spacecoin skrev: ↑05 mar 2024 11:27
Jerka skrev: ↑05 mar 2024 10:37
Det finns en annan aspekt av det hela. Om man ser till vad som hände i Ukraina så var det ett problem för stora delar av Europa att man satt fast i ett beroende av rysk gas. Ryssland kunde använda det som påtryckningsmedel för att Europa inte skulle lägga sig i. Tänk er nu att Kina invaderar Taiwan, och sen deklarerar att företag vars hemländer stöttar Taiwan inte längre får tillverka något i Kina, eller att de inte längre får köpa från Kina. Stora delar av världens industrier är ju helt eller delvis beroende av kinesiska delar. Det skulle vara väldigt mycket svårare att stå upp mot sådana hot än vad det var att minska importen av rysk gas.
Att göra sig beroende av diktaturer gör det mycket svårare att stå upp mot dem när de beter sig illa.
Ja, jag håller med. Men det här beroendet uppstår när ett företag väljer att flytta eller ha tillverkningen till en diktatur oavsett om det är grundat i EU, USA eller i Kina och oavsett ägarförhållanden. Nu är kanske inte bilar systemkritiska på samma sätt som el eller gas, men jag håller med. Man kan inte göra sig beroende av diktaturer för system- eller säkerhets-kritiska system. Där har EU och Sverige varit alldeles för naiva.
Den största risken tror jag inte dock är att regimen skulle hindra sig själv från att exportera bilar, eller gas. Utan det är snarare politiker i väst som agerar med sanktioner och/eller strafftullar. Det var ju inte Ryssland som valde att sluta sälja olja och gas till EU om man säger så... Vi får se hur det slutar. Frihandel verkar lite ute just nu. […
Var inte det här citatet jag tänkte på, men har nu lagt några minuter på att leta och det får räcka…
Erkänner att jag inte till 100% greppat vad dom här exportrestriktionerna berör. Så här säger Googles AI-overview:
China has not imposed an outright ban, but has implemented stricter export controls on rare earth elements and related technologies, requiring licenses for many exports. These new regulations, announced in October 2025, are a response to U.S. tariffs and are intended to give China leverage in trade disputes. The controls restrict exports of seven specific rare earths, technologies used in rare earth processing, and even the export of rare earths processed in China to foreign firms.
I det understrukna verkar ju AI'n vidare säga samma sak två gånger…
Hoppas verkligen att världens demokratier sen X antal dagar gått samman i ett typ gemensamt Manhattan Project för att själva kunna förse sig med de här sällsynta jordartsmetallerna ASAP. Men det är väl som vanligt… Det är väl mArKnAdeN™ som automagiskt ska fixa det på ngt helt finurligt sätt… Ungefär som det gick till när mer än 80% av planetens solcellsproduktion hamnade i Kina…
Och det är alltså dom här människorna som nu kontrollerar Volvo PV/P-star… Ja, jävlar vilka Stjärnor regeringen Reinfeldt var…
Dessutom kontrollerar ju den ej demokratiska regimen i Kina även en elbilsrelaterad fabrik ca. 6 km från centrala Eskilstuna, som ju fått tillstånd att släppa ut 900 ton cancerframkallande metylenklorid per år i luften, under en prövoperiod på två år. Tätorden Eskilstuna hade 2023 en befolkning på ~70 646 pers…
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sorml ... ngd-gifter