Audi A6 e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi A6 e-tron
cgullin verkar inte helt nöjd.
Digitala speglarna tycker han är usla(surprise surprise), "rekommenderar ingen att köpa dem".
Kommer bara ca 35 mil nu vintertid, trots att han är noga med hastigheten.
Farthållaren följer inte skyltarna utan får bl.a. för sig att det är 30 på 80 väg och han är nära att bli påkörd. Han slår av den funktionen.
Torkarna är "sämst" tycker han, håller inte rutan ren.
Infotainment buggar ur så ljudet slutar funka, hjälper inte med omstart(men efter bilen stått låst ett tag kommer det igång igen).
Strålkastarna får rejäl isbildning så ljuset blir kass, behöver stanna och skrapa.
Filhållaren fungerar inte i snömodd.
Till slut slutar assistanssystem att fungera helt pga "dålig sikt".
Det är också något irriterande tjutande "industrimaskin-ljud" framifrån, från motorn tror han.
Re: Audi A6 e-tron
Det gick ju inte jättebra för den bilen.manneson skrev: ↑16 feb 2025 20:27
cgullin verkar inte helt nöjd.
Digitala speglarna tycker han är usla(surprise surprise), "rekommenderar ingen att köpa dem".
Kommer bara ca 35 mil nu vintertid, trots att han är noga med hastigheten.
Farthållaren följer inte skyltarna utan får bl.a. för sig att det är 30 på 80 väg och han är nära att bli påkörd. Han slår av den funktionen.
Torkarna är "sämst" tycker han, håller inte rutan ren.
Infotainment buggar ur så ljudet slutar funka, hjälper inte med omstart(men efter bilen stått låst ett tag kommer det igång igen).
Strålkastarna får rejäl isbildning så ljuset blir kass, behöver stanna och skrapa.
Filhållaren fungerar inte i snömodd.
Till slut slutar assistanssystem att fungera helt pga "dålig sikt".
Det är också något irriterande tjutande "industrimaskin-ljud" framifrån, från motorn tror han.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2455
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi A6 e-tron
Har Audi slutat att vintertesta nya modeller?AAKEE skrev: ↑16 feb 2025 21:16Det gick ju inte jättebra för den bilen.manneson skrev: ↑16 feb 2025 20:27
cgullin verkar inte helt nöjd.
Digitala speglarna tycker han är usla(surprise surprise), "rekommenderar ingen att köpa dem".
Kommer bara ca 35 mil nu vintertid, trots att han är noga med hastigheten.
Farthållaren följer inte skyltarna utan får bl.a. för sig att det är 30 på 80 väg och han är nära att bli påkörd. Han slår av den funktionen.
Torkarna är "sämst" tycker han, håller inte rutan ren.
Infotainment buggar ur så ljudet slutar funka, hjälper inte med omstart(men efter bilen stått låst ett tag kommer det igång igen).
Strålkastarna får rejäl isbildning så ljuset blir kass, behöver stanna och skrapa.
Filhållaren fungerar inte i snömodd.
Till slut slutar assistanssystem att fungera helt pga "dålig sikt".
Det är också något irriterande tjutande "industrimaskin-ljud" framifrån, från motorn tror han.
Däckvalet med breda 21 tummare verkar dra mycket energi.
Den verkar ladda bra ivarjefall.
Jag tycker min Audi e-tron 55 från 2019 är en riktigt bra vinterbil, fast med lite kort räckvidd. Allt annat brukar funka utmärkt. Trist om vinteregenskaperna försämras.
Senast redigerad av Off Grid Byggaren, redigerad totalt 1 gånger.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Audi A6 e-tron
Off Grid Byggaren skrev: ↑16 feb 2025 21:24Har Audi slutat att vintertesta nya modeller?AAKEE skrev: ↑16 feb 2025 21:16Det gick ju inte jättebra för den bilen.manneson skrev: ↑16 feb 2025 20:27
cgullin verkar inte helt nöjd.
Digitala speglarna tycker han är usla(surprise surprise), "rekommenderar ingen att köpa dem".
Kommer bara ca 35 mil nu vintertid, trots att han är noga med hastigheten.
Farthållaren följer inte skyltarna utan får bl.a. för sig att det är 30 på 80 väg och han är nära att bli påkörd. Han slår av den funktionen.
Torkarna är "sämst" tycker han, håller inte rutan ren.
Infotainment buggar ur så ljudet slutar funka, hjälper inte med omstart(men efter bilen stått låst ett tag kommer det igång igen).
Strålkastarna får rejäl isbildning så ljuset blir kass, behöver stanna och skrapa.
Filhållaren fungerar inte i snömodd.
Till slut slutar assistanssystem att fungera helt pga "dålig sikt".
Det är också något irriterande tjutande "industrimaskin-ljud" framifrån, från motorn tror han.
Däckvalet med breda 21 tummare verkar dra mycket energi.
Den verkar ladda bra ivarjefall.
Ja, den drar så klart mer med 21" än med 18-19". Ändå är det inte riktigt imponerande iom att man anger 700km + i WLTP.
Jag körde 270km häromdagen på 204Wh/km i -13/-16C, inte 120-väg utan mest 100-väg. Snitt 83km/h, 20" 255/40.
Laddningen är riktigt bra!
Det som stör mig mest är att det verkar plinga och plonga och mjukvaran verkar sådär buggig. Efter att ha haft några blockstabila Audi och lite lessnat på Teslas svagheter så är man ju inte sugen på att få samma sak i en Audi eller kanske rent sämre.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
- Inlägg: 7330
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Audi A6 e-tron
När i videon pratar han om torkarna? Spolade förbi avsnittet med kalkylarket i hans summering… Tog han upp torkarna i summeringsavsnittet? Det hörde inte jag någonting om. Det står heller ingenting om torkarna i något av time-stampsen till videon. Han sa något om is på torkarna när han satte sig i bilen igen efter att ha skrapat strålkastarna. Det kan inte vara så pass busenkelt att det var för dåligt med koncentrat i spolarvätskan?… Kan det ha varit spolarvätska för -18 i bilen, och att det istället skulle behövts typ för -30? Hur kallt var det ute?manneson skrev: ↑16 feb 2025 20:27
cgullin verkar inte helt nöjd.
Digitala speglarna tycker han är usla(surprise surprise), "rekommenderar ingen att köpa dem".
Kommer bara ca 35 mil nu vintertid, trots att han är noga med hastigheten.
Farthållaren följer inte skyltarna utan får bl.a. för sig att det är 30 på 80 väg och han är nära att bli påkörd. Han slår av den funktionen.
Torkarna är "sämst" tycker han, håller inte rutan ren.
Infotainment buggar ur så ljudet slutar funka, hjälper inte med omstart(men efter bilen stått låst ett tag kommer det igång igen).
Strålkastarna får rejäl isbildning så ljuset blir kass, behöver stanna och skrapa.
Filhållaren fungerar inte i snömodd.
Till slut slutar assistanssystem att fungera helt pga "dålig sikt".
Det är också något irriterande tjutande "industrimaskin-ljud" framifrån, från motorn tror han.
Sen undrar jag kring isbildningen på strålkastarna… Jag skulle gissa på att det handlade om vädret under just den här provkörningen. Har ju rätt svårt att se att inte exakt samma grej skulle ha hänt med vilken annan sprillans ny elbil som helst som har LED-strålkastare.
Sen det där "industrimaskin-ljud" framifrån… Som jag förstår det, så är det en A6 cgullin har kört. Björn Nyland har ju precis kört en hel del S6 Avant – bland annat sina räckviddstester i 90 och 120 km/h… Han nämner ingenting om något sånt ljud i sina summeringar… Tvärtom verkar han rätt nöjd med sin testbil – särskilt chassiavstämningen. Är det annan motor fram på A6 än på S6?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Audi A6 e-tron
Han nämner torkarna flera gånger, först nån gång runt 5-10 min in i videon.SwedishAdvocate skrev: ↑16 feb 2025 21:55När i videon pratar han om torkarna? Spolade förbi avsnittet med kalkylarket i hans summering… Tog han upp torkarna i summeringsavsnittet? Det hörde inte jag någonting om. Det står heller ingenting om torkarna i något av time-stampsen till videon. Han sa något om is på torkarna när han satte sig i bilen igen efter att ha skrapat strålkastarna. Det kan inte vara så pass busenkelt att det var för dåligt med koncentrat i spolarvätskan?… Kan det ha varit spolarvätska för -18 i bilen, och att det istället skulle behövts typ för -30? Hur kallt var det ute?manneson skrev: ↑16 feb 2025 20:27
cgullin verkar inte helt nöjd.
Digitala speglarna tycker han är usla(surprise surprise), "rekommenderar ingen att köpa dem".
Kommer bara ca 35 mil nu vintertid, trots att han är noga med hastigheten.
Farthållaren följer inte skyltarna utan får bl.a. för sig att det är 30 på 80 väg och han är nära att bli påkörd. Han slår av den funktionen.
Torkarna är "sämst" tycker han, håller inte rutan ren.
Infotainment buggar ur så ljudet slutar funka, hjälper inte med omstart(men efter bilen stått låst ett tag kommer det igång igen).
Strålkastarna får rejäl isbildning så ljuset blir kass, behöver stanna och skrapa.
Filhållaren fungerar inte i snömodd.
Till slut slutar assistanssystem att fungera helt pga "dålig sikt".
Det är också något irriterande tjutande "industrimaskin-ljud" framifrån, från motorn tror han.
Sen undrar jag kring isbildningen på strålkastarna… Jag skulle gissa på att det handlade om vädret under just den här provkörningen. Har ju rätt svårt att se att inte exakt samma grej skulle ha hänt med vilken annan sprillans ny elbil som helst som har LED-strålkastare.
Sen det där "industrimaskin-ljud" framifrån… Som jag förstår det, så är det en A6 cgullin har kört. Björn Nyland har ju precis kört en hel del S6 Avant – bland annat sina räckviddstester i 90 och 120 km/h… Han nämner ingenting om något sånt ljud i sina summeringar… Tvärtom verkar han rätt nöjd med sin testbil – särskilt chassiavstämningen. Är det annan motor fram på A6 än på S6?
Problemet med strålkastarna är att de "boxat in" dem. Huvudstrålkastarna är ju de där nere, och de sitter i en fördjupning. Dvs det samlas vatten, snö och is där och täpper igen.
Re: Audi A6 e-tron
Cgullin är en tech kille och inte bilkunnig. Självklart kan det vara som du nämner att spolarvätskan är helt fel koncentrerad och kan förklara både dåliga torkare men även varför det blir isbildning på strålkastarna när den spolar vatten som fryser och inte riktig spolarvätska.SwedishAdvocate skrev: ↑16 feb 2025 21:55När i videon pratar han om torkarna? Spolade förbi avsnittet med kalkylarket i hans summering… Tog han upp torkarna i summeringsavsnittet? Det hörde inte jag någonting om. Det står heller ingenting om torkarna i något av time-stampsen till videon. Han sa något om is på torkarna när han satte sig i bilen igen efter att ha skrapat strålkastarna. Det kan inte vara så pass busenkelt att det var för dåligt med koncentrat i spolarvätskan?… Kan det ha varit spolarvätska för -18 i bilen, och att det istället skulle behövts typ för -30? Hur kallt var det ute?manneson skrev: ↑16 feb 2025 20:27
cgullin verkar inte helt nöjd.
Digitala speglarna tycker han är usla(surprise surprise), "rekommenderar ingen att köpa dem".
Kommer bara ca 35 mil nu vintertid, trots att han är noga med hastigheten.
Farthållaren följer inte skyltarna utan får bl.a. för sig att det är 30 på 80 väg och han är nära att bli påkörd. Han slår av den funktionen.
Torkarna är "sämst" tycker han, håller inte rutan ren.
Infotainment buggar ur så ljudet slutar funka, hjälper inte med omstart(men efter bilen stått låst ett tag kommer det igång igen).
Strålkastarna får rejäl isbildning så ljuset blir kass, behöver stanna och skrapa.
Filhållaren fungerar inte i snömodd.
Till slut slutar assistanssystem att fungera helt pga "dålig sikt".
Det är också något irriterande tjutande "industrimaskin-ljud" framifrån, från motorn tror han.
Sen undrar jag kring isbildningen på strålkastarna… Jag skulle gissa på att det handlade om vädret under just den här provkörningen. Har ju rätt svårt att se att inte exakt samma grej skulle ha hänt med vilken annan sprillans ny elbil som helst som har LED-strålkastare.
Sen det där "industrimaskin-ljud" framifrån… Som jag förstår det, så är det en A6 cgullin har kört. Björn Nyland har ju precis kört en hel del S6 Avant – bland annat sina räckviddstester i 90 och 120 km/h… Han nämner ingenting om något sånt ljud i sina summeringar… Tvärtom verkar han rätt nöjd med sin testbil – särskilt chassiavstämningen. Är det annan motor fram på A6 än på S6?
A6 han testar är enbart bakhjulsdriven så finns inget i fram som kan ge ljudet om det inte är hjullager. Tror mer på Norrbaggen då som har mer koll på läget kring bilar.
Re: Audi A6 e-tron
Fast Björn säger ju att det är ett hummande ljud i S6an.Love_O skrev: ↑16 feb 2025 22:00Cgullin är en tech kille och inte bilkunnig. Självklart kan det vara som du nämner att spolarvätskan är helt fel koncentrerad och kan förklara både dåliga torkare men även varför det blir isbildning på strålkastarna när den spolar vatten som fryser och inte riktig spolarvätska.SwedishAdvocate skrev: ↑16 feb 2025 21:55När i videon pratar han om torkarna? Spolade förbi avsnittet med kalkylarket i hans summering… Tog han upp torkarna i summeringsavsnittet? Det hörde inte jag någonting om. Det står heller ingenting om torkarna i något av time-stampsen till videon. Han sa något om is på torkarna när han satte sig i bilen igen efter att ha skrapat strålkastarna. Det kan inte vara så pass busenkelt att det var för dåligt med koncentrat i spolarvätskan?… Kan det ha varit spolarvätska för -18 i bilen, och att det istället skulle behövts typ för -30? Hur kallt var det ute?manneson skrev: ↑16 feb 2025 20:27
cgullin verkar inte helt nöjd.
Digitala speglarna tycker han är usla(surprise surprise), "rekommenderar ingen att köpa dem".
Kommer bara ca 35 mil nu vintertid, trots att han är noga med hastigheten.
Farthållaren följer inte skyltarna utan får bl.a. för sig att det är 30 på 80 väg och han är nära att bli påkörd. Han slår av den funktionen.
Torkarna är "sämst" tycker han, håller inte rutan ren.
Infotainment buggar ur så ljudet slutar funka, hjälper inte med omstart(men efter bilen stått låst ett tag kommer det igång igen).
Strålkastarna får rejäl isbildning så ljuset blir kass, behöver stanna och skrapa.
Filhållaren fungerar inte i snömodd.
Till slut slutar assistanssystem att fungera helt pga "dålig sikt".
Det är också något irriterande tjutande "industrimaskin-ljud" framifrån, från motorn tror han.
Sen undrar jag kring isbildningen på strålkastarna… Jag skulle gissa på att det handlade om vädret under just den här provkörningen. Har ju rätt svårt att se att inte exakt samma grej skulle ha hänt med vilken annan sprillans ny elbil som helst som har LED-strålkastare.
Sen det där "industrimaskin-ljud" framifrån… Som jag förstår det, så är det en A6 cgullin har kört. Björn Nyland har ju precis kört en hel del S6 Avant – bland annat sina räckviddstester i 90 och 120 km/h… Han nämner ingenting om något sånt ljud i sina summeringar… Tvärtom verkar han rätt nöjd med sin testbil – särskilt chassiavstämningen. Är det annan motor fram på A6 än på S6?
A6 han testar är enbart bakhjulsdriven så finns inget i fram som kan ge ljudet om det inte är hjullager. Tror mer på Norrbaggen då som har mer koll på läget kring bilar.
Re: Audi A6 e-tron
Jag kollade hela videon nästan då en A6 är en möjlig framtida…SwedishAdvocate skrev: ↑16 feb 2025 21:55När i videon pratar han om torkarna? Spolade förbi avsnittet med kalkylarket i hans summering…
Det är ingen norrlänning, tubern där

Det går inte förvänta sig att torkarna kan torka i -2 eller -6 eller -9.
Det brukar finnas knep, men han använde inga av dem. Så den biten bortser jag ifrån
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
- Inlägg: 7330
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Audi A6 e-tron
Vet inte om jag bryr mig så mkt om det här med torkarna så att jag pallar kolla 5 min…manneson skrev: ↑16 feb 2025 21:59Han nämner torkarna flera gånger, först nån gång runt 5-10 min in i videon.SwedishAdvocate skrev: ↑16 feb 2025 21:55När i videon pratar han om torkarna? Spolade förbi avsnittet med kalkylarket i hans summering… Tog han upp torkarna i summeringsavsnittet? Det hörde inte jag någonting om. Det står heller ingenting om torkarna i något av time-stampsen till videon. Han sa något om is på torkarna när han satte sig i bilen igen efter att ha skrapat strålkastarna. Det kan inte vara så pass busenkelt att det var för dåligt med koncentrat i spolarvätskan?… Kan det ha varit spolarvätska för -18 i bilen, och att det istället skulle behövts typ för -30? Hur kallt var det ute?manneson skrev: ↑16 feb 2025 20:27
cgullin verkar inte helt nöjd.
Digitala speglarna tycker han är usla(surprise surprise), "rekommenderar ingen att köpa dem".
Kommer bara ca 35 mil nu vintertid, trots att han är noga med hastigheten.
Farthållaren följer inte skyltarna utan får bl.a. för sig att det är 30 på 80 väg och han är nära att bli påkörd. Han slår av den funktionen.
Torkarna är "sämst" tycker han, håller inte rutan ren.
Infotainment buggar ur så ljudet slutar funka, hjälper inte med omstart(men efter bilen stått låst ett tag kommer det igång igen).
Strålkastarna får rejäl isbildning så ljuset blir kass, behöver stanna och skrapa.
Filhållaren fungerar inte i snömodd.
Till slut slutar assistanssystem att fungera helt pga "dålig sikt".
Det är också något irriterande tjutande "industrimaskin-ljud" framifrån, från motorn tror han.
Sen undrar jag kring isbildningen på strålkastarna… Jag skulle gissa på att det handlade om vädret under just den här provkörningen. Har ju rätt svårt att se att inte exakt samma grej skulle ha hänt med vilken annan sprillans ny elbil som helst som har LED-strålkastare.
Sen det där "industrimaskin-ljud" framifrån… Som jag förstår det, så är det en A6 cgullin har kört. Björn Nyland har ju precis kört en hel del S6 Avant – bland annat sina räckviddstester i 90 och 120 km/h… Han nämner ingenting om något sånt ljud i sina summeringar… Tvärtom verkar han rätt nöjd med sin testbil – särskilt chassiavstämningen. Är det annan motor fram på A6 än på S6?
Problemet med strålkastarna är att de "boxat in" dem. Huvudstrålkastarna är ju de där nere, och de sitter i en fördjupning. Dvs det samlas vatten, snö och is där och täpper igen.
Men ang. strålkastarna… Vilken fördjupning kring huvudstrålkastarna? När han är ute och visar strålkastarna vid ~32:46 i videon så sitter de inte alls i någon vidare fördjupning. Det är ju bara några millimeter det handlar om. Och det har inte alls samlats något vatten eller snö. Det 'enda' som täcker dom är ett tunt islager. Sen undrar ju jag hur mkt som kan samlas på ett sånt stället i en fartvind på 80-120 km/h… Jag gissar att det enda problemet här är isbildning eftersom LED-strålkastare inte avger någon spillvärme. Och det problemet tror jag som sagt beror på vädret vid det här tillfället. Således tror jag att typ exakt samma isbildning hade uppstått på vilken modern elbil med LED-strålkastare som helst i de här väderförhållandena.
EDIT: Se AAKEE's inlägg ovan ang. torkarna.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Audi A6 e-tron
I underkylt regn spelar det nog mindre roll. Regndropparna är för tunga för att påverkas av aerodynamik. Men sån snö som sätter igen framsidan på kofångaren (Stockholmssnö) kan nog sätta igen strålkastaren.SwedishAdvocate skrev: ↑16 feb 2025 22:11Vet inte om jag bryr mig så mkt om det här med torkarna så att jag pallar kolla 5 min…manneson skrev: ↑16 feb 2025 21:59Han nämner torkarna flera gånger, först nån gång runt 5-10 min in i videon.SwedishAdvocate skrev: ↑16 feb 2025 21:55När i videon pratar han om torkarna? Spolade förbi avsnittet med kalkylarket i hans summering… Tog han upp torkarna i summeringsavsnittet? Det hörde inte jag någonting om. Det står heller ingenting om torkarna i något av time-stampsen till videon. Han sa något om is på torkarna när han satte sig i bilen igen efter att ha skrapat strålkastarna. Det kan inte vara så pass busenkelt att det var för dåligt med koncentrat i spolarvätskan?… Kan det ha varit spolarvätska för -18 i bilen, och att det istället skulle behövts typ för -30? Hur kallt var det ute?manneson skrev: ↑16 feb 2025 20:27
cgullin verkar inte helt nöjd.
Digitala speglarna tycker han är usla(surprise surprise), "rekommenderar ingen att köpa dem".
Kommer bara ca 35 mil nu vintertid, trots att han är noga med hastigheten.
Farthållaren följer inte skyltarna utan får bl.a. för sig att det är 30 på 80 väg och han är nära att bli påkörd. Han slår av den funktionen.
Torkarna är "sämst" tycker han, håller inte rutan ren.
Infotainment buggar ur så ljudet slutar funka, hjälper inte med omstart(men efter bilen stått låst ett tag kommer det igång igen).
Strålkastarna får rejäl isbildning så ljuset blir kass, behöver stanna och skrapa.
Filhållaren fungerar inte i snömodd.
Till slut slutar assistanssystem att fungera helt pga "dålig sikt".
Det är också något irriterande tjutande "industrimaskin-ljud" framifrån, från motorn tror han.
Sen undrar jag kring isbildningen på strålkastarna… Jag skulle gissa på att det handlade om vädret under just den här provkörningen. Har ju rätt svårt att se att inte exakt samma grej skulle ha hänt med vilken annan sprillans ny elbil som helst som har LED-strålkastare.
Sen det där "industrimaskin-ljud" framifrån… Som jag förstår det, så är det en A6 cgullin har kört. Björn Nyland har ju precis kört en hel del S6 Avant – bland annat sina räckviddstester i 90 och 120 km/h… Han nämner ingenting om något sånt ljud i sina summeringar… Tvärtom verkar han rätt nöjd med sin testbil – särskilt chassiavstämningen. Är det annan motor fram på A6 än på S6?
Problemet med strålkastarna är att de "boxat in" dem. Huvudstrålkastarna är ju de där nere, och de sitter i en fördjupning. Dvs det samlas vatten, snö och is där och täpper igen.
Men ang. strålkastarna… Vilken fördjupning kring huvudstrålkastarna? När han är ute och visar strålkastarna vid ~32:46 i videon så sitter de inte alls i någon vidare fördjupning. Det är ju bara några millimeter det handlar om. Och det har inte alls samlats något vatten eller snö. Det 'enda' som täcker dom är ett tunt islager. Sen undrar ju jag hur mkt som kan samlas på ett sånt stället i en fartvind på 80-120 km/h… Jag gissar att det enda problemet här är isbildning eftersom LED-strålkastare inte avger någon spillvärme. Och det problemet tror jag som sagt beror på vädret vid det här tillfället. Således tror jag att typ exakt samma isbildning hade uppstått på vilken modern elbil med LED-strålkastare som helst i de här väderförhållandena.
Dom är lite inboxade, den nedre delen:
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
- Inlägg: 7330
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Audi A6 e-tron
No offense, men tycker det där är en rätt dålig bild.AAKEE skrev: ↑16 feb 2025 22:19I underkylt regn spelar det nog mindre roll. Regndropparna är för tunga för att påverkas av aerodynamik. Men sån snö som sätter igen framsidan på kofångaren (Stockholmssnö) kan nog sätta igen strålkastaren.SwedishAdvocate skrev: ↑16 feb 2025 22:11Vet inte om jag bryr mig så mkt om det här med torkarna så att jag pallar kolla 5 min…manneson skrev: ↑16 feb 2025 21:59Han nämner torkarna flera gånger, först nån gång runt 5-10 min in i videon.SwedishAdvocate skrev: ↑16 feb 2025 21:55När i videon pratar han om torkarna? Spolade förbi avsnittet med kalkylarket i hans summering… Tog han upp torkarna i summeringsavsnittet? Det hörde inte jag någonting om. Det står heller ingenting om torkarna i något av time-stampsen till videon. Han sa något om is på torkarna när han satte sig i bilen igen efter att ha skrapat strålkastarna. Det kan inte vara så pass busenkelt att det var för dåligt med koncentrat i spolarvätskan?… Kan det ha varit spolarvätska för -18 i bilen, och att det istället skulle behövts typ för -30? Hur kallt var det ute?manneson skrev: ↑16 feb 2025 20:27
cgullin verkar inte helt nöjd.
Digitala speglarna tycker han är usla(surprise surprise), "rekommenderar ingen att köpa dem".
Kommer bara ca 35 mil nu vintertid, trots att han är noga med hastigheten.
Farthållaren följer inte skyltarna utan får bl.a. för sig att det är 30 på 80 väg och han är nära att bli påkörd. Han slår av den funktionen.
Torkarna är "sämst" tycker han, håller inte rutan ren.
Infotainment buggar ur så ljudet slutar funka, hjälper inte med omstart(men efter bilen stått låst ett tag kommer det igång igen).
Strålkastarna får rejäl isbildning så ljuset blir kass, behöver stanna och skrapa.
Filhållaren fungerar inte i snömodd.
Till slut slutar assistanssystem att fungera helt pga "dålig sikt".
Det är också något irriterande tjutande "industrimaskin-ljud" framifrån, från motorn tror han.
Sen undrar jag kring isbildningen på strålkastarna… Jag skulle gissa på att det handlade om vädret under just den här provkörningen. Har ju rätt svårt att se att inte exakt samma grej skulle ha hänt med vilken annan sprillans ny elbil som helst som har LED-strålkastare.
Sen det där "industrimaskin-ljud" framifrån… Som jag förstår det, så är det en A6 cgullin har kört. Björn Nyland har ju precis kört en hel del S6 Avant – bland annat sina räckviddstester i 90 och 120 km/h… Han nämner ingenting om något sånt ljud i sina summeringar… Tvärtom verkar han rätt nöjd med sin testbil – särskilt chassiavstämningen. Är det annan motor fram på A6 än på S6?
Problemet med strålkastarna är att de "boxat in" dem. Huvudstrålkastarna är ju de där nere, och de sitter i en fördjupning. Dvs det samlas vatten, snö och is där och täpper igen.
Men ang. strålkastarna… Vilken fördjupning kring huvudstrålkastarna? När han är ute och visar strålkastarna vid ~32:46 i videon så sitter de inte alls i någon vidare fördjupning. Det är ju bara några millimeter det handlar om. Och det har inte alls samlats något vatten eller snö. Det 'enda' som täcker dom är ett tunt islager. Sen undrar ju jag hur mkt som kan samlas på ett sånt stället i en fartvind på 80-120 km/h… Jag gissar att det enda problemet här är isbildning eftersom LED-strålkastare inte avger någon spillvärme. Och det problemet tror jag som sagt beror på vädret vid det här tillfället. Således tror jag att typ exakt samma isbildning hade uppstått på vilken modern elbil med LED-strålkastare som helst i de här väderförhållandena.
Dom är lite inboxade, den nedre delen:
IMG_3444.jpeg
Tycker den här är betydligt bättre. Och på den bilden tycker inte jag de ser särskilt inboxade ut…
Syns ännu tydligare på 3000 x 2250 pixlars-versionen av bilden som du kan få upp genom att öppna bilden på den här hemsidan:
https://electrichasgoneaudi.net/models/ ... gy/lights/
EDIT:
Går även att högerklicka på bilden nedan och välj "Öppna bild i ny flik" för att få upp 3000 x 2250 pixlars-versionen…

Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 3 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2455
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi A6 e-tron
Ja, vissa vädertyper kan vara besvärliga.
Att försöka rengöra vindrutan med spolarvätska i 10 minusgrader och nordlig motvind brukar inte bli så lyckat.
Det gäller att ha en kall och torr vindruta.
Men det kanske inte är helt optimal lösning som Audi har.
.
Att försöka rengöra vindrutan med spolarvätska i 10 minusgrader och nordlig motvind brukar inte bli så lyckat.
Det gäller att ha en kall och torr vindruta.
Men det kanske inte är helt optimal lösning som Audi har.
.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
-
- Inlägg: 7330
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Audi A6 e-tron
På vilket sätt skulle det 'kanske inte vara en helt optimal lösning'?Off Grid Byggaren skrev: ↑16 feb 2025 22:29Men det kanske inte är helt optimal lösning som Audi har.
.
Som sagt… Se mitt inlägg ovan precis ovanför ditt…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Audi A6 e-tron
Tanken var inte att du skulle köpa en bil på grundval av bilden utan bara visa partiet i fråga
(Jag tog bilden från Audi.se)
Men glaset är rätt vertikalt ungefär där sån kletig stockholmssnö fastnar på kofångaren och gör radarn obrukbar (hände ett otal ggr enda gången jag körde på vinterväg i stockholmsområdet och i övrigt 1 gång på 2.5 år i norr.).
Återstår väl att se hur det funkar, men med moderna LED-lysen behöver man inte bygga in fler problem

MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2455
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi A6 e-tron
Har inte hört uttrycket kletig Stockholmssnö tidigare.
Jag brukar kalla den för kramsnö eller klibbig snö, kan verkligen bli besvärligt i trafiken.
Och då brukar jag få stanna och rensa vindrutetorkarna för hand med jämna mellanrum när det är som värst.
.
Jag brukar kalla den för kramsnö eller klibbig snö, kan verkligen bli besvärligt i trafiken.
Och då brukar jag få stanna och rensa vindrutetorkarna för hand med jämna mellanrum när det är som värst.
.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Audi A6 e-tron
Ser du inte att den sitter "försänkt" där?SwedishAdvocate skrev: ↑16 feb 2025 22:36På vilket sätt skulle det 'kanske inte vara en helt optimal lösning'?Off Grid Byggaren skrev: ↑16 feb 2025 22:29Men det kanske inte är helt optimal lösning som Audi har.
.
Som sagt… Se mitt inlägg ovan precis ovanför ditt…
De svarta kanterna runt om gör att det blir som en tratt/hink/tråg.
Ganska tydligt att det kan bli problem med is, vilket bilden också visar.
Fartvinden kan inte flytta det någonstans.
-
- Inlägg: 7330
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Audi A6 e-tron
För jag minns inte vilken gång i ordningen…manneson skrev: ↑16 feb 2025 23:23Ser du inte att den sitter "försänkt" där?SwedishAdvocate skrev: ↑16 feb 2025 22:36På vilket sätt skulle det 'kanske inte vara en helt optimal lösning'?Off Grid Byggaren skrev: ↑16 feb 2025 22:29Men det kanske inte är helt optimal lösning som Audi har.
.
Som sagt… Se mitt inlägg ovan precis ovanför ditt…
De svarta kanterna runt om gör att det blir som en tratt/hink/tråg.
Ganska tydligt att det kan bli problem med is, vilket bilden också visar.
Fartvinden kan inte flytta det någonstans.
Kolla på den högupplösta versionen av bilden i det länkade inlägget här så ser du att det du skriver inte stämmer:
viewtopic.php?p=839568#p839568
Är liksom rätt mkt lättare att se på en högupplöst bild tagen i dagsljus än den där skärmdumpen som är filmad när det är mörkt ute.
Sen syns det ju vidare tydligt i hans video att det dessutom sitter is på varselljusen ovanför som inte heller är försänkta på något sätt, och som dessutom har ungefär samma placering som t.ex. Model S strålkastare. Så hur förklarar du den isbildningen?… Återigen: Jag tror att det garanterat hade blivit isbildning även på t.ex. en Model S strålkastare under de här förhållandena.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Audi A6 e-tron
Det är en reklambild. Den visar inte verkligheten. Den får det att se ut som att de sitter "flush" med övriga element. Men det gör de alltså inte.SwedishAdvocate skrev: ↑16 feb 2025 23:37För jag minns inte vilken gång i ordningen…manneson skrev: ↑16 feb 2025 23:23Ser du inte att den sitter "försänkt" där?SwedishAdvocate skrev: ↑16 feb 2025 22:36På vilket sätt skulle det 'kanske inte vara en helt optimal lösning'?Off Grid Byggaren skrev: ↑16 feb 2025 22:29Men det kanske inte är helt optimal lösning som Audi har.
.
Som sagt… Se mitt inlägg ovan precis ovanför ditt…
De svarta kanterna runt om gör att det blir som en tratt/hink/tråg.
Ganska tydligt att det kan bli problem med is, vilket bilden också visar.
Fartvinden kan inte flytta det någonstans.
Kolla på den högupplösta versionen av bilden i det länkade inlägget här så ser du att det du skriver inte stämmer:
viewtopic.php?p=839568#p839568
Är liksom rätt mkt lättare att se på en högupplöst bild tagen i dagsljus än den där skärmdumpen som är filmad när det är mörkt ute.
Sen syns det ju vidare tydligt i hans video att det dessutom sitter is på varselljusen ovanför som inte heller är försänkta på något sätt, och som dessutom har ungefär samma placering som t.ex. Model S strålkastare. Så hur förklarar du den isbildningen?… Återigen: Jag tror att det garanterat hade blivit isbildning även på t.ex. en Model S strålkastare under de här förhållandena.
Verkligheten ser du i filmen.
Det blir is på så gott som alla LED-strålkastare, eftersom de inte avger värme.
Men problemet med ovanstående är som sagt att det är kanter runt om, vilket förvärrar situationen.
-
- Inlägg: 7330
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Audi A6 e-tron
Jag anser att ett högupplöst fotografi visar verkligheten. Som jag förstår dig så verkar du inte göra det…manneson skrev: ↑16 feb 2025 23:49Det är en reklambild. Den visar inte verkligheten. Den får det att se ut som att de sitter "flush" med övriga element. Men det gör de alltså inte.SwedishAdvocate skrev: ↑16 feb 2025 23:37För jag minns inte vilken gång i ordningen…manneson skrev: ↑16 feb 2025 23:23Ser du inte att den sitter "försänkt" där?SwedishAdvocate skrev: ↑16 feb 2025 22:36På vilket sätt skulle det 'kanske inte vara en helt optimal lösning'?Off Grid Byggaren skrev: ↑16 feb 2025 22:29Men det kanske inte är helt optimal lösning som Audi har.
.
Som sagt… Se mitt inlägg ovan precis ovanför ditt…
De svarta kanterna runt om gör att det blir som en tratt/hink/tråg.
Ganska tydligt att det kan bli problem med is, vilket bilden också visar.
Fartvinden kan inte flytta det någonstans.
Kolla på den högupplösta versionen av bilden i det länkade inlägget här så ser du att det du skriver inte stämmer:
viewtopic.php?p=839568#p839568
Är liksom rätt mkt lättare att se på en högupplöst bild tagen i dagsljus än den där skärmdumpen som är filmad när det är mörkt ute.
Sen syns det ju vidare tydligt i hans video att det dessutom sitter is på varselljusen ovanför som inte heller är försänkta på något sätt, och som dessutom har ungefär samma placering som t.ex. Model S strålkastare. Så hur förklarar du den isbildningen?… Återigen: Jag tror att det garanterat hade blivit isbildning även på t.ex. en Model S strålkastare under de här förhållandena.
Verkligheten ser du i filmen.
Det blir is på så gott som alla LED-strålkastare, eftersom de inte avger värme.
Men problemet med ovanstående är som sagt att det är kanter runt om, vilket förvärrar situationen.
Jag tror inte att helljusens placering är ett problem när det gäller den här sortens isbildning. Särskilt inte eftersom det som sagt framgår av hans video att det är exakt samma isbildning på varelljusen ovanför(!)… Men det här verkar det ju finnas lite olika uppfattningar om i tråden, så var och en som läser får väl bilda sig sin egen uppfattning…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Audi A6 e-tron
Totta på videon istället. Rörlig bild ger bättre uppfattning om det tredimensionella.SwedishAdvocate skrev: ↑17 feb 2025 00:02
Jag anser att ett högupplöst fotografi visar verkligheten. Som jag förstår dig så verkar du inte göra det…
Då förstår du nog vad som menas.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
- Inlägg: 7330
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Audi A6 e-tron
Har precis kollat på videon (ytterligare en gång). Som jag skrivit tidigare så tycker jag det ser det ut att handla om kanske ~2-4 mm försänkning. Tror inte det spelar någon större roll för den här sortens isbildning. Ditt exempel med 'Stockholmssnö' och att strålkastarna är vertikala i 'x-led' kan jag dock inte bedöma. Däremot är väl även de här helljusen ej 'vinkelräta' i 'y-' och 'z-led'… Eller?AAKEE skrev: ↑17 feb 2025 00:09Totta på videon istället. Rörlig bild ger bättre uppfattning om det tredimensionella.SwedishAdvocate skrev: ↑17 feb 2025 00:02
Jag anser att ett högupplöst fotografi visar verkligheten. Som jag förstår dig så verkar du inte göra det…
Då förstår du nog vad som menas.
Hur som helst tycker inte jag det syns alls bra som det är filmat rakt framifrån eftersom det ju var mörkt ute. Hade det istället varit filmat i dagsljus hade man kunnat se mycket bättre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 7330
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Audi A6 e-tron
forts.
Ok… Här ser jag vad ni menar (videon nedan). Den inre ~halvan av helljusen/lyktorna är mer inneslutna i ovankant. Men de är ju som sagt fortfarande välvda i y- och z-led… Och varselljusen är ju inte försänkta. Och det hjälpte ju inte varselljusen vid ljust den här isbildningen… Men vid den sortens snö som sätter igen radarn fram kanske det kan bli problem – vad vet jag… Men å andra sidan sitter ju radarn mitt i fronten, och väl ofta även rätt långt ner… De här strålkastarna sitter ju istället typ längst ut på sidorna av fronten. Gissar att det är betydligt mer luftström där…
EDIT: Går det inte att köra strålkastarspolarna i den sortens blötsnö?…
Ok… Här ser jag vad ni menar (videon nedan). Den inre ~halvan av helljusen/lyktorna är mer inneslutna i ovankant. Men de är ju som sagt fortfarande välvda i y- och z-led… Och varselljusen är ju inte försänkta. Och det hjälpte ju inte varselljusen vid ljust den här isbildningen… Men vid den sortens snö som sätter igen radarn fram kanske det kan bli problem – vad vet jag… Men å andra sidan sitter ju radarn mitt i fronten, och väl ofta även rätt långt ner… De här strålkastarna sitter ju istället typ längst ut på sidorna av fronten. Gissar att det är betydligt mer luftström där…
EDIT: Går det inte att köra strålkastarspolarna i den sortens blötsnö?…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Audi A6 e-tron
Besökte lokala Audihandlaren och hade höga förväntningar på A6 etron. Bilen är till stora delar mycket fin, dörrljudet när man stänger är tysk och solid. Speciellt interiören med Sportstolar PRO i nappa och en del alcantara i interiören var mycket smakfull. MEN, så låter man blicken sjunka aningen och ser att halva dörrsidan är av billigaste hårdplasten. Och även B-stolpen och i stort sett hela nedre instrumentpanelen inkl handskrummet. Här snackar vi Ford transportbil eller kanske sämre. Vad i sjutton håller Audi på med???? Det var så pinsamt dåligt att när jag nämnde det för säljaren började han skuva på sig och ville prata laddlucka istället
Det är verkligen en svår nöt att knäcka för mig,om jag ska byta från Polestar 3 som knappt har hårdplast alls i interiören.
Och vad hände med utrymmen på en bil som är komplett designad som elbil? Minifrunk, litet bagage och ingen plats under bagagegolvet??? I baksätet sitter man med knäna i hakan som på vilken Tesla Model 3 som helst, inga fotgarage som i Taycan där inte. Ska jag vara helt ärlig så känns det som BMW i5 är designad med bättre innerutrymmen trots att den inte är designad som elbil.

Och vad hände med utrymmen på en bil som är komplett designad som elbil? Minifrunk, litet bagage och ingen plats under bagagegolvet??? I baksätet sitter man med knäna i hakan som på vilken Tesla Model 3 som helst, inga fotgarage som i Taycan där inte. Ska jag vara helt ärlig så känns det som BMW i5 är designad med bättre innerutrymmen trots att den inte är designad som elbil.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi A6 e-tron
Glömde att nämna sportstolar med konstskinn. Man tänker ju att konstskinn har alla kommit långt med, Tesla har tex konstskinn som är lika mjukt som nappa. Audi också? Nej då, här pratar vi ett material som är lite tjockt, hårt och obehagligt som en torr presenning. Det var så sjukt avtändande, jag förstår att de utrustar nästan alla demobilar med nappa eller alcantara (som ju är dyrt självklart).
Om det är på detta vis Audi har tänkt ta sig av kinesisk konkurrens, så känns det som dom är på tunn is tyvärr.
Om det är på detta vis Audi har tänkt ta sig av kinesisk konkurrens, så känns det som dom är på tunn is tyvärr.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14