Balansera hv-batteriet.

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bo99
elbilist

Balansera hv-batteriet.

Inlägg av Bo99 »

Sett videor på Youtube som behandlar att ibland balansera batteriet i sin elbil om den har NiMH-batteri. Att köra ner till typ 2-3% och sedan låta bilen stå över natten okopplad och helt avstängd. För att nästa dag starta den långsammaste ac-laddningen man kan upp till 100%. Detta ska tydligen på något vis få BMS att fatta den verkliga kapaciteten i batteriet.

???
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Balansera hv-batteriet.

Inlägg av mikebike »

Bo99 skrev: 14 feb 2025 19:12
Sett videor på Youtube som behandlar att ibland balansera batteriet i sin elbil om den har NiMH-batteri. Att köra ner till typ 2-3% och sedan låta bilen stå över natten okopplad och helt avstängd. För att nästa dag starta den långsammaste ac-laddningen man kan upp till 100%. Detta ska tydligen på något vis få BMS att fatta den verkliga kapaciteten i batteriet.

???
Moderna elbilar har inte NiMH-batterier.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

???
Som mikebike skriver, NiMh används inte detta på moderna elbilar.
Lithiumionbatterier är grejen.

Balansera är fel begrepp på det du efterfrågar.

Cellerna balanseras mot varandra i en elbil så att de håller samma spänning, eller har väldigt liten skillnad.
De flesta bilar balanserar cellerna i topp så att man har så fullt det går vid 100%.

Vill man trigga batteribalansering på en Tesla bör man ladda till 90% eller mer och låta bilen vara.

Det du efterfrågar är kalibrering av batteridatorn, BMS.
BMS försöker hela tiden bedöma kapaciteten i batteriet. Ibland kan detta bli lite fel men oftast är det ganska rätt.
Det man gör är helt enkelt att låta bilen stå och sova med både låg SOC och hög SOC för att BMS ska kunna mäta in kapaciteten. Ofta behövs mer än en sömn med låg och en med hög SOC för att BMS ska få mäta in sig.

Batteriets kapacitet ökar INTE.
Det enda som händer är att bilen möjligen börjar visa högre range.

Många forum, och facebokgrupper är fyllda med folk som håller på med det, till ingen nytta.
Man upplever att displayad range är lägre än man hade velat och sen försöker man med nävar och klor få upp displayad range.
Det är alltså vanligast att detta görs när man är i förnekelse avseende sin bils degradering.

Det finns dock tillfällen när man kan rekommendera att någon testar för att se om förlorad räckvidd återkommer.
Det normala är att BMS hittar tillbaka själv så det finns inget behov av att göra det.
Bägge mina Teslor har vart off i BMS bedömning av batterikapaciteten, både den förra och nuvarande. Jag har låtit bilarna sköta det själv vilket har fungerat. Kan ta lite tid men det löser sig.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

???
Leta rätt på filmer från 2000-talet istället för 1900-talet. 😀
Användarvisningsbild
Bo99
elbilist

Inlägg av Bo99 »

Jag fick hjärnsläpp och menade naturligtvis litiumjonbatteri och då har jag inte tittat på videor från 1990.

Svaret på min fråga har jag fått av AAKEE vilket jag förväntade mig. Tack!

Och förnekelse lider jag inte av utan videon i fråga lät intressant och Youtube gav den som ett förslag enligt sin algoritm.

Videon i fråga här:
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Bo99 skrev: 15 feb 2025 08:07
Och förnekelse lider jag inte av utan videon i fråga lät intressant och Youtube gav den som ett förslag enligt sin algoritm.
Nä, det trodde vi inte heller :D

Bo99 skrev: 15 feb 2025 08:07
Videon i fråga här:
Det finns väldigt många som gör videor på tuben om ”how to” eller hur det fungerar som inte riktigt vad de håller på med.

Snubben här vet inte vad han talar om.
Han fablar lite i början och säger sedan att ”part of the reason….cell balancing”.
Han blandar alltså ihop cellbalansering och BMS-kalibrering.

Det kommer rätt mycket myter ur munnen på typen där, förutom att han blandar äpplen och päron.

Man behöver inte ladda sakta, däremot rekommenderar jag AC-laddning istället för Supercharging.

Han är rädd för att lämna bilen med 100% medan det egentligen är fler timmars sömn som behövs med hög SOC också.

Det är normalt att få bilen att visa ~ 0.5kWh högre när man laddar fullt. Han har egentligen inte direkt åstadkommit något direkt.

Det lär finnas en bättre video att titta på med någon som har bättre koll.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar