Hej!
Har ett problem som jag inte får bukt med. Jag har satt ett schema på att endast ladda mellan 22-06 för att slippa åka på effekttariffer som infördes i januari. Trots detta startar/fortsätter Tibber laddning av bilen ibland mellan 0600-0700. Jag vet ju att jag har gett tillåtelse av Tibber att styra laddning, men ska den även kunna ladda utanför laddnings fönstret satt i appen? Finns det något sätt att fortsätta smartladdning för att få ex grid awards?
Bilen laddas trots schemaläggning
Moderator: Redaktion
Re: Bilen laddas trots schemaläggning
Min uppfattning om hur Tibber fungerar, eller gjorde tills i höstas är att dess schema överrider alla eventuella schema som du lägger in i bilen och den laddar tills den når inställd nivå. Oklart om du menar schema i app för bil eller Tibber men om Tibber så ses det bara som rekommendation, laddar tills du får önskad nivå av laddning.OscarSE skrev: ↑22 feb 2025 07:48Hej!
Har ett problem som jag inte får bukt med. Jag har satt ett schema på att endast ladda mellan 22-06 för att slippa åka på effekttariffer som infördes i januari. Trots detta startar/fortsätter Tibber laddning av bilen ibland mellan 0600-0700. Jag vet ju att jag har gett tillåtelse av Tibber att styra laddning, men ska den även kunna ladda utanför laddnings fönstret satt i appen? Finns det något sätt att fortsätta smartladdning för att få ex grid awards?
Gillade inte riktigt Tibber för den var lite för korkad.
Ska du blockera det så får du nog tex lägga in ett schema i din box.
grid awards har jag ingen erfarenhet av.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Förlåt otydligheten, det var givetvis i bilen jag menade. Något schema kan man inte lägga i Tibber om man har ”smart laddning” aktiverat. Tack för tipset att lägga schema i boxen (om det går), den ska jag kolla upp!
Så surt att man får betala 200 spänn till nu på ellevio fakturan för att den laddade 1 gång mellan 06-07. Sjukt ogenomtänkt förslag.
Så surt att man får betala 200 spänn till nu på ellevio fakturan för att den laddade 1 gång mellan 06-07. Sjukt ogenomtänkt förslag.
- airdrive
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin185079
Klart störigt. Hade ett antal orelaterade issues med tibber men jag tappade förtroendet för dem.
Hade jag haft timpris och effektavgift utom på natten hade jag kört bilen att ladda tex mellan midnatt och 06 för över tid ligger priset ändå bra dom timmarna.
Hade jag haft timpris och effektavgift utom på natten hade jag kört bilen att ladda tex mellan midnatt och 06 för över tid ligger priset ändå bra dom timmarna.
M3 LR 2023
- LasseJson
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/lars838608
Hej
Hade också detta problem och hittade följande info
Bra att veta:
Vi har inte stöd för att ändra scheman som redan är inställda i bilen. Vi är beroende av att skicka kommandon (start/stopp) i det ögonblick vi vill starta/stoppa laddning. När Tibber skickar kommandon kommer detta att åsidosätta scheman som är inställda i bilen eller i bil-appen, men inte ändra dem.
https://support.tibber.com/sv/articles/ ... nformation
Löste det genom att låta Homey Pro uppdatera dynamisk effekt i Easee dagtid via ett flow för att inte överstiga önskvärd max effekt. Tibber har även släppt max effekt som ska hanterar detta
Bra att veta:
Vi har inte stöd för att ändra scheman som redan är inställda i bilen. Vi är beroende av att skicka kommandon (start/stopp) i det ögonblick vi vill starta/stoppa laddning. När Tibber skickar kommandon kommer detta att åsidosätta scheman som är inställda i bilen eller i bil-appen, men inte ändra dem.
Löste det genom att låta Homey Pro uppdatera dynamisk effekt i Easee dagtid via ett flow för att inte överstiga önskvärd max effekt. Tibber har även släppt max effekt som ska hanterar detta
Bra att veta! Hade ju dock hoppats att bilen inte tog emot någon ström alls utanför schemat. Jag har iaf provat att lägga ett schema i Zaptec appen nu så vi får se om allt lirar nuLasseJson skrev: ↑22 feb 2025 12:57Hej
Bra att veta: