Ja, väldigt klantigt av honom att trycka på wiper-knappen istället för att använda blinkersspaken för att blinka. Oförlåtligt.
Model Y Juniper
Moderator: Redaktion
Re: Model Y Juniper
-
Wow väldigt prisvärt. Imponerad hur standard range varianten klättrade så mycket i räckvidd. Från 455 till 50 wltp
Launch series blev inte långrandig, undrar hur många dem sålt.. Imponerade att prisbilden i princip är densamma, jag var inställd på en prishöjning iaf initiellt. Börjar komma lite provkörningsvideos nu på YouTube också, verkar riktigt lovande!
Model Y LR AWD 2024
- Cederloken
- Teslaägare
Någon som ver något om nytt batteri Standard range? tror inte att de hittat 45km enbart i aerodynamik och rullmotstånd 

Senast redigerad av Cederloken, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y | 2023 | SR | MultiCoatRed | Helsvart interiör | 19" Turbine-fälgar
VW ID4 1st - 2021 | 3 bärgningar och 20 dagar på verkstad
Ryktades väl ngt om 2kwh mer med CATL LFP.
Y RWD fick ju först CATL LFP när de byggdes i Kina.
Sen när de började byggas i Berlin fick de BYD, som var en rejäl uppgradering då de laddar mkt mkt snabbare.
Men nu kanske man gått tillbaka till CATL. De har ju en fabrik i närheten så logiskt smidigt om inte annat.
Men tråkigt om det innebär mkt sämre laddhastighet igen.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
mikebike skrev: ↑06 feb 2025 09:38Möjligt, men man ser inte vad man gör utan att nästan lägga sig på marken.flamman skrev: ↑06 feb 2025 09:27Men den skjuts väl fortfarande rakt in horisontelltsom på gamla Model Y och inte underifrån som på Model 3?mikebike skrev: ↑06 feb 2025 09:14Förutom att det är fult med en stor tom yta på bakluckan så har flytten av registreringsskylten inneburit att även luckan för dragkroken flyttats ned. Nu är den undertill, ungefär som på Model 3. Man behöver fortfarande verktyg för att öppna luckan, fast andra verktyg än till gamla modellen.![]()
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Nu är den beställd. Finns det någon chans att den kommer tidigare än maj-juni som dom uppger? Den ska väl bara åka lastbil från Tyskland.
MYLR (Juniper) -25
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Tror den var främst för Kina och man tog lärdrom från 3 att inte fragmentera så mycket.
-
Snacka om prissättningen. Man förstår varför Tesla inte har något emot att ev stödet försvinner i us när de lyckas hålla lägre prissättning än konkurrenterna.
Jämfört med en id 7 så är model y 50-100 000 kronor billigare.
-
Ja kan vara ett sätt att få flest att köpa fyrhjulsdriven att skriva mars då de säkert har lite mer marginal på den bilen. Å andra sidan brukar tesla transportera hit flest bilar i sista månaden i varje kvartal.
Lustigt vad fort det går. Pratade med en sales advisor igår som inte hade en aning om när icke-Launch-versioner skulle bli tillgängliga. Ett halvt dygn senare går de att beställa! Synd bara att Glacier Blue inte finns än - om den visar sig vara snygg i verkligheten så skulle jag definitivt ångra köp av en grå. Ska provköra på lördag, så får se hur det blir.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Kia Soul EV 30kWh
Det blev standard RWD för mig. Kör bara korta sträckor.Teslasemitruck skrev: ↑21 feb 2025 10:35Tog du en lång range bakhjulsdriven?
Ja kan vara ett sätt att få flest att köpa fyrhjulsdriven att skriva mars då de säkert har lite mer marginal på den bilen. Å andra sidan brukar tesla transportera hit flest bilar i sista månaden i varje kvartal.
MYLR (Juniper) -25
- gellerstam
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus28392
I Juniper så såg jag att man kan ställa in så att luftutblåsen fram svänger fram å tillbaka automatiskt. Är det en ny funktion eller finns det även i senare versioner på gamla model Y. Jag har det inte i min 20210801 bil, ja jag har senaste mjukvaran 2025.2.6
Tesla Model Y
-
Samma här de visste nada. provkör på söndagMelkin skrev: ↑21 feb 2025 10:36Lustigt vad fort det går. Pratade med en sales advisor igår som inte hade en aning om när icke-Launch-versioner skulle bli tillgängliga. Ett halvt dygn senare går de att beställa! Synd bara att Glacier Blue inte finns än - om den visar sig vara snygg i verkligheten så skulle jag definitivt ångra köp av en grå. Ska provköra på lördag, så får se hur det blir.
-
Kul. Har samma.Ska du babysitta batteriet håll det mestadels under 70.Skatbo skrev: ↑21 feb 2025 10:41Det blev standard RWD för mig. Kör bara korta sträckor.Teslasemitruck skrev: ↑21 feb 2025 10:35Tog du en lång range bakhjulsdriven?
-
Lustigt att det inte är någon skillnad i range med de olika däckalternativen på long range rwd men det är det på fyrhjulsdrivna.
Såvitt jag kan se är priset likartat för en Model Y LR AWD och en ID7 GTX efter sedvanlig rabatt. Då är ändå ID7 GTX betydligt bättre utrustad och bättre ur så gott som alla aspekter.Teslasemitruck skrev: ↑21 feb 2025 10:30Snacka om prissättningen. Man förstår varför Tesla inte har något emot att ev stödet försvinner i us när de lyckas hålla lägre prissättning än konkurrenterna.
Lägger man på extrautrustning på Model Y som motsvarar det som finns med i priset för ID7 GTX så är det inte ens en match längre, Model Y blir mycket dyrare än ID7.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
-
Det bör vara en miss. Är nog för 20”, blev förvånad att räckvidden inte var runt 650km för LR RWD.
Nya MY testad av Teknikens Värld!
Längtar efter att lägga en beställning
!
https://teknikensvarld.expressen.se/tes ... -facelift/
Längtar efter att lägga en beställning
https://teknikensvarld.expressen.se/tes ... -facelift/
MY RWD Vit 2023
-
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Jag tror aldrig att jag har ifrågasatt din moderering tidigare och jag brukar tycka att den är väldigt bra, men den här gången blir jag konfunderad…TiborBlomhall skrev: ↑22 feb 2025 08:39Tråden handlar om nya Tesla Model Y Juniper.
Inte något annat.
/Moderatorn
Är det inte tillåtet att jämföra Juniper med andra bilar om jämförelsen inte faller ut till Junipers fördel? Eller varför har du rensat bort de inläggen? Är det bara hyllningar till Juniper som är tillåtna i den här tråden?
Inga av inläggen som jag deltagit i här som du rensat bort innehöll några personangrepp eller helt orelavanta ämnen utan var kopplade till Juniper och dess egenskaper. Det var tvärt om ovanligt lite offtopic och en hövlig ton i tråden. De flesta inläggen var rena jämförelser mellan Juniper och ID7, andra handlade om generella egenskaper hos Teslor och Model Y vilket borde vara helt relevant i en tråd om Juniper. Även om Juniper inte faller så väl ut i en objektiv jämförelse med ID7.
VW ID.7 GTX Tourer -25