Finns väl flera argument mot tex Kinabil, dyr om man jämför motsvarande utrustning, kort räckvidd, liten bil, ful osv. Men det är väl bara att beställa om du tycker den är bra.
Gäller detta kina-bilar generellt eller x7 specifikt menar du? Och är den ful för att det är en Kina-bil eller hade varit ful om det var Tesla som gjorde den och den tillverkades i Berlin? Och har priset och utrustningsnivån med tillverkningalandet att göra verkligen? Räckvidden med? Är det annan räckvidd i Kina? Hjälp mig gärna bena ut ditt argument här.
Personligen skulle jag aldrig köpa en bil från ett företag som har Kinesiska ägare eller för den delen använda Tiktok.
Priset är högt om man jämför med motsvarande MY. Räckvidden är kort i jämförelse med MY. Bilen är liten i jämförelse med MY. Smaken är som baken men jag tycker bilen är ful. 001 är snyggare.
Fattar fortfarande inte hur detta är sammankopplat med att det är en Kina-bil. Förresten, vilken MY tycker du motsvarar 7X?
Jag vet inte vad du menar som är otydligt. Med tanke på det geopolitiska & säkerhetsläget i världen skulle jag aldrig vilja gynna Kinesiska företag (indirekt Kinesiska staten) genom att köpa eras bilar eller använda deras digitala tjänster som Tiktok eller Deepseek. Men det står dig helt fritt att göra.
Ska man ta in det geopolitiska läget så går för min del även amerikanska bilar bort numera…
Tar vi bort Kineser och Amerikaner så finns i princip bara Audi, BMW, MB kvar (som kan konkurrera med Tesla/Zeekr)
Tyvärr är dock alla Européer överprisade och/eller underutvecklade.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
Jag skulle nog valt Model Y. Fördelar Model Y som jag ser det:
- Stor frunk.
- Tredelat elfällbart baksäte.
- Stor fack under bagagerumsgolvet med möjlighet att förvara insynsskyddet.
- Lågt luftmotstånd (MY 0.22 mot 0,24 för Zeekr 7X).
- Lägre vikt. Bakhjulsdrivna 7x med minsta batteriet väger 200 kg mer än MY LR AWD. Teslas lägre vikt har definitvt positiv inverkan på köregenskaperna.
- Ingen luftfjädring. Har inget behov av att höja och sänka bilen och luftfjädring är bara ytterligare en grej som kan krångla.
- Alla Teslas fördelar som Octovalve, lysande mjukvara, mobilnycket, möjlighet att fritt lägga till och ta bort bilnycklar, inga fasta krav på service m.m.
Lite motsägelsefullt att säga att luftfjädring är ytterligare en sak som kan gå sönder och sen lyfter fram elfällbart baksäte...
Inte alls.
Ena är komplex, går sönder och är dyr att lag.
Den andra simpel, håller och torde vara billig att fixa.
Ena är användbar och den andra är rätt meningslös.
Gäller detta kina-bilar generellt eller x7 specifikt menar du? Och är den ful för att det är en Kina-bil eller hade varit ful om det var Tesla som gjorde den och den tillverkades i Berlin? Och har priset och utrustningsnivån med tillverkningalandet att göra verkligen? Räckvidden med? Är det annan räckvidd i Kina? Hjälp mig gärna bena ut ditt argument här.
Personligen skulle jag aldrig köpa en bil från ett företag som har Kinesiska ägare eller för den delen använda Tiktok.
Priset är högt om man jämför med motsvarande MY. Räckvidden är kort i jämförelse med MY. Bilen är liten i jämförelse med MY. Smaken är som baken men jag tycker bilen är ful. 001 är snyggare.
Fattar fortfarande inte hur detta är sammankopplat med att det är en Kina-bil. Förresten, vilken MY tycker du motsvarar 7X?
Jag vet inte vad du menar som är otydligt. Med tanke på det geopolitiska & säkerhetsläget i världen skulle jag aldrig vilja gynna Kinesiska företag (indirekt Kinesiska staten) genom att köpa eras bilar eller använda deras digitala tjänster som Tiktok eller Deepseek. Men det står dig helt fritt att göra.
Ska man ta in det geopolitiska läget så går för min del även amerikanska bilar bort numera…
Tar vi bort Kineser och Amerikaner så finns i princip bara Audi, BMW, MB kvar (som kan konkurrera med Tesla/Zeekr)
Tyvärr är dock alla Européer överprisade och/eller underutvecklade.
Woow fascinerande, då kan du inte skilja på vän och fiende.
Woow fascinerande, då kan du inte skilja på vän och fiende.
Svårt att se ett land som under lång tid utfört cyberattacker mot europeiska stater/ledare och nu för tiden hotar att invadera som vår vän, det rimliga idag är att inse att ingen av dem är våra vänner. Så ska man tänka geopolitiskt och säkerhetsläget är det just europeiskt man får köpa.
Jag skulle nog valt Model Y. Fördelar Model Y som jag ser det:
- Stor frunk.
- Tredelat elfällbart baksäte.
- Stor fack under bagagerumsgolvet med möjlighet att förvara insynsskyddet.
- Lågt luftmotstånd (MY 0.22 mot 0,24 för Zeekr 7X).
- Lägre vikt. Bakhjulsdrivna 7x med minsta batteriet väger 200 kg mer än MY LR AWD. Teslas lägre vikt har definitvt positiv inverkan på köregenskaperna.
- Ingen luftfjädring. Har inget behov av att höja och sänka bilen och luftfjädring är bara ytterligare en grej som kan krångla.
- Alla Teslas fördelar som Octovalve, lysande mjukvara, mobilnycket, möjlighet att fritt lägga till och ta bort bilnycklar, inga fasta krav på service m.m.
Lite motsägelsefullt att säga att luftfjädring är ytterligare en sak som kan gå sönder och sen lyfter fram elfällbart baksäte...
Inte alls.
Ena är komplex, går sönder och är dyr att lag.
Den andra simpel, håller och torde vara billig att fixa.
Ena är användbar och den andra är rätt meningslös.
Vilken är användbar enl dig?
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Woow fascinerande, då kan du inte skilja på vän och fiende.
Svårt att se ett land som under lång tid utfört cyberattacker mot europeiska stater/ledare och nu för tiden hotar att invadera som vår vän, det rimliga idag är att inse att ingen av dem är våra vänner. Så ska man tänka geopolitiskt och säkerhetsläget är det just europeiskt man får köpa.
Det du skriver nu är fake news och överdriven rubriksättning. USA riktar kritik mot Europa med rätta. Vi är med i Nato. USA är det största aktören i Nato. USA är våra vänner punkt.
Jag skulle nog valt Model Y. Fördelar Model Y som jag ser det:
- Stor frunk.
- Tredelat elfällbart baksäte.
- Stor fack under bagagerumsgolvet med möjlighet att förvara insynsskyddet.
- Lågt luftmotstånd (MY 0.22 mot 0,24 för Zeekr 7X).
- Lägre vikt. Bakhjulsdrivna 7x med minsta batteriet väger 200 kg mer än MY LR AWD. Teslas lägre vikt har definitvt positiv inverkan på köregenskaperna.
- Ingen luftfjädring. Har inget behov av att höja och sänka bilen och luftfjädring är bara ytterligare en grej som kan krångla.
- Alla Teslas fördelar som Octovalve, lysande mjukvara, mobilnycket, möjlighet att fritt lägga till och ta bort bilnycklar, inga fasta krav på service m.m.
Lite motsägelsefullt att säga att luftfjädring är ytterligare en sak som kan gå sönder och sen lyfter fram elfällbart baksäte...
Inte alls.
Ena är komplex, går sönder och är dyr att lag.
Den andra simpel, håller och torde vara billig att fixa.
Ena är användbar och den andra är rätt meningslös.
Vilken är användbar enl dig?
För mig är elfällbart baksäte helt meningslöst. Jag behöver alltid göra iordning baksätet innan jag fäller säten och då är manuellt klart enklast.
Luftfjädring är väldigt bra på dåliga vägar. Komfort är en av de absolut viktigaste egenskaperna hos en bil.
Ena är användbar och den andra är rätt meningslös.
Vilken är användbar enl dig?
För mig är elfällbart baksäte helt meningslöst. Jag behöver alltid göra iordning baksätet innan jag fäller säten och då är manuellt klart enklast.
Luftfjädring är väldigt bra på dåliga vägar. Komfort är en av de absolut viktigaste egenskaperna hos en bil.
Använder elfällning i Mercan minst 1ggr/månad, extremt bra enl mig om man har familj och villa. Ofta besök på Ikea och bygghandlare.
Vad är det som gör att det är så mycket bättre än manuell fällning?
Alla Model Y har elfällning. Det som är nytt i Juniper är att ryggstöden även reses (med motor) och att framsätena skjuts framåt när bakre ryggstöden fälls.
Vad är det som gör att det är så mycket bättre än manuell fällning?
Mercan har elknappar båda i baksäte och bagaget, går snabbt och utan ansträngning. Ofta har man massa last med sig då man vill fälla, så en knapp är mycket enklare då man alltid kan använda ett finger.
Eller då man skjuter in något som inte passar, trycka på knapp o sen skjuta in längre.
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Vad är det som gör att det är så mycket bättre än manuell fällning?
Mercan har elknappar båda i baksäte och bagaget, går snabbt och utan ansträngning. Ofta har man massa last med sig då man vill fälla, så en knapp är mycket enklare då man alltid kan använda ett finger.
Eller då man skjuter in något som inte passar, trycka på knapp o sen skjuta in längre.
Fast det kan man väl lika gärna göra med mekanisk fällning? Knappen/spaken till den brukar ju vara på samma ställen som knappen till elfällningen…
Bifogar en bild på den mekaniska fällningen i min ID7, en knapp bak vid bagageluckan och en på ryggstödet.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Inte alls.
Ena är komplex, går sönder och är dyr att lag.
Den andra simpel, håller och torde vara billig att fixa.
Ena är användbar och den andra är rätt meningslös.
Vilken är användbar enl dig?
För mig är elfällbart baksäte helt meningslöst. Jag behöver alltid göra iordning baksätet innan jag fäller säten och då är manuellt klart enklast.
Luftfjädring är väldigt bra på dåliga vägar. Komfort är en av de absolut viktigaste egenskaperna hos en bil.
Använder elfällning i Mercan minst 1ggr/månad, extremt bra enl mig om man har familj och villa. Ofta besök på Ikea och bygghandlare.
Själv har jag alltid barnsitsar och annat som måste flyttas innan jag fäller sätet. Att bara fälla utan att först se vad som ligger i vägen har nog aldrig hänt.
Ena är användbar och den andra är rätt meningslös.
Vilken är användbar enl dig?
För mig är elfällbart baksäte helt meningslöst. Jag behöver alltid göra iordning baksätet innan jag fäller säten och då är manuellt klart enklast.
Luftfjädring är väldigt bra på dåliga vägar. Komfort är en av de absolut viktigaste egenskaperna hos en bil.
Använder elfällning i Mercan minst 1ggr/månad, extremt bra enl mig om man har familj och villa. Ofta besök på Ikea och bygghandlare.
Själv har jag alltid barnsitsar och annat som måste flyttas innan jag fäller sätet. Att bara fälla utan att först se vad som ligger i vägen har nog aldrig hänt.
Mmm. De veckor jag åker till ÅVC eller IKEA e dyl så klarar jag av att fälla sätet själv. Inte en faktor i inte mitt bilval mao.
För mig är elfällbart baksäte helt meningslöst. Jag behöver alltid göra iordning baksätet innan jag fäller säten och då är manuellt klart enklast.
Luftfjädring är väldigt bra på dåliga vägar. Komfort är en av de absolut viktigaste egenskaperna hos en bil.
Använder elfällning i Mercan minst 1ggr/månad, extremt bra enl mig om man har familj och villa. Ofta besök på Ikea och bygghandlare.
Själv har jag alltid barnsitsar och annat som måste flyttas innan jag fäller sätet. Att bara fälla utan att först se vad som ligger i vägen har nog aldrig hänt.
Mmm. De veckor jag åker till ÅVC eller IKEA e dyl så klarar jag av att fälla sätet själv. Inte en faktor i inte mitt bilval mao.
Kan dock vara en bra sak om man ska ha en tredje rad med säten på MY så det blir "lätt" att hoppa in. Där finns en praktisk användning.
Lite motsägelsefullt att säga att luftfjädring är ytterligare en sak som kan gå sönder och sen lyfter fram elfällbart baksäte...
Inte alls.
Ena är komplex, går sönder och är dyr att lag.
Den andra simpel, håller och torde vara billig att fixa.
Ena är användbar och den andra är rätt meningslös.
Vilken är användbar enl dig?
För mig är elfällbart baksäte helt meningslöst. Jag behöver alltid göra iordning baksätet innan jag fäller säten och då är manuellt klart enklast.
Luftfjädring är väldigt bra på dåliga vägar. Komfort är en av de absolut viktigaste egenskaperna hos en bil.
Luftfjädring är bra för att hålla fjädringsvägen konstant oavsett last. Att en bil är komfortabel på dåliga vägar har inget med luft eller stålfjädrar att göra utan avstämningen av fjädrar och dämpare. Kör man ofta med tung lastad bil på riktigt dåliga vägar där det finns risk för genomslag så kan det finnas poäng med luftfjädring. Själva fjädringstypen är dock ingen garanti för komfort. Har kört stålfjädrade bilar som jag upplevt som bekvämare än luftfjädrade. Jag tycker inte den extra komplexiteten med luftbälgar och kompressorer är värt den eventuella komfortfördelen. Dessutom ger luftfjädring sämre styrrespons än stål-dito.
Inte alls.
Ena är komplex, går sönder och är dyr att lag.
Den andra simpel, håller och torde vara billig att fixa.
Ena är användbar och den andra är rätt meningslös.
Vilken är användbar enl dig?
För mig är elfällbart baksäte helt meningslöst. Jag behöver alltid göra iordning baksätet innan jag fäller säten och då är manuellt klart enklast.
Luftfjädring är väldigt bra på dåliga vägar. Komfort är en av de absolut viktigaste egenskaperna hos en bil.
Luftfjädring är bra för att hålla fjädringsvägen konstant oavsett last. Att en bil är komfortabel på dåliga vägar har inget med luft eller stålfjädrar att göra utan avstämningen av fjädrar och dämpare. Kör man ofta med tung lastad bil på riktigt dåliga vägar där det finns risk för genomslag så kan det finnas poäng med luftfjädring. Själva fjädringstypen är dock ingen garanti för komfort. Har kört stålfjädrade bilar som jag upplevt som bekvämare än luftfjädrade.
Klarar Juniper det här tror du, eller har dom inte stämt av den fullt ut kanske?
Inte alls.
Ena är komplex, går sönder och är dyr att lag.
Den andra simpel, håller och torde vara billig att fixa.
Ena är användbar och den andra är rätt meningslös.
Vilken är användbar enl dig?
För mig är elfällbart baksäte helt meningslöst. Jag behöver alltid göra iordning baksätet innan jag fäller säten och då är manuellt klart enklast.
Luftfjädring är väldigt bra på dåliga vägar. Komfort är en av de absolut viktigaste egenskaperna hos en bil.
Luftfjädring är bra för att hålla fjädringsvägen konstant oavsett last. Att en bil är komfortabel på dåliga vägar har inget med luft eller stålfjädrar att göra utan avstämningen av fjädrar och dämpare. Kör man ofta med tung lastad bil på riktigt dåliga vägar där det finns risk för genomslag så kan det finnas poäng med luftfjädring. Själva fjädringstypen är dock ingen garanti för komfort. Har kört stålfjädrade bilar som jag upplevt som bekvämare än luftfjädrade. Jag tycker inte den extra komplexiteten med luftbälgar och kompressorer är värt den eventuella komfortfördelen. Dessutom ger luftfjädring sämre styrrespons än stål-dito.
Delvis sant, men luftfjädring har en fördel i att den kan justera sin fjädringshårdhet och dämpning aktivt beroende på vägförhållanden. Många luftfjädringssystem har adaptiva funktioner som kan mjuka upp fjädringen på dåliga vägar, medan stålfjädring alltid har en fast fjäderkaraktär.
Inte alls.
Ena är komplex, går sönder och är dyr att lag.
Den andra simpel, håller och torde vara billig att fixa.
Ena är användbar och den andra är rätt meningslös.
Vilken är användbar enl dig?
För mig är elfällbart baksäte helt meningslöst. Jag behöver alltid göra iordning baksätet innan jag fäller säten och då är manuellt klart enklast.
Luftfjädring är väldigt bra på dåliga vägar. Komfort är en av de absolut viktigaste egenskaperna hos en bil.
Luftfjädring är bra för att hålla fjädringsvägen konstant oavsett last. Att en bil är komfortabel på dåliga vägar har inget med luft eller stålfjädrar att göra utan avstämningen av fjädrar och dämpare. Kör man ofta med tung lastad bil på riktigt dåliga vägar där det finns risk för genomslag så kan det finnas poäng med luftfjädring. Själva fjädringstypen är dock ingen garanti för komfort. Har kört stålfjädrade bilar som jag upplevt som bekvämare än luftfjädrade. Jag tycker inte den extra komplexiteten med luftbälgar och kompressorer är värt den eventuella komfortfördelen. Dessutom ger luftfjädring sämre styrrespons än stål-dito.
Själv ser jag fördelen att kunna öka markfrigången markant vid kassa vintervägar eller grusvägar, orolig att MYP’n kommer skrapa i. Zeekr sett till testerna på YouTube verkar vilja marknadsföra sig som en rimlig terrängbil och vinterbil.
Ena är användbar och den andra är rätt meningslös.
Vilken är användbar enl dig?
För mig är elfällbart baksäte helt meningslöst. Jag behöver alltid göra iordning baksätet innan jag fäller säten och då är manuellt klart enklast.
Luftfjädring är väldigt bra på dåliga vägar. Komfort är en av de absolut viktigaste egenskaperna hos en bil.
Luftfjädring är bra för att hålla fjädringsvägen konstant oavsett last. Att en bil är komfortabel på dåliga vägar har inget med luft eller stålfjädrar att göra utan avstämningen av fjädrar och dämpare. Kör man ofta med tung lastad bil på riktigt dåliga vägar där det finns risk för genomslag så kan det finnas poäng med luftfjädring. Själva fjädringstypen är dock ingen garanti för komfort. Har kört stålfjädrade bilar som jag upplevt som bekvämare än luftfjädrade.
Klarar Juniper det här tror du, eller har dom inte stämt av den fullt ut kanske?
Fast det där är ett aktivt fjädringssystem, sannolikt utan krängninghämmare, med hydraulik som kontrollerar varje hjul individuellt. Maybach har luftfjädring:
Ena är användbar och den andra är rätt meningslös.
Vilken är användbar enl dig?
För mig är elfällbart baksäte helt meningslöst. Jag behöver alltid göra iordning baksätet innan jag fäller säten och då är manuellt klart enklast.
Luftfjädring är väldigt bra på dåliga vägar. Komfort är en av de absolut viktigaste egenskaperna hos en bil.
Luftfjädring är bra för att hålla fjädringsvägen konstant oavsett last. Att en bil är komfortabel på dåliga vägar har inget med luft eller stålfjädrar att göra utan avstämningen av fjädrar och dämpare. Kör man ofta med tung lastad bil på riktigt dåliga vägar där det finns risk för genomslag så kan det finnas poäng med luftfjädring. Själva fjädringstypen är dock ingen garanti för komfort. Har kört stålfjädrade bilar som jag upplevt som bekvämare än luftfjädrade. Jag tycker inte den extra komplexiteten med luftbälgar och kompressorer är värt den eventuella komfortfördelen. Dessutom ger luftfjädring sämre styrrespons än stål-dito.
Delvis sant, men luftfjädring har en fördel i att den kan justera sin fjädringshårdhet och dämpning aktivt beroende på vägförhållanden. Många luftfjädringssystem har adaptiva funktioner som kan mjuka upp fjädringen på dåliga vägar, medan stålfjädring alltid har en fast fjäderkaraktär.
Har man två- eller trekammarsysten så ja, då kan man växla mellan olika hårdhet på fjädringen. Har man enkammarsystem så kan man bara justera dämpningen, vilket för övrigt även går med stålfjädring med aktiva dämpare som i till exempel Polestar 4 och M3P Highland.
Vad är det som gör att det är så mycket bättre än manuell fällning?
Mercan har elknappar båda i baksäte och bagaget, går snabbt och utan ansträngning. Ofta har man massa last med sig då man vill fälla, så en knapp är mycket enklare då man alltid kan använda ett finger.
Eller då man skjuter in något som inte passar, trycka på knapp o sen skjuta in längre.
”Alla” bilar har väl knappar för att fälla ner sätena från bakluckan. Det som är nytt i Juniper är möjligheten att fälla upp dem igen elektroniskt.