Hållbarhet värmepump

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1944
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Hållbarhet värmepump

Inlägg av BrooklynS »

Det har tidigare uttryckts tveksamheter kring värmepumpens hållbarhet i längden. Innan felet är lokaliserat och åtgärdat (har tid den 5/2) skall jag inte dra några säkra slutsatser men det är nu andra gången som kompressorn inte klarar av att bygga tryck i systemet. Min bil levererad mars22 tillhörde de som fick byta manifold på garanti väldigt tidigt pga kvarvarande metallspån (?) i systemet efter tillverkningen som medförde haveri. Det kan ju vara så att de inte bytte kompressor den gången eller att det bara är någon packning som inte tätar längre, vad vet man.

Värmepumpen går på högvarv men bygger sämre och sämre tryck. Värmeeffekten blir alltså gradvis sämre och när jag tänker på det så har jag nog märkt av detta ända sedan i höstas men kontrollerade det inte förrän här i januari när det blev lite kallare. I service mode kan man ju se trycket och temperaturen i de olika kretsarna och det verkar som att den klarar av att i plusgrader få upp ett visst tryck (8-11 bar) men i 15 minusgrader ger den bara 6 bar och ffa ingen skillnad på tryckkretsarna. Kompisens likadana bil under samma förhållanden ligger på 24 bar.

Kan det vara någon ventil? Säkert.

Beställde service i appen, offert worst case nästan 50.000 SEK innebärande byte av ungefär allting i systemet. Nu tar maskinskadeförsäkringen detta men det blir ändå intressant att se vad som felar. Och om det är ett följdfel av det första felet 2022.

Annars funkar ju bilen bra efter 12.000 mil, helljuset funkar bra förutom att det slår igång lite väl sent om himlen är ljus, vindrutetorkarna inget att klaga på. Finns knapp så man kan stänga av eller slå igång manuellt de gånger automatiken inte gör sitt.
Fortfarande samma däck som bilen levererades med, sommardäcken utslitna men vinterdäcken ca hälften kvar så säsongen ut hoppas jag. I övrigt mycket nöjda med sättet att flytta arslet från A till B under alla förhållanden. Finns grejor att reta sig på? Absolut, som alltid men inte hjälper det något att reta sig på de ganska få missar man gjort vid konstruktionen. Det är en billig bil och förvånansvärt få kompromisser ändå.


Med vänlig hälsning,
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 1169
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Hållbarhet värmepump

Inlägg av Arctic Drifter »

BrooklynS skrev: 28 jan 2025 13:23
Det har tidigare uttryckts tveksamheter kring värmepumpens hållbarhet i längden. Innan felet är lokaliserat och åtgärdat (har tid den 5/2) skall jag inte dra några säkra slutsatser men det är nu andra gången som kompressorn inte klarar av att bygga tryck i systemet. Min bil levererad mars22 tillhörde de som fick byta manifold på garanti väldigt tidigt pga kvarvarande metallspån (?) i systemet efter tillverkningen som medförde haveri. Det kan ju vara så att de inte bytte kompressor den gången eller att det bara är någon packning som inte tätar längre, vad vet man.

Värmepumpen går på högvarv men bygger sämre och sämre tryck. Värmeeffekten blir alltså gradvis sämre och när jag tänker på det så har jag nog märkt av detta ända sedan i höstas men kontrollerade det inte förrän här i januari när det blev lite kallare. I service mode kan man ju se trycket och temperaturen i de olika kretsarna och det verkar som att den klarar av att i plusgrader få upp ett visst tryck (8-11 bar) men i 15 minusgrader ger den bara 6 bar och ffa ingen skillnad på tryckkretsarna. Kompisens likadana bil under samma förhållanden ligger på 24 bar.

Kan det vara någon ventil? Säkert.

Beställde service i appen, offert worst case nästan 50.000 SEK innebärande byte av ungefär allting i systemet. Nu tar maskinskadeförsäkringen detta men det blir ändå intressant att se vad som felar. Och om det är ett följdfel av det första felet 2022.

Annars funkar ju bilen bra efter 12.000 mil, helljuset funkar bra förutom att det slår igång lite väl sent om himlen är ljus, vindrutetorkarna inget att klaga på. Finns knapp så man kan stänga av eller slå igång manuellt de gånger automatiken inte gör sitt.
Fortfarande samma däck som bilen levererades med, sommardäcken utslitna men vinterdäcken ca hälften kvar så säsongen ut hoppas jag. I övrigt mycket nöjda med sättet att flytta arslet från A till B under alla förhållanden. Finns grejor att reta sig på? Absolut, som alltid men inte hjälper det något att reta sig på de ganska få missar man gjort vid konstruktionen. Det är en billig bil och förvånansvärt få kompromisser ändå.

Med vänlig hälsning,
Vi hade samma symptom under hösten, skickade felkod men tappade aldrig värmen. Fick värmepumpen utbytt vid drygt 9 000 mil för cirkus 46 000 kr. Gick på maskinskadan.

Bra tips detta med att kolla trycket, jag tror att vi hade mildare sympton redan innan 8 000 mil passerats (gränsen för nybilsgarantin). Dock fick vi första felkod runt 9 000 mil. Vår är producerad och uthämtad juni -22 och har inte drabbats av det där första felet som slog till under 2022.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Hållbarhet värmepump

Inlägg av mikebike »

Frågan är om man kör omkring i en tickande bomb?

Jag har fortfarande, efter 5 veckor, inte fått någon verkstadstid för problemet med att allt kamerarelaterat la av på väg till och från Julledigheten.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 1169
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Hållbarhet värmepump

Inlägg av Arctic Drifter »

mikebike skrev: 28 jan 2025 15:27
Frågan är om man kör omkring i en tickande bomb?
Garanterat! Byt till en Volvo nu! :D
Tesla Model Y Performance
Overal
Inlägg: 34
Blev medlem: 15 aug 2022 11:04

Re: Hållbarhet värmepump

Inlägg av Overal »

mikebike skrev: 28 jan 2025 15:27
Frågan är om man kör omkring i en tickande bomb?

Jag har fortfarande, efter 5 veckor, inte fått någon verkstadstid för problemet med att allt kamerarelaterat la av på väg till och från Julledigheten.
Du har väl hamnat i ”skräpkorgen” kunder som hittar fel i allt :D
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1944
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Hållbarhet värmepump

Inlägg av BrooklynS »

Arctic Drifter skrev:
BrooklynS skrev: 28 jan 2025 13:23
Det har tidigare uttryckts tveksamheter kring värmepumpens hållbarhet i längden. Innan felet är lokaliserat och åtgärdat (har tid den 5/2) skall jag inte dra några säkra slutsatser men det är nu andra gången som kompressorn inte klarar av att bygga tryck i systemet. Min bil levererad mars22 tillhörde de som fick byta manifold på garanti väldigt tidigt pga kvarvarande metallspån (?) i systemet efter tillverkningen som medförde haveri. Det kan ju vara så att de inte bytte kompressor den gången eller att det bara är någon packning som inte tätar längre, vad vet man.

Värmepumpen går på högvarv men bygger sämre och sämre tryck. Värmeeffekten blir alltså gradvis sämre och när jag tänker på det så har jag nog märkt av detta ända sedan i höstas men kontrollerade det inte förrän här i januari när det blev lite kallare. I service mode kan man ju se trycket och temperaturen i de olika kretsarna och det verkar som att den klarar av att i plusgrader få upp ett visst tryck (8-11 bar) men i 15 minusgrader ger den bara 6 bar och ffa ingen skillnad på tryckkretsarna. Kompisens likadana bil under samma förhållanden ligger på 24 bar.

Kan det vara någon ventil? Säkert.

Beställde service i appen, offert worst case nästan 50.000 SEK innebärande byte av ungefär allting i systemet. Nu tar maskinskadeförsäkringen detta men det blir ändå intressant att se vad som felar. Och om det är ett följdfel av det första felet 2022.

Annars funkar ju bilen bra efter 12.000 mil, helljuset funkar bra förutom att det slår igång lite väl sent om himlen är ljus, vindrutetorkarna inget att klaga på. Finns knapp så man kan stänga av eller slå igång manuellt de gånger automatiken inte gör sitt.
Fortfarande samma däck som bilen levererades med, sommardäcken utslitna men vinterdäcken ca hälften kvar så säsongen ut hoppas jag. I övrigt mycket nöjda med sättet att flytta arslet från A till B under alla förhållanden. Finns grejor att reta sig på? Absolut, som alltid men inte hjälper det något att reta sig på de ganska få missar man gjort vid konstruktionen. Det är en billig bil och förvånansvärt få kompromisser ändå.

Med vänlig hälsning,
Vi hade samma symptom under hösten, skickade felkod men tappade aldrig värmen. Fick värmepumpen utbytt vid drygt 9 000 mil för cirkus 46 000 kr. Gick på maskinskadan.

Bra tips detta med att kolla trycket, jag tror att vi hade mildare sympton redan innan 8 000 mil passerats (gränsen för nybilsgarantin). Dock fick vi första felkod runt 9 000 mil. Vår är producerad och uthämtad juni -22 och har inte drabbats av det där första felet som slog till under 2022.
Ja en sak man kan undra över är om det är relaterat till stark kyla? Förra vintern reagerade jag faktiskt över att värmepumpen inte orkade med både att värma kupén och batteriet vid stark kyla (kallare än -35). Dvs när batterivärmen startade inför laddning blev det märkbart kallare luft ur munstyckena. Det räckte fortfarande till men inte mer. Har inte upplevt det tidigare så det kanske helt enkelt är ett smygande problem relaterat till alltmer sliten kompressor? (Dvs tätningar osv).

Vi får se, Uleåborg låg bäst till för mig om jag inte ville vänta 2 månader mitt i vintern utan värme…


Med vänlig hälsning,
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5817
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Hållbarhet värmepump

Inlägg av AAKEE »

BrooklynS skrev: 28 jan 2025 16:39

Ja en sak man kan undra över är om det är relaterat till stark kyla? Förra vintern reagerade jag faktiskt över att värmepumpen inte orkade med både att värma kupén och batteriet vid stark kyla (kallare än -35). Dvs när batterivärmen startade inför laddning blev det märkbart kallare luft ur munstyckena. Det räckte fortfarande till men inte mer. Har inte upplevt det tidigare så det kanske helt enkelt är ett smygande problem relaterat till alltmer sliten kompressor? (Dvs tätningar osv).

Med vänlig hälsning,
Om det är svinkallt, eller t.o.m bara kallare än cirka 10C och det samtidigt inte finns någon energi för värmepumpen att ta ur batteriet så måste värmepumpen köra ”lossy mode” dvs den genererar värme som en 1:1 värmekälla och inte värmepump. När den gör det hörs det i vart fall i model 3 och vibrerar i ratten.
Lossy mode kan dra 6kW eller mer.

Batterivärmen går i detta fall bara via motorerna (som även de går i ett särskilt ”lossy läge” för att skapa värmeförluster.) Motorerna levererar cirka 3kW per styck ren värme i det läget*.

Så värmepumpen går inte i värmepumpsläge, men skadorna du beskriver kanske påverkar den ändå så den inte orkar leverera.

Jag har märkt att det har tenderat att boi aningen svalt i min tidigare M3P under förvärmning i kyla, men det har inte behövt vara grisigt kallt för att det ska kännas som om värmen inte riktigt räcker till. Jag är lite osäker om jag upplevt det med model S, det är inte omöjligt. Ur minnet har det räckt med minusgrader ute för att det ska bli lite svalt under förvärmningen.
Jag gissar att det beror på att man från Tesla helt enkelt är dålig på att hålla jämn temp i kupen under olika driftsförhållanden i bilen.


*)Loggarna visar 6kW förbrukning när bara motorerna värmer batteriet.
Är det kallare än ~-10C och bilen dessutom ska värma kupen blir det initialt 12KW, batterivärme 6kW från motorer samt 6kW värmepump på full gas/lossy mode.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1944
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Hållbarhet värmepump

Inlägg av BrooklynS »

Ja, det kanske är så men jag upplevde inte detta problem första vintern vid samma kyla. Jag brukar alltid ha fläktläget på AUTO-MAX och det ger definitivt en jämnare temperatur i bilen.

Sedan tror jag iaf att en isoleringsskiva innanför glastaket hade underlättat i de riktigt låga temperaturerna.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 1169
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Hållbarhet värmepump

Inlägg av Arctic Drifter »

BrooklynS skrev: 28 jan 2025 16:39
Ja en sak man kan undra över är om det är relaterat till stark kyla? Förra vintern reagerade jag faktiskt över att värmepumpen inte orkade med både att värma kupén och batteriet vid stark kyla (kallare än -35). Dvs när batterivärmen startade inför laddning blev det märkbart kallare luft ur munstyckena. Det räckte fortfarande till men inte mer. Har inte upplevt det tidigare så det kanske helt enkelt är ett smygande problem relaterat till alltmer sliten kompressor? (Dvs tätningar osv).

Vi får se, Uleåborg låg bäst till för mig om jag inte ville vänta 2 månader mitt i vintern utan värme…


Med vänlig hälsning,
Jag upplevde också något liknande, dock inte relaterat till förvärmning inför laddning eftersom jag bara laddade hemma under köldperioden.

När vi låg i 120 km/h och det var -38 C så blev det väldigt påtagligt att den inte orkade hålla tempen, bedömt 15 C i kupén trots värmen på max. Med maxad stolsvärme så överlevde vi såklart! Min teori då var att spjället fram vid luftintaget frusit fast i öppet läge alt. att det får anses rimligt att köldeffekten under de förhållanden är mer än bilen klarar av. Körde jag långsammare, t.ex. stadstrafik, så mäktade värmen med.

Någon som vet om det via serviceläget går att testa spjället i luftintaget?
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1944
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Hållbarhet värmepump

Inlägg av BrooklynS »

Bild

Detta var kostnadsförslaget. Nu blev det billigare, servicerådgivaren sade att de tar en del på goodwill, oklart ännu exakt hur mycket men åtminstone värmepumpen som jag förstod det.

Återkommer


Med vänlig hälsning,
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8413
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Hållbarhet värmepump

Inlägg av spacecoin »

BrooklynS skrev: 05 feb 2025 14:31
Detta var kostnadsförslaget. Nu blev det billigare, servicerådgivaren sade att de tar en del på goodwill, oklart ännu exakt hur mycket men åtminstone värmepumpen som jag förstod det.
Fy sjutton.

Är det bara jag som tycker att man behöver jobba med serviceability om det kostar närmare 50000 SEK att byta en värmepump? En klar risk för kunden när allt ska optimeras för att maximera vinster per bil med färre delar etc.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Hållbarhet värmepump

Inlägg av Nicke Nyfiken »

spacecoin skrev: 05 feb 2025 18:08
BrooklynS skrev: 05 feb 2025 14:31
Detta var kostnadsförslaget. Nu blev det billigare, servicerådgivaren sade att de tar en del på goodwill, oklart ännu exakt hur mycket men åtminstone värmepumpen som jag förstod det.
Fy sjutton.

Är det bara jag som tycker att man behöver jobba med serviceability om det kostar närmare 50000 SEK att byta en värmepump? En klar risk för kunden när allt ska optimeras för att maximera vinster per bil med färre delar etc.
Horribelt! :o
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1944
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Hållbarhet värmepump

Inlägg av BrooklynS »

spacecoin skrev:
BrooklynS skrev: 05 feb 2025 14:31
Detta var kostnadsförslaget. Nu blev det billigare, servicerådgivaren sade att de tar en del på goodwill, oklart ännu exakt hur mycket men åtminstone värmepumpen som jag förstod det.
Fy sjutton.

Är det bara jag som tycker att man behöver jobba med serviceability om det kostar närmare 50000 SEK att byta en värmepump? En klar risk för kunden när allt ska optimeras för att maximera vinster per bil med färre delar etc.
Ja nu slutade det på 3180€ men då byttes också som synes i princip hela värmesystemet.

Jag misstänker faktiskt att det var föroreningar kvar från när manifolden byttes bara någon månad efter leverans. Det var en hel batch som hade metallspån kvar efter tillverkningen om ni minns det. Och jag tror inte att de bytte kompressorn den gången.

Men nu fick maskinskadeförsäkringen gå in så det blev ”bara” en självrisk.

Å andra sidan bytte de alla leder i bakvagnen när bilen gått 7500 mil; teknikern tyckte att det fanns glapp och bilen blev sedan helt tyst i gupp, något den aldrig var innan dess, ens som ny. :)

Då får vi se hur nästa 12.000 mil funkar.


Med vänlig hälsning,
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 789
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Hållbarhet värmepump

Inlägg av mussla »

Grufman video om värmepumpsbyte:

Nyteknik skriver om skrotade värmepumpar pga metallspån i systemet:

https://www.nyteknik.se/nyheter/tesla-s ... xWr3u1EDvg
Model Y LR AWD -24
AktivEffekt
Inlägg: 97
Blev medlem: 26 jul 2023 15:32

Re: Hållbarhet värmepump

Inlägg av AktivEffekt »

Arctic Drifter skrev: 28 jan 2025 15:32
mikebike skrev: 28 jan 2025 15:27
Frågan är om man kör omkring i en tickande bomb?
Garanterat! Byt till en Volvo nu! :D
Förr i tiden lagade man TV-apparater, nu slänger man dem och köper nytt. Samma trend med bilar tyvärr.
Vem vill ha dessa bilar när det längre inte finns någon maskinskadeförsäkring?

Ja, varför inte en skattebefriad gammal Volvo, delar är billiga och allt går att laga...
granlundii
Inlägg: 361
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Hållbarhet värmepump

Inlägg av granlundii »

Jo, för mig som gärna köper lite äldre bilar och istället sparar pengarna till annat så är det egentligen det första jag kollar när jag väljer bilmodell - att bilmodellen inte har några potentiellt dyra typfel. Å andra sidan finns det nog många begagnatköpare som inte är så nogräknade, så knappast blir väl bilarna osäljbara fast maskinskadeförsäkringen gått ut. Men en del kan det absolut påverka värdet.
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5817
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Hållbarhet värmepump

Inlägg av AAKEE »

Jag har inte följt ärendet men initialt fanns det många model Y som hade haveri. Ryktet var allt från en dålig batch värmepumpar till spånor från tillverkning som kom från super manifold.

Händer det efter relativt kort tid låter ovanstående troligt, och händer det efter kort tid efter byte skulle det kunna vara något liknande, antingen för att gammalt skräp är kvar eller att reparationen gjordes utan att iakta tillräcklig renhet.

Går den sönder efter många mil är det kanske mer troligt att det är materialutmattning eller vätskekompression (som jag förstått det känsligt och viktigt i alla värmepumpsystem att kondensering och förångning sker på rätt ställe. Får kompressorn vätska istället för gas är det gonatt).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Unia
Inlägg: 80
Blev medlem: 20 mar 2023 16:36

Re: Hållbarhet värmepump

Inlägg av Unia »

Maskinskadeförsäkringen ingår i bilförsäkringen och brukar vara mellan 8 , 10 och max 12 år beroende på bolag där man tecknar försäkringen.

12år erbjuder nog endast Tre Kronor via Swedbanken vad jag känner till.

Så här gäller det att teckna en bilförsäkring med bra villkor kring maskinskadeförsäkring.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10705
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Hållbarhet värmepump

Inlägg av Legato »

BrooklynS skrev: 05 feb 2025 19:06
spacecoin skrev:
BrooklynS skrev: 05 feb 2025 14:31
Detta var kostnadsförslaget. Nu blev det billigare, servicerådgivaren sade att de tar en del på goodwill, oklart ännu exakt hur mycket men åtminstone värmepumpen som jag förstod det.
Fy sjutton.

Är det bara jag som tycker att man behöver jobba med serviceability om det kostar närmare 50000 SEK att byta en värmepump? En klar risk för kunden när allt ska optimeras för att maximera vinster per bil med färre delar etc.
Ja nu slutade det på 3180€ men då byttes också som synes i princip hela värmesystemet.

Jag misstänker faktiskt att det var föroreningar kvar från när manifolden byttes bara någon månad efter leverans. Det var en hel batch som hade metallspån kvar efter tillverkningen om ni minns det. Och jag tror inte att de bytte kompressorn den gången.

Men nu fick maskinskadeförsäkringen gå in så det blev ”bara” en självrisk.

Å andra sidan bytte de alla leder i bakvagnen när bilen gått 7500 mil; teknikern tyckte att det fanns glapp och bilen blev sedan helt tyst i gupp, något den aldrig var innan dess, ens som ny. :)

Då får vi se hur nästa 12.000 mil funkar.


Med vänlig hälsning,
Aningen mindre än i Sverige då. 41000:- betalade jag.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 488
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Hållbarhet värmepump

Inlägg av enoch85 »

Jag upplever detta problem på en M3LR 2022 uthämtad i Augusti. Är det detta fel ni pratar om?

Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Skriv svar