Grufman bil: "Vi vet inte varför värmepumpen på Tesla exploderar"
Moderator: Redaktion
-
Grufman bil: "Vi vet inte varför värmepumpen på Tesla exploderar"
Inte kollat hela. Av det jag såg så framgick det inte vilken Tesla-modell det var. Men den här värmepumpen kanske numera sitter i alla Teslas bilar…
Bilen i filmen har fått pumpen bytt en gång redan av Tesla efter ca. 10.000 mil. Nu ca. 5000 mil senare så ser den ut så här…
Bilen i filmen har fått pumpen bytt en gång redan av Tesla efter ca. 10.000 mil. Nu ca. 5000 mil senare så ser den ut så här…
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 3 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Grufman bil: "Vi vet inte varför värmepumpen på Tesla exploderar."
Det här verkar ju värre än luftfjädring. Tickande bomb?
Kul byte var 5k mil... Tesla måste ju få ordning på det här.
Kul byte var 5k mil... Tesla måste ju få ordning på det här.
2020-2022?SwedishAdvocate skrev: ↑14 feb 2025 18:41Inte kollat hela. Av det jag såg så framgick det inte vilken Tesla-modell det var. Men den här värmepumpen kanske numera sitter i alla Teslas bilar…
Ja säkert. Tesla hävdade att man fixade detta med en mjukvarufix som jag minns det. I själva verket så verkar de fördröja problemet så att garantin går ut i bästa fall. Fantastiskt bolag.Newgusa skrev: ↑14 feb 2025 19:372020-2022?SwedishAdvocate skrev: ↑14 feb 2025 18:41Inte kollat hela. Av det jag såg så framgick det inte vilken Tesla-modell det var. Men den här värmepumpen kanske numera sitter i alla Teslas bilar…
Re: Grufman bil: "Vi vet inte varför värmepumpen på Tesla exploderar"
Min höll exakt 25000 mil. Kändes helt OK trots dyr reparation.
Särskilt som det är enda större reparationen på dessa mil.
Fick tid direkt hos Tesla, hos Grufman är det nästan 2 månaders väntan, svårt att använda en bil utan värme vintertid...
Särskilt som det är enda större reparationen på dessa mil.
Fick tid direkt hos Tesla, hos Grufman är det nästan 2 månaders väntan, svårt att använda en bil utan värme vintertid...
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Det kan nog bero på detta. Tesla skrotar värmepumpar pga metallspån i systemet.
Enligt Tesla Owners Club Norway beror problemen på ett produktionsfel på Berlin-fabriken där lösa metallpartiklar förstör kompressorn.
https://www.nyteknik.se/nyheter/tesla-s ... xWr3u1EDvg
Enligt Tesla Owners Club Norway beror problemen på ett produktionsfel på Berlin-fabriken där lösa metallpartiklar förstör kompressorn.
Model Y LR AWD -24
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
I början med de kinatillverkade var det problem med sensorer och att "grillen" frös fast i öppet läge, sen löstes väl det med mjukvara? Och på de berlintillverkade rasade massor av värmepumpar?
Betyder det att man, om man haft en kilatillverkad i tre år, kanske har en liten chans att klara sig?
Hade inte PTC-heatingen varit så dyr att laga (och också varit något som "alltid går sönder") så hade den nästan varit att föredra. Tyst också, värmepumpen bråkar på rätt bra ibland.
Betyder det att man, om man haft en kilatillverkad i tre år, kanske har en liten chans att klara sig?
Hade inte PTC-heatingen varit så dyr att laga (och också varit något som "alltid går sönder") så hade den nästan varit att föredra. Tyst också, värmepumpen bråkar på rätt bra ibland.
Model Y LR AWD 2022
Kan man då anta att Tesla har koll på läget och dessa defekta pumpar är ett minne blott sen 2023-2024?mussla skrev: ↑14 feb 2025 21:33Det kan nog bero på detta. Tesla skrotar värmepumpar pga metallspån i systemet.
Det verkar väldigt troligt.Newgusa skrev: ↑14 feb 2025 22:24Kan man då anta att Tesla har koll på läget och dessa defekta pumpar är ett minne blott sen 2023-2024?mussla skrev: ↑14 feb 2025 21:33Det kan nog bero på detta. Tesla skrotar värmepumpar pga metallspån i systemet.
Model Y LR AWD -24
- Tillsynsmannen
- Teslaägare
Men vänta nu. Min kina-MYLR, tillverkad maj -22, den är inte drabbad av detta problem? Eller missar jag nåt?
Två gånger under resan till/från fjällen förra helgen började det blåsa kall luft i kupén. Temperaturen var ca -10C ute. Fix var att stänga av bilen (gå ut några meter till bilen låste dörrarna) och sedan starta om infotainmentsystem (tryck/håll knapparna på ratten historia). Sedan gick värmen igång igen. Jag hade hoppats att det bara var en tillfällig bugg i mjukvaran men nu undrar jag om det är ett hårdvara problem med värmepumpen… Jag har en Kina-byggd MYLR från 2021 med 4.700 mil.
Annars verkar värmen fungera, men det har inte varit kallare än ca -5C de sista dagarna. Någon som vet om jag kan utesluta ett hårdvara problem?
Annars verkar värmen fungera, men det har inte varit kallare än ca -5C de sista dagarna. Någon som vet om jag kan utesluta ett hårdvara problem?
Model Y LR 2021
VW ID.3 2021
Nissan Leaf 2019
VW ID.3 2021
Mot slutet av filmen så säger dem "glöm allt vi sagt, vad det här beror på är .." och så en ny teori. Så det var bra att se igenom hela. Som jag förstod det kunde det nog lösas med en mjukvarufix.
PTC lär ju vara mycket billigare att byta än värmepumpen dock..
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Jo runt 15000 kr så klart mindre men dyrt för vad det är ändå.
Model Y LR AWD 2022
Den kan man dessutom byta själv utan problem, och kostar typ 8000 spänn, finns många videos om det, en LVP byter man däremot inte själv.
Det är ju inte en LVP utan en kompressor.
Man lär kunna byta själv, men behöver hjälp med täthetsprov och påfyllning av kylmedel gissar jag.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Är det för att bilen behöver demonteras i stor omfattning? Eller behöver det programmeras och giftas in?
AC-pump går utmärkt att byta själv. Man behöver först en ac-mek som tömmer systemet och, när man är klar, trycktestar och fyller med gas.
Har själv reparerat klimatanläggningar på det sättet.
Nej, kompressorn sitter väldigt förnämligt till på model 3 iaff. Möjligen beroende på hur den kopplar ihop med supermanifoldet.Fredrik j skrev: ↑15 feb 2025 18:23Är det för att bilen behöver demonteras i stor omfattning? Eller behöver det programmeras och giftas in?
AC-pump går utmärkt att byta själv. Man behöver först en ac-mek som tömmer systemet och, när man är klar, trycktestar och fyller med gas.
Möjligt att man måste koda in men det är lösbart också.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Då behöver man inte ha för mycket respekt för jobbet. När väl garantin gått ut går det ju att skruva själv. Tror inte tesla får behålla monopol på att koda in kompressorer utan man måste tillhandahålla den informationen till ac-verkstäderna.AAKEE skrev: ↑15 feb 2025 18:27Nej, kompressorn sitter väldigt förnämligt till på model 3 iaff. Möjligen beroende på hur den kopplar ihop med supermanifoldet.Fredrik j skrev: ↑15 feb 2025 18:23Är det för att bilen behöver demonteras i stor omfattning? Eller behöver det programmeras och giftas in?
Möjligt att man måste koda in men det är lösbart också.
Det är väl visst en lvp ? ..Som förstås innehåller en kompressor.
Man kan inte göra det lagligen, och om man hittar någon som vill fylla sen så är det ju en stor del av kostnaden.Man lär kunna byta själv, men behöver hjälp med täthetsprov och påfyllning av kylmedel gissar jag.
Nej, faktiskt inte när det handlar om ac-anläggningar. Jag har som sagt själv bytt både kompressorer och kondensor på mina bilar. Jag har åkt till lokala ac-serviceverkstan som tömmer och vaccumsätter systemet. När jag skruvat klart åker jag tillbaka och dom tryckprovar och fyller med gas. Senast var i somras och jag betalade 1500kr för deras tjänster. Varav gasen är några hundralappar.repulsiv skrev: ↑16 feb 2025 00:10Det är väl visst en lvp ? ..Som förstås innehåller en kompressor.
Man kan inte göra det lagligen, och om man hittar någon som vill fylla sen så är det ju en stor del av kostnaden.Man lär kunna byta själv, men behöver hjälp med täthetsprov och påfyllning av kylmedel gissar jag.
Helt lagligt.
LVP = Luftvärmepump. Med vilket menas att värmekällan den hämtar energi ifrån är luft.
Teslas värmepump hämtar energi från HV-batteriet också via motorernas och batteriets gemensamma kylvatten.
Luftvärmepump blir inte riktigt rätt begrepp.
Använd hellre begreppet [Värmepump].
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
fast som jag sa, du kan inte göra det SJÄLV, du måste som sagt först låta en ackrediterad AC-firma tömma systemet, sen byta, sen måste du betala igen för en läcksökning och fyllning igen.Fredrik j skrev: ↑16 feb 2025 00:24
Nej, faktiskt inte när det handlar om ac-anläggningar. Jag har som sagt själv bytt både kompressorer och kondensor på mina bilar. Jag har åkt till lokala ac-serviceverkstan som tömmer och vaccumsätter systemet. När jag skruvat klart åker jag tillbaka och dom tryckprovar och fyller med gas. Senast var i somras och jag betalade 1500kr för deras tjänster. Varav gasen är några hundralappar.
Helt lagligt.
AC-firmor är vanligen ockrare, dels brukar dom inte vilja ta i saker som dom inte gjort själva (dom vill ha hela jobbet), dels brukar dom ta extremt bra betalt.
I detta fallet när det är en massa spån i hela systemet (enl grufmans video) så måste ju dessutom allt rengöras, vilket är ett jättejobb misstänker jag.
Några hundralappar för gas ? nu är det iofs en annan gas i dessa bilar (R1234 ?) än R134a som jag har frågat AC-firmor om innan, men det är ockerpris på den gasen iaf, jag kollade med flera stycken och priserna för att fylla ett system (inkl läcksökning) efter att jag själv bytt delar var mellan 2500 och 5000:-, vissa vägrade ta jobbet alls om dom inte fick göra allt.
..Och då behövde jag inte åka dit för tömning innan, för systemet var redan tomt.
AAKE: Jo, ok, point taken, värmepump är ett förstås ett bättre begrepp.
Kan säkert variera. Den ac-verkstad jag anlitar är ansluten till Avantia och har fullt upp med kylanläggningar i lastbilar. Att provtrycka utan ansvar och sen fylla är lätta pengar med mycken liten arbetsinsats.repulsiv skrev: ↑16 feb 2025 14:57fast som jag sa, du kan inte göra det SJÄLV, du måste som sagt först låta en ackrediterad AC-firma tömma systemet, sen byta, sen måste du betala igen för en läcksökning och fyllning igen.Fredrik j skrev: ↑16 feb 2025 00:24
Nej, faktiskt inte när det handlar om ac-anläggningar. Jag har som sagt själv bytt både kompressorer och kondensor på mina bilar. Jag har åkt till lokala ac-serviceverkstan som tömmer och vaccumsätter systemet. När jag skruvat klart åker jag tillbaka och dom tryckprovar och fyller med gas. Senast var i somras och jag betalade 1500kr för deras tjänster. Varav gasen är några hundralappar.
Helt lagligt.
AC-firmor är vanligen ockrare, dels brukar dom inte vilja ta i saker som dom inte gjort själva (dom vill ha hela jobbet), dels brukar dom ta extremt bra betalt.
I detta fallet när det är en massa spån i hela systemet (enl grufmans video) så måste ju dessutom allt rengöras, vilket är ett jättejobb misstänker jag.
Några hundralappar för gas ? nu är det iofs en annan gas i dessa bilar (R1234 ?) än R134a som jag har frågat AC-firmor om innan, men det är ockerpris på den gasen iaf, jag kollade med flera stycken och priserna för att fylla ett system (inkl läcksökning) efter att jag själv bytt delar var mellan 2500 och 5000:-, vissa vägrade ta jobbet alls om dom inte fick göra allt.
..Och då behövde jag inte åka dit för tömning innan, för systemet var redan tomt.
AAKE: Jo, ok, point taken, värmepump är ett förstås ett bättre begrepp.
Jag läste igenom manualen för byte av kompressorn, det är ganska basic precis som Fredrik skriver.
Den drivs av HV, så man måste göra bilen strömlös ovh iaktta alla säkerhetsföreskrifter för arbete i bilen med HV-spänning.
Man behöver Teslas toolbox 3 för att få igång systemet efter bytet.
Och det ska först tömmas, sedan byta kompressor och sedan fyllas.
Löser man ut att säkerställa att det inte är skräp i systemet (manual finns) och att se till att kompressorn har rätt oljemängd (speciell procedur) så är det rätt straightforward.
Man kan köpa Toolbox 3 för kortare perioder som jag förstått det.
Hela proceduren är inte mer avancerad än ganska många verksamheter i moderna fossila bilar. Mest högspänningsdelen som kan vara spännande.
Den drivs av HV, så man måste göra bilen strömlös ovh iaktta alla säkerhetsföreskrifter för arbete i bilen med HV-spänning.
Man behöver Teslas toolbox 3 för att få igång systemet efter bytet.
Och det ska först tömmas, sedan byta kompressor och sedan fyllas.
Löser man ut att säkerställa att det inte är skräp i systemet (manual finns) och att se till att kompressorn har rätt oljemängd (speciell procedur) så är det rätt straightforward.
Man kan köpa Toolbox 3 för kortare perioder som jag förstått det.
Hela proceduren är inte mer avancerad än ganska många verksamheter i moderna fossila bilar. Mest högspänningsdelen som kan vara spännande.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5