Totalekonomi begagnad MY jfm dieselbil
Moderator: Redaktion
Totalekonomi begagnad MY jfm dieselbil
Vad tror ni om totalekonomin för en begagnad model Y, t.ex en 2023 LR med 5000mil för 440k?
Den bilen har ju redan tappat över 220 k eller 33% av nypris ( inkl vinterdäck). Tror ni man kan räkna med ett aningen högre restvärde en 50 % efter tre år vid miltal runt 8000 mil på treårsdagen?
Vad tror ni om ekonomin på en sådan bil jämfört med att exempelvis köpa en dieseldriven Volvo v90 eller Audi A6? Båda dessa ligger ganska högt i pris och troligen slutade man tillverka dieselbilar efter 2021 och en sådan bil från exempelvis 2021 med ett miltal runt 10.000 får man ju räkna med att betala 300k för.
Bränslekostnaden blir ju helt klart lägre på elbilen om man laddar mest hemma. Vid förbrukning 2kwh/mil och elpris inkl överföringsavgift och moms/skatt på 2kr/kWh så kostar ju varje körd mil 4 kr att jämföra med en dieselbil som drar 0,5 liter vilket kostar 9 kr. Så med en årlig milsträcka på 2500 - så skiljer sig drivmedelskostnaden 12500 kr per år vilket på tre år blir runt 37k. Signifikant visserligen men inget som behöver vara avgörande för den totala ekonomin. För fossilbilen behöver man även skatta runt 3k extra per år så på 3 år tillkommer där ytterligare 10k till elbilens fördel.
Eventuellt kan även servicekostnaderna vara lägre på elbilen då man slipper byta oljan och gå på årliga inspektionsservice.
Värdeminskningen däremot.... Vad kan man vänta sig där? Dieselbilarna är ju knappast billiga i pris. Elbilarna har tappat ganska rejält men kan man trots detta förvänta sig att elbilarna kommer tappa procentuellt mer?
Senaste åren har ju dieselbilarna hållit värde till oerhört bra medan elbilarna har rasat
Den bilen har ju redan tappat över 220 k eller 33% av nypris ( inkl vinterdäck). Tror ni man kan räkna med ett aningen högre restvärde en 50 % efter tre år vid miltal runt 8000 mil på treårsdagen?
Vad tror ni om ekonomin på en sådan bil jämfört med att exempelvis köpa en dieseldriven Volvo v90 eller Audi A6? Båda dessa ligger ganska högt i pris och troligen slutade man tillverka dieselbilar efter 2021 och en sådan bil från exempelvis 2021 med ett miltal runt 10.000 får man ju räkna med att betala 300k för.
Bränslekostnaden blir ju helt klart lägre på elbilen om man laddar mest hemma. Vid förbrukning 2kwh/mil och elpris inkl överföringsavgift och moms/skatt på 2kr/kWh så kostar ju varje körd mil 4 kr att jämföra med en dieselbil som drar 0,5 liter vilket kostar 9 kr. Så med en årlig milsträcka på 2500 - så skiljer sig drivmedelskostnaden 12500 kr per år vilket på tre år blir runt 37k. Signifikant visserligen men inget som behöver vara avgörande för den totala ekonomin. För fossilbilen behöver man även skatta runt 3k extra per år så på 3 år tillkommer där ytterligare 10k till elbilens fördel.
Eventuellt kan även servicekostnaderna vara lägre på elbilen då man slipper byta oljan och gå på årliga inspektionsservice.
Värdeminskningen däremot.... Vad kan man vänta sig där? Dieselbilarna är ju knappast billiga i pris. Elbilarna har tappat ganska rejält men kan man trots detta förvänta sig att elbilarna kommer tappa procentuellt mer?
Senaste åren har ju dieselbilarna hållit värde till oerhört bra medan elbilarna har rasat
-
- Inlägg: 417
- Blev medlem: 08 dec 2023 21:05
Re: Totalekonomi begagnad MY jfm dieselbil
Jag tror att bensinpriset blir väldigt avgörande. EU har flaggat för 30-40 kr litern snart . För bara något år sedan var det sjukt bra andrahandsvärde på tesla. Allt handlar om tillgång och efterfrågan.
Begagnatpriserna på endel fossiler står sig bra eftersom det knappt säljs några nya på marknaden som fyller på. Om inte folk har råd att åka och gamla fossiler trillat av pin så blir det tryck efter gamla ”billiga” elbilar.
Begagnatpriserna på endel fossiler står sig bra eftersom det knappt säljs några nya på marknaden som fyller på. Om inte folk har råd att åka och gamla fossiler trillat av pin så blir det tryck efter gamla ”billiga” elbilar.
Re: Totalekonomi begagnad MY jfm dieselbil
Är det Audii A2 du räknar med 0,5l/mil genomsnittligt per år?Om det är en större bil räkna med 0.7l/mil.
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Re: Totalekonomi begagnad MY jfm dieselbil
Räkna med 50% på treårsdagen. Det går aldrig att veta exakt och beror på så många omständigheter. Står Elon och ”hälsar” samma vecka som bilen fyller tre kanske den är svårsåld då. Det kommer också väldigt många bra bilar på marknaden nu, konkurrensen ökar. Det talar också för att värdet ligger närmare 50% när treårsdagen kommer.
Jag sålde min ICE i januari. Den var tre år när jag köpte den för 185000, jag sålde den efter 3,5 års ägo för 150’ till Riddermark. De la ut den för 185 hehe. Tog beslutet att sälja nu eftersom jag tror att drivmedelspriserna kommer att öka framöver, detta kommer att påverka ICE-marknaden, jag tror vi kommer att få se något större värdefall på ICE när drivmedelspriserna går upp. Hur det kommer att påverka elbilspriserna vet jag ej.
Jag sålde min ICE i januari. Den var tre år när jag köpte den för 185000, jag sålde den efter 3,5 års ägo för 150’ till Riddermark. De la ut den för 185 hehe. Tog beslutet att sälja nu eftersom jag tror att drivmedelspriserna kommer att öka framöver, detta kommer att påverka ICE-marknaden, jag tror vi kommer att få se något större värdefall på ICE när drivmedelspriserna går upp. Hur det kommer att påverka elbilspriserna vet jag ej.
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Inlägg: 1176
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Totalekonomi begagnad MY jfm dieselbil
Exakt, det är inte bara på elbilar WLTP stämmer dåligt med verkligheten

Tesla Model Y Performance
Re: Totalekonomi begagnad MY jfm dieselbil
Enda anledningen att köpa beggad avgasbil istället för beggad elbil är om man inte kan ladda hemma.
Kan man det är jag rätt säker på att elbil kommer löna sig oavsett hur den används.
Kan man det är jag rätt säker på att elbil kommer löna sig oavsett hur den används.
Senast redigerad av manneson, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Totalekonomi begagnad MY jfm dieselbil
Bränslepriserna kommer inte gå upp särskilt de närmaste två åren. Det är inte de politiska vindarna nu. Efter nästa val kommer de kanske öka något om en S-ledd regering vinner, men de kommer inte höja mycket eftersom det riskerar stort missnöje. Oljepriset ser ut att hållas lågt framöver nu när Trump sätter press på OPEC att öka produktionen för att straffa ut Ryssland.
Re: Totalekonomi begagnad MY jfm dieselbil
Såg en rubrik om att EU röstat igenom utsläppsrätter för drivmedel ich att det blir 35 spänn litern 2027. Bara paranoia?
Re: Totalekonomi begagnad MY jfm dieselbil
Jag gick från V90 till en ny Y och sparar in runt 2500-3000kr i månaden, tack vare 0% räntan samt bränslekostnaden. Med 0% räntan så gick lånet ner 500kr i månaden kontra V90n, och där jag tidigare la 3000kr i månaden på diesel lägger jag nu max 500kr på elen. Notera att jag inte räknar med värdeminskningen, jag planerar att köra bilfan i minst 8 år 

Re: Totalekonomi begagnad MY jfm dieselbil
Fast värdeminskning behöver du ju också räkna med om det ska bli relevant, åtminstone 80% av bilens värde uppdelat på 96 månader, vilket ger drygt 7000 i månaden om bilen kostar 700 000. Jämför det nu med v90 så vi får höra hur mycket du sparade.Smurk skrev: ↑12 feb 2025 14:52Jag gick från V90 till en ny Y och sparar in runt 2500-3000kr i månaden, tack vare 0% räntan samt bränslekostnaden. Med 0% räntan så gick lånet ner 500kr i månaden kontra V90n, och där jag tidigare la 3000kr i månaden på diesel lägger jag nu max 500kr på elen. Notera att jag inte räknar med värdeminskningen, jag planerar att köra bilfan i minst 8 år![]()
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: Totalekonomi begagnad MY jfm dieselbil
Du har helt rätt, så länge jag planerar att sälja bilen.Dafro skrev: ↑12 feb 2025 14:57Fast värdeminskning behöver du ju också räkna med om det ska bli relevant, åtminstone 80% av bilens värde uppdelat på 96 månader, vilket ger drygt 7000 i månaden om bilen kostar 700 000. Jämför det nu med v90 så vi får höra hur mycket du sparade.Smurk skrev: ↑12 feb 2025 14:52Jag gick från V90 till en ny Y och sparar in runt 2500-3000kr i månaden, tack vare 0% räntan samt bränslekostnaden. Med 0% räntan så gick lånet ner 500kr i månaden kontra V90n, och där jag tidigare la 3000kr i månaden på diesel lägger jag nu max 500kr på elen. Notera att jag inte räknar med värdeminskningen, jag planerar att köra bilfan i minst 8 år![]()
Re: Totalekonomi begagnad MY jfm dieselbil
Missade 80% av beloppet så knappt 6000. Nja det är ju fortfarande en kostnad även om du inte säljer bilen, nedskrivning av värde typ men man räknar som man vill.Smurk skrev: ↑12 feb 2025 15:04Du har helt rätt, så länge jag planerar att sälja bilen.Dafro skrev: ↑12 feb 2025 14:57Fast värdeminskning behöver du ju också räkna med om det ska bli relevant, åtminstone 80% av bilens värde uppdelat på 96 månader, vilket ger drygt 7000 i månaden om bilen kostar 700 000. Jämför det nu med v90 så vi får höra hur mycket du sparade.Smurk skrev: ↑12 feb 2025 14:52Jag gick från V90 till en ny Y och sparar in runt 2500-3000kr i månaden, tack vare 0% räntan samtbränslekostnaden. Med 0% räntan så gick lånet ner 500kr i månaden kontra V90n, och där jag tidigare la 3000kr i månaden på diesel lägger jag nu max 500kr på elen. Notera att jag inte räknar med värdeminskningen, jag planerar att köra bilfan i minst 8 år
![]()
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: Totalekonomi begagnad MY jfm dieselbil
” EU:s bedömning är att utsläppsrätterna inom ETS2 kommer att kosta 40 till 50 euro per ton. Inklusive moms skulle det allt annat lika innebära att bensinen och dieseln blir ungefär 1,50 kr per liter dyrare i Sverige.”
https://www.affarsvarlden.se/artikel/eu ... -kr-litern
Tror inte bensinen kommer kosta speciellt mycket mer 2027 än idag. Om den blir för dyr kommer staten även kompensera.
Hur som helst är elektriska bilar framtiden så hade ändå rekommenderat att byta till elbil redan nu.
https://www.affarsvarlden.se/artikel/eu ... -kr-litern
Tror inte bensinen kommer kosta speciellt mycket mer 2027 än idag. Om den blir för dyr kommer staten även kompensera.
Hur som helst är elektriska bilar framtiden så hade ändå rekommenderat att byta till elbil redan nu.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
-
- Inlägg: 417
- Blev medlem: 08 dec 2023 21:05
Re: Totalekonomi begagnad MY jfm dieselbil
Planerar du att aldrig sälja bilen får du ju se hela köpeskillingen som en kostnad dagen efter köpet. Eller så kan du lägga ut hela beloppet på din estimerad kvarstående livslängd. Hur du än räknar blir kostnaden inte 0kr.Smurk skrev: ↑12 feb 2025 15:04Du har helt rätt, så länge jag planerar att sälja bilen.Dafro skrev: ↑12 feb 2025 14:57Fast värdeminskning behöver du ju också räkna med om det ska bli relevant, åtminstone 80% av bilens värde uppdelat på 96 månader, vilket ger drygt 7000 i månaden om bilen kostar 700 000. Jämför det nu med v90 så vi får höra hur mycket du sparade.Smurk skrev: ↑12 feb 2025 14:52Jag gick från V90 till en ny Y och sparar in runt 2500-3000kr i månaden, tack vare 0% räntan samt bränslekostnaden. Med 0% räntan så gick lånet ner 500kr i månaden kontra V90n, och där jag tidigare la 3000kr i månaden på diesel lägger jag nu max 500kr på elen. Notera att jag inte räknar med värdeminskningen, jag planerar att köra bilfan i minst 8 år![]()
Eller hur räknar du?
Du får ju jämföra att behålla v90 livet ut jämfört med att behålla din model Y livet ut.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4188
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Totalekonomi begagnad MY jfm dieselbil
Plus 7500kr för service och 7500kr i reparationer om 2 års nybilsgarantin gått ut, per år. Eller det kanske var medräknat.Smurk skrev: ↑12 feb 2025 14:52Jag gick från V90 till en ny Y och sparar in runt 2500-3000kr i månaden, tack vare 0% räntan samt bränslekostnaden. Med 0% räntan så gick lånet ner 500kr i månaden kontra V90n, och där jag tidigare la 3000kr i månaden på diesel lägger jag nu max 500kr på elen. Notera att jag inte räknar med värdeminskningen, jag planerar att köra bilfan i minst 8 år![]()
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Re: Totalekonomi begagnad MY jfm dieselbil
fast värdeminskning är "ALL" att räkna med. Sålde i september och 4mån senare såg jag EXAKT samma konfig 80.000 billigare.Smurk skrev: ↑12 feb 2025 15:04Du har helt rätt, så länge jag planerar att sälja bilen.Dafro skrev: ↑12 feb 2025 14:57Fast värdeminskning behöver du ju också räkna med om det ska bli relevant, åtminstone 80% av bilens värde uppdelat på 96 månader, vilket ger drygt 7000 i månaden om bilen kostar 700 000. Jämför det nu med v90 så vi får höra hur mycket du sparade.Smurk skrev: ↑12 feb 2025 14:52Jag gick från V90 till en ny Y och sparar in runt 2500-3000kr i månaden, tack vare 0% räntan samt bränslekostnaden. Med 0% räntan så gick lånet ner 500kr i månaden kontra V90n, och där jag tidigare la 3000kr i månaden på diesel lägger jag nu max 500kr på elen. Notera att jag inte räknar med värdeminskningen, jag planerar att köra bilfan i minst 8 år![]()
Man kommer inte ifrån att jag sparat 20.000 / månaden på att ej köra Y de 4 månaderna. (hur man än räknar)
Vi pratar 200-400 kronor milen om man vill räkna per mil.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4188
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Totalekonomi begagnad MY jfm dieselbil
Min steg ca 5000kr/månadpejvic skrev: ↑12 feb 2025 20:53fast värdeminskning är "ALL" att räkna med. Sålde i september och 4mån senare såg jag EXAKT samma konfig 80.000 billigare.Smurk skrev: ↑12 feb 2025 15:04Du har helt rätt, så länge jag planerar att sälja bilen.Dafro skrev: ↑12 feb 2025 14:57Fast värdeminskning behöver du ju också räkna med om det ska bli relevant, åtminstone 80% av bilens värde uppdelat på 96 månader, vilket ger drygt 7000 i månaden om bilen kostar 700 000. Jämför det nu med v90 så vi får höra hur mycket du sparade.Smurk skrev: ↑12 feb 2025 14:52Jag gick från V90 till en ny Y och sparar in runt 2500-3000kr i månaden, tack vare 0% räntan samt bränslekostnaden. Med 0% räntan så gick lånet ner 500kr i månaden kontra V90n, och där jag tidigare la 3000kr i månaden på diesel lägger jag nu max 500kr på elen. Notera att jag inte räknar med värdeminskningen, jag planerar att köra bilfan i minst 8 år![]()
Man kommer inte ifrån att jag sparat 20.000 / månaden på att ej köra Y de 4 månaderna. (hur man än räknar)
Vi pratar 200-400 kronor milen om man vill räkna per mil.
Men sista tiden har det varit stora fall. Kanske fallit klart nu för jag tror inte man får en Y för 50000kr om två år.
MYP börjar blir riktigt prisvärda.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 1097
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Totalekonomi begagnad MY jfm dieselbil
Det beror på vad de två alternativen kostar i inköp och hur mycket eller lite du sedan kör. Kör du relativt lite med bilen spelar bränslekostnaden ingen speciell roll. Skatt, försäkring och underhåll är det som kostar mest om du kör lite, och tyvärr har elbilar ofta väldigt höga försäkringskostnader om man ska ha helförsäkring. Samtidigt kräver de flesta biltillverkare fortfarande regelbunden inspektionsservice.
Bor man dessutom i lägenhet kan det vara så att man måste betala flera hundra kronor extra i månaden för att få en parkeringsplats med laddbox. Bor man istället i hus kanske man behöver köpa en laddbox, då kostar det kanske 7000 kr eller mer att få en sån installerad.
För mig, som kör mindre än genomsnittet, var det tydligt att jag måste upp i väldigt många mil över snittet innan en elbil blir billigare än en bensinbil för mig. Tex hade kostnaden för laddboxen (som för mig kostade närmare 10 000 allt inräknat) räckt till bensin i fyra-fem års tid. Så att äga en elbil är verkligen inte ekonomiskt för oss som kör lite.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: Totalekonomi begagnad MY jfm dieselbil
Självklart har ni rätt i att man bör ta med värdeminskningen i sin kalkyl. Ber om ursäkt om det jag skrev kan ses som missvisande. Att köpa en en ny bil är nästan alltid en förlust hur man än räknar. Sparar är kanske fel ordval av mig, men faktum är att jag har mellan 2500-3000kr mer i plånboken per månad vilket var det jag ville lyfta fram.Fredrik j skrev: ↑12 feb 2025 15:50Planerar du att aldrig sälja bilen får du ju se hela köpeskillingen som en kostnad dagen efter köpet. Eller så kan du lägga ut hela beloppet på din estimerad kvarstående livslängd. Hur du än räknar blir kostnaden inte 0kr.Smurk skrev: ↑12 feb 2025 15:04Du har helt rätt, så länge jag planerar att sälja bilen.Dafro skrev: ↑12 feb 2025 14:57Fast värdeminskning behöver du ju också räkna med om det ska bli relevant, åtminstone 80% av bilens värde uppdelat på 96 månader, vilket ger drygt 7000 i månaden om bilen kostar 700 000. Jämför det nu med v90 så vi får höra hur mycket du sparade.Smurk skrev: ↑12 feb 2025 14:52Jag gick från V90 till en ny Y och sparar in runt 2500-3000kr i månaden, tack vare 0% räntan samt bränslekostnaden. Med 0% räntan så gick lånet ner 500kr i månaden kontra V90n, och där jag tidigare la 3000kr i månaden på diesel lägger jag nu max 500kr på elen. Notera att jag inte räknar med värdeminskningen, jag planerar att köra bilfan i minst 8 år![]()
Eller hur räknar du?
Du får ju jämföra att behålla v90 livet ut jämfört med att behålla din model Y livet ut.
Nu är jag på jobbet och har inte med mig kalkylen jag gjorde, så siffrorna nedan är hämtade från minnet. Jag räknar med att behålla Teslan i minst 8 år men helst 10 år, för annars håller inte min kalkyl. Eftersom räntan är 0% och jag planerar att betala hela restbeloppet när låneperioden är över, så kan jag slå ut hela inköpskostnaden på 10 år. Lägg på diverse uppskattade reparationskostnader, högre elräkning samt dyrare försäkring så landar jag på en teoretiskt månadskostnad på runt 7000kr. Jämfört med V90n som hade en faktiskt månadskostnad (Lån + diesel + försäkring) på 8000kr. Lägger jag till värdeminskningen (som var betydligt lägre) och service/reparationskostnader (som har varit betydligt högre) så skjuter differensen iväg ännu mer och jag närmar mig dem summorna som jag nu har över som "extra" varje månad.
Återstår såklart att se huruvida mina uppskattade kostnader för Teslan stämmerTellus skrev: ↑12 feb 2025 19:33Plus 7500kr för service och 7500kr i reparationer om 2 års nybilsgarantin gått ut, per år. Eller det kanske var medräknat.Smurk skrev: ↑12 feb 2025 14:52Jag gick från V90 till en ny Y och sparar in runt 2500-3000kr i månaden, tack vare 0% räntan samt bränslekostnaden. Med 0% räntan så gick lånet ner 500kr i månaden kontra V90n, och där jag tidigare la 3000kr i månaden på diesel lägger jag nu max 500kr på elen. Notera att jag inte räknar med värdeminskningen, jag planerar att köra bilfan i minst 8 år![]()

Re: Totalekonomi begagnad MY jfm dieselbil
Räknade du med att betala lån på v90 i 10år till?Smurk skrev: ↑13 feb 2025 06:53Självklart har ni rätt i att man bör ta med värdeminskningen i sin kalkyl. Ber om ursäkt om det jag skrev kan ses som missvisande. Att köpa en en ny bil är nästan alltid en förlust hur man än räknar. Sparar är kanske fel ordval av mig, men faktum är att jag har mellan 2500-3000kr mer i plånboken per månad vilket var det jag ville lyfta fram.Fredrik j skrev: ↑12 feb 2025 15:50Planerar du att aldrig sälja bilen får du ju se hela köpeskillingen som en kostnad dagen efter köpet. Eller så kan du lägga ut hela beloppet på din estimerad kvarstående livslängd. Hur du än räknar blir kostnaden inte 0kr.Smurk skrev: ↑12 feb 2025 15:04Du har helt rätt, så länge jag planerar att sälja bilen.Dafro skrev: ↑12 feb 2025 14:57Fast värdeminskning behöver du ju också räkna med om det ska bli relevant, åtminstone 80% av bilens värde uppdelat på 96 månader, vilket ger drygt 7000 i månaden om bilen kostar 700 000. Jämför det nu med v90 så vi får höra hur mycket du sparade.Smurk skrev: ↑12 feb 2025 14:52Jag gick från V90 till en ny Y och sparar in runt 2500-3000kr i månaden, tack vare 0% räntan samt bränslekostnaden. Med 0% räntan så gick lånet ner 500kr i månaden kontra V90n, och där jag tidigare la 3000kr i månaden på diesel lägger jag nu max 500kr på elen. Notera att jag inte räknar med värdeminskningen, jag planerar att köra bilfan i minst 8 år![]()
Eller hur räknar du?
Du får ju jämföra att behålla v90 livet ut jämfört med att behålla din model Y livet ut.
Nu är jag på jobbet och har inte med mig kalkylen jag gjorde, så siffrorna nedan är hämtade från minnet. Jag räknar med att behålla Teslan i minst 8 år men helst 10 år, för annars håller inte min kalkyl. Eftersom räntan är 0% och jag planerar att betala hela restbeloppet när låneperioden är över, så kan jag slå ut hela inköpskostnaden på 10 år. Lägg på diverse uppskattade reparationskostnader, högre elräkning samt dyrare försäkring så landar jag på en teoretiskt månadskostnad på runt 7000kr. Jämfört med V90n som hade en faktiskt månadskostnad (Lån + diesel + försäkring) på 8000kr. Lägger jag till värdeminskningen (som var betydligt lägre) och service/reparationskostnader (som har varit betydligt högre) så skjuter differensen iväg ännu mer och jag närmar mig dem summorna som jag nu har över som "extra" varje månad.
Återstår såklart att se huruvida mina uppskattade kostnader för Teslan stämmerTellus skrev: ↑12 feb 2025 19:33Plus 7500kr för service och 7500kr i reparationer om 2 års nybilsgarantin gått ut, per år. Eller det kanske var medräknat.Smurk skrev: ↑12 feb 2025 14:52Jag gick från V90 till en ny Y och sparar in runt 2500-3000kr i månaden, tack vare 0% räntan samt bränslekostnaden. Med 0% räntan så gick lånet ner 500kr i månaden kontra V90n, och där jag tidigare la 3000kr i månaden på diesel lägger jag nu max 500kr på elen. Notera att jag inte räknar med värdeminskningen, jag planerar att köra bilfan i minst 8 år![]()
![]()
Det är ju ofta så att kostnaden för värdeminskning sjunker ju äldre bilen blir men samtidigt ökar underhållskostnaderna. Bästa bilaffären är ju om värdeminskningen stannar av och underhållet förfarande inte infunnit sig.
Att slippa betala diesel blir positivt för kalkylen är ju tveklöst. Så blev det för mig också.
Re: Totalekonomi begagnad MY jfm dieselbil
10000 i bränslekostnad över 4-5 år är extremt lite, runt 200 mil/år. Då är det billigare att åka taxi/hyra bil när man behöver den.Dinsdale skrev: ↑13 feb 2025 06:05Det beror på vad de två alternativen kostar i inköp och hur mycket eller lite du sedan kör. Kör du relativt lite med bilen spelar bränslekostnaden ingen speciell roll. Skatt, försäkring och underhåll är det som kostar mest om du kör lite, och tyvärr har elbilar ofta väldigt höga försäkringskostnader om man ska ha helförsäkring. Samtidigt kräver de flesta biltillverkare fortfarande regelbunden inspektionsservice.
Bor man dessutom i lägenhet kan det vara så att man måste betala flera hundra kronor extra i månaden för att få en parkeringsplats med laddbox. Bor man istället i hus kanske man behöver köpa en laddbox, då kostar det kanske 7000 kr eller mer att få en sån installerad.
För mig, som kör mindre än genomsnittet, var det tydligt att jag måste upp i väldigt många mil över snittet innan en elbil blir billigare än en bensinbil för mig. Tex hade kostnaden för laddboxen (som för mig kostade närmare 10 000 allt inräknat) räckt till bensin i fyra-fem års tid. Så att äga en elbil är verkligen inte ekonomiskt för oss som kör lite.
Re: Totalekonomi begagnad MY jfm dieselbil
Mindre än 1 KWh per dag, alltså. Jag skulle ha laddat med en vanlig förlängningasladd.Dinsdale skrev: ↑13 feb 2025 06:05Det beror på vad de två alternativen kostar i inköp och hur mycket eller lite du sedan kör. Kör du relativt lite med bilen spelar bränslekostnaden ingen speciell roll. Skatt, försäkring och underhåll är det som kostar mest om du kör lite, och tyvärr har elbilar ofta väldigt höga försäkringskostnader om man ska ha helförsäkring. Samtidigt kräver de flesta biltillverkare fortfarande regelbunden inspektionsservice.
Bor man dessutom i lägenhet kan det vara så att man måste betala flera hundra kronor extra i månaden för att få en parkeringsplats med laddbox. Bor man istället i hus kanske man behöver köpa en laddbox, då kostar det kanske 7000 kr eller mer att få en sån installerad.
För mig, som kör mindre än genomsnittet, var det tydligt att jag måste upp i väldigt många mil över snittet innan en elbil blir billigare än en bensinbil för mig. Tex hade kostnaden för laddboxen (som för mig kostade närmare 10 000 allt inräknat) räckt till bensin i fyra-fem års tid. Så att äga en elbil är verkligen inte ekonomiskt för oss som kör lite.

- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 959
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Totalekonomi begagnad MY jfm dieselbil
Som alltid är en av de största kostnaderna värdeminskningen - problemet är att den är svår att förutse.
El och fossilbränslepriserna är inte SÅ avgörande om en bil sjunker 50% på 3år. Inköp av ny elbil för 600k = blir 100k/år värdeminskning.
1500 liter bränsle (2k mil) kostar 30-40k.
El och fossilbränslepriserna är inte SÅ avgörande om en bil sjunker 50% på 3år. Inköp av ny elbil för 600k = blir 100k/år värdeminskning.
1500 liter bränsle (2k mil) kostar 30-40k.
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 1097
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Totalekonomi begagnad MY jfm dieselbil
Ja det är billigare men det är inte roligareRareEarth skrev: ↑13 feb 2025 22:2310000 i bränslekostnad över 4-5 år är extremt lite, runt 200 mil/år. Då är det billigare att åka taxi/hyra bil när man behöver den.Dinsdale skrev: ↑13 feb 2025 06:05Det beror på vad de två alternativen kostar i inköp och hur mycket eller lite du sedan kör. Kör du relativt lite med bilen spelar bränslekostnaden ingen speciell roll. Skatt, försäkring och underhåll är det som kostar mest om du kör lite, och tyvärr har elbilar ofta väldigt höga försäkringskostnader om man ska ha helförsäkring. Samtidigt kräver de flesta biltillverkare fortfarande regelbunden inspektionsservice.
Bor man dessutom i lägenhet kan det vara så att man måste betala flera hundra kronor extra i månaden för att få en parkeringsplats med laddbox. Bor man istället i hus kanske man behöver köpa en laddbox, då kostar det kanske 7000 kr eller mer att få en sån installerad.
För mig, som kör mindre än genomsnittet, var det tydligt att jag måste upp i väldigt många mil över snittet innan en elbil blir billigare än en bensinbil för mig. Tex hade kostnaden för laddboxen (som för mig kostade närmare 10 000 allt inräknat) räckt till bensin i fyra-fem års tid. Så att äga en elbil är verkligen inte ekonomiskt för oss som kör lite.

Dock kör vi närmare 1000 mil/år så isf har jag räknat fel.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021