AC Laddboxar som kan styras lokalt utan molntjänst
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
AC Laddboxar som kan styras lokalt utan molntjänst
Har någon tips om AC laddboxar som inte behöver molntjänster för att styras?
Det vore skönt att ha kontroll på allt utan någon extern inblandning.
Det ända jag hittar är Audis egna dyra laddbox, den kan leva sitt egna liv.
Jag behöver styra 10 laddboxar på ett inhägnat området.
Det vore skönt att ha kontroll på allt utan någon extern inblandning.
Det ända jag hittar är Audis egna dyra laddbox, den kan leva sitt egna liv.
Jag behöver styra 10 laddboxar på ett inhägnat området.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
- emlan
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/emanuel192279
Re: AC Laddboxar som kan styras lokalt utan molntjänst
10? är det inte en kommersiell lösning du söker då?
Generellt sett brukar jag avråda från trådlösa installationer för så pass stora saker med så pass många användare osh så pass känsligt ämne (MIN BIL VA INTE LADDAD NÄR JAG SKULLE IVÄG!!!!) då det kommer att strula nånstans nångång och då ska nån hantera det.
Egentligen vilken laddbox som helst som stöder OCPP kan du ju styra lokalt från tex en home assistant med OCPP-integrationen.
Även om jag rekommenderar trådat som sagt så frågar jag så du får fudnera igenom ditt fall: Har du wifitäckning på alla boxar?
Annars behöver du boxar som har etherrnet eller modbus antar jag.
Zaptec Go stöder OCPP som går att styra helt lokalt men har bara wifi.
Amina S styrs via Zigbee - det skulle kunna vara ett alternativ om du har infrastruktur för det.
Fördelen med Zigbee är att den meshar - så sitter de så pass tätt att de kan mesha med varandra så behöver du bara nå en i teorin för att det ska fungera.
Generellt sett brukar jag avråda från trådlösa installationer för så pass stora saker med så pass många användare osh så pass känsligt ämne (MIN BIL VA INTE LADDAD NÄR JAG SKULLE IVÄG!!!!) då det kommer att strula nånstans nångång och då ska nån hantera det.
Egentligen vilken laddbox som helst som stöder OCPP kan du ju styra lokalt från tex en home assistant med OCPP-integrationen.
Även om jag rekommenderar trådat som sagt så frågar jag så du får fudnera igenom ditt fall: Har du wifitäckning på alla boxar?
Annars behöver du boxar som har etherrnet eller modbus antar jag.
Zaptec Go stöder OCPP som går att styra helt lokalt men har bara wifi.
Amina S styrs via Zigbee - det skulle kunna vara ett alternativ om du har infrastruktur för det.
Fördelen med Zigbee är att den meshar - så sitter de så pass tätt att de kan mesha med varandra så behöver du bara nå en i teorin för att det ska fungera.
MY LR -23
- Off Grid Byggaren
Jag kan enkelt dra fram nätverkskabel till dessa laddboxar.
Det är en godsterminal som har låsta grindar.
Så det är endast deras egna skåpbilar 4,25 ton som ska laddas över natten.
De önskar en robust egen lösning, efter allt strul med Eways
Det kan vara ström på hela tiden, men de vill registrera förbrukningen per fordon.
Några privatbilar eller förmånsbilar kommer inte in på godsterminalen, den är kameraövervakad och ingen obehörig släpps genom grinden.
Det är en godsterminal som har låsta grindar.
Så det är endast deras egna skåpbilar 4,25 ton som ska laddas över natten.
De önskar en robust egen lösning, efter allt strul med Eways
Det kan vara ström på hela tiden, men de vill registrera förbrukningen per fordon.
Några privatbilar eller förmånsbilar kommer inte in på godsterminalen, den är kameraövervakad och ingen obehörig släpps genom grinden.
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
- Daniel R
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/daniel77041
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Fast om man vill logga förbrukning och köra rfid-taggar osv så klarar man sig inte med Bluetooth.
Model Y LR AWD 2022
- Off Grid Byggaren
Det finns ju små OCCP-servrar att få tag i, och då borde det ju gå att få ihop en egen lösning.
Men blir ju en del bök att få igång allt.
Men blir ju en del bök att få igång allt.
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Om det är inhägnat område behövs väl ingen autentisering?
Det behövs väl knappt nån lastbalansering heller, om de har tio skåpbilar så måste väl inkommande el anpassas så att samtliga tio hinner laddas till önskad laddnivå på den tid de står parkerade?
Förbrukningsdata per fordon kan lösas genom att sätta upp lappar med registeringsskyltar vid varje laddare, sen instruera chaufförerna att parkera på för fordonet reserverad plats?
Funkar ovanstående behövs väl inget krångel med ocpp som i sin tur skapar ett beroende till laddboxens mjukvara bortom kunds kontroll? Förbrukningsdata behöver ju inte komma från laddboxen, det kan ju även komma från egna elmätare som du själv installerar. Sen pratar du med dina elmätare istället för med laddboxarnas för att ta fram förbrukningssiffrorna. Funkar oavsett märke på fordon eller laddbox.
Det behövs väl knappt nån lastbalansering heller, om de har tio skåpbilar så måste väl inkommande el anpassas så att samtliga tio hinner laddas till önskad laddnivå på den tid de står parkerade?
Förbrukningsdata per fordon kan lösas genom att sätta upp lappar med registeringsskyltar vid varje laddare, sen instruera chaufförerna att parkera på för fordonet reserverad plats?
Funkar ovanstående behövs väl inget krångel med ocpp som i sin tur skapar ett beroende till laddboxens mjukvara bortom kunds kontroll? Förbrukningsdata behöver ju inte komma från laddboxen, det kan ju även komma från egna elmätare som du själv installerar. Sen pratar du med dina elmätare istället för med laddboxarnas för att ta fram förbrukningssiffrorna. Funkar oavsett märke på fordon eller laddbox.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
- nogren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas756762
ChargeAmps går att få med Ethernetkoppling till LAN och har occp stöd.
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
BMW X3 G01 30d -18 såld
Jag har en Garo här hemma. Den använder ingen molntjänst och allt styrs lokalt. Den är inkopplad med ethernet-kabel till lastbalanserare och allt fungerar utan internet. Jag kan via det lokala nätverket gå in på boxens konfigurationssida och läsa av förbrukning mm. Den har RFID-läsare installerad så jag kan låsa den för utomstående om jag vill.
Jag har inte haft ett enda strul med den ännu, peppar peppar...
Jag har inte haft ett enda strul med den ännu, peppar peppar...