Hållbarhet värmepump
Moderator: Redaktion
Hållbarhet värmepump
Det har tidigare uttryckts tveksamheter kring värmepumpens hållbarhet i längden. Innan felet är lokaliserat och åtgärdat (har tid den 5/2) skall jag inte dra några säkra slutsatser men det är nu andra gången som kompressorn inte klarar av att bygga tryck i systemet. Min bil levererad mars22 tillhörde de som fick byta manifold på garanti väldigt tidigt pga kvarvarande metallspån (?) i systemet efter tillverkningen som medförde haveri. Det kan ju vara så att de inte bytte kompressor den gången eller att det bara är någon packning som inte tätar längre, vad vet man.
Värmepumpen går på högvarv men bygger sämre och sämre tryck. Värmeeffekten blir alltså gradvis sämre och när jag tänker på det så har jag nog märkt av detta ända sedan i höstas men kontrollerade det inte förrän här i januari när det blev lite kallare. I service mode kan man ju se trycket och temperaturen i de olika kretsarna och det verkar som att den klarar av att i plusgrader få upp ett visst tryck (8-11 bar) men i 15 minusgrader ger den bara 6 bar och ffa ingen skillnad på tryckkretsarna. Kompisens likadana bil under samma förhållanden ligger på 24 bar.
Kan det vara någon ventil? Säkert.
Beställde service i appen, offert worst case nästan 50.000 SEK innebärande byte av ungefär allting i systemet. Nu tar maskinskadeförsäkringen detta men det blir ändå intressant att se vad som felar. Och om det är ett följdfel av det första felet 2022.
Annars funkar ju bilen bra efter 12.000 mil, helljuset funkar bra förutom att det slår igång lite väl sent om himlen är ljus, vindrutetorkarna inget att klaga på. Finns knapp så man kan stänga av eller slå igång manuellt de gånger automatiken inte gör sitt.
Fortfarande samma däck som bilen levererades med, sommardäcken utslitna men vinterdäcken ca hälften kvar så säsongen ut hoppas jag. I övrigt mycket nöjda med sättet att flytta arslet från A till B under alla förhållanden. Finns grejor att reta sig på? Absolut, som alltid men inte hjälper det något att reta sig på de ganska få missar man gjort vid konstruktionen. Det är en billig bil och förvånansvärt få kompromisser ändå.
Med vänlig hälsning,
Värmepumpen går på högvarv men bygger sämre och sämre tryck. Värmeeffekten blir alltså gradvis sämre och när jag tänker på det så har jag nog märkt av detta ända sedan i höstas men kontrollerade det inte förrän här i januari när det blev lite kallare. I service mode kan man ju se trycket och temperaturen i de olika kretsarna och det verkar som att den klarar av att i plusgrader få upp ett visst tryck (8-11 bar) men i 15 minusgrader ger den bara 6 bar och ffa ingen skillnad på tryckkretsarna. Kompisens likadana bil under samma förhållanden ligger på 24 bar.
Beställde service i appen, offert worst case nästan 50.000 SEK innebärande byte av ungefär allting i systemet. Nu tar maskinskadeförsäkringen detta men det blir ändå intressant att se vad som felar. Och om det är ett följdfel av det första felet 2022.
Annars funkar ju bilen bra efter 12.000 mil, helljuset funkar bra förutom att det slår igång lite väl sent om himlen är ljus, vindrutetorkarna inget att klaga på. Finns knapp så man kan stänga av eller slå igång manuellt de gånger automatiken inte gör sitt.
Fortfarande samma däck som bilen levererades med, sommardäcken utslitna men vinterdäcken ca hälften kvar så säsongen ut hoppas jag. I övrigt mycket nöjda med sättet att flytta arslet från A till B under alla förhållanden. Finns grejor att reta sig på? Absolut, som alltid men inte hjälper det något att reta sig på de ganska få missar man gjort vid konstruktionen. Det är en billig bil och förvånansvärt få kompromisser ändå.
Med vänlig hälsning,
Tesla Y LR -22 EAP
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Hållbarhet värmepump
Vi hade samma symptom under hösten, skickade felkod men tappade aldrig värmen. Fick värmepumpen utbytt vid drygt 9 000 mil för cirkus 46 000 kr. Gick på maskinskadan.BrooklynS skrev: ↑28 jan 2025 13:23Det har tidigare uttryckts tveksamheter kring värmepumpens hållbarhet i längden. Innan felet är lokaliserat och åtgärdat (har tid den 5/2) skall jag inte dra några säkra slutsatser men det är nu andra gången som kompressorn inte klarar av att bygga tryck i systemet. Min bil levererad mars22 tillhörde de som fick byta manifold på garanti väldigt tidigt pga kvarvarande metallspån (?) i systemet efter tillverkningen som medförde haveri. Det kan ju vara så att de inte bytte kompressor den gången eller att det bara är någon packning som inte tätar längre, vad vet man.
Med vänlig hälsning,
Bra tips detta med att kolla trycket, jag tror att vi hade mildare sympton redan innan 8 000 mil passerats (gränsen för nybilsgarantin). Dock fick vi första felkod runt 9 000 mil. Vår är producerad och uthämtad juni -22 och har inte drabbats av det där första felet som slog till under 2022.
Tesla Model Y Performance
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Frågan är om man kör omkring i en tickande bomb?
Jag har fortfarande, efter 5 veckor, inte fått någon verkstadstid för problemet med att allt kamerarelaterat la av på väg till och från Julledigheten.
Jag har fortfarande, efter 5 veckor, inte fått någon verkstadstid för problemet med att allt kamerarelaterat la av på väg till och från Julledigheten.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Kontakt:
Ja en sak man kan undra över är om det är relaterat till stark kyla? Förra vintern reagerade jag faktiskt över att värmepumpen inte orkade med både att värma kupén och batteriet vid stark kyla (kallare än -35). Dvs när batterivärmen startade inför laddning blev det märkbart kallare luft ur munstyckena. Det räckte fortfarande till men inte mer. Har inte upplevt det tidigare så det kanske helt enkelt är ett smygande problem relaterat till alltmer sliten kompressor? (Dvs tätningar osv).Arctic Drifter skrev:Vi hade samma symptom under hösten, skickade felkod men tappade aldrig värmen. Fick värmepumpen utbytt vid drygt 9 000 mil för cirkus 46 000 kr. Gick på maskinskadan.BrooklynS skrev: ↑28 jan 2025 13:23Det har tidigare uttryckts tveksamheter kring värmepumpens hållbarhet i längden. Innan felet är lokaliserat och åtgärdat (har tid den 5/2) skall jag inte dra några säkra slutsatser men det är nu andra gången som kompressorn inte klarar av att bygga tryck i systemet. Min bil levererad mars22 tillhörde de som fick byta manifold på garanti väldigt tidigt pga kvarvarande metallspån (?) i systemet efter tillverkningen som medförde haveri. Det kan ju vara så att de inte bytte kompressor den gången eller att det bara är någon packning som inte tätar längre, vad vet man.
Med vänlig hälsning,
Bra tips detta med att kolla trycket, jag tror att vi hade mildare sympton redan innan 8 000 mil passerats (gränsen för nybilsgarantin). Dock fick vi första felkod runt 9 000 mil. Vår är producerad och uthämtad juni -22 och har inte drabbats av det där första felet som slog till under 2022.
Vi får se, Uleåborg låg bäst till för mig om jag inte ville vänta 2 månader mitt i vintern utan värme…
Med vänlig hälsning,
Tesla Y LR -22 EAP
Om det är svinkallt, eller t.o.m bara kallare än cirka 10C och det samtidigt inte finns någon energi för värmepumpen att ta ur batteriet så måste värmepumpen köra ”lossy mode” dvs den genererar värme som en 1:1 värmekälla och inte värmepump. När den gör det hörs det i vart fall i model 3 och vibrerar i ratten.BrooklynS skrev: ↑28 jan 2025 16:39
Ja en sak man kan undra över är om det är relaterat till stark kyla? Förra vintern reagerade jag faktiskt över att värmepumpen inte orkade med både att värma kupén och batteriet vid stark kyla (kallare än -35). Dvs när batterivärmen startade inför laddning blev det märkbart kallare luft ur munstyckena. Det räckte fortfarande till men inte mer. Har inte upplevt det tidigare så det kanske helt enkelt är ett smygande problem relaterat till alltmer sliten kompressor? (Dvs tätningar osv).
Med vänlig hälsning,
Lossy mode kan dra 6kW eller mer.
Batterivärmen går i detta fall bara via motorerna (som även de går i ett särskilt ”lossy läge” för att skapa värmeförluster.) Motorerna levererar cirka 3kW per styck ren värme i det läget*.
Så värmepumpen går inte i värmepumpsläge, men skadorna du beskriver kanske påverkar den ändå så den inte orkar leverera.
Jag har märkt att det har tenderat att boi aningen svalt i min tidigare M3P under förvärmning i kyla, men det har inte behövt vara grisigt kallt för att det ska kännas som om värmen inte riktigt räcker till. Jag är lite osäker om jag upplevt det med model S, det är inte omöjligt. Ur minnet har det räckt med minusgrader ute för att det ska bli lite svalt under förvärmningen.
Jag gissar att det beror på att man från Tesla helt enkelt är dålig på att hålla jämn temp i kupen under olika driftsförhållanden i bilen.
*)Loggarna visar 6kW förbrukning när bara motorerna värmer batteriet.
Är det kallare än ~-10C och bilen dessutom ska värma kupen blir det initialt 12KW, batterivärme 6kW från motorer samt 6kW värmepump på full gas/lossy mode.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Ja, det kanske är så men jag upplevde inte detta problem första vintern vid samma kyla. Jag brukar alltid ha fläktläget på AUTO-MAX och det ger definitivt en jämnare temperatur i bilen.
Sedan tror jag iaf att en isoleringsskiva innanför glastaket hade underlättat i de riktigt låga temperaturerna.
Sedan tror jag iaf att en isoleringsskiva innanför glastaket hade underlättat i de riktigt låga temperaturerna.
Tesla Y LR -22 EAP
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Kontakt:
Jag upplevde också något liknande, dock inte relaterat till förvärmning inför laddning eftersom jag bara laddade hemma under köldperioden.BrooklynS skrev: ↑28 jan 2025 16:39Ja en sak man kan undra över är om det är relaterat till stark kyla? Förra vintern reagerade jag faktiskt över att värmepumpen inte orkade med både att värma kupén och batteriet vid stark kyla (kallare än -35). Dvs när batterivärmen startade inför laddning blev det märkbart kallare luft ur munstyckena. Det räckte fortfarande till men inte mer. Har inte upplevt det tidigare så det kanske helt enkelt är ett smygande problem relaterat till alltmer sliten kompressor? (Dvs tätningar osv).
Vi får se, Uleåborg låg bäst till för mig om jag inte ville vänta 2 månader mitt i vintern utan värme…
Med vänlig hälsning,
När vi låg i 120 km/h och det var -38 C så blev det väldigt påtagligt att den inte orkade hålla tempen, bedömt 15 C i kupén trots värmen på max. Med maxad stolsvärme så överlevde vi såklart! Min teori då var att spjället fram vid luftintaget frusit fast i öppet läge alt. att det får anses rimligt att köldeffekten under de förhållanden är mer än bilen klarar av. Körde jag långsammare, t.ex. stadstrafik, så mäktade värmen med.
Någon som vet om det via serviceläget går att testa spjället i luftintaget?
Tesla Model Y Performance

Detta var kostnadsförslaget. Nu blev det billigare, servicerådgivaren sade att de tar en del på goodwill, oklart ännu exakt hur mycket men åtminstone värmepumpen som jag förstod det.
Återkommer
Med vänlig hälsning,
Tesla Y LR -22 EAP
Fy sjutton.
Är det bara jag som tycker att man behöver jobba med serviceability om det kostar närmare 50000 SEK att byta en värmepump? En klar risk för kunden när allt ska optimeras för att maximera vinster per bil med färre delar etc.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Horribelt!

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Ja nu slutade det på 3180€ men då byttes också som synes i princip hela värmesystemet.spacecoin skrev:Fy sjutton.
Är det bara jag som tycker att man behöver jobba med serviceability om det kostar närmare 50000 SEK att byta en värmepump? En klar risk för kunden när allt ska optimeras för att maximera vinster per bil med färre delar etc.
Jag misstänker faktiskt att det var föroreningar kvar från när manifolden byttes bara någon månad efter leverans. Det var en hel batch som hade metallspån kvar efter tillverkningen om ni minns det. Och jag tror inte att de bytte kompressorn den gången.
Men nu fick maskinskadeförsäkringen gå in så det blev ”bara” en självrisk.
Å andra sidan bytte de alla leder i bakvagnen när bilen gått 7500 mil; teknikern tyckte att det fanns glapp och bilen blev sedan helt tyst i gupp, något den aldrig var innan dess, ens som ny.

Då får vi se hur nästa 12.000 mil funkar.
Med vänlig hälsning,
Tesla Y LR -22 EAP
Grufman video om värmepumpsbyte:
Nyteknik skriver om skrotade värmepumpar pga metallspån i systemet:
https://www.nyteknik.se/nyheter/tesla-s ... xWr3u1EDvg
Nyteknik skriver om skrotade värmepumpar pga metallspån i systemet:
https://www.nyteknik.se/nyheter/tesla-s ... xWr3u1EDvg
Model Y LR AWD -24
-
Förr i tiden lagade man TV-apparater, nu slänger man dem och köper nytt. Samma trend med bilar tyvärr.
Vem vill ha dessa bilar när det längre inte finns någon maskinskadeförsäkring?
Ja, varför inte en skattebefriad gammal Volvo, delar är billiga och allt går att laga...
-
Jo, för mig som gärna köper lite äldre bilar och istället sparar pengarna till annat så är det egentligen det första jag kollar när jag väljer bilmodell - att bilmodellen inte har några potentiellt dyra typfel. Å andra sidan finns det nog många begagnatköpare som inte är så nogräknade, så knappast blir väl bilarna osäljbara fast maskinskadeförsäkringen gått ut. Men en del kan det absolut påverka värdet.
Nissan Leaf 2014
Jag har inte följt ärendet men initialt fanns det många model Y som hade haveri. Ryktet var allt från en dålig batch värmepumpar till spånor från tillverkning som kom från super manifold.
Händer det efter relativt kort tid låter ovanstående troligt, och händer det efter kort tid efter byte skulle det kunna vara något liknande, antingen för att gammalt skräp är kvar eller att reparationen gjordes utan att iakta tillräcklig renhet.
Går den sönder efter många mil är det kanske mer troligt att det är materialutmattning eller vätskekompression (som jag förstått det känsligt och viktigt i alla värmepumpsystem att kondensering och förångning sker på rätt ställe. Får kompressorn vätska istället för gas är det gonatt).
Händer det efter relativt kort tid låter ovanstående troligt, och händer det efter kort tid efter byte skulle det kunna vara något liknande, antingen för att gammalt skräp är kvar eller att reparationen gjordes utan att iakta tillräcklig renhet.
Går den sönder efter många mil är det kanske mer troligt att det är materialutmattning eller vätskekompression (som jag förstått det känsligt och viktigt i alla värmepumpsystem att kondensering och förångning sker på rätt ställe. Får kompressorn vätska istället för gas är det gonatt).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Maskinskadeförsäkringen ingår i bilförsäkringen och brukar vara mellan 8 , 10 och max 12 år beroende på bolag där man tecknar försäkringen.
12år erbjuder nog endast Tre Kronor via Swedbanken vad jag känner till.
Så här gäller det att teckna en bilförsäkring med bra villkor kring maskinskadeförsäkring.
12år erbjuder nog endast Tre Kronor via Swedbanken vad jag känner till.
Så här gäller det att teckna en bilförsäkring med bra villkor kring maskinskadeförsäkring.
Aningen mindre än i Sverige då. 41000:- betalade jag.BrooklynS skrev: ↑05 feb 2025 19:06Ja nu slutade det på 3180€ men då byttes också som synes i princip hela värmesystemet.spacecoin skrev:Fy sjutton.
Jag misstänker faktiskt att det var föroreningar kvar från när manifolden byttes bara någon månad efter leverans. Det var en hel batch som hade metallspån kvar efter tillverkningen om ni minns det. Och jag tror inte att de bytte kompressorn den gången.
Men nu fick maskinskadeförsäkringen gå in så det blev ”bara” en självrisk.
Å andra sidan bytte de alla leder i bakvagnen när bilen gått 7500 mil; teknikern tyckte att det fanns glapp och bilen blev sedan helt tyst i gupp, något den aldrig var innan dess, ens som ny.
Då får vi se hur nästa 12.000 mil funkar.
Med vänlig hälsning,
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- enoch85
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Jag upplever detta problem på en M3LR 2022 uthämtad i Augusti. Är det detta fel ni pratar om?
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld