När är det kö?
Moderator: Redaktion
Re: När är det kö?
Åkte ifrån Mora igår efter lunch, vilket ungeför timade tjejvasan.
3 minuter kö, hade en framför som precis fick plats när jag kom.
Första gången med kö på 4 år, drygt.
3 minuter kö, hade en framför som precis fick plats när jag kom.
Första gången med kö på 4 år, drygt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Kan du inte se på navigatorn status på andra laddstationer än Tesla SuC??
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Men alla teslaägare har troligtvis en telefon och på långresa har dom sannolikt också en passagerare som kan sköta planerandet.
Låter lite jobbigt. Det som är poängen med en bra navigator.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Min fru som ska sköta laddplanering

Dessutom, när jag svängde av från E4 vid Gävle visade navigatorn fortfarande 3 lediga laddare. Medan jag körde runt till norrgående sidan minskade antalet till att sedan ersättas med klocksymbolen och väl framme stod en bil i kö och medan vi väntade kom en till så vi blev tre i kö.
Så det går knappast att planera vart man ska ladda baserat på ögonblicksbild.
Jo så kan man tycka/göra. Allt händer i realtid men det är ett smart och bra stöd för att sprida ut bilarna till olika laddopratörer. Det jag menar är att det finns många bilmärken vars navigator har det inbyggt. Klart smidigt. I Teslas senaste större uppdatering (kalenderbitarna har örnkoll) så kan man navigera till annan laddare än Tesla SuC om du anger plats manuellt samt kollat i telefonen vart den är. Att sköta detta när du kör är omöjligt utan att vara en trafikfara.TiborBlomhall skrev: ↑23 feb 2025 13:26Min fru som ska sköta laddplanering![]()
![]()
![]()
Dessutom, när jag svängde av från E4 vid Gävle visade navigatorn fortfarande 3 lediga laddare. Medan jag körde runt till norrgående sidan minskade antalet till att sedan ersättas med klocksymbolen och väl framme stod en bil i kö och medan vi väntade kom en till så vi blev tre i kö.
Och du nämner en viktig sak Tibor: Frun som sköter… Jo mycket av det som görs i Teslas ui kräver en co-driver för att sköta vissa triviala saker som man kan behöva ändra på under färd.
Det är så bra att inte ha knappar….
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Nej, chargefinder använder man för att hitta alla laddare på en okänd ort.TiborBlomhall skrev: ↑23 feb 2025 13:26Min fru som ska sköta laddplanering![]()
![]()
![]()
Precis. Men nu visar ju inte teslas navigator alla laddare. Det var ju det som var problemet.Electron skrev: ↑23 feb 2025 13:11
Huvudet på spiken!
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Tycker det är mycket enklare att leta alternativ i telefonen än på navigatorn
Mmm jag tycker det är smidigt när navigatorn i realtid väljer från alla tillgängliga laddopratörer filtrerat på mina val. Exempelvis >100 kW
Syns bra på den stora displayen.
Och ingen rattsurf krävs. Det är dessutom olagligt och trafikfarligt…..
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Pilla på skärmen när man kör är ju minst lika trafikfarligt. Jag låter passagerare söka.Electron skrev: ↑23 feb 2025 14:34Mmm jag tycker det är smidigt när navigatorn i realtid väljer från alla tillgängliga laddopratörer filtrerat på mina val. Exempelvis >100 kW
Syns bra på den stora displayen.
Och ingen rattsurf krävs. Det är dessutom olagligt och trafikfarligt…..
Tycker det är smidigare trots att min bil har alla laddstationer i inbyggda navigatorn. Där finns både ABRP och google maps.
När är det kö?
Jodå, i min S så ser jag status även på laddstolpar från andra märken. Men gäller väl inte alla andra än så länge.Hertsh skrev:Nej inte i en TeslaElectron skrev:
Det jag önskat mig mest är faktiskt att kunna filtrera bort alla andra och bara visa Tesla laddare.

Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Har du inga filtermöjligheter alls?
-
Stockholm - Idre: Kom till Borlänge ca 11:40 idag (söndag) vilket var lite otaktiskt med tanke på att lunchen dragit igång. 20-25 minuters kö innan man fick plats vilket får klassas som ok ändå tycker jag.
Vågade inte åka vidare mot Mora med tanke på Vasalopp-besökare osv. eller skulle man kört vidare? Ingen erfarenhet av Mora, är den öppen för andra eller bara Tesla?
Vågade inte åka vidare mot Mora med tanke på Vasalopp-besökare osv. eller skulle man kört vidare? Ingen erfarenhet av Mora, är den öppen för andra eller bara Tesla?
Filtret är snabbladdare / långsam, eller båda. Går såklart att skriva in t.ex. supercharger så ser man dem. Men det är ju lite meckigare.Fredrik j skrev:Har du inga filtermöjligheter alls?
Hade helst sett att de är en inställning, dvs aldrig se annat än Tesla.
Model S: Plaid, Deep Blue
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Just i Borlänge finns det också mängder med laddplatser.
Model Y LR AWD 2022
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Nyss hemkommen efter >200 mils resa mellan Paris och Gävle kan jag rapportera inga laddköer öht i påsktrafiken i Frankrike, Belgien, Tyskland eller Sverige.
Tysklands vägsystem är dock fortfarande trasigt, vägarbeten och stau typ varannan mil, höll nästan på att missa färjan då autobahn tog typ fyra timmar längre än plan. I alla andra länder jag vanligen kör igenom så rullar det i skyltad hastighet, i Tyskland står det stilla…
/fth

Tysklands vägsystem är dock fortfarande trasigt, vägarbeten och stau typ varannan mil, höll nästan på att missa färjan då autobahn tog typ fyra timmar längre än plan. I alla andra länder jag vanligen kör igenom så rullar det i skyltad hastighet, i Tyskland står det stilla…

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Jo de är lite lustigt att landet med den berömda fria hastigheten ofta är de land som har lägst medel hastighet.fth skrev: ↑19 apr 2025 08:06Nyss hemkommen efter >200 mils resa mellan Paris och Gävle kan jag rapportera inga laddköer öht i påsktrafiken i Frankrike, Belgien, Tyskland eller Sverige.![]()
Tysklands vägsystem är dock fortfarande trasigt, vägarbeten och stau typ varannan mil, höll nästan på att missa färjan då autobahn tog typ fyra timmar längre än plan. I alla andra länder jag vanligen kör igenom så rullar det i skyltad hastighet, i Tyskland står det stilla…![]()
/fth
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- fth
- Teslaägare
Åter i Paris efter >220 mil resa från Gävle lör-sön, inga köer öht på någon laddare, helt ensam ett flertal gånger, råkade planera in en v2-laddare i Holland vid ett tillfälle och fick dela effekt en liten stund, men det var det enda missödet map laddning på hela resan.
Fick testa nya Malmö Toftanäs också, bra placering hyfsat nära motorvägen och vid en Ica Maxi om man behöver handla, bör förstås kunna bli lite risk för kö, men det är v4 och man slipper Löddeköpinge.
Sist men inte minst, för en gångs skull, kors i taket, (nästan) inga köer på autobahn, vilken enorm skillnad i restid det gör när Tyskland fungerar!
/fth
Fick testa nya Malmö Toftanäs också, bra placering hyfsat nära motorvägen och vid en Ica Maxi om man behöver handla, bör förstås kunna bli lite risk för kö, men det är v4 och man slipper Löddeköpinge.
Sist men inte minst, för en gångs skull, kors i taket, (nästan) inga köer på autobahn, vilken enorm skillnad i restid det gör när Tyskland fungerar!

/fth
Det är ju inte så lätt om man ska till Paris men det tyska motorvägsnätet blir bättre ju längre österut man kommer.fth skrev: ↑05 maj 2025 08:41Åter i Paris efter >220 mil resa från Gävle lör-sön, inga köer öht på någon laddare, helt ensam ett flertal gånger, råkade planera in en v2-laddare i Holland vid ett tillfälle och fick dela effekt en liten stund, men det var det enda missödet map laddning på hela resan.
Sist men inte minst, för en gångs skull, kors i taket, (nästan) inga köer på autobahn, vilken enorm skillnad i restid det gör när Tyskland fungerar!![]()
/fth
Sen beror ju vägarbetena på att dom inte vill ha trasiga vägar. Ofta ser man ju att dom avlägsnar all asfalt och gör om det från grunden. I sverige lappar vi lite snabbt istället. Dessutom är ju tyska landsvägar, särskilt i sydvästra delen ofta väldigt fina.
- fth
- Teslaägare
Jo, jag har kört till Kroatien några gånger via östra Tyskland, betydligt mindre slitage och vägarbeten där.Fredrik j skrev: ↑05 maj 2025 08:46Det är ju inte så lätt om man ska till Paris men det tyska motorvägsnätet blir bättre ju längre österut man kommer.fth skrev: ↑05 maj 2025 08:41Åter i Paris efter >220 mil resa från Gävle lör-sön, inga köer öht på någon laddare, helt ensam ett flertal gånger, råkade planera in en v2-laddare i Holland vid ett tillfälle och fick dela effekt en liten stund, men det var det enda missödet map laddning på hela resan.
Sist men inte minst, för en gångs skull, kors i taket, (nästan) inga köer på autobahn, vilken enorm skillnad i restid det gör när Tyskland fungerar!![]()
/fth
Sen beror ju vägarbetena på att dom inte vill ha trasiga vägar. Ofta ser man ju att dom avlägsnar all asfalt och gör om det från grunden. I sverige lappar vi lite snabbt istället. Dessutom är ju tyska landsvägar, särskilt i sydvästra delen ofta väldigt fina.
Landsvägarna i Tyskland är jättefina, men också väldigt smala och med begränsad hastighet, hamnar man bakom en lastbil kan man hamna i 80 knyck i flera mil, då tar det tid. Betydligt trevligare omgivningar än runt autobahn förstås, med gott om fina små byar och städer, så har man tid så är det ett mycket trevligt alternativ till autobahn.
Mina resor f.n. är dock ren (lång-)transport, så jag letar bara efter snabbaste alternativet, inte "the scenic route".

/fth