mati: Det där med "väl" är lite farligt... du har fått fel fakta någon stans! (Hummersåsdrypande journalist månne )
Jag kör min Outlander PHEV med lägre förbrukning än tidigare Passat tdi'er.
Ber om ursäkt. ....
Det är lungt, No offense taken. Men visst har många rätt, för det är jätte lätt att få den att dra väldigt mycket, en bunt omkörningar och ett hastighet på +10 - +20 så är jag uppe i 0.8 - 0.9 Och kör man mycket långkörningar så är det störande med 45l tank... Man får ju tanka lika ofta som med en Tesla! Så ingen vinst på den fronten..
Fast egentligen är jag bara avis på er med riktiga elbilar ....
Min Outlander PHEV gick gärna upp i runt en liter per mil i motorvägsfart när batteriet väl var dränerat. Jag upplevde den som allt annat än snål på bensin, men kunde man bara ladda i bägge ändar av resan så kom det totala snittet ner rätt lågt ändå tack vare gratismilen på el. Säg att jag skulle köra Göteborg-Jönköping så kom jag första 3,5 milen på el och sen drog den kanske 0,9 resterande, då blir ju snittet 0,9*11,5/15 dvs under 0,7 ändå. Det blev mindre soppa än vi körde den sträckan med den A6 med diesel-V6 vi hade innan det. Och till vardags använde vi sällan en enda droppe bensin, så totalsnittet låg nånstans runt 0,2 liter per mil.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Laddhybrid känns verkligen som något ganska "Mjähh". Är lite som att tillverkaren inte törs/vill gå till eldrift men samtidigt är oroliga för att verka helt efterblivna ställda emot konkurrensen (läs: Tesla). Kunden hör om den låga driftskostnaden vid el, tycker Tesla är för dyrt, går sedan till traditionella biltillverkare som då slänger ihop något Frankensteins monster som kallas laddhybrid.
Jag slår ned extra hårt på laddhybridskonceptet eftersom det verkar så otroligt dåligt genomfört. Eldriften kommer som en eftertanke ovanpå fossildriften och då blir det rätt dumma problem så som med värme, kallstart av fossilmotorn och så vidare.
Om man anser sig absolut behöva: 1. Åka långt, ofta. 2. Med släp. 3. Inte ha kapital till en Tesla Model X, ja då kan jag förstå idèn med laddhybrid. Laddhybrid " fungerar" på pappret, men verkliga livet är en helt annan femma. "Alla" andra skulle klara sig toppen med en Leaf-liknande elbil, eller nu kommande Model 3 i vardagen.
När Toyota kom med Prius kom i slutet av 90-talet tyckte jag det var fantastiskt. Tänk att kunna köra på el och tyst glida iväg när man börjar köra. Så här 20 år senare tycker jag inte det är lika smart idé med hybrid. Jag hade nog ingen tanke på att det var förbränningsmotor i Priusen precis när den kom, eldriften var ju det som var det intressanta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag slår ned extra hårt på laddhybridskonceptet eftersom det verkar så otroligt dåligt genomfört. Eldriften kommer som en eftertanke ovanpå fossildriften och då blir det rätt dumma problem så som med värme, kallstart av fossilmotorn och så vidare.
Vet inte om dåligt genomfört är rätt beskrivning, problemet är att det är dyrt med två drivlinor. Därav att man i ex Outlandern bara har ett 12 kWh batteri. Och med det får man leva med att batteriet inte har nog med kraft då det är kallt ute. Det här är inte unikt för laddhybrider, ta ex BMW I3:
Då har jag kört i kyla ner till -17grd. Funkar fint med värmen i bilen men räckvidden sjönk nu till 70-80km. Men vad värre är att min effekt reduceras. Idag kunde jag bara använda knappt 50% av tillgänglig motoreffekt. Inte ens efter 70km körning var det skillnad. Jag klimatiserade bilen som vanligt innan körning
Och I3 har dubbelt så stort batteri som Outlandern och väger samtidigt betydligt mindre.
Så jag vill inte säga dåligt genomfört, det kommer med lösningen som helhet. För mig fungerar Outlandern helt ok, kör på 0.8 vid ren hybriddrift, 0.7 på 33 mils sträcka om den är laddad. Hade det inte varit för Tesla så hade jag nog kört laddhybrid bra många år till.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd