Jag väljer att lita på manualen och Tesla men det finns säkert undantag från regeln. För egen del har jag alltid fått uppdateringar tidigt.
Själv väljer jag att lita på verkligheten.
Bevisligen får ju bilar som inte har det där aktiverat uppdateringar före dom som har det i många fall.
I verkligheten fick jag uppdateringen flera dagar innan dig.
I min verklighet har jag fortfarande inte fått uppdateringen trots alla rätta förutsättningar, instruktionen är nog inte direkt felaktig och helt ok att följa men i praktiken ger det ingen direkt skillnad, jag får varken fler versioner eller tidigare än min granne som har standardinställningen och som förövrigt installerade nya versionen i går....
2025.2.6, första gången bilen spökbromsar på E4 vid möten. Inte mötesfri väg men ganska bred. Hände flera ggr och autopiloten drig ned farten ett otal ggr trots strålande sol pga dålig sikt. Bedömt sämst hittils på > fyra år.
2025.2.6
Är ryck i ratten helt bortplockat nu? Körde en längre sträcka idag utan att ta i ratten, höll händerna brevid.
Den gnällde inte en gång.
Ja det har varit borta ett rätt bra tag nu vid rätt förutsättningar, det behöver vara hyfsat ljust ute och du måste hålla handen så kameran ser att den är i närheten av ratten och även se att handen är vriden åt " rätt håll".
I mitt fall fungerar det bäst med vänsterhanden vilande på låret med handflatan pekande mot ratt/kamera, lägger jag handflatan nedåt så behöver jag rycka i raten som tidigare oavsett var handen placeras.
Ja det har varit borta ett rätt bra tag nu vid rätt förutsättningar, det behöver vara hyfsat ljust ute och du måste hålla handen så kameran ser att den är i närheten av ratten och även se att handen är vriden åt " rätt håll".
I mitt fall fungerar det bäst med vänsterhanden vilande på låret med handflatan pekande mot ratt/kamera, lägger jag handflatan nedåt så behöver jag rycka i raten som tidigare oavsett var handen placeras.
Jag har aldrig fått det att funka, tycker jag testat med höger hand på låret lite löst om ratten. Det är helt klart det sämsta med AP, även om det är sällan så händer det fortfarande att jag misslyckas med att hålla lagom och avaktiverar den ibland.
2025.2.6
Är ryck i ratten helt bortplockat nu? Körde en längre sträcka idag utan att ta i ratten, höll händerna brevid.
Den gnällde inte en gång.
Det är olika på olika bilar, jag behöver inte längre rycka i ratten, en övergångsperiod så räckte det att jag höll i ratten ca kl 06:30 men kunde inte släppa helt men behövde inte ryck så länge jag höll om ratten, nu behöver jag inte hålla alls och jag har linsskydd som täcker kameran så den ser inget
Jag har aldrig fått det att funka, tycker jag testat med höger hand på låret lite löst om ratten. Det är helt klart det sämsta med AP, även om det är sällan så händer det fortfarande att jag misslyckas med att hålla lagom och avaktiverar den ibland.
Höger hand har kameran svårare att se, testa vänster hand så bör det funka, behöver inte ha fingrarna alls runt ratten så länge handflatan pekar åt rätt håll och visar att du är beredd att ingripa. Funkar riktigt bra när man hittat "gränsen" körde ett bra gäng mil motorväg igår och rörde inte ratten mer än vid av och påfarten, har utökad autopilot så omkörningar och filbyten görs med blinkersen
Jag körde idag på E4/E18 och landsvägar norr om stockholm i snö och slask.
- Stor förbättring i anpassningen till hastighetsskyltar, "bromsar" snabbare och accelererar inför kommande hastighetsökningar. Väldigt smidigt.
- Hanterar snötäckta linjer mycket bättre, men har fortfarande lite svårt att centrera sig om vägen blir för bred.
- 1-2-1 hanteras bättre!
- Klarade nästan av att köra i min rondell, men kurvassistenten behöver fortfarande förbättras (ej tränad på rondeller antar jag så borde inte ens vara möjligt).
Precis installerat 2025.2.6 och jag tycker att den är mer orolig över inbillad närhet till vägkanter än tidigare. Piper och säger att den använder korrigerande styrning mer än vanligt nu. Den funktionen skulle jag vilja stänga av.
Tycker det är svårt att utvärdera lane assist och AP så här års. Vita linjer syns knappt så klart bilen blir lite konfunderad.
Det är barmark där jag är. Men min kommentar kan ha varit lite förhastad. I början av resan var den väldigt ängslig men sedan blev det som vanligt. Kanske var någon kalibrering i början?