Kommentar om spindelleder på besiktning

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 822
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Kommentar om spindelleder på besiktning

Inlägg av lem »

Undre spindellederna var glappa. De gav ingen etta eller tvåa men besiktningen tyckte jag skulle byta. Jag såg hur de glappade när han bände! Det är en tung bil…
Tesla har kostnadsberäknat detta till 1200 vilket verkar lågt??
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1527
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Kommentar om spindelleder på besiktning

Inlägg av kenjon »

De kanske köper fett och spruta på Biltema... :-)
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 602
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Kommentar om spindelleder på besiktning

Inlägg av repulsiv »

sitter väl inte fettnipplar på dessa ? ..Och dessutom är det för sent när det börjar glappa.
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 822
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Kommentar om spindelleder på besiktning

Inlägg av lem »

Var inne på Tesla Upplands Väsby. De ville ha 34’ för att fixa spindelleder och länkarmar.

Jag ställer bilen på isen vid värtan så får vårsolen fixa allt…
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
backe
Inlägg: 2715
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Kommentar om spindelleder på besiktning

Inlägg av backe »

Läste en artikel, kan ha varit från Danmark där det tydligen är mycket anmärkningar på Tesla på deras bilbesiktning. Där trodde man att slutkunden skulle tjäna på att bilen togs in på service ungefär som andra bilmärken, då skulle man upptäcka glapp och annat smått och gott under garantin, nu upptäcks det på besiktningen när garantierna har gått ut vilket i många fall kan bli ganska kostsamt.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5993
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Kommentar om spindelleder på besiktning

Inlägg av AAKEE »

lem skrev: 10 feb 2025 14:26
Var inne på Tesla Upplands Väsby. De ville ha 34’ för att fixa spindelleder och länkarmar.

Jag ställer bilen på isen vid värtan så får vårsolen fixa allt…
Det kostar sannolikt en bråkdel att låta göra det på ett annat ställe.

Gör en hjulinställning också, både för däcken och länkarmar/ spindellers skull.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
manneson
Inlägg: 1240
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Kommentar om spindelleder på besiktning

Inlägg av manneson »

backe skrev: 10 feb 2025 14:59
Där trodde man att slutkunden skulle tjäna på att bilen togs in på service ungefär som andra bilmärken, då skulle man upptäcka glapp och annat smått och gott under garantin, nu upptäcks det på besiktningen när garantierna har gått ut vilket i många fall kan bli ganska kostsamt.
Du menar att biltillverkarna själva skulle upptäcka och åtgärda brister gratis? Ha ha ha ha ha ha ha ha ha....
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4209
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Kommentar om spindelleder på besiktning

Inlägg av Maw »

manneson skrev: 10 feb 2025 16:27
backe skrev: 10 feb 2025 14:59
Där trodde man att slutkunden skulle tjäna på att bilen togs in på service ungefär som andra bilmärken, då skulle man upptäcka glapp och annat smått och gott under garantin, nu upptäcks det på besiktningen när garantierna har gått ut vilket i många fall kan bli ganska kostsamt.
Du menar att biltillverkarna själva skulle upptäcka och åtgärda brister gratis? Ha ha ha ha ha ha ha ha ha....
Det har hänt mig vid några tillfällen. Något upptäcks på servicen som jag inte känner till och märkesverkstan erbjuder sig att ordna det på garantin. Varför skulle de inte göra det? De får ju betalt av tillverkaren…
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5993
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Kommentar om spindelleder på besiktning

Inlägg av AAKEE »

Maw skrev: 10 feb 2025 17:19
manneson skrev: 10 feb 2025 16:27
backe skrev: 10 feb 2025 14:59
Där trodde man att slutkunden skulle tjäna på att bilen togs in på service ungefär som andra bilmärken, då skulle man upptäcka glapp och annat smått och gott under garantin, nu upptäcks det på besiktningen när garantierna har gått ut vilket i många fall kan bli ganska kostsamt.
Du menar att biltillverkarna själva skulle upptäcka och åtgärda brister gratis? Ha ha ha ha ha ha ha ha ha....
Det har hänt mig vid några tillfällen. Något upptäcks på servicen som jag inte känner till och märkesverkstan erbjuder sig att ordna det på garantin. Varför skulle de inte göra det? De får ju betalt av tillverkaren…

”Fristående verkstäder” som är auktoriserade, ja.

Tesla är väl bara sig själv så incitamentet finns kanske inte?

Det är nog som med hjulinställning och Tesla.
De slänger ihop bilen på fabrik, och den insparade tiden vill de nog ha kvar.
Ägaren får ta smällen med snednötta däck och ökat slitage på länkarmar och spindelleder.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4209
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Kommentar om spindelleder på besiktning

Inlägg av Maw »

AAKEE skrev: 10 feb 2025 17:28
Maw skrev: 10 feb 2025 17:19
manneson skrev: 10 feb 2025 16:27
backe skrev: 10 feb 2025 14:59
Där trodde man att slutkunden skulle tjäna på att bilen togs in på service ungefär som andra bilmärken, då skulle man upptäcka glapp och annat smått och gott under garantin, nu upptäcks det på besiktningen när garantierna har gått ut vilket i många fall kan bli ganska kostsamt.
Du menar att biltillverkarna själva skulle upptäcka och åtgärda brister gratis? Ha ha ha ha ha ha ha ha ha....
Det har hänt mig vid några tillfällen. Något upptäcks på servicen som jag inte känner till och märkesverkstan erbjuder sig att ordna det på garantin. Varför skulle de inte göra det? De får ju betalt av tillverkaren…

”Fristående verkstäder” som är auktoriserade, ja.

Tesla är väl bara sig själv så incitamentet finns kanske inte?

Det är nog som med hjulinställning och Tesla.
De slänger ihop bilen på fabrik, och den insparade tiden vill de nog ha kvar.
Ägaren får ta smällen med snednötta däck och ökat slitage på länkarmar och spindelleder.
Ja, Tesla jobbar ju på sitt sätt och försöker i det längsta att smita undan, men alla tillverkare agerar inte så. Tvärt om kan man ofta få saker fixade på goodwill.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5993
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Kommentar om spindelleder på besiktning

Inlägg av AAKEE »

Maw skrev: 10 feb 2025 18:08
AAKEE skrev: 10 feb 2025 17:28
Maw skrev: 10 feb 2025 17:19
manneson skrev: 10 feb 2025 16:27
backe skrev: 10 feb 2025 14:59
Där trodde man att slutkunden skulle tjäna på att bilen togs in på service ungefär som andra bilmärken, då skulle man upptäcka glapp och annat smått och gott under garantin, nu upptäcks det på besiktningen när garantierna har gått ut vilket i många fall kan bli ganska kostsamt.
Du menar att biltillverkarna själva skulle upptäcka och åtgärda brister gratis? Ha ha ha ha ha ha ha ha ha....
Det har hänt mig vid några tillfällen. Något upptäcks på servicen som jag inte känner till och märkesverkstan erbjuder sig att ordna det på garantin. Varför skulle de inte göra det? De får ju betalt av tillverkaren…

”Fristående verkstäder” som är auktoriserade, ja.

Tesla är väl bara sig själv så incitamentet finns kanske inte?

Det är nog som med hjulinställning och Tesla.
De slänger ihop bilen på fabrik, och den insparade tiden vill de nog ha kvar.
Ägaren får ta smällen med snednötta däck och ökat slitage på länkarmar och spindelleder.
Ja, Tesla jobbar ju på sitt sätt och försöker i det längsta att smita undan, men alla tillverkare agerar inte så. Tvärt om kan man ofta få saker fixade på goodwill.
Precis, det är exakt det jag menar.

Flera andra märken är mån om kunderna, och mycket löser sig.

Tesla, inte lika mycket.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
SwedishAdvocate
Inlägg: 7480
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Kommentar om spindelleder på besiktning

Inlägg av SwedishAdvocate »

lem skrev: 10 feb 2025 14:26
Var inne på Tesla Upplands Väsby. De ville ha 34’ för att fixa spindelleder och länkarmar.

Jag ställer bilen på isen vid värtan så får vårsolen fixa allt…
AAKEE tipsade ju om annan verkstad. Du bor ju i Sthlm enl. din signatur. Hur mkt vill Grufman bil ha för att fixa det?…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5993
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Kommentar om spindelleder på besiktning

Inlägg av AAKEE »

lem skrev: 10 feb 2025 14:26
Var inne på Tesla Upplands Väsby. De ville ha 34’ för att fixa spindelleder och länkarmar.

Jag ställer bilen på isen vid värtan så får vårsolen fixa allt…
Delarna är inte jättedyra.
Vad skulle Tesla byta?

Det är inte svårt att göra själv, om man har hållit på lite.
(Hjulinställning för ~1500:- bör man dock låta ngn med rätt grejer göra)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 2014
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Kommentar om spindelleder på besiktning

Inlägg av BrooklynS »

Tesla bytte samtliga länkarmar bak på min Y LR när bilen var inne för en annan grej. Teknikern hade märkt lite klonk och han bytte allt eftersom garantin strax skulle gå ut.

Det talar åtminstone för att det inte alltid är så cyniskt när det gäller Tesla.


Med vänlig hälsning,
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Kommentar om spindelleder på besiktning

Inlägg av Holve »

Varför skulle man låta en bilverkstad kolla på bilen innan besiktningen?
Är det någon slags skam över att bilbesiktningen påpekar felet? :lol:

Bilbesiktningen är dessutom oberoende och har bra priser. Fri konkurrens är det på kontrollen oxå.

Kan ju vara bra att göra en för besiktning om man åker folkvagn. Deras korta garanti har ju gått ut när man besiktar första gången. Goodwill verkar vara svårt att få oxå. En kamrats backkamera tappade linsen och det skulle kosta 9000kr att byta.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8153
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Kommentar om spindelleder på besiktning

Inlägg av fth »

Jag fick också nedslag på länkarmar och spindelleder på min X vid senaste besiktningen.

Jag fick dom bytta (Tesla originaldelar) på tredjepartsverkstad utan problem, jag tror det kostade typ 5k. Den typen av rep behöver man absolut inte göra på Tesla SC.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Orjanforsberg
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 06 sep 2023 20:22

Re: Kommentar om spindelleder på besiktning

Inlägg av Orjanforsberg »

Håller med förra talare
Min spindelled gick sönder
Mekonomen bytte det för en bråkdel
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 822
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Kommentar om spindelleder på besiktning

Inlägg av lem »

Det som retar mig var att Upplands Väsby ville byta rubbet (även övre länkarmar) för ca 35 papp och Melonomen (el o diesel i Nyköping) tyckte inte detta var nödvändigt och trodde sig kunna göra en korrekt hjulinställning.
F
Dessutom hade de inte nedre spindellederna vhemma trots bokat tid för byte.

Innerskärmen ville de skaffa en ny men här tyckte andra verkstaden ”det där fixar vi på något smart sätt ev. Med skruvförband.

Bilarna börjar bli gamla och det krävs lite mexikansk bush-mek om de skall gå att hålla igång till rimliga pengar!
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 1248
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
Referralkod: ts.la/simon82910

Re: Kommentar om spindelleder på besiktning

Inlägg av Jaegaern »

AAKEE skrev: 10 feb 2025 17:28
Maw skrev: 10 feb 2025 17:19
manneson skrev: 10 feb 2025 16:27
backe skrev: 10 feb 2025 14:59
Där trodde man att slutkunden skulle tjäna på att bilen togs in på service ungefär som andra bilmärken, då skulle man upptäcka glapp och annat smått och gott under garantin, nu upptäcks det på besiktningen när garantierna har gått ut vilket i många fall kan bli ganska kostsamt.
Du menar att biltillverkarna själva skulle upptäcka och åtgärda brister gratis? Ha ha ha ha ha ha ha ha ha....
Det har hänt mig vid några tillfällen. Något upptäcks på servicen som jag inte känner till och märkesverkstan erbjuder sig att ordna det på garantin. Varför skulle de inte göra det? De får ju betalt av tillverkaren…

”Fristående verkstäder” som är auktoriserade, ja.

Tesla är väl bara sig själv så incitamentet finns kanske inte?

Det är nog som med hjulinställning och Tesla.
De slänger ihop bilen på fabrik, och den insparade tiden vill de nog ha kvar.
Ägaren får ta smällen med snednötta däck och ökat slitage på länkarmar och spindelleder.
Det verkar vara lite hit-n-miss med Tesla. Jag upplever nästan enbart bra service där de meddelar att saker som inte går att åtgärda, tex vindljud som vi haft inne vår 3:a för flera gånger, krävde att de beställde ännu en ny gummibälg. De "skruvade ihop" bilen och åtgärdade andra punkter som den var inne för och meddelade att de kommer erbjuda ny tidsbokning när delarna de behöver kommit in.

Sen har vi ju förstås exemplet där min knapp för att stänga bagageluckan på vår nya Y är riktigt urkass. Den kräver 3-4 klick ibland för att stänga. De var förbi med mobil tekniker och berättade att de kunde byta om jag verkligen ville, men att den skulle fungera lika kass. "Jag måste trycka bestämt". Det var någon månad sedan då den fungerade hyfsat. Inbokad på ny mobil tekniker. Får se vad de säger.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 1097
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Kommentar om spindelleder på besiktning

Inlägg av Dinsdale »

Jag har fått saker bytta på garanti/återkallelse när bilen ändå varit på service. Det var nån o-ring till motorn för bagageluckan har jag för mig. Bilen var inne pga annan åtgärd (som också gick på garanti).

Tycker Tesla varit lika schyssta som andra bilmärken med att byta saker på garanti om jag bara felanmält det. Skillnaden är väl att man med Tesla talar direkt med tillverkaren medans man hos andra märken istället talar med bilhandlaren.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5993
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Kommentar om spindelleder på besiktning

Inlägg av AAKEE »

Dinsdale skrev: 11 feb 2025 19:12
Skillnaden är väl att man med Tesla talar direkt med tillverkaren medans man hos andra märken istället talar med bilhandlaren.
Skillnaden tycker jag verkar vara att främst premiummärken står för att bilen ska hålla ett visst skick. Uppstår ett problem så är det inget snack. Blir det något som inte ser okey ut eller missfärgning så löser de det. Det verkar även vara vanligt på ”vanliga” bilar medan hos Tesla blir det ”Within Spec”.

Hos Tesla skyller ibland (ofta?) Tesla ifrån dålig kvalitet tex på låtsasskinnet på ratten med att folk ”har använt handkräm” och därmed gäller inte garantin.

Knarr i inredningen ingår inte i garantin som det verkar.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 1248
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
Referralkod: ts.la/simon82910

Re: Kommentar om spindelleder på besiktning

Inlägg av Jaegaern »

AAKEE skrev: 11 feb 2025 19:31
Dinsdale skrev: 11 feb 2025 19:12
Skillnaden är väl att man med Tesla talar direkt med tillverkaren medans man hos andra märken istället talar med bilhandlaren.
Skillnaden tycker jag verkar vara att främst premiummärken står för att bilen ska hålla ett visst skick. Uppstår ett problem så är det inget snack. Blir det något som inte ser okey ut eller missfärgning så löser de det. Det verkar även vara vanligt på ”vanliga” bilar medan hos Tesla blir det ”Within Spec”.

Hos Tesla skyller ibland (ofta?) Tesla ifrån dålig kvalitet tex på låtsasskinnet på ratten med att folk ”har använt handkräm” och därmed gäller inte garantin.

Knarr i inredningen ingår inte i garantin som det verkar.
De kanske är tuffare på knarr i inredningen nu när det är så sällsynt på nya bilar, men min första Y och min 3:a har säkert haft 15 serviceärenden för att lösa sånt, allt på garanti.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12777
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kommentar om spindelleder på besiktning

Inlägg av Fredrik j »

Dinsdale skrev: 11 feb 2025 19:12
Jag har fått saker bytta på garanti/återkallelse när bilen ändå varit på service. Det var nån o-ring till motorn för bagageluckan har jag för mig. Bilen var inne pga annan åtgärd (som också gick på garanti).

Tycker Tesla varit lika schyssta som andra bilmärken med att byta saker på garanti om jag bara felanmält det. Skillnaden är väl att man med Tesla talar direkt med tillverkaren medans man hos andra märken istället talar med bilhandlaren.
Vilket ju inte är någon självklar fördel. Återförsäljaren är ju ditt ombud mot tillverkaren och tjänar pengar även på garantireparationer.
Det är svårt för tillverkaren att hävda inom spec om återförsäljaren har haft många krånglande bilar.
Varför skulle det vara bättre att prata direkt med den som ska betala?
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 822
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Kommentar om spindelleder på besiktning

Inlägg av lem »

Hämtade precis bilen hos Mekonomen el o diesel i Nyköping (borrvindskvarn). Nya undre bärarmar från SKF framvagnsinställning plus innerskämsrep för 14’. Tesla ville ha 34’. Mats är duktig och skulle gärna se att han blev Tesla kunnig i allt! Han fixade bakvagn att inte slita ner däck längre förra året.
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Skriv svar