Äldre S eller nyare 3

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5854
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Äldre S eller nyare 3

Inlägg av Gustafsson »

AAKEE skrev: 17 feb 2025 16:29
Gustafsson skrev: 17 feb 2025 14:15
AAKEE skrev: 17 feb 2025 12:03
Gustafsson skrev: 17 feb 2025 11:43
AAKEE skrev: 17 feb 2025 00:07


Det är Panasonicceller i alla S, så det är knappast det han menar.

Men batterierna har ju blivit bättre med tiden. Egentligen inte cellerna som bättrats massor utan tekniken i batterierna. Designmissar fixade efterhand.
Man slås ju av den extrema skillnaden mellan legacy S och Palladium när det gäller prestanda, laddhastighet, bättre regen, laddning i kallt väder mm. Är cellerna verkligen desamma?
Nej, jag skrev att alla S har Panasonicceller.
Egentligen inte cellerna som bättrats massor utan tekniken i batterierna
Betyder ju att cellerna förändrats men inte jättemycket. Det är en ny batterikemi med högre energiddensitet. Mindre kobolt, mer lithium och mer degrsderingstakt också 😵‍💫

-Äldre S värmde inte cellerna speciellt mycket jämfört med idag (ordentlig förvärmning är en förutsättning för snabb laddning), vilket de moderna gör.

- Äldre S hade som jag förstår i princip en single-slinga av kylvattnet, det samma vatten passerade många celler och då vattnet värms efterhand blir de sista cellerna på slingan inte så bra kylda. Moderna Teslabatterier kyler batteriets alla celler på ett tillfyllest sätt (principiellt iall, vi kan nog hitta gemensamma nämnare på vilka celler som tröttnar först på en S Plaid som både körts hårt och laddats mycket på SuC.

Förändringen i laddhastighet beror sannolikt mindre på cellerna i sig (även om det också påverkat) och mer på designen av batteripackena. Titta gärna på skillnaden i design för kylning mellan gamla S-moduler och den nuvarande lösningen.
Jo det stämmer säkert - du har ju stenkoll, men även i kallt väder laddar Palladium mycket snabbare utan förvärmning och regen är bra till skillnad från de äldre S som knappt har någon innan batterierna värmts. Men det kan också vara att batterierna värms mycket snabbare i Palladium?
Palladium kan värma med minst 3kW per motor och värmepumpen. Har sett det skilja 16kW mellan strömmen som går in i bilen och batteriets faktiska laddeffekt.
Jag vet inte vad elbrännaren till classic S batterivärme drar i effekt?
Har sett siffran 6 kW i gamla trådar vid värmning från elnätet. Från batteriet vet jag inte. tittade idag på förbrukningen över 6 mil. 200 Wh/km med range mode påslagen. Brukar ligga på 220 utan så här års. Skillnaden består till en stor del på värmning av batteri. Men också kupevärme till dels. Utifrån energigrafen är förbrukningen i kallt väder kortvarigt upp emot 600 Wh/km, och först efter flera mil på a 200. Den toppen försvinner helt med range mode. Men vid minus 36 gör väl inte värmepumpen så stor nytta?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5806
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Äldre S eller nyare 3

Inlägg av AAKEE »

Gustafsson skrev: 17 feb 2025 17:38
AAKEE skrev: 17 feb 2025 16:29
Gustafsson skrev: 17 feb 2025 14:15
AAKEE skrev: 17 feb 2025 12:03
Gustafsson skrev: 17 feb 2025 11:43

Man slås ju av den extrema skillnaden mellan legacy S och Palladium när det gäller prestanda, laddhastighet, bättre regen, laddning i kallt väder mm. Är cellerna verkligen desamma?
Nej, jag skrev att alla S har Panasonicceller.
Egentligen inte cellerna som bättrats massor utan tekniken i batterierna
Betyder ju att cellerna förändrats men inte jättemycket. Det är en ny batterikemi med högre energiddensitet. Mindre kobolt, mer lithium och mer degrsderingstakt också 😵‍💫

-Äldre S värmde inte cellerna speciellt mycket jämfört med idag (ordentlig förvärmning är en förutsättning för snabb laddning), vilket de moderna gör.

- Äldre S hade som jag förstår i princip en single-slinga av kylvattnet, det samma vatten passerade många celler och då vattnet värms efterhand blir de sista cellerna på slingan inte så bra kylda. Moderna Teslabatterier kyler batteriets alla celler på ett tillfyllest sätt (principiellt iall, vi kan nog hitta gemensamma nämnare på vilka celler som tröttnar först på en S Plaid som både körts hårt och laddats mycket på SuC.

Förändringen i laddhastighet beror sannolikt mindre på cellerna i sig (även om det också påverkat) och mer på designen av batteripackena. Titta gärna på skillnaden i design för kylning mellan gamla S-moduler och den nuvarande lösningen.
Jo det stämmer säkert - du har ju stenkoll, men även i kallt väder laddar Palladium mycket snabbare utan förvärmning och regen är bra till skillnad från de äldre S som knappt har någon innan batterierna värmts. Men det kan också vara att batterierna värms mycket snabbare i Palladium?
Palladium kan värma med minst 3kW per motor och värmepumpen. Har sett det skilja 16kW mellan strömmen som går in i bilen och batteriets faktiska laddeffekt.
Jag vet inte vad elbrännaren till classic S batterivärme drar i effekt?
Har sett siffran 6 kW i gamla trådar vid värmning från elnätet. Från batteriet vet jag inte. tittade idag på förbrukningen över 6 mil. 200 Wh/km med range mode påslagen. Brukar ligga på 220 utan så här års. Skillnaden består till en stor del på värmning av batteri. Men också kupevärme till dels. Utifrån energigrafen är förbrukningen i kallt väder kortvarigt upp emot 600 Wh/km, och först efter flera mil på a 200. Den toppen försvinner helt med range mode. Men vid minus 36 gör väl inte värmepumpen så stor nytta?
Ja, värmepumpen är helt magisk när batteriet har överskottsvärme. För Plaid är det när batteriet är varmare än +5C som värmepumpen får ta energi från det.
All spillvärme från motorerna värmer batteriet och värmepumpen tar den energin för att värma kupen.

Har man snabbladdat och batteriet plus motorer är +58C finns det mycket värmeenergi över.

Utan värme, om jag startar med nedkyld bil och yttertemp väl under gränsen där VP kan ta energi ur ytterluften (~ -10C) så drar bilen ganska mycket mer energi per mil.

Värmepumpen kan alltså ta energi utifrån ned till -10C cirka. Och den kan ta energi ur batteriet ned till +5C. Ju varmare batteri desto bättre COP på värmepumpen.

Läs med början på inlägget från kl17:15 10/2 2023:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewt ... %A4rmepump


Kolla denna tråd med körning med plaid och varmt resp kallt batteri:
Post 1: 7/1 kl15:44
Post 2: 8/1 kl00:08

https://teslaclubsweden.se/forum/viewt ... %A4rmepump
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4118
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Äldre S eller nyare 3

Inlägg av Tellus »

Gustafsson skrev: 17 feb 2025 17:38
AAKEE skrev: 17 feb 2025 16:29
Gustafsson skrev: 17 feb 2025 14:15
AAKEE skrev: 17 feb 2025 12:03
Gustafsson skrev: 17 feb 2025 11:43

Man slås ju av den extrema skillnaden mellan legacy S och Palladium när det gäller prestanda, laddhastighet, bättre regen, laddning i kallt väder mm. Är cellerna verkligen desamma?
Nej, jag skrev att alla S har Panasonicceller.
Egentligen inte cellerna som bättrats massor utan tekniken i batterierna
Betyder ju att cellerna förändrats men inte jättemycket. Det är en ny batterikemi med högre energiddensitet. Mindre kobolt, mer lithium och mer degrsderingstakt också 😵‍💫

-Äldre S värmde inte cellerna speciellt mycket jämfört med idag (ordentlig förvärmning är en förutsättning för snabb laddning), vilket de moderna gör.

- Äldre S hade som jag förstår i princip en single-slinga av kylvattnet, det samma vatten passerade många celler och då vattnet värms efterhand blir de sista cellerna på slingan inte så bra kylda. Moderna Teslabatterier kyler batteriets alla celler på ett tillfyllest sätt (principiellt iall, vi kan nog hitta gemensamma nämnare på vilka celler som tröttnar först på en S Plaid som både körts hårt och laddats mycket på SuC.

Förändringen i laddhastighet beror sannolikt mindre på cellerna i sig (även om det också påverkat) och mer på designen av batteripackena. Titta gärna på skillnaden i design för kylning mellan gamla S-moduler och den nuvarande lösningen.
Jo det stämmer säkert - du har ju stenkoll, men även i kallt väder laddar Palladium mycket snabbare utan förvärmning och regen är bra till skillnad från de äldre S som knappt har någon innan batterierna värmts. Men det kan också vara att batterierna värms mycket snabbare i Palladium?
Palladium kan värma med minst 3kW per motor och värmepumpen. Har sett det skilja 16kW mellan strömmen som går in i bilen och batteriets faktiska laddeffekt.
Jag vet inte vad elbrännaren till classic S batterivärme drar i effekt?
Har sett siffran 6 kW i gamla trådar vid värmning från elnätet. Från batteriet vet jag inte. tittade idag på förbrukningen över 6 mil. 200 Wh/km med range mode påslagen. Brukar ligga på 220 utan så här års. Skillnaden består till en stor del på värmning av batteri. Men också kupevärme till dels. Utifrån energigrafen är förbrukningen i kallt väder kortvarigt upp emot 600 Wh/km, och först efter flera mil på a 200. Den toppen försvinner helt med range mode. Men vid minus 36 gör väl inte värmepumpen så stor nytta?
Jag kollade för några dagar sedan vad bilen drog vid förvärmning till supercharger. Parkerad med med drive i. 12,5kW utan kliman på. Men kliman på max, 18900watt
Wow
IMG_1665.jpeg
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5806
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Äldre S eller nyare 3

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev: 17 feb 2025 22:43
Gustafsson skrev: 17 feb 2025 17:38
AAKEE skrev: 17 feb 2025 16:29
Gustafsson skrev: 17 feb 2025 14:15
AAKEE skrev: 17 feb 2025 12:03


Nej, jag skrev att alla S har Panasonicceller.



Betyder ju att cellerna förändrats men inte jättemycket. Det är en ny batterikemi med högre energiddensitet. Mindre kobolt, mer lithium och mer degrsderingstakt också 😵‍💫

-Äldre S värmde inte cellerna speciellt mycket jämfört med idag (ordentlig förvärmning är en förutsättning för snabb laddning), vilket de moderna gör.

- Äldre S hade som jag förstår i princip en single-slinga av kylvattnet, det samma vatten passerade många celler och då vattnet värms efterhand blir de sista cellerna på slingan inte så bra kylda. Moderna Teslabatterier kyler batteriets alla celler på ett tillfyllest sätt (principiellt iall, vi kan nog hitta gemensamma nämnare på vilka celler som tröttnar först på en S Plaid som både körts hårt och laddats mycket på SuC.

Förändringen i laddhastighet beror sannolikt mindre på cellerna i sig (även om det också påverkat) och mer på designen av batteripackena. Titta gärna på skillnaden i design för kylning mellan gamla S-moduler och den nuvarande lösningen.
Jo det stämmer säkert - du har ju stenkoll, men även i kallt väder laddar Palladium mycket snabbare utan förvärmning och regen är bra till skillnad från de äldre S som knappt har någon innan batterierna värmts. Men det kan också vara att batterierna värms mycket snabbare i Palladium?
Palladium kan värma med minst 3kW per motor och värmepumpen. Har sett det skilja 16kW mellan strömmen som går in i bilen och batteriets faktiska laddeffekt.
Jag vet inte vad elbrännaren till classic S batterivärme drar i effekt?
Har sett siffran 6 kW i gamla trådar vid värmning från elnätet. Från batteriet vet jag inte. tittade idag på förbrukningen över 6 mil. 200 Wh/km med range mode påslagen. Brukar ligga på 220 utan så här års. Skillnaden består till en stor del på värmning av batteri. Men också kupevärme till dels. Utifrån energigrafen är förbrukningen i kallt väder kortvarigt upp emot 600 Wh/km, och först efter flera mil på a 200. Den toppen försvinner helt med range mode. Men vid minus 36 gör väl inte värmepumpen så stor nytta?
Jag kollade för några dagar sedan vad bilen drog vid förvärmning till supercharger. Parkerad med med drive i. 12,5kW utan kliman på. Men kliman på max, 18900watt
Wow
Jag har en loggad toppnitering på någonstans 19-21kW, parkerad med förkonditionering av kupe och batterivärme samtidigt som det var för kallt för värmepumpen att värmepumpa så den körde lossy mode med ~ 6-7kW.
IMG_3454.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
deddly
Inlägg: 56
Blev medlem: 20 mar 2014 00:09

Re: Äldre S eller nyare 3

Inlägg av deddly »

AAKEE skrev: 17 feb 2025 16:29
Palladium kan värma med minst 3kW per motor och värmepumpen. Har sett det skilja 16kW mellan strömmen som går in i bilen och batteriets faktiska laddeffekt.
Jag vet inte vad elbrännaren till classic S batterivärme drar i effekt?
Jag har också läst 6 kW

Enligt följande test, 11 kW. men då ingår ju också kupévärmaren.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ng.104813/
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Äldre S eller nyare 3

Inlägg av jpetters »

deddly skrev:
AAKEE skrev: 17 feb 2025 16:29
Palladium kan värma med minst 3kW per motor och värmepumpen. Har sett det skilja 16kW mellan strömmen som går in i bilen och batteriets faktiska laddeffekt.
Jag vet inte vad elbrännaren till classic S batterivärme drar i effekt?
Jag har också läst 6 kW

Enligt följande test, 11 kW. men då ingår ju också kupévärmaren.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ng.104813/
Det ska vara ca 6kW var, kupé och batteri.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Walken
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 19 jan 2025 11:45
Ort: Arvika

Re: Äldre S eller nyare 3

Inlägg av Walken »

Nu är min bil hemma! Det här kommer låta pinsamt, men vilken j•••a bil alltså! Fick ladda 3 gånger (40mil) ifall att och pga den var så himla bekväm och rolig att köra! Tyst!
Inga repor och väldigt lite slitage inne. Samma men lacken, lampor osv. Dock fått jag stenskott i framrutan och det vill jag åtgärda på måndag. Annars sjukt nöjd! Kommer bli svårt att köra ICE bil sedan.
Det enda minus är att min Easee Charger Up laddar extremt långsamt trots att jag har mycket energi kvar att använda. Byter från Auto till 3 fas och ibland 1 fas men som högst får jag 2.5kw! Trots att jag kollade öven mitt på natten och endast värmepumpen gick. Som sagt energi förbrukning i huset var 33% och ändå ville laddboxen inte ladda snabbare. Testat olika kablar osv. Enligt Easee så är allt som det ska. Tänker koppla bort lastbalanseraren och kolla om den ör bara dum.


Men. Slutsatsen är att en S är en grym bil! Min pendling har plötsligt blivit mycket bekvämare och billigare!
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 912
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Äldre S eller nyare 3

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Walken skrev: 22 feb 2025 07:56
Nu är min bil hemma! Det här kommer låta pinsamt, men vilken j•••a bil alltså! Fick ladda 3 gånger (40mil) ifall att och pga den var så himla bekväm och rolig att köra! Tyst!
Inga repor och väldigt lite slitage inne. Samma men lacken, lampor osv. Dock fått jag stenskott i framrutan och det vill jag åtgärda på måndag. Annars sjukt nöjd! Kommer bli svårt att köra ICE bil sedan.
Det enda minus är att min Easee Charger Up laddar extremt långsamt trots att jag har mycket energi kvar att använda. Byter från Auto till 3 fas och ibland 1 fas men som högst får jag 2.5kw! Trots att jag kollade öven mitt på natten och endast värmepumpen gick. Som sagt energi förbrukning i huset var 33% och ändå ville laddboxen inte ladda snabbare. Testat olika kablar osv. Enligt Easee så är allt som det ska. Tänker koppla bort lastbalanseraren och kolla om den ör bara dum.


Men. Slutsatsen är att en S är en grym bil! Min pendling har plötsligt blivit mycket bekvämare och billigare!
Grattis!!
Hur gammal är din S75D?
2018?
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Walken
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 19 jan 2025 11:45
Ort: Arvika

Re: Äldre S eller nyare 3

Inlägg av Walken »

Sportbilsentusiasten skrev: 22 feb 2025 08:08
Walken skrev: 22 feb 2025 07:56
Nu är min bil hemma! Det här kommer låta pinsamt, men vilken j•••a bil alltså! Fick ladda 3 gånger (40mil) ifall att och pga den var så himla bekväm och rolig att köra! Tyst!
Inga repor och väldigt lite slitage inne. Samma men lacken, lampor osv. Dock fått jag stenskott i framrutan och det vill jag åtgärda på måndag. Annars sjukt nöjd! Kommer bli svårt att köra ICE bil sedan.
Det enda minus är att min Easee Charger Up laddar extremt långsamt trots att jag har mycket energi kvar att använda. Byter från Auto till 3 fas och ibland 1 fas men som högst får jag 2.5kw! Trots att jag kollade öven mitt på natten och endast värmepumpen gick. Som sagt energi förbrukning i huset var 33% och ändå ville laddboxen inte ladda snabbare. Testat olika kablar osv. Enligt Easee så är allt som det ska. Tänker koppla bort lastbalanseraren och kolla om den ör bara dum.


Men. Slutsatsen är att en S är en grym bil! Min pendling har plötsligt blivit mycket bekvämare och billigare!
Grattis!!
Hur gammal är din S75D?
2018?
Japp 2018. Helt besatt av denna bil nu 🤣. Vill bara hitta ursäkt att köra hela tiden! Samma med barnen. De vill bara sitta där och åka vart som helst.
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Inlägg: 398
Blev medlem: 10 dec 2022 23:43
Referralkod: ts.la/gabriel651797

Re: Äldre S eller nyare 3

Inlägg av Vindens »

Walken skrev: 22 feb 2025 09:15
Sportbilsentusiasten skrev: 22 feb 2025 08:08
Walken skrev: 22 feb 2025 07:56
Nu är min bil hemma! Det här kommer låta pinsamt, men vilken j•••a bil alltså! Fick ladda 3 gånger (40mil) ifall att och pga den var så himla bekväm och rolig att köra! Tyst!
Inga repor och väldigt lite slitage inne. Samma men lacken, lampor osv. Dock fått jag stenskott i framrutan och det vill jag åtgärda på måndag. Annars sjukt nöjd! Kommer bli svårt att köra ICE bil sedan.
Det enda minus är att min Easee Charger Up laddar extremt långsamt trots att jag har mycket energi kvar att använda. Byter från Auto till 3 fas och ibland 1 fas men som högst får jag 2.5kw! Trots att jag kollade öven mitt på natten och endast värmepumpen gick. Som sagt energi förbrukning i huset var 33% och ändå ville laddboxen inte ladda snabbare. Testat olika kablar osv. Enligt Easee så är allt som det ska. Tänker koppla bort lastbalanseraren och kolla om den ör bara dum.


Men. Slutsatsen är att en S är en grym bil! Min pendling har plötsligt blivit mycket bekvämare och billigare!
Grattis!!
Hur gammal är din S75D?
2018?
Japp 2018. Helt besatt av denna bil nu 🤣. Vill bara hitta ursäkt att köra hela tiden! Samma med barnen. De vill bara sitta där och åka vart som helst.
Gillar barnen karusell så stäng av range mode och se till att den inte är på chill. Bra kick på den bilen vid varmt batteri. Även om det är 4,4s 0-100 så känns den nästan snabbare.
M3 LR -20
Skriv svar