Veckans aprilskämt i maj..
Moderator: Redaktion
Veckans aprilskämt i maj..
..står Scania för med denna tåg/lastbils-hybridlösning..
http://www.scania.com/group/en/electric ... ?playvid=1
http://www.scania.com/group/en/electric ... ?playvid=1
Model S85D -15, "Voltaire"
Re: Veckans aprilskämt i maj..
Varför skulle det vara ett aprilskämt?
Siemens, Scania, Volvo, Elways, Energimyndigheten med flera har jobbat med det här i flera år och nu har det kommit så långt att två system kommer att testas på allmänna vägar i vad som påstods vara världens största innovationsupphandling. Det är ju uppenbart för var och en som sett en trådbuss att det går alldeles utmärkt att försörja fordon med el under drift.
Siemens, Scania, Volvo, Elways, Energimyndigheten med flera har jobbat med det här i flera år och nu har det kommit så långt att två system kommer att testas på allmänna vägar i vad som påstods vara världens största innovationsupphandling. Det är ju uppenbart för var och en som sett en trådbuss att det går alldeles utmärkt att försörja fordon med el under drift.
Det andra systemet som ska testas kommer från Elways http://elways.se/
Det funkar även för personbilar och skulle kunna göra att man kan ladda sin elbil på vägen istället för att köra in till en supercharger, samt potentiellt göra elbilar med mindre batterier användbara. Nu verkar ju utvecklingen på bilsidan gå fortare än på vägsidan så för personbilar kanske det inte behövs. Men för tung trafik är det inte säkert att batteridrift räcker, ens med snabbladdning.
Det funkar även för personbilar och skulle kunna göra att man kan ladda sin elbil på vägen istället för att köra in till en supercharger, samt potentiellt göra elbilar med mindre batterier användbara. Nu verkar ju utvecklingen på bilsidan gå fortare än på vägsidan så för personbilar kanske det inte behövs. Men för tung trafik är det inte säkert att batteridrift räcker, ens med snabbladdning.
Trodde det där systemet redan fanns och kallades tåg...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Förutom att för att du ska kunna frakta något med tåg så måste du anmäla ditt intresse typ på våren året före eftersom att det är på sommaren som näst års järnvägskörning planeras. Är väldigt mycket enklare för företag att skicka saker med lastbil då du kanske kan planera några veckor i förväg om inte dagar om det är företagets egna lastbilar.JonasH skrev:Trodde det där systemet redan fanns och kallades tåg...
Det ska finnas något system av ett annat företag i Lund oxå med laddning från vägen, de ska ha någon test anläggning jag tänkt åka och titta på någon dag, min gissning är att man kommer skratta åt all form av stillastående laddning snart.wing skrev:Det andra systemet som ska testas kommer från Elways http://elways.se/
nöjd med min Ampera tillsvidare
Tåg går väl på kol och släpper ut skitmycket elände?JonasH skrev:Trodde det där systemet redan fanns och kallades tåg...
Eller de fixade visst det genom att hänga upp några trådar ovanför spåret. Varför inte fixa smutsig trafik på vägen med samma metod?
Fast till skillnad från tåget så kan andra använda deras vägar också. Det gör att en sådan här satsning kan bli samhällsekonomiskt försvarbar, vilket järnväg sällan är.JonasH skrev:Trodde det där systemet redan fanns och kallades tåg...
Jag känner mest att kostnaden i infrastruktur kommer att bli massiv, för att inte tala om mängden trasiga ledningar när träd blåser omkull på dem.
Model S85D -15, "Voltaire"
Fast man lär ju i så fall mest sätta upp luftledning på större vägar, som är rätt trädsäkrade i alla fall, om det inte kommer en extremt oväder. Det handlar ju inte om luftledning på varenda skogsstig direkt.Seregon skrev:Jag känner mest att kostnaden i infrastruktur kommer att bli massiv, för att inte tala om mängden trasiga ledningar när träd blåser omkull på dem.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Det är ungefär som elbilar, dyrare i inköp men mycket billigare i drift. Kan mycket väl gå ihop sig rent företagsekonomiskt - ledningarna finansieras med en nätavgift men det blir ändå billigare än att köra på diesel. Även om det inte gör det så är det nog en bra klimatinvestering. Vi lär inte bli av med tung trafik på vägarna, elvägar är ett av de mest lovande sätten att åtgärda deras utsläpp.Seregon skrev:Jag känner mest att kostnaden i infrastruktur kommer att bli massiv, för att inte tala om mängden trasiga ledningar när träd blåser omkull på dem.
Gissar att Siemens tänkt på de tekniska problem som kan uppstå. De har ägnat ett antal år åt att designa systemet och har testat det på en egen testbana. Är en del i deras långsiktiga strategi för att ha produkter att leverera även i framtiden, tillsammans med deras satsning på vindkraft mm.
Tycker är det verkar smart. Smart Öckerö med vanlig fosilmotor som går in när el inte finns. Onödigt att lägga mycket pengar på batterier när de ska användas så sällan.
En väl beprövad teknik som mycket väl skulle kunna fungera i stor skala.
Jag tror betydligt mer på det här med den erfarenhet man har från både trådbussar och tåg än på ideér med induktionsladdning i vägen som ska kunna ladda när man kör. (Betydligt mycket billigare också..)
Att på strategiska sträckor ha sånt här för att tung trafik ska kunna ladda under körning är ju klockrent. Då skulle det kanske funka att köra så länge man får för att sen ladda ännu mer när man står stilla för den lagstadgade vilan.
Jag tror betydligt mer på det här med den erfarenhet man har från både trådbussar och tåg än på ideér med induktionsladdning i vägen som ska kunna ladda när man kör. (Betydligt mycket billigare också..)
Att på strategiska sträckor ha sånt här för att tung trafik ska kunna ladda under körning är ju klockrent. Då skulle det kanske funka att köra så länge man får för att sen ladda ännu mer när man står stilla för den lagstadgade vilan.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Idén är god. Däremot förstår jag inte varför man inte skulle kunna kombinera med ett rejält batteri istället för hybriddrift.
Med 100-150 kWh borde man kunna köra 30 mil eller så, vilket torde täcka in större delen av Sverige om alla motorvägar elektrifieras. Priset blir inget jätteproblem; en ny lastbil kostar bra mycket mer än en Tesla. Dessutom kan man kanske tänka sig att använda batterier av lägre kvalitet eftersom det finns gott om plats i botten på en lastbil.
Med 100-150 kWh borde man kunna köra 30 mil eller så, vilket torde täcka in större delen av Sverige om alla motorvägar elektrifieras. Priset blir inget jätteproblem; en ny lastbil kostar bra mycket mer än en Tesla. Dessutom kan man kanske tänka sig att använda batterier av lägre kvalitet eftersom det finns gott om plats i botten på en lastbil.
Tror att en lastbil drar runt 4l/mil när den kör, att jämföra med en model s som skulle ha dragit 0,5l/mil kanske om den var en brensinbil. För att komma lika långt som en model s så skulle den behöva 600KWh batteri. En otroligt hög vikt med drygt pris att släpa runt på. Om de större motorvägssträckorna är elektrifierade kommer de sällan behöva batteriet som så bara dras med i onödan. Och när de väl behöver drift utanför nätet och kanske behöver mer än 30mil så vill de inte stanna och ladda elle leta upp en sån station. Nja ja är tveksam.Jerka skrev:Idén är god. Däremot förstår jag inte varför man inte skulle kunna kombinera med ett rejält batteri istället för hybriddrift.
Företaget Nikola Motor har tagit fram en lastbil som kombinerar batteri på 320 kWh och en gasturbin för att kunna köra långt. De står på deras hemsida att konsumtionen är 10-15 MPG vilket jag antar kan jämföras med Tesla Model S 90D på 100 MPG. Detta betyder att den drar 7-10 gånger mer ström och skulle då behöva ett betydligt större batteri för att gå 30 mil på ren el. Nu ska den tydligen ha en räckvidd på 1200 miles eller 200 mil tack vare gasturbinen.apkungen skrev:Tror att en lastbil drar runt 4l/mil när den kör, att jämföra med en model s som skulle ha dragit 0,5l/mil kanske om den var en brensinbil. För att komma lika långt som en model s så skulle den behöva 600KWh batteri. En otroligt hög vikt med drygt pris att släpa runt på. Om de större motorvägssträckorna är elektrifierade kommer de sällan behöva batteriet som så bara dras med i onödan. Och när de väl behöver drift utanför nätet och kanske behöver mer än 30mil så vill de inte stanna och ladda elle leta upp en sån station. Nja ja är tveksam.Jerka skrev:Idén är god. Däremot förstår jag inte varför man inte skulle kunna kombinera med ett rejält batteri istället för hybriddrift.
https://nikolamotor.com/one
Han räknade på 8ggr mer. Du säger 7-10 så vi säger samma sak. Det där nikolai motor verkar vara ett skämt. Ser inget bra med den just nu. Kan man ens plugga in den? Med vilken hastighet?
Man kan inte plugga in den. Det är en serie-hybrid, som går på gas.apkungen skrev:Han räknade på 8ggr mer. Du säger 7-10 så vi säger samma sak. Det där nikolai motor verkar vara ett skämt. Ser inget bra med den just nu. Kan man ens plugga in den? Med vilken hastighet?
Jämfört med en diesel-lastbil verkar det dock vara ett rejält lyft. Väldigt låga utsläpp eftersom man kör med gas. Alla roliga finesser man får med eldrift, som grymt moment, drivning på all hjul och bättre innerutrymmen när man inte behöver en stor motor.
Hoppas verkligen att de lyckas. Skulle göra lastbilstrafiken mycket tystare och miljövänligare. Plus att det blir enkelt att koppla in till en elväg i framtiden.
Frågan är väl mest hur dyr den är och om den går att räkna hem på bränslebesparingen. Tror inte så många åkare är beredda att betala en hög merkostnad bara för att bli snabbast på 0-80...
Oj, borde ha varit tydligare. Du räknade rätt men de första inlägget var om att 100-150 kWh borde räcka 30 mil och det var det jag reagerade på men dina uträkningar stämde väldigt bra.apkungen skrev:Han räknade på 8ggr mer. Du säger 7-10 så vi säger samma sak. Det där nikolai motor verkar vara ett skämt. Ser inget bra med den just nu. Kan man ens plugga in den? Med vilken hastighet?
De flesta här inne kommer ju inte så mkt längre än 35-40mil på 80-85kwh. Att man inte ens skulle behöva dubblera det för en lastbil låter orimligt. 150kwh borde inte räcka mer än 10 mil om förbrukningen är 7-8ggr högre. (alltså runt 15kwh/mil.. Om man är snäll och tänker att Teslan går på 2kwh/mil.)
För utvalda sträckor och transporter skulle dock 10mil utanför motorvägsnätet kunna funka helt okej.. Men det skulle behövas rätt många mil tråd ovanför vägen.. Till en början är nog hybridvarianter rimligt att tänka sig.. Fast då helst inte dieselhybrider...
För utvalda sträckor och transporter skulle dock 10mil utanför motorvägsnätet kunna funka helt okej.. Men det skulle behövas rätt många mil tråd ovanför vägen.. Till en början är nog hybridvarianter rimligt att tänka sig.. Fast då helst inte dieselhybrider...
Ni har helt rätt, jag var ute och cyklade vad gällde förbrukningen på en lastbil.
Åtta gånger större batteri skulle alltså innebära runt 640 kWh. Priset blir då det stora problemet, så stora batterier lär kosta uppemot miljonen räknat på ett batteripris på 200 USD/kWh. Däremot tror jag fortfarande jag har rätt vad gäller vikten - en extravikt på fyra ton eller så är säkert acceptabelt för en lastbil som ska lasta uppemot 40 ton, speciellt när de sitter i botten av bilen och man på köpet får vridet från en elmotor.
Om batterikostnaden kan komma neråt 100 USD/kWh, vilket vissa bedömare anser kan ske framåt 2021 eller så, då tror jag detta kan bli värt att räkna på igen.
Åtta gånger större batteri skulle alltså innebära runt 640 kWh. Priset blir då det stora problemet, så stora batterier lär kosta uppemot miljonen räknat på ett batteripris på 200 USD/kWh. Däremot tror jag fortfarande jag har rätt vad gäller vikten - en extravikt på fyra ton eller så är säkert acceptabelt för en lastbil som ska lasta uppemot 40 ton, speciellt när de sitter i botten av bilen och man på köpet får vridet från en elmotor.
Om batterikostnaden kan komma neråt 100 USD/kWh, vilket vissa bedömare anser kan ske framåt 2021 eller så, då tror jag detta kan bli värt att räkna på igen.
Tänk på att en lastbil är väldigt mycket dyrare än en Tesla. Andelen batterikostnad per bil blir alltså mindre än på Teslan.
Trots det höga inköpspriset på lastbilar är ändå den största kostnaden drivmedel. De åkare jag känner klagar eller oroar sig sällan för inköpet av bilen utan det de 100 000-tals kr de betalar för bränslet. Om de slipper bränslekostnaden så kan de säkert lägga väldigt mycket mer på bilen.
Naturligtvis finns det här en brytpunkt när batteriet är så billigt att det lönar sig att ha det istället för dieselmotorn. När den punkten kommer är Volvo och Scania rökta om de inte har en färdig produkt att sälja.
Om vi har flottor av batteridrivna lastbilar så ska de kunna laddas effektivt. En stor kedja som DHL tex kan ha batteribrytare stationer utmed vägarna och klara sig på det sättet. Andra kan ha större batterier och lita på att det finns snabbladdare utmed vägarna. Men det är dyrt att stå still mer än vad lagen kräver så där finns en marknad för luftledningar, laddningen kan då ske medan bilen rullar. Återigen det finns brytpunkter då det är lönsamt och då sker omställningen "direkt".
Trots det höga inköpspriset på lastbilar är ändå den största kostnaden drivmedel. De åkare jag känner klagar eller oroar sig sällan för inköpet av bilen utan det de 100 000-tals kr de betalar för bränslet. Om de slipper bränslekostnaden så kan de säkert lägga väldigt mycket mer på bilen.
Naturligtvis finns det här en brytpunkt när batteriet är så billigt att det lönar sig att ha det istället för dieselmotorn. När den punkten kommer är Volvo och Scania rökta om de inte har en färdig produkt att sälja.
Om vi har flottor av batteridrivna lastbilar så ska de kunna laddas effektivt. En stor kedja som DHL tex kan ha batteribrytare stationer utmed vägarna och klara sig på det sättet. Andra kan ha större batterier och lita på att det finns snabbladdare utmed vägarna. Men det är dyrt att stå still mer än vad lagen kräver så där finns en marknad för luftledningar, laddningen kan då ske medan bilen rullar. Återigen det finns brytpunkter då det är lönsamt och då sker omställningen "direkt".