Så slipper du laddkaos på sportlovet

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7939
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av TiborBlomhall »

Bild

Snart ska tusentals bilister åka till fjällen på sportlov. Många av dem med elbil. Många för första gången.

Många har laddkön i Malung i färskt minne, då elbilar stod i kö för att få ladda. Vågar jag ens ta elbilen till sportlovsresan?

Om vi lite snabbt skiljer spekulation från fakta: nej, det var inte hundratals elbilar som satt i 3-4 timmar och frös. Det var 40 bilar som stod som mest en och en halv timme. Med värmen på, ingen frös. Kön uppstod på grund av städdag: många hade hyrt stuga över helgen och lämnade tillbaka nyckel och skulle åka hem exakt samtidigt. De som åkte några timmar senare kunde ladda på samma plats helt utan kö.

Och här sitter nyckeln till hur du slipper hamna i kö: åk inte exakt när alla andra åker.

Ta elbilen till sportlovsresan. Du behöver inte vara rädd. Men undvik högtrafik-timmarna. Åk gärna någon timme före eller efter alla andra.

Bild

Teslas Supercharger snabbladdare har billigare priser på kvällar, nätter och morgnar. Utnyttja dem. Då blir resan både snabbare och billigare. Teslas mobilapp visar även hur upptagna stationerna är för tillfället. Andra snabbladdar-kedjor kan ha liknande appar och erbjudanden.

Finns det laddmöjlighet vid fjällstugan eller på skidorten utnyttja dem till att ladda elbilen. Alternativt åk och snabbladda bilen kvällen innan hemfärd. Allt för att slippa behöva börja resan hem med kö vid laddstationen.

Förvärm batterierna inför laddningen. Mata in laddstationen du ska ladda på i bilens navigator alternativt starta förvärmningen manuellt på de bilmodeller där man kan göra det. Då går laddningen snabbare för dig och du skapar mindre kö efter dig.

Ladda inte till 100%. För de flesta elbilar avtar laddhastigheten ju mer laddade batterierna blir. De sista 20 procenten kan ta lika lång tid att ladda som de första 80%. Stå inte och ladda dubbelt så länge bara för några få extra mils räckvidd du inte ens behöver. Använd bilens navigator eller aBetterRoutePlanner för att kolla hur mycket laddning du behöver till nästa laddstopp.

Vill alldeles för många bilar ladda exakt samtidigt på en station blir det förstås kö. Precis som det även kan bli kö på en bensinstation om många vill tanka samtidigt. Macken kan till och med få slut på bensin, vilket en laddstation ansluten till elnätet inte kan drabbas av.

Teslas Supercharger laddstationer brukar ha fler laddare än de flesta konkurrenter. Vilket gör att om stationen tex har 20 laddare och varje bil laddar i 30 minuter blir det en ny laddstolpe ledig var 90:e sekund.

Fler vinterråd till elbilister kan du läsa här.



Source: https://teslaclubsweden.se/sa-slipper-d ... portlovet/
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 261
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av strejf »

Peter Esse gjorde en bra video om det. Köade man i Malung är det 100% självförvållat. Det finns 200 långsamladdare i Sälen.

En del köar gärna lite extra bara för att ladda på Tesla Supercharger istället för att åka till annat ställe för att det ofta är billigare och smidigare hos Tesla.

Jag blir dock arg när stugbyar förbjuder elbilsägare att ladda i motorvärmaruttag och inte erbjuder annan laddning vid bostaden.
Tesla Model 3 2019
Magre
Inlägg: 168
Blev medlem: 06 nov 2019 19:23

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av Magre »

strejf skrev: 11 feb 2025 09:43
Jag blir dock arg när stugbyar förbjuder elbilsägare att ladda i motorvärmaruttag och inte erbjuder annan laddning vid bostaden.
Arg för att andra ska lösa ditt problem?
Kanske för att "Elsäkerhetsverket avråder från regelbunden laddning i vanliga vägg- och motorvärmaruttag.", kanske för att stugägare som inte själva har elbil har noll intresse av att bekosta en elbilsladdare, man hyr ut stugan iallafall.

Du får väl:
-Köpa en egen stuga
-Hyra en dieselbil istället när du ska till fjällen
-Ta med ett eget elverk
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12625
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av Fredrik j »

strejf skrev: 11 feb 2025 09:43
Peter Esse gjorde en bra video om det. Köade man i Malung är det 100% självförvållat. Det finns 200 långsamladdare i Sälen.

En del köar gärna lite extra bara för att ladda på Tesla Supercharger istället för att åka till annat ställe för att det ofta är billigare och smidigare hos Tesla.

Jag blir dock arg när stugbyar förbjuder elbilsägare att ladda i motorvärmaruttag och inte erbjuder annan laddning vid bostaden.
Det är väl ofta billigare och smidigare för stugbyarna…

Att man hellre köar än installerar en app till i telefonen är en gåta. Dessutom är det säkert samma telefon man sitter och krafsar på i kön.
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 261
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av strejf »

Magre skrev: 11 feb 2025 11:34
strejf skrev: 11 feb 2025 09:43
Jag blir dock arg när stugbyar förbjuder elbilsägare att ladda i motorvärmaruttag och inte erbjuder annan laddning vid bostaden.
Arg för att andra ska lösa ditt problem?
Kanske för att "Elsäkerhetsverket avråder från regelbunden laddning i vanliga vägg- och motorvärmaruttag.", kanske för att stugägare som inte själva har elbil har noll intresse av att bekosta en elbilsladdare, man hyr ut stugan iallafall.

Du får väl:
-Köpa en egen stuga
-Hyra en dieselbil istället när du ska till fjällen
-Ta med ett eget elverk
Arg för att det är en idiotisk avrådan. Laddning av elbilen ska vara en rättighet, som det är i Norge.

Som tur är kan man ladda ändå i motorvärmarstolpar, oavsett vad stugägare förbjuder eller elsäkerhetsverket avråder ifrån.
Tesla Model 3 2019
Magre
Inlägg: 168
Blev medlem: 06 nov 2019 19:23

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av Magre »

strejf skrev: 11 feb 2025 12:08
Magre skrev: 11 feb 2025 11:34
strejf skrev: 11 feb 2025 09:43
Jag blir dock arg när stugbyar förbjuder elbilsägare att ladda i motorvärmaruttag och inte erbjuder annan laddning vid bostaden.
Arg för att andra ska lösa ditt problem?
Kanske för att "Elsäkerhetsverket avråder från regelbunden laddning i vanliga vägg- och motorvärmaruttag.", kanske för att stugägare som inte själva har elbil har noll intresse av att bekosta en elbilsladdare, man hyr ut stugan iallafall.

Du får väl:
-Köpa en egen stuga
-Hyra en dieselbil istället när du ska till fjällen
-Ta med ett eget elverk
Laddning av elbilen ska vara en rättighet, som det är i Norge.
Så i Norge är det krav på att enskilda stugägare ska installera elbilsladdning för att det är en "rättighet" där?
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 418
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av mjwahl »

strejf skrev: 11 feb 2025 12:08
Magre skrev: 11 feb 2025 11:34
strejf skrev: 11 feb 2025 09:43
Jag blir dock arg när stugbyar förbjuder elbilsägare att ladda i motorvärmaruttag och inte erbjuder annan laddning vid bostaden.
Arg för att andra ska lösa ditt problem?
Kanske för att "Elsäkerhetsverket avråder från regelbunden laddning i vanliga vägg- och motorvärmaruttag.", kanske för att stugägare som inte själva har elbil har noll intresse av att bekosta en elbilsladdare, man hyr ut stugan iallafall.

Du får väl:
-Köpa en egen stuga
-Hyra en dieselbil istället när du ska till fjällen
-Ta med ett eget elverk
Arg för att det är en idiotisk avrådan. Laddning av elbilen ska vara en rättighet, som det är i Norge.

Som tur är kan man ladda ändå i motorvärmarstolpar, oavsett vad stugägare förbjuder eller elsäkerhetsverket avråder ifrån.
Ok du är arg men du kan inte strunta i elsäkerhetsråd eller stjäla ström - det hoppas jag att du fattar.
Kia EV9

Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12625
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av Fredrik j »

strejf skrev: 11 feb 2025 12:08
Magre skrev: 11 feb 2025 11:34
strejf skrev: 11 feb 2025 09:43
Jag blir dock arg när stugbyar förbjuder elbilsägare att ladda i motorvärmaruttag och inte erbjuder annan laddning vid bostaden.
Arg för att andra ska lösa ditt problem?
Kanske för att "Elsäkerhetsverket avråder från regelbunden laddning i vanliga vägg- och motorvärmaruttag.", kanske för att stugägare som inte själva har elbil har noll intresse av att bekosta en elbilsladdare, man hyr ut stugan iallafall.

Du får väl:
-Köpa en egen stuga
-Hyra en dieselbil istället när du ska till fjällen
-Ta med ett eget elverk
Arg för att det är en idiotisk avrådan. Laddning av elbilen ska vara en rättighet, som det är i Norge.

Som tur är kan man ladda ändå i motorvärmarstolpar, oavsett vad stugägare förbjuder eller elsäkerhetsverket avråder ifrån.
Sen när är det en rättighet att ladda bilen i norge?
Nect
elbilist
Inlägg: 1987
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av Nect »

Sen är det faktiskt några försäkringsbolag som förbjuder laddning från motorvärmaruttag. Vår BRF har det problemet, vilket var anledningen att förbjudet satts av vår BRF. Händer något under pågående laddning gäller inte försäkringen.

Nått att tänka på.

Sen går det faktiskt att hyra en stuga som erbjuder laddmöjlighet…
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
Daniel R
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 18 dec 2016 19:07
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/daniel77041

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av Daniel R »

Hej,

Har kört 5A i motorvärmaruttag, även om det varit förbjudet. Det blir mindre effekt än en kupévärmare.

Elsäkerhetsverkets avrådan känns som en gruppbestraffning för att några enstaka klåpare laddat i 13A och orsakat problem. Känns inte rimligt att ett elsystem säkrat till 10A och uttag klassat för 16A inte skulle klara en kontinuerlig effekt på 5A.

Daniel
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12625
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av Fredrik j »

Daniel R skrev: 11 feb 2025 13:55
Hej,

Har kört 5A i motorvärmaruttag, även om det varit förbjudet. Det blir mindre effekt än en kupévärmare.

Elsäkerhetsverkets avrådan känns som en gruppbestraffning för att några enstaka klåpare laddat i 13A och orsakat problem. Känns inte rimligt att ett elsystem säkrat till 10A och uttag klassat för 16A inte skulle klara en kontinuerlig effekt på 5A.

Daniel
Det är anläggningsägaren som är ansvarig för att anläggningen fortfarande klarar "klassat" uttag. Inte elsäkerhetsverket.
Är man själv anläggningsägare tar man ju den risken själv. Hyr man en stuga kan man inte ta den risken själv.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 1086
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av R_Edvinsson »

Daniel R skrev: 11 feb 2025 13:55
Hej,

Har kört 5A i motorvärmaruttag, även om det varit förbjudet. Det blir mindre effekt än en kupévärmare.

Elsäkerhetsverkets avrådan känns som en gruppbestraffning för att några enstaka klåpare laddat i 13A och orsakat problem. Känns inte rimligt att ett elsystem säkrat till 10A och uttag klassat för 16A inte skulle klara en kontinuerlig effekt på 5A.

Daniel
Så du laddar med 1100w effekt totalt?
Dvs mindre effekt in i batteriet än vad det drar för att hålla laddningen igång.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8124
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av fth »

R_Edvinsson skrev: 11 feb 2025 14:18
Daniel R skrev: 11 feb 2025 13:55
Hej,

Har kört 5A i motorvärmaruttag, även om det varit förbjudet. Det blir mindre effekt än en kupévärmare.

Elsäkerhetsverkets avrådan känns som en gruppbestraffning för att några enstaka klåpare laddat i 13A och orsakat problem. Känns inte rimligt att ett elsystem säkrat till 10A och uttag klassat för 16A inte skulle klara en kontinuerlig effekt på 5A.

Daniel
Så du laddar med 1100w effekt totalt?
Dvs mindre effekt in i batteriet än vad det drar för att hålla laddningen igång.
Det går alldeles utmärkt att ladda med 5A/1100W även på vinter så länge batteriet är varmt när man börjar laddningen.

Jag vet inte riktigt vad du menar med att det skulle krävas mer än 1100W för att "hålla laddningen igång"? :?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Olten
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 31 jul 2021 00:12

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av Olten »

Fredrik j skrev: 11 feb 2025 11:36
strejf skrev: 11 feb 2025 09:43
Peter Esse gjorde en bra video om det. Köade man i Malung är det 100% självförvållat. Det finns 200 långsamladdare i Sälen.

En del köar gärna lite extra bara för att ladda på Tesla Supercharger istället för att åka till annat ställe för att det ofta är billigare och smidigare hos Tesla.

Jag blir dock arg när stugbyar förbjuder elbilsägare att ladda i motorvärmaruttag och inte erbjuder annan laddning vid bostaden.
Det är väl ofta billigare och smidigare för stugbyarna…

Att man hellre köar än installerar en app till i telefonen är en gåta. Dessutom är det säkert samma telefon man sitter och krafsar på i kön.
Lite som att klaga på att man står i kö hos Tesla SC i Bredden Upplands Väsby när det finns 32 andra snabbladdare i närheten varav några t.o.m är billigare....😉
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9334
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av mikebike »

Olten skrev: 11 feb 2025 14:39
Fredrik j skrev: 11 feb 2025 11:36
strejf skrev: 11 feb 2025 09:43
Peter Esse gjorde en bra video om det. Köade man i Malung är det 100% självförvållat. Det finns 200 långsamladdare i Sälen.

En del köar gärna lite extra bara för att ladda på Tesla Supercharger istället för att åka till annat ställe för att det ofta är billigare och smidigare hos Tesla.

Jag blir dock arg när stugbyar förbjuder elbilsägare att ladda i motorvärmaruttag och inte erbjuder annan laddning vid bostaden.
Det är väl ofta billigare och smidigare för stugbyarna…

Att man hellre köar än installerar en app till i telefonen är en gåta. Dessutom är det säkert samma telefon man sitter och krafsar på i kön.
Lite som att klaga på att man står i kö hos Tesla SC i Bredden Upplands Väsby när det finns 32 andra snabbladdare i närheten varav några t.o.m är billigare....😉
Det kan ju inte bli billigare än gratis.😉
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Olten
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 31 jul 2021 00:12

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av Olten »

Fredrik j skrev: 11 feb 2025 11:36
strejf skrev: 11 feb 2025 09:43
Peter Esse gjorde en bra video om det. Köade man i Malung är det 100% självförvållat. Det finns 200 långsamladdare i Sälen.

En del köar gärna lite extra bara för att ladda på Tesla Supercharger istället för att åka till annat ställe för att det ofta är billigare och smidigare hos Tesla.

Jag blir dock arg när stugbyar förbjuder elbilsägare att ladda i motorvärmaruttag och inte erbjuder annan laddning vid bostaden.
Det är väl ofta billigare och smidigare för stugbyarna…

Att man hellre köar än installerar en app till i telefonen är en gåta. Dessutom är det säkert samma telefon man sitter och krafsar på i kön.
Lite som att klaga på att man står i kö hos Tesla SC i Bredden Upplands Väsby när det finns 32 andra snabbladdare i närheten varav några t.o.m är billigare....😉
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 261
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av strejf »

mikebike skrev: 11 feb 2025 14:54
Olten skrev: 11 feb 2025 14:39
Fredrik j skrev: 11 feb 2025 11:36
strejf skrev: 11 feb 2025 09:43
Peter Esse gjorde en bra video om det. Köade man i Malung är det 100% självförvållat. Det finns 200 långsamladdare i Sälen.

En del köar gärna lite extra bara för att ladda på Tesla Supercharger istället för att åka till annat ställe för att det ofta är billigare och smidigare hos Tesla.

Jag blir dock arg när stugbyar förbjuder elbilsägare att ladda i motorvärmaruttag och inte erbjuder annan laddning vid bostaden.
Det är väl ofta billigare och smidigare för stugbyarna…

Att man hellre köar än installerar en app till i telefonen är en gåta. Dessutom är det säkert samma telefon man sitter och krafsar på i kön.
Lite som att klaga på att man står i kö hos Tesla SC i Bredden Upplands Väsby när det finns 32 andra snabbladdare i närheten varav några t.o.m är billigare....😉
Det kan ju inte bli billigare än gratis.😉
Visst kan det det, har tjänat pengar på laddning några gånger hemma.
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9334
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av mikebike »

strejf skrev: 11 feb 2025 15:46
mikebike skrev: 11 feb 2025 14:54
Olten skrev: 11 feb 2025 14:39
Fredrik j skrev: 11 feb 2025 11:36
strejf skrev: 11 feb 2025 09:43
Peter Esse gjorde en bra video om det. Köade man i Malung är det 100% självförvållat. Det finns 200 långsamladdare i Sälen.

En del köar gärna lite extra bara för att ladda på Tesla Supercharger istället för att åka till annat ställe för att det ofta är billigare och smidigare hos Tesla.

Jag blir dock arg när stugbyar förbjuder elbilsägare att ladda i motorvärmaruttag och inte erbjuder annan laddning vid bostaden.
Det är väl ofta billigare och smidigare för stugbyarna…

Att man hellre köar än installerar en app till i telefonen är en gåta. Dessutom är det säkert samma telefon man sitter och krafsar på i kön.
Lite som att klaga på att man står i kö hos Tesla SC i Bredden Upplands Väsby när det finns 32 andra snabbladdare i närheten varav några t.o.m är billigare....😉
Det kan ju inte bli billigare än gratis.😉
Visst kan det det, har tjänat pengar på laddning några gånger hemma.
De flesta vet nog inte att de kan ladda hemma hos dig?
Som alternativ till Bredden alltså.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
deddly
Inlägg: 56
Blev medlem: 20 mar 2014 00:09

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av deddly »

Magre skrev: 11 feb 2025 11:34

"Elsäkerhetsverket avråder från regelbunden laddning i vanliga vägg- och motorvärmaruttag."
I Norge är det godkänt att ladda kontinuerligt med 10A i vägguttag och Norge verkar inte vara i lågor. Elsäkerhetsrådet behöver justera sin rekommendation.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 1071
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av Dinsdale »

Jag tror det handlar om okunnighet. Det är första elbilen, man gör som man gjort med sin bensinbil på alla tidigare fjällresor. Den tankar ju lika fort oavsett om det är 20 minus eller 20 plus. Så klart elbilen laddar långsammare än vad man tankar, men den laddade jättesnabbt på snabbladdare på ditresan så varför skulle den bete sig annorlunda när den stått parkerad i -20 i en vecka?
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8124
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av fth »

deddly skrev: 11 feb 2025 19:09
Magre skrev: 11 feb 2025 11:34

"Elsäkerhetsverket avråder från regelbunden laddning i vanliga vägg- och motorvärmaruttag."
I Norge är det godkänt att ladda kontinuerligt med 10A i vägguttag och Norge verkar inte vara i lågor. Elsäkerhetsrådet behöver justera sin rekommendation.
Håller helt med.

Börjar det brinna om man kopplar in en 10A förbrukare i uttagen så är det inte elbilen som är problemet.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 1071
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av Dinsdale »

strejf skrev: 11 feb 2025 09:43
Peter Esse gjorde en bra video om det. Köade man i Malung är det 100% självförvållat. Det finns 200 långsamladdare i Sälen.

En del köar gärna lite extra bara för att ladda på Tesla Supercharger istället för att åka till annat ställe för att det ofta är billigare och smidigare hos Tesla.

Jag blir dock arg när stugbyar förbjuder elbilsägare att ladda i motorvärmaruttag och inte erbjuder annan laddning vid bostaden.
Om stugbyarna är bostadsrättsföreningar handlar det säkert om att majoriteten av medlemmarna inte ser någon ekonomisk vinning i att investera i laddboxar för att vissa medlemmar ska få stugan uthyrd lättare. Hyresintäkten hamnar ju i medlemmens ficka, inte föreningens (förutom det relativt sett blygsamma avgiften föreningen kan ta ut vid andrahandsuthyrning). Föreningens uppgift är att värna de egna medlemmarna, inte andrahandshyresgäster.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 1071
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av Dinsdale »

fth skrev: 11 feb 2025 19:29
deddly skrev: 11 feb 2025 19:09
Magre skrev: 11 feb 2025 11:34

"Elsäkerhetsverket avråder från regelbunden laddning i vanliga vägg- och motorvärmaruttag."
I Norge är det godkänt att ladda kontinuerligt med 10A i vägguttag och Norge verkar inte vara i lågor. Elsäkerhetsrådet behöver justera sin rekommendation.
Håller helt med.

Börjar det brinna om man kopplar in en 10A förbrukare i uttagen så är det inte elbilen som är problemet.

/fth
Problemet är väl att det blir stugbyns problem om det börjar brinna, och den risken vill man inte ta. Att bygga bort problemet kostar pengar och förtjänsten från laddinfrastukturen hamnar inte nödvändigtvis hos den som bekostade ombyggnationen. Att förbjuda är däremot gratis :(
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Nect
elbilist
Inlägg: 1987
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av Nect »

fth skrev: 11 feb 2025 19:29
deddly skrev: 11 feb 2025 19:09
Magre skrev: 11 feb 2025 11:34

"Elsäkerhetsverket avråder från regelbunden laddning i vanliga vägg- och motorvärmaruttag."
I Norge är det godkänt att ladda kontinuerligt med 10A i vägguttag och Norge verkar inte vara i lågor. Elsäkerhetsrådet behöver justera sin rekommendation.
Håller helt med.

Börjar det brinna om man kopplar in en 10A förbrukare i uttagen så är det inte elbilen som är problemet.

/fth
Är inte just det som är problemet. Utan att belasta uttaget med 10A under många timmar i följd. Uttagen är bara godkända för 16A under ett fåtal timmar.

Det finns förövrigt helt nya shuckouttag som är provade för just högt effektuttag under längre tid.

https://www.ledgrossisten.se/elmaterial ... nkQAvD_BwE

Edit: Ändrade till 16A vilket standarden för testerna anger som min.
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 1 gånger.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Kriper
Inlägg: 1369
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Så slipper du laddkaos på sportlovet

Inlägg av Kriper »

Så slipper du laddkaos på sportlovet. Genom att inte ingå i svennebanamedeklassen som tvångsmässigt gör samma sak vid samma tid. Undvik sportlov. Ta elbilen söderut och gör nya upptäckter. :D
Var dig själv, alla andra är upptagna

BMW i4 IDrive40
Skriv svar