. Tycker nya Highland LR känns lite väl mjuk och att den kränger lite för mycket. En av anledningarna till att jag köpte Model Y var just köregenskaperna och framförallt styrresponsen. Är lite orolig att man måste välja MYP om man vill ha lite sportigare egenskaper och då blir man påtvingad 21-tums hjul med minimala däcksidor. För mig är Teslas styrka den relativt låga vikten i kombination med rappa köregenskaper. Vill man ha maximal komfort finns det numera många andra elbilar att välja på.
Hos Tesla var det tvärtom när MYP kom, den var komfortablare än MYLR.
Volvo PV 544 Special 1963
-
Jo det är rimligt. Önskar bara att man kunde välja Performance-chassi med 19-tums hjulmikebike skrev: ↑11 feb 2025 10:07Det är rimligt med skillnader i komfort och andra köregenskaper mellan standardmodeller och Performance, så fungerar det hos andra tillverkare.tesla newbie skrev: ↑11 feb 2025 09:58Alla hoppas ju på bättre komfort, men jag är lite orolig att det ska gå ut över köregenskaperna. Tycker nya Highland LR känns lite väl mjuk och att den kränger lite för mycket. En av anledningarna till att jag köpte Model Y var just köregenskaperna och framförallt styrresponsen. Är lite orolig att man måste välja MYP om man vill ha lite sportigare egenskaper och då blir man påtvingad 21-tums hjul med minimala däcksidor. För mig är Teslas styrka den relativt låga vikten i kombination med rappa köregenskaper. Vill man ha maximal komfort finns det numera många andra elbilar att välja på.
Hos Tesla var det tvärtom när MYP kom, den var komfortablare än MYLR.

Även så fungerar det hos de flesta andra tillverkare, att du kan nedgradera fälgar t.ex. även om du väljer en sportigare modell.tesla newbie skrev: ↑11 feb 2025 10:10Jo det är rimligt. Önskar bara att man kunde välja Performance-chassi med 19-tums hjulmikebike skrev: ↑11 feb 2025 10:07Det är rimligt med skillnader i komfort och andra köregenskaper mellan standardmodeller och Performance, så fungerar det hos andra tillverkare.tesla newbie skrev: ↑11 feb 2025 09:58Alla hoppas ju på bättre komfort, men jag är lite orolig att det ska gå ut över köregenskaperna. Tycker nya Highland LR känns lite väl mjuk och att den kränger lite för mycket. En av anledningarna till att jag köpte Model Y var just köregenskaperna och framförallt styrresponsen. Är lite orolig att man måste välja MYP om man vill ha lite sportigare egenskaper och då blir man påtvingad 21-tums hjul med minimala däcksidor. För mig är Teslas styrka den relativt låga vikten i kombination med rappa köregenskaper. Vill man ha maximal komfort finns det numera många andra elbilar att välja på.
Hos Tesla var det tvärtom när MYP kom, den var komfortablare än MYLR.. Jag är ute efter det fasta chassit, men vill gärna slippa alla nackdelar som stora hjul med lågprofildäck för med sig.
Uhm nej. Sportiga modeller tenderar att ha större bromsar. Du kan inte ha 19" på en Polestar 2 Performance tex.backe skrev: ↑11 feb 2025 10:13Även så fungerar det hos de flesta andra tillverkare, att du kan nedgradera fälgar t.ex. även om du väljer en sportigare modell.tesla newbie skrev: ↑11 feb 2025 10:10Jo det är rimligt. Önskar bara att man kunde välja Performance-chassi med 19-tums hjulmikebike skrev: ↑11 feb 2025 10:07Det är rimligt med skillnader i komfort och andra köregenskaper mellan standardmodeller och Performance, så fungerar det hos andra tillverkare.tesla newbie skrev: ↑11 feb 2025 09:58Alla hoppas ju på bättre komfort, men jag är lite orolig att det ska gå ut över köregenskaperna. Tycker nya Highland LR känns lite väl mjuk och att den kränger lite för mycket. En av anledningarna till att jag köpte Model Y var just köregenskaperna och framförallt styrresponsen. Är lite orolig att man måste välja MYP om man vill ha lite sportigare egenskaper och då blir man påtvingad 21-tums hjul med minimala däcksidor. För mig är Teslas styrka den relativt låga vikten i kombination med rappa köregenskaper. Vill man ha maximal komfort finns det numera många andra elbilar att välja på.
Hos Tesla var det tvärtom när MYP kom, den var komfortablare än MYLR.. Jag är ute efter det fasta chassit, men vill gärna slippa alla nackdelar som stora hjul med lågprofildäck för med sig.
-
Så du anser att skydda din tydligen väldigt sköra självkänsla är viktigare än att undvika olyckor med fotgängare.manneson skrev: ↑10 feb 2025 10:17Behöver inte vara ”motorliknande”. De flesta låter som rymdskepp av en anledning….roffe_s skrev: ↑10 feb 2025 01:17Du har rätt i det, EU-lagstiftning kräver att elbilar ska avge ett ”motorliknande” ljud i låga farter vid färd såväl framåt som bakåt. Ljudet ska finnas över ett större frekvensspektra men tolkas och designas rätt olika beroende på tillverkare.Teslasemitruck skrev: ↑10 feb 2025 00:08
Avgasbilslobbyn använde synskadade som ”nyttiga idioter” för att få det infört. Anledningen var att man ville få de som kör elbilar att framstå som töntar.
”Här kommer ett ufo”.
Sedan tror du att biltillverkarna medvetet gör sina elbilar så frånstötande som möjligt.
Själv tycker jag att det är ett vettigt förslag, det är ju en reell riskfaktor att man inte hör elbilar vid låga farter tex på parkeringar.
Tanken att biltillverkare medvetet gör sina produkter mindre säljbara känns ju aningen udda om man uttrycker det snällt (att de ibland totalt misslyckas med sina produkter är ju en annan sak).
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
MYP med 19-tums hjul är precis det jag vill ha.tesla newbie skrev: ↑11 feb 2025 10:10Jo det är rimligt. Önskar bara att man kunde välja Performance-chassi med 19-tums hjulmikebike skrev: ↑11 feb 2025 10:07Det är rimligt med skillnader i komfort och andra köregenskaper mellan standardmodeller och Performance, så fungerar det hos andra tillverkare.tesla newbie skrev: ↑11 feb 2025 09:58Alla hoppas ju på bättre komfort, men jag är lite orolig att det ska gå ut över köregenskaperna. Tycker nya Highland LR känns lite väl mjuk och att den kränger lite för mycket. En av anledningarna till att jag köpte Model Y var just köregenskaperna och framförallt styrresponsen. Är lite orolig att man måste välja MYP om man vill ha lite sportigare egenskaper och då blir man påtvingad 21-tums hjul med minimala däcksidor. För mig är Teslas styrka den relativt låga vikten i kombination med rappa köregenskaper. Vill man ha maximal komfort finns det numera många andra elbilar att välja på.
Om det är bromsarna som begränsar kan man väl byta dom? Kanske finns det någon MYLR-ägare som vill byta?Larofo skrev: ↑11 feb 2025 11:25MYP med 19-tums hjul är precis det jag vill ha.tesla newbie skrev: ↑11 feb 2025 10:10Jo det är rimligt. Önskar bara att man kunde välja Performance-chassi med 19-tums hjulmikebike skrev: ↑11 feb 2025 10:07Det är rimligt med skillnader i komfort och andra köregenskaper mellan standardmodeller och Performance, så fungerar det hos andra tillverkare.tesla newbie skrev: ↑11 feb 2025 09:58Alla hoppas ju på bättre komfort, men jag är lite orolig att det ska gå ut över köregenskaperna. Tycker nya Highland LR känns lite väl mjuk och att den kränger lite för mycket. En av anledningarna till att jag köpte Model Y var just köregenskaperna och framförallt styrresponsen. Är lite orolig att man måste välja MYP om man vill ha lite sportigare egenskaper och då blir man påtvingad 21-tums hjul med minimala däcksidor. För mig är Teslas styrka den relativt låga vikten i kombination med rappa köregenskaper. Vill man ha maximal komfort finns det numera många andra elbilar att välja på.
Eller finns det andra saker i hjulupphängningen som omöjliggör 19”?