VW ID.7
Moderator: Redaktion
Re: VW ID.7
Sådär, nu har man haft en ID7 Tourer GTX i snart en månad.
Initialt så är bilen ganska mäh. Den sticker inte riktigt ut på något ställe, dörrarna känns tunga. Barnen har svårt att stänga dörrarna så de slår igen mer frekvent än på någon annan bil vi haft. Ena grabben har svårt att öppna dörren inifrån, aldrig hänt förr. Mjukvaran och knapparna på ratten(touch) känns inte som ett klart fall framåt.
MEN!
Nu har det blivit närmare 200 mil varav mycket motorväg. DCC är en dröm, glider fint på vägen och nu nere i Österrike så var det många sträckor genom Tyskland där man bara flöt på vägen. Riktigt bra! Den beräknade räckvidden är en dröm, dragit flera sträckor på 25-30 mil i 130-150 och den beräknade sträckan är mycket tillförlitlig vilket gör körandet så mycket trevligare. Vår Ioniq 5 och IX3 innan det var ju ett skämt när det kom till hur bra gissometern var.
Massagestolarna är guld, mycket skönt vid långkörning. Man har också fått en chans att bekanta sig med inställningar mm.
Så, funderar man på en ID7 så dra en långkörning, för jag kan säga att första veckan med den var rätt mjäh. Men nu när den varit med om det ena och det andra så gillar jag den. Bra laddhastighet, barnen hinner inte pinka och bli klara innan vi har 80-90%
Initialt så är bilen ganska mäh. Den sticker inte riktigt ut på något ställe, dörrarna känns tunga. Barnen har svårt att stänga dörrarna så de slår igen mer frekvent än på någon annan bil vi haft. Ena grabben har svårt att öppna dörren inifrån, aldrig hänt förr. Mjukvaran och knapparna på ratten(touch) känns inte som ett klart fall framåt.
MEN!
Nu har det blivit närmare 200 mil varav mycket motorväg. DCC är en dröm, glider fint på vägen och nu nere i Österrike så var det många sträckor genom Tyskland där man bara flöt på vägen. Riktigt bra! Den beräknade räckvidden är en dröm, dragit flera sträckor på 25-30 mil i 130-150 och den beräknade sträckan är mycket tillförlitlig vilket gör körandet så mycket trevligare. Vår Ioniq 5 och IX3 innan det var ju ett skämt när det kom till hur bra gissometern var.
Massagestolarna är guld, mycket skönt vid långkörning. Man har också fått en chans att bekanta sig med inställningar mm.
Så, funderar man på en ID7 så dra en långkörning, för jag kan säga att första veckan med den var rätt mjäh. Men nu när den varit med om det ena och det andra så gillar jag den. Bra laddhastighet, barnen hinner inte pinka och bli klara innan vi har 80-90%
-
- Inlägg: 398
- Blev medlem: 08 dec 2023 21:05
Re: VW ID.7
Liten reflektion . Kollade på vad som sålts. Single motor som jag antar är bakhjulsdrivet? Går klart bäst. Men på tesla är det totalt motsatt skillnad där de flesta väljer fyrhjulsdrift oavsett modell. Vad kan det bero på ?
Re: VW ID.7
Kan handla om att en bakhjulsdriven Tesla vs ID7 är lite mer orolig i bakändan än ID7. Sen handlar det nog om intresse. En ID7 ägare är nog inte överdrivet intresserad alla gånger. Det är lite som beskrivs i inlägget ovanför, en bil som är väldigt ointressant och ger en anonym känsla. Määh är sjukt bra beskrivet.Teslasemitruck skrev: ↑15 feb 2025 22:04Liten reflektion . Kollade på vad som sålts. Single motor som jag antar är bakhjulsdrivet? Går klart bäst. Men på tesla är det totalt motsatt skillnad där de flesta väljer fyrhjulsdrift oavsett modell. Vad kan det bero på ?
Sen tror jag GTX kommer bli attraktiva som Beg. Oftast fullt utrustade med allt.
-
- Inlägg: 7332
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: VW ID.7
Mötte en ID.7 Tourer när jag var ute och körde 40-60 km/h-väg häromdagen. Tyckte ändå den såg rätt bra ut rullandes på väg. Vet inte om det var en GTX eller inte. Nu kommer jag inte heller ihåg vad det var för färg på den. Någon grå kanske.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 243
- Blev medlem: 10 mar 2022 14:29
Re: VW ID.7
Kan det inte vara så att Y bara fanns med fyrhjulsdrift ett par år, och sen efter endast med standard range bakhjulsdrift. Long range RWD kom väl inte förrän i somras/höstas?Teslasemitruck skrev: ↑15 feb 2025 22:04Liten reflektion . Kollade på vad som sålts. Single motor som jag antar är bakhjulsdrivet? Går klart bäst. Men på tesla är det totalt motsatt skillnad där de flesta väljer fyrhjulsdrift oavsett modell. Vad kan det bero på ?
Re: VW ID.7
Det måste vara priset.Teslasemitruck skrev: ↑15 feb 2025 22:04Liten reflektion . Kollade på vad som sålts. Single motor som jag antar är bakhjulsdrivet? Går klart bäst. Men på tesla är det totalt motsatt skillnad där de flesta väljer fyrhjulsdrift oavsett modell. Vad kan det bero på ?
Model Y med fyrhjulsdrift kostar från 634 000
Id7 med bakhjulsdrift från 645 000
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
-
- elbilist
- Inlägg: 1085
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: VW ID.7
Handlar mer om hur länge de sålts.Teslasemitruck skrev: ↑15 feb 2025 22:04Liten reflektion . Kollade på vad som sålts. Single motor som jag antar är bakhjulsdrivet? Går klart bäst. Men på tesla är det totalt motsatt skillnad där de flesta väljer fyrhjulsdrift oavsett modell. Vad kan det bero på ?
Pro som är bakhjulsdriven var till salu nästan ett år tidigare än GTX.
Men kollar man statistiken senaste 2 månaderna säljer GTx 4x fler än PRO.
Re: VW ID.7
Som jag tolkar grafen säljer gamla Pro lika bra som GTX. Det har sålts ca 1500 bilar av varje sedan GTX introducerades.R_Edvinsson skrev: ↑16 feb 2025 09:50Handlar mer om hur länge de sålts.Teslasemitruck skrev: ↑15 feb 2025 22:04Liten reflektion . Kollade på vad som sålts. Single motor som jag antar är bakhjulsdrivet? Går klart bäst. Men på tesla är det totalt motsatt skillnad där de flesta väljer fyrhjulsdrift oavsett modell. Vad kan det bero på ?
Pro som är bakhjulsdriven var till salu nästan ett år tidigare än GTX.
Men kollar man statistiken senaste 2 månaderna säljer GTx 4x fler än PRO.
Sen tillkommer Pro S med ytterligare ca 500 bilar.
Dvs totalt 2000 bakhjulsdrivna vs 1500 awd under samma tidsperiod.
Varför? Jag gissar förmånsvärde.
Re: VW ID.7
En model y tycker jag ger minst lika ointressant och anonym känsla.Love_O skrev: ↑16 feb 2025 07:43Kan handla om att en bakhjulsdriven Tesla vs ID7 är lite mer orolig i bakändan än ID7. Sen handlar det nog om intresse. En ID7 ägare är nog inte överdrivet intresserad alla gånger. Det är lite som beskrivs i inlägget ovanför, en bil som är väldigt ointressant och ger en anonym känsla. Määh är sjukt bra beskrivet.Teslasemitruck skrev: ↑15 feb 2025 22:04Liten reflektion . Kollade på vad som sålts. Single motor som jag antar är bakhjulsdrivet? Går klart bäst. Men på tesla är det totalt motsatt skillnad där de flesta väljer fyrhjulsdrift oavsett modell. Vad kan det bero på ?
Sen tror jag GTX kommer bli attraktiva som Beg. Oftast fullt utrustade med allt.
Men passat har väl alltid varit lite anonym och med små förändringar genom åren. Jag har en kompis som körde passat som tjänstebil och som inte visste vilken generation av passat han körde för tillfället.
Re: VW ID.7
Det är för att Bakhjulsdrivna har 10 mils längre beräknad räckvidd. När jag läst på diverse forum så står sig GTX väldigt bra i verkliga livet och räckvidden är nära samma. Gissar att på motorväg i bra takt så är förbrukningsskillnaden baserad på vikt. Samma batteristorlek och den främre motorn ska bara hoppa igång vid acceleration.Teslasemitruck skrev: ↑15 feb 2025 22:04Liten reflektion . Kollade på vad som sålts. Single motor som jag antar är bakhjulsdrivet? Går klart bäst. Men på tesla är det totalt motsatt skillnad där de flesta väljer fyrhjulsdrift oavsett modell. Vad kan det bero på ?
Re: VW ID.7
De bakhjulsdrivna bilarna har längre räckvidd än GTX, men det beror mest på att GTX är fullutrustad med 20 tums hjul. Om man fullutrustar en bakhjulsdriven ID.7 inklusive 20 tums hjul, så skiljer det bara några mil enligt WLTP.Dreas89 skrev: ↑16 feb 2025 14:15Det är för att Bakhjulsdrivna har 10 mils längre beräknad räckvidd. När jag läst på diverse forum så står sig GTX väldigt bra i verkliga livet och räckvidden är nära samma. Gissar att på motorväg i bra takt så är förbrukningsskillnaden baserad på vikt. Samma batteristorlek och den främre motorn ska bara hoppa igång vid acceleration.Teslasemitruck skrev: ↑15 feb 2025 22:04Liten reflektion . Kollade på vad som sålts. Single motor som jag antar är bakhjulsdrivet? Går klart bäst. Men på tesla är det totalt motsatt skillnad där de flesta väljer fyrhjulsdrift oavsett modell. Vad kan det bero på ?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Tesla Model S 100D -18 - Såld
Cyklar på Scott E-Silence 20
Tesla Model S 100D -18 - Såld
Cyklar på Scott E-Silence 20
Re: VW ID.7
Beställer man vinterdäck via VW så är de 19 tum. Och vad mer finns det för utrustning som kan påverka räckvidden som inte är viktbaserad?fnystrom skrev: ↑16 feb 2025 14:18De bakhjulsdrivna bilarna har längre räckvidd än GTX, men det beror mest på att GTX är fullutrustad med 20 tums hjul. Om man fullutrustar en bakhjulsdriven ID.7 inklusive 20 tums hjul, så skiljer det bara några mil enligt WLTP.Dreas89 skrev: ↑16 feb 2025 14:15Det är för att Bakhjulsdrivna har 10 mils längre beräknad räckvidd. När jag läst på diverse forum så står sig GTX väldigt bra i verkliga livet och räckvidden är nära samma. Gissar att på motorväg i bra takt så är förbrukningsskillnaden baserad på vikt. Samma batteristorlek och den främre motorn ska bara hoppa igång vid acceleration.Teslasemitruck skrev: ↑15 feb 2025 22:04Liten reflektion . Kollade på vad som sålts. Single motor som jag antar är bakhjulsdrivet? Går klart bäst. Men på tesla är det totalt motsatt skillnad där de flesta väljer fyrhjulsdrift oavsett modell. Vad kan det bero på ?
Re: VW ID.7
Teknikens värld testar ID7. ”Mitt i mellanmjölken”
https://teknikensvarld.expressen.se/tes ... pressen.se
https://teknikensvarld.expressen.se/tes ... pressen.se
MY RWD Vit 2023
-
- Inlägg: 243
- Blev medlem: 10 mar 2022 14:29
Re: VW ID.7
Typiskt att VW extra-utrustar ID7 med dåligt ljus.
Vad kommer 2026, extrautrustning ”obekväma stolar”?

Vad kommer 2026, extrautrustning ”obekväma stolar”?
Re: VW ID.7
VilkenElbilBlirDet skrev: ↑22 feb 2025 17:30Typiskt att VW extra-utrustar ID7 med dåligt ljus.![]()
Vad kommer 2026, extrautrustning ”obekväma stolar”?

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: VW ID.7
Jag kan rekommendera att ta en titt på Thules burar. De är kanonfina!kalleanka114 skrev: ↑24 jan 2025 19:26Hej, nybliven ägare till en ID.7 Tourer. Finns det någon som kan tipsa om en bra lösning för medelstor hund, 22 kg och ca 55 cm i mankhöjd?
Alla tips och lösningar mottages tacksamt, bur som passar bra, mellanvägg som är lätt att montera/demontera eller något annan smart lösning? Gärna som också ger lite plats till packning också. Vi är oftast tre vuxna i bilen, men ibland även fyra, plus hunden på långresor.
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Re: VW ID.7
Vad fick ni med för matta till bagaget? Vi fick en mjukare matta som påminner om rörisolering eller vad man ska säga. Alltså inte gummi utan halkigare.fnystrom skrev: ↑16 feb 2025 14:18De bakhjulsdrivna bilarna har längre räckvidd än GTX, men det beror mest på att GTX är fullutrustad med 20 tums hjul. Om man fullutrustar en bakhjulsdriven ID.7 inklusive 20 tums hjul, så skiljer det bara några mil enligt WLTP.Dreas89 skrev: ↑16 feb 2025 14:15Det är för att Bakhjulsdrivna har 10 mils längre beräknad räckvidd. När jag läst på diverse forum så står sig GTX väldigt bra i verkliga livet och räckvidden är nära samma. Gissar att på motorväg i bra takt så är förbrukningsskillnaden baserad på vikt. Samma batteristorlek och den främre motorn ska bara hoppa igång vid acceleration.Teslasemitruck skrev: ↑15 feb 2025 22:04Liten reflektion . Kollade på vad som sålts. Single motor som jag antar är bakhjulsdrivet? Går klart bäst. Men på tesla är det totalt motsatt skillnad där de flesta väljer fyrhjulsdrift oavsett modell. Vad kan det bero på ?
Funderar på ifall rätt matta var slut eller om GTX inte får en bättre matta…
Re: VW ID.7
Det låter som en likadan som jag har fått.Dreas89 skrev: ↑24 feb 2025 11:50Vad fick ni med för matta till bagaget? Vi fick en mjukare matta som påminner om rörisolering eller vad man ska säga. Alltså inte gummi utan halkigare.fnystrom skrev: ↑16 feb 2025 14:18De bakhjulsdrivna bilarna har längre räckvidd än GTX, men det beror mest på att GTX är fullutrustad med 20 tums hjul. Om man fullutrustar en bakhjulsdriven ID.7 inklusive 20 tums hjul, så skiljer det bara några mil enligt WLTP.Dreas89 skrev: ↑16 feb 2025 14:15Det är för att Bakhjulsdrivna har 10 mils längre beräknad räckvidd. När jag läst på diverse forum så står sig GTX väldigt bra i verkliga livet och räckvidden är nära samma. Gissar att på motorväg i bra takt så är förbrukningsskillnaden baserad på vikt. Samma batteristorlek och den främre motorn ska bara hoppa igång vid acceleration.Teslasemitruck skrev: ↑15 feb 2025 22:04Liten reflektion . Kollade på vad som sålts. Single motor som jag antar är bakhjulsdrivet? Går klart bäst. Men på tesla är det totalt motsatt skillnad där de flesta väljer fyrhjulsdrift oavsett modell. Vad kan det bero på ?
Funderar på ifall rätt matta var slut eller om GTX inte får en bättre matta…
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: VW ID.7
Ni som har id7 hur mycket energisnålare än model Y går dom, dvs vad har ni för snittförbrukning på era bilar.R_Edvinsson skrev: ↑16 feb 2025 09:50Handlar mer om hur länge de sålts.Teslasemitruck skrev: ↑15 feb 2025 22:04Liten reflektion . Kollade på vad som sålts. Single motor som jag antar är bakhjulsdrivet? Går klart bäst. Men på tesla är det totalt motsatt skillnad där de flesta väljer fyrhjulsdrift oavsett modell. Vad kan det bero på ?
Pro som är bakhjulsdriven var till salu nästan ett år tidigare än GTX.
Men kollar man statistiken senaste 2 månaderna säljer GTx 4x fler än PRO.
Id7 skall ju gå på 13,6 kWh/100 vilket är imponerande bra.
Re: VW ID.7
Enligt Teslabjörns tester drar dom ungefär lika mkt.Sofie skrev: ↑25 feb 2025 09:24Ni som har id7 hur mycket energisnålare än model Y går dom, dvs vad har ni för snittförbrukning på era bilar.R_Edvinsson skrev: ↑16 feb 2025 09:50Handlar mer om hur länge de sålts.Teslasemitruck skrev: ↑15 feb 2025 22:04Liten reflektion . Kollade på vad som sålts. Single motor som jag antar är bakhjulsdrivet? Går klart bäst. Men på tesla är det totalt motsatt skillnad där de flesta väljer fyrhjulsdrift oavsett modell. Vad kan det bero på ?
Pro som är bakhjulsdriven var till salu nästan ett år tidigare än GTX.
Men kollar man statistiken senaste 2 månaderna säljer GTx 4x fler än PRO.
Id7 skall ju gå på 13,6 kWh/100 vilket är imponerande bra.
Men ID7 Pro och GTX har ju mkt större batteri samt laddar mkt snabbare, så de är noterbart snabbare på 1000km.
-
- Inlägg: 7332
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: VW ID.7
@Sofie:manneson skrev: ↑25 feb 2025 10:23Enligt Teslabjörns tester drar dom ungefär lika mkt.Sofie skrev: ↑25 feb 2025 09:24Ni som har id7 hur mycket energisnålare än model Y går dom, dvs vad har ni för snittförbrukning på era bilar.R_Edvinsson skrev: ↑16 feb 2025 09:50Handlar mer om hur länge de sålts.Teslasemitruck skrev: ↑15 feb 2025 22:04Liten reflektion . Kollade på vad som sålts. Single motor som jag antar är bakhjulsdrivet? Går klart bäst. Men på tesla är det totalt motsatt skillnad där de flesta väljer fyrhjulsdrift oavsett modell. Vad kan det bero på ?
Pro som är bakhjulsdriven var till salu nästan ett år tidigare än GTX.
Men kollar man statistiken senaste 2 månaderna säljer GTx 4x fler än PRO.
Id7 skall ju gå på 13,6 kWh/100 vilket är imponerande bra.
Men ID7 Pro och GTX har ju mkt större batteri samt laddar mkt snabbare, så de är noterbart snabbare på 1000km.
Tänk även att fälg- och däckval kan spela in lite på marginalen. Ju mindre och ju smalare fälgar och desto lägre rullmotstånd på däcken – desto mer range. Tror det är Michelin e-Primacy som är bäst när det gäller räckvidd. De kan man väl i och för sig antagligen inte välja på en ny bil om de inte redan sitter monterade, men sen när det blir dags att byta däck på en eller bägge hjulaxlarna…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: VW ID.7
Har aldrig haft en Y men vi låg på 26kwh/100 i 140-150 på motorvägen med +7. 19-tummare. Ruggigt effektiv är min bedömning.Sofie skrev: ↑25 feb 2025 09:24Ni som har id7 hur mycket energisnålare än model Y går dom, dvs vad har ni för snittförbrukning på era bilar.R_Edvinsson skrev: ↑16 feb 2025 09:50Handlar mer om hur länge de sålts.Teslasemitruck skrev: ↑15 feb 2025 22:04Liten reflektion . Kollade på vad som sålts. Single motor som jag antar är bakhjulsdrivet? Går klart bäst. Men på tesla är det totalt motsatt skillnad där de flesta väljer fyrhjulsdrift oavsett modell. Vad kan det bero på ?
Pro som är bakhjulsdriven var till salu nästan ett år tidigare än GTX.
Men kollar man statistiken senaste 2 månaderna säljer GTx 4x fler än PRO.
Id7 skall ju gå på 13,6 kWh/100 vilket är imponerande bra.
Re: VW ID.7
Antar att det finns en och annan i tråden med GTX? Söker era omdömen om bilens svängradie, hur upplever ni den?
(har själv en bil idag med usel svängradie, ganska irriterande men går att leva med).
Undrar också om glastaket. Hur väl funkar avskärmningen? Har själv bara erfarenhet av panorama med fysisk gardin.
(har själv en bil idag med usel svängradie, ganska irriterande men går att leva med).
Undrar också om glastaket. Hur väl funkar avskärmningen? Har själv bara erfarenhet av panorama med fysisk gardin.
Re: VW ID.7
Svängradien känns helt OK med tanke på bilstorleken men inte alls så imponerande som i RWD.linoleum skrev: ↑03 mar 2025 14:27Antar att det finns en och annan i tråden med GTX? Söker era omdömen om bilens svängradie, hur upplever ni den?
(har själv en bil idag med usel svängradie, ganska irriterande men går att leva med).
Undrar också om glastaket. Hur väl funkar avskärmningen? Har själv bara erfarenhet av panorama med fysisk gardin.
Glastaket blir helt dimmat när man vill det men jag har inte prövat den i sommarhetta ännu så kan inte säga hur väl den stänger solvärmen ute men det ser ut som att det inte ska vara ett problem
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: VW ID.7
MEB plattformen i allmänhet har ju grym svängradie m n ska inte uttala mig om id7 just.linoleum skrev: ↑03 mar 2025 14:27Antar att det finns en och annan i tråden med GTX? Söker era omdömen om bilens svängradie, hur upplever ni den?
(har själv en bil idag med usel svängradie, ganska irriterande men går att leva med).
Undrar också om glastaket. Hur väl funkar avskärmningen? Har själv bara erfarenhet av panorama med fysisk gardin.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19