Ioniq 5, Enyaq, EV3, Zeekr, vilken ska man satsa på?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

linoleum
Inlägg: 27
Blev medlem: 03 mar 2022 11:13

Ioniq 5, Enyaq, EV3, Zeekr, vilken ska man satsa på?

Inlägg av linoleum »

Hej!

Har en nuvarande operationell företagsleasing som går ut juli 2025 och det börjar bli dags att fundera på ny bil.
Behoven (och erfarenheten) har ändrats en del sedan senaste bilval. Kör just nu Kia EV6 AWD GT-Line MY22.

Det jag gillar med EV6:
* Allmänt mysig att köra, rapp, tyst, stabil.
* HUD, 360 kamera, bra farthållare, all teknik är toppen.
* Alla fysiska knappar.
* Snygg :) :lol:

Det som är nice, men inte så viktigt:
* Snabbladdningen, de ca 10-15 ggr per år jag snabbladdar, känns lite faktiskt inte så noga om det tar 20min eller 30 min.
* Enormt baksäte. Går även packa mycket på golvet i baksätet, och barnen ha fötterna över packningen.
* Att den finns en frunk, även om den är liten så går det trycka i laddkabeln där.
* Bra fyrhjulsdrift i snö

Det jag ogillar:
*Helljuset, även halvljuset, under all kritik. Kör inte ofta mörkt, när känns otryggt när man kör i mörker.
*Avsaknad av trådlös Apple Carplay
*Svängradien är enorm, bökig att manövrera i trånga utrymmen.
*Ljudet, trots ett "premium-ljudsystem" är ganska uselt

Trots överlag nöjd, tänker jag inte skaffa nya EV6.
Är inne på följande:

Ioniq 5 AWD
* Lik EV6, har många av samma fördelar. (kanske nackdelarna med? Jag vet ej)
* Rimligt pris på MY2024
* Tillgänligt enkelt

EV3
* Bra storlek
* Rimligt pris
* Endast 2-hjulsdriven... haft AWD i så många år, men i ärligheten namn är väl det några dagar per år då det 100% behövs.

Enyaq
* Verkar i allmänhet, bara ett väldigt sensible val.
* Väcker inget stort ha-begär för mig dock.

Zeekr x7
* Cool!
* Tror det är inom budget
* Ej tillgänglig?



Är det någon som har feedback, eller andra modellerna jag borde spana in närmre?
manneson
Inlägg: 1101
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Ioniq 5, Enyaq, EV3, Zeekr, vilken ska man satsa på?

Inlägg av manneson »

Du är på ett Teslaforum så gissa förslaget. ;)
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare
Inlägg: 903
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Ioniq 5, Enyaq, EV3, Zeekr, vilken ska man satsa på?

Inlägg av juristen »

Ioniq 5 har samma nackdelar som EV6. Tycker dock kupén är mycket trevligare i Ioniq.

Jag skulle titta på ID7, men den kanske är för dyr i jämförelse.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Teslasemitruck
Inlägg: 398
Blev medlem: 08 dec 2023 21:05

Re: Ioniq 5, Enyaq, EV3, Zeekr, vilken ska man satsa på?

Inlägg av Teslasemitruck »

Model Y juniper såklart. Kommer lägre priser snart. Id7 är ett alternativ men för dyr i jämförelse för vad man får. Som så många andra elbilar.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1866
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Ioniq 5, Enyaq, EV3, Zeekr, vilken ska man satsa på?

Inlägg av pefreli »

Mitt val hade definitivt blivit Zeekr 7X, men jag skulle fegat lite så man får in lite rapporter från provkörningar först.

Men baserat på de som har 001 så talar det mesta för att det kommer bli riktigt bra.

Det som möjligtvis oroar mig är de automatiska dörrarna och hur de funkar på vintern.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Elvis2022
Inlägg: 23
Blev medlem: 19 apr 2022 21:35

Re: Ioniq 5, Enyaq, EV3, Zeekr, vilken ska man satsa på?

Inlägg av Elvis2022 »

Av de bilar som du är intresserad så är Zeekr 7x bästa bilen. Men jag provade Zeekr 001 och den var riktigt fin. Kanske inte billigaste bilen men… snygg och riktigt fin kvalité. Jag kom dit i min Tesla och det kändes olustigt att åka hem med den, som en konservburk. Jag ska vänta på Zeekr 7x och sen bestämma mig.
Elvis2022
Inlägg: 23
Blev medlem: 19 apr 2022 21:35

Re: Ioniq 5, Enyaq, EV3, Zeekr, vilken ska man satsa på?

Inlägg av Elvis2022 »

Det kom ut idag på YouTube Elbilamagasinet , han klämmer och känner på Zeekr 7x. Kolla på den. Det ska mkt till att jag inte beställer den bilen. :D
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1866
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Ioniq 5, Enyaq, EV3, Zeekr, vilken ska man satsa på?

Inlägg av pefreli »

Elvis2022 skrev: 12 feb 2025 21:59
Det kom ut idag på YouTube Elbilamagasinet , han klämmer och känner på Zeekr 7x. Kolla på den. Det ska mkt till att jag inte beställer den bilen. :D
Japp, och nu har jag förstått att den även har manuell möjlighet att öppna dörrarna. Mycket bra!
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ioniq 5, Enyaq, EV3, Zeekr, vilken ska man satsa på?

Inlägg av mikebike »

pefreli skrev: 12 feb 2025 23:24
Elvis2022 skrev: 12 feb 2025 21:59
Det kom ut idag på YouTube Elbilamagasinet , han klämmer och känner på Zeekr 7x. Kolla på den. Det ska mkt till att jag inte beställer den bilen. :D
Japp, och nu har jag förstått att den även har manuell möjlighet att öppna dörrarna. Mycket bra!
Men inga ramar runt fönstren...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
manneson
Inlägg: 1101
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Ioniq 5, Enyaq, EV3, Zeekr, vilken ska man satsa på?

Inlägg av manneson »

mikebike skrev: 13 feb 2025 07:22
pefreli skrev: 12 feb 2025 23:24
Elvis2022 skrev: 12 feb 2025 21:59
Det kom ut idag på YouTube Elbilamagasinet , han klämmer och känner på Zeekr 7x. Kolla på den. Det ska mkt till att jag inte beställer den bilen. :D
Japp, och nu har jag förstått att den även har manuell möjlighet att öppna dörrarna. Mycket bra!
Men inga ramar runt fönstren...
Inte dubbelglas heller vad det verkar, det har ju Tesla.
Så risk det bullrar mer.
frassys
Inlägg: 33
Blev medlem: 23 nov 2021 11:04

Re: Ioniq 5, Enyaq, EV3, Zeekr, vilken ska man satsa på?

Inlägg av frassys »

haft AWD i så många år, men i ärligheten namn är väl det några dagar per år då det 100% behövs.
Ja det är få dagar du behöver det men det är just de dagarna som man inte ångrar sitt val! ;)
roffe_s
elbilist
Inlägg: 888
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Ioniq 5, Enyaq, EV3, Zeekr, vilken ska man satsa på?

Inlägg av roffe_s »

mikebike skrev: 13 feb 2025 07:22
pefreli skrev: 12 feb 2025 23:24
Elvis2022 skrev: 12 feb 2025 21:59
Det kom ut idag på YouTube Elbilamagasinet , han klämmer och känner på Zeekr 7x. Kolla på den. Det ska mkt till att jag inte beställer den bilen. :D
Japp, och nu har jag förstått att den även har manuell möjlighet att öppna dörrarna. Mycket bra!
Men inga ramar runt fönstren...
Nej, men där kan man ju använda 001 och X som referens. Vår bil har snart rullat 4 000 mil och är lika tyst som när vi hämtade ut den. Så i vart fall på syskonbilarna förefaller de ha löst uppgiften med den äran.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
manneson
Inlägg: 1101
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Ioniq 5, Enyaq, EV3, Zeekr, vilken ska man satsa på?

Inlägg av manneson »

roffe_s skrev: 13 feb 2025 09:24
mikebike skrev: 13 feb 2025 07:22
pefreli skrev: 12 feb 2025 23:24
Elvis2022 skrev: 12 feb 2025 21:59
Det kom ut idag på YouTube Elbilamagasinet , han klämmer och känner på Zeekr 7x. Kolla på den. Det ska mkt till att jag inte beställer den bilen. :D
Japp, och nu har jag förstått att den även har manuell möjlighet att öppna dörrarna. Mycket bra!
Men inga ramar runt fönstren...
Nej, men där kan man ju använda 001 och X som referens. Vår bil har snart rullat 4 000 mil och är lika tyst som när vi hämtade ut den. Så i vart fall på syskonbilarna förefaller de ha löst uppgiften med den äran.
Ramar hjälper väl inte mkt mot buller. Det är ju dubbelglas som hjälper där, vilket 7X verkar sakna.
Har 001 det?
Dafro
elbilist
Inlägg: 3182
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ioniq 5, Enyaq, EV3, Zeekr, vilken ska man satsa på?

Inlägg av Dafro »

manneson skrev: 13 feb 2025 09:28
roffe_s skrev: 13 feb 2025 09:24
mikebike skrev: 13 feb 2025 07:22
pefreli skrev: 12 feb 2025 23:24
Elvis2022 skrev: 12 feb 2025 21:59
Det kom ut idag på YouTube Elbilamagasinet , han klämmer och känner på Zeekr 7x. Kolla på den. Det ska mkt till att jag inte beställer den bilen. :D
Japp, och nu har jag förstått att den även har manuell möjlighet att öppna dörrarna. Mycket bra!
Men inga ramar runt fönstren...
Nej, men där kan man ju använda 001 och X som referens. Vår bil har snart rullat 4 000 mil och är lika tyst som när vi hämtade ut den. Så i vart fall på syskonbilarna förefaller de ha löst uppgiften med den äran.
Ramar hjälper väl inte mkt mot buller. Det är ju dubbelglas som hjälper där, vilket 7X verkar sakna.
Har 001 det?
Efter att ha haft en BMW IX som inte har ram eller karm runt fönstret och vad jag vet inte heller dubbelglas så får jag nog påstå att man kan bygga tysta bilar utan det, men lägger väl på lite vikt.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
roffe_s
elbilist
Inlägg: 888
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Ioniq 5, Enyaq, EV3, Zeekr, vilken ska man satsa på?

Inlägg av roffe_s »

manneson skrev: 13 feb 2025 09:28
roffe_s skrev: 13 feb 2025 09:24
mikebike skrev: 13 feb 2025 07:22
pefreli skrev: 12 feb 2025 23:24
Elvis2022 skrev: 12 feb 2025 21:59
Det kom ut idag på YouTube Elbilamagasinet , han klämmer och känner på Zeekr 7x. Kolla på den. Det ska mkt till att jag inte beställer den bilen. :D
Japp, och nu har jag förstått att den även har manuell möjlighet att öppna dörrarna. Mycket bra!
Men inga ramar runt fönstren...
Nej, men där kan man ju använda 001 och X som referens. Vår bil har snart rullat 4 000 mil och är lika tyst som när vi hämtade ut den. Så i vart fall på syskonbilarna förefaller de ha löst uppgiften med den äran.
Ramar hjälper väl inte mkt mot buller. Det är ju dubbelglas som hjälper där, vilket 7X verkar sakna.
Har 001 det?
Nej, varken vår 001 Privilege eller X har det. Detta till trots upplevs bilarna väl ljudisolerade. Vindbrus brukar enligt min erfarenhet ha lättare att smita in via ramlösa dörrkonstruktioner, men detta förefaller Zeekr lyckas hantera bra på tidigare modeller.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ioniq 5, Enyaq, EV3, Zeekr, vilken ska man satsa på?

Inlägg av mikebike »

roffe_s skrev: 13 feb 2025 09:24
mikebike skrev: 13 feb 2025 07:22
pefreli skrev: 12 feb 2025 23:24
Elvis2022 skrev: 12 feb 2025 21:59
Det kom ut idag på YouTube Elbilamagasinet , han klämmer och känner på Zeekr 7x. Kolla på den. Det ska mkt till att jag inte beställer den bilen. :D
Japp, och nu har jag förstått att den även har manuell möjlighet att öppna dörrarna. Mycket bra!
Men inga ramar runt fönstren...
Nej, men där kan man ju använda 001 och X som referens. Vår bil har snart rullat 4 000 mil och är lika tyst som när vi hämtade ut den. Så i vart fall på syskonbilarna förefaller de ha löst uppgiften med den äran.
Det är inte i första hand ljudet jag tänker på, utan att man måste smörja gummilisterna för att inte fönstret skall frysa fast ( på Teslor).
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 888
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Ioniq 5, Enyaq, EV3, Zeekr, vilken ska man satsa på?

Inlägg av roffe_s »

mikebike skrev: 13 feb 2025 10:04
roffe_s skrev: 13 feb 2025 09:24
mikebike skrev: 13 feb 2025 07:22
pefreli skrev: 12 feb 2025 23:24
Elvis2022 skrev: 12 feb 2025 21:59
Det kom ut idag på YouTube Elbilamagasinet , han klämmer och känner på Zeekr 7x. Kolla på den. Det ska mkt till att jag inte beställer den bilen. :D
Japp, och nu har jag förstått att den även har manuell möjlighet att öppna dörrarna. Mycket bra!
Men inga ramar runt fönstren...
Nej, men där kan man ju använda 001 och X som referens. Vår bil har snart rullat 4 000 mil och är lika tyst som när vi hämtade ut den. Så i vart fall på syskonbilarna förefaller de ha löst uppgiften med den äran.
Det är inte i första hand ljudet jag tänker på, utan att man måste smörja gummilisterna för att inte fönstret skall frysa fast ( på Teslor).
Mmm. Min erfarenhet efter snart två vintrar med 001 i Norrbotten, med bilen i carport under veckorna och omväxlande under bar himmel eller varmgarage under helgerna, är att jag aldrig smort listerna men inte heller någon gång upplevt problem med just rutorna. När bilen stått ute under snöstorm nära nollgradigt har jag vid något enstaka tillfälle fått hjälpa handtaget ut eller knacka på laddluckan. Men det har dock verkligen varit enstaka händelser under väldigt speciella väderförhållanden.

Om det är just det kalla klimatet (ibland är ju temperatur strax under noll värre ), materialvalet i listerna eller skenornas konstruktion som skiljer har jag dock ingen aning om.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ioniq 5, Enyaq, EV3, Zeekr, vilken ska man satsa på?

Inlägg av mikebike »

roffe_s skrev: 13 feb 2025 13:02
mikebike skrev: 13 feb 2025 10:04
roffe_s skrev: 13 feb 2025 09:24
mikebike skrev: 13 feb 2025 07:22
pefreli skrev: 12 feb 2025 23:24


Japp, och nu har jag förstått att den även har manuell möjlighet att öppna dörrarna. Mycket bra!
Men inga ramar runt fönstren...
Nej, men där kan man ju använda 001 och X som referens. Vår bil har snart rullat 4 000 mil och är lika tyst som när vi hämtade ut den. Så i vart fall på syskonbilarna förefaller de ha löst uppgiften med den äran.
Det är inte i första hand ljudet jag tänker på, utan att man måste smörja gummilisterna för att inte fönstret skall frysa fast ( på Teslor).
Mmm. Min erfarenhet efter snart två vintrar och totalt nästan 4 000 mil med 001 i Norrbotten, med bilen i carport under veckorna och omväxlande under bar himmel eller varmgarage under helgerna, är att jag aldrig smort listerna men inte heller någon gång upplevt problem med just rutorna. När bilen stått ute under snöstorm nära nollgradigt har jag vid något enstaka tillfälle fått hjälpa handtaget ut eller knacka på laddluckan. Men det har dock verkligen varit enstaka händelser under väldigt speciella väderförhållanden.

Om det är just det kalla klimatet (ibland är ju temperatur strax under noll värre ), materialvalet i listerna eller skenornas konstruktion som skiljer har jag dock ingen aning om.
Nej, (jämn) kyla är inget problem. Det är när det snöar och regnar med omväxlande minus- och plusgrader som problemen uppstår.

Apropå ljudnivå så verkar det vara obligatoriskt med glastak på "premiumbilar".
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
linoleum
Inlägg: 27
Blev medlem: 03 mar 2022 11:13

Re: Ioniq 5, Enyaq, EV3, Zeekr, vilken ska man satsa på?

Inlägg av linoleum »

juristen skrev: 12 feb 2025 16:15
Ioniq 5 har samma nackdelar som EV6. Tycker dock kupén är mycket trevligare i Ioniq.

Jag skulle titta på ID7, men den kanske är för dyr i jämförelse.
Kupen i Ioniq 5, provsatt en bil med ljus inredning och glastak. Kändes väldigt trevligt!
linoleum
Inlägg: 27
Blev medlem: 03 mar 2022 11:13

Re: Ioniq 5, Enyaq, EV3, Zeekr, vilken ska man satsa på?

Inlägg av linoleum »

Teslasemitruck skrev: 12 feb 2025 16:39
Model Y juniper såklart. Kommer lägre priser snart. Id7 är ett alternativ men för dyr i jämförelse för vad man får. Som så många andra elbilar.
Nya model Y Juniper verkar onekligen en bil med suverän prestanda på många områden, men priset är utanför min budget.
Du skriver att lägre priset kommer snart? Är det den launch edition som är dyr nu och det kommer billigare varianter?
roffe_s
elbilist
Inlägg: 888
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Ioniq 5, Enyaq, EV3, Zeekr, vilken ska man satsa på?

Inlägg av roffe_s »

mikebike skrev: 13 feb 2025 13:07
roffe_s skrev: 13 feb 2025 13:02
mikebike skrev: 13 feb 2025 10:04
roffe_s skrev: 13 feb 2025 09:24
mikebike skrev: 13 feb 2025 07:22

Men inga ramar runt fönstren...
Nej, men där kan man ju använda 001 och X som referens. Vår bil har snart rullat 4 000 mil och är lika tyst som när vi hämtade ut den. Så i vart fall på syskonbilarna förefaller de ha löst uppgiften med den äran.
Det är inte i första hand ljudet jag tänker på, utan att man måste smörja gummilisterna för att inte fönstret skall frysa fast ( på Teslor).
Mmm. Min erfarenhet efter snart två vintrar och totalt nästan 4 000 mil med 001 i Norrbotten, med bilen i carport under veckorna och omväxlande under bar himmel eller varmgarage under helgerna, är att jag aldrig smort listerna men inte heller någon gång upplevt problem med just rutorna. När bilen stått ute under snöstorm nära nollgradigt har jag vid något enstaka tillfälle fått hjälpa handtaget ut eller knacka på laddluckan. Men det har dock verkligen varit enstaka händelser under väldigt speciella väderförhållanden.

Om det är just det kalla klimatet (ibland är ju temperatur strax under noll värre ), materialvalet i listerna eller skenornas konstruktion som skiljer har jag dock ingen aning om.
Nej, (jämn) kyla är inget problem. Det är när det snöar och regnar med omväxlande minus- och plusgrader som problemen uppstår.

Apropå ljudnivå så verkar det vara obligatoriskt med glastak på "premiumbilar".
Japp. Diskutabelt enligt min personliga smak, ibland är det inte så dumt med skyddande plåt och ljuddämpning över hjässan… Här har väl 7X i alla fall ett jalusi man kan köra ut om man tycker ljusinflödet besvärar, men det är lite underligt att det inte finns ett grundalternativ utan glastak?

Kort sagt - Glastaket är väl inget som direkt besvärar i vår bil, men kanske inte heller något jag värderar särskilt högt.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
manneson
Inlägg: 1101
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Ioniq 5, Enyaq, EV3, Zeekr, vilken ska man satsa på?

Inlägg av manneson »

linoleum skrev: 13 feb 2025 13:13
Teslasemitruck skrev: 12 feb 2025 16:39
Model Y juniper såklart. Kommer lägre priser snart. Id7 är ett alternativ men för dyr i jämförelse för vad man får. Som så många andra elbilar.
Nya model Y Juniper verkar onekligen en bil med suverän prestanda på många områden, men priset är utanför min budget.
Du skriver att lägre priset kommer snart? Är det den launch edition som är dyr nu och det kommer billigare varianter?
Ja, launch edition kostar ca 100k mer än standard AWD.
När väl RWD version kommer så kan det potentiellt bli runt 150k lägre pris.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ioniq 5, Enyaq, EV3, Zeekr, vilken ska man satsa på?

Inlägg av mikebike »

roffe_s skrev: 13 feb 2025 13:14
mikebike skrev: 13 feb 2025 13:07
roffe_s skrev: 13 feb 2025 13:02
mikebike skrev: 13 feb 2025 10:04
roffe_s skrev: 13 feb 2025 09:24
Nej, men där kan man ju använda 001 och X som referens. Vår bil har snart rullat 4 000 mil och är lika tyst som när vi hämtade ut den. Så i vart fall på syskonbilarna förefaller de ha löst uppgiften med den äran.
Det är inte i första hand ljudet jag tänker på, utan att man måste smörja gummilisterna för att inte fönstret skall frysa fast ( på Teslor).
Mmm. Min erfarenhet efter snart två vintrar och totalt nästan 4 000 mil med 001 i Norrbotten, med bilen i carport under veckorna och omväxlande under bar himmel eller varmgarage under helgerna, är att jag aldrig smort listerna men inte heller någon gång upplevt problem med just rutorna. När bilen stått ute under snöstorm nära nollgradigt har jag vid något enstaka tillfälle fått hjälpa handtaget ut eller knacka på laddluckan. Men det har dock verkligen varit enstaka händelser under väldigt speciella väderförhållanden.

Om det är just det kalla klimatet (ibland är ju temperatur strax under noll värre ), materialvalet i listerna eller skenornas konstruktion som skiljer har jag dock ingen aning om.
Nej, (jämn) kyla är inget problem. Det är när det snöar och regnar med omväxlande minus- och plusgrader som problemen uppstår.

Apropå ljudnivå så verkar det vara obligatoriskt med glastak på "premiumbilar".
Japp. Diskutabelt enligt min personliga smak, ibland är det inte så dumt med skyddande plåt och ljuddämpning över hjässan… Här har väl 7X i alla fall ett jalusi man kan köra ut om man tycker ljusinflödet besvärar, men det är lite underligt att det inte finns ett grundalternativ utan glastak?

Kort sagt - Glastaket är väl inget som direkt besvärar i vår bil, men kanske inte heller något jag värderar särskilt högt.
Det är när man har takräcke och cyklar på taket som skillnaden mellan ett isolerat plåttak och ett oisolerat glastak blir påtaglig.
Möjligt att jalusiet kan dämpa lite ljud?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 888
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Ioniq 5, Enyaq, EV3, Zeekr, vilken ska man satsa på?

Inlägg av roffe_s »

mikebike skrev: 13 feb 2025 13:30
roffe_s skrev: 13 feb 2025 13:14
mikebike skrev: 13 feb 2025 13:07
roffe_s skrev: 13 feb 2025 13:02
mikebike skrev: 13 feb 2025 10:04

Det är inte i första hand ljudet jag tänker på, utan att man måste smörja gummilisterna för att inte fönstret skall frysa fast ( på Teslor).
Mmm. Min erfarenhet efter snart två vintrar och totalt nästan 4 000 mil med 001 i Norrbotten, med bilen i carport under veckorna och omväxlande under bar himmel eller varmgarage under helgerna, är att jag aldrig smort listerna men inte heller någon gång upplevt problem med just rutorna. När bilen stått ute under snöstorm nära nollgradigt har jag vid något enstaka tillfälle fått hjälpa handtaget ut eller knacka på laddluckan. Men det har dock verkligen varit enstaka händelser under väldigt speciella väderförhållanden.

Om det är just det kalla klimatet (ibland är ju temperatur strax under noll värre ), materialvalet i listerna eller skenornas konstruktion som skiljer har jag dock ingen aning om.
Nej, (jämn) kyla är inget problem. Det är när det snöar och regnar med omväxlande minus- och plusgrader som problemen uppstår.

Apropå ljudnivå så verkar det vara obligatoriskt med glastak på "premiumbilar".
Japp. Diskutabelt enligt min personliga smak, ibland är det inte så dumt med skyddande plåt och ljuddämpning över hjässan… Här har väl 7X i alla fall ett jalusi man kan köra ut om man tycker ljusinflödet besvärar, men det är lite underligt att det inte finns ett grundalternativ utan glastak?

Kort sagt - Glastaket är väl inget som direkt besvärar i vår bil, men kanske inte heller något jag värderar särskilt högt.
Det är när man har takräcke och cyklar på taket som skillnaden mellan ett isolerat plåttak och ett oisolerat glastak blir påtaglig.
Möjligt att jalusiet kan dämpa lite ljud?
Det kan säkert bidra, verkade i vart fall som en gedigen konstruktion i de videos jag sett. Jag kanske måste fråga Zeekr om jag får låna en demo och köra SECC? ;)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
manneson
Inlägg: 1101
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Ioniq 5, Enyaq, EV3, Zeekr, vilken ska man satsa på?

Inlägg av manneson »

roffe_s skrev: 13 feb 2025 14:30
mikebike skrev: 13 feb 2025 13:30
roffe_s skrev: 13 feb 2025 13:14
mikebike skrev: 13 feb 2025 13:07
roffe_s skrev: 13 feb 2025 13:02
Mmm. Min erfarenhet efter snart två vintrar och totalt nästan 4 000 mil med 001 i Norrbotten, med bilen i carport under veckorna och omväxlande under bar himmel eller varmgarage under helgerna, är att jag aldrig smort listerna men inte heller någon gång upplevt problem med just rutorna. När bilen stått ute under snöstorm nära nollgradigt har jag vid något enstaka tillfälle fått hjälpa handtaget ut eller knacka på laddluckan. Men det har dock verkligen varit enstaka händelser under väldigt speciella väderförhållanden.

Om det är just det kalla klimatet (ibland är ju temperatur strax under noll värre ), materialvalet i listerna eller skenornas konstruktion som skiljer har jag dock ingen aning om.
Nej, (jämn) kyla är inget problem. Det är när det snöar och regnar med omväxlande minus- och plusgrader som problemen uppstår.

Apropå ljudnivå så verkar det vara obligatoriskt med glastak på "premiumbilar".
Japp. Diskutabelt enligt min personliga smak, ibland är det inte så dumt med skyddande plåt och ljuddämpning över hjässan… Här har väl 7X i alla fall ett jalusi man kan köra ut om man tycker ljusinflödet besvärar, men det är lite underligt att det inte finns ett grundalternativ utan glastak?

Kort sagt - Glastaket är väl inget som direkt besvärar i vår bil, men kanske inte heller något jag värderar särskilt högt.
Det är när man har takräcke och cyklar på taket som skillnaden mellan ett isolerat plåttak och ett oisolerat glastak blir påtaglig.
Möjligt att jalusiet kan dämpa lite ljud?
Det kan säkert bidra, verkade i vart fall som en gedigen konstruktion i de videos jag sett. Jag kanske måste fråga Zeekr om jag får låna en demo och köra SECC? ;)
Do it!
Skriv svar