Pristappet per månad var betydligt värre september till årsskiftet än från årsskiftet till nu i slutet av februari.
Ingen aning varför.
För att räntorna sänkts? Då börjar folk konsumera igen...
Är ju dock tydligt att prisökningarna överlag tagit ny fart, så kan nog tycka räntorna borde höjas igen...
Är inte helt säker på det med tanke på rådande omständigheter, men håller med, den sopar ju fullständigt banan med allt annat i den prisklassen verkar det som. Har just kikat på videon.
Är dock lite förvånad att nuvarande Y inte tappat något i pris sen december. Följer slaviskt KVD och marknaden på den.
Sålde av min i september och hoppar kanske på en beg eller varför inte en Juniper snart..
kan bara generellt känna att nuvarande Y borde tappa lite i värde när Juniper släpps. Det har dock inte skett än. Pristappet per månad var betydligt värre september till årsskiftet än från årsskiftet till nu i slutet av februari.
Ingen aning varför.
Den enda är väll Zeekr 7x men tror inte den kommer ligga allra högst i toppen. Tar flera år att bygga ett varumärke. Hade Zeekr hetat Volvo så…
Skoda kör man om man är gubbe, det är sen gammalt!
Måste säga att jag är imponerad av Juniper. Speciellt efter Jay Leno's Garage-videon där dom pratar en hel del detaljer och nitty gritty.
Sjukt bra bil för pengarna, ja.
Tror Juniper och 7X kommer få den redan tyngda europeiska bilindustrin att svettas än mer.
Kommer så sjukt mycket roliga alternativ nu också från Kina, har ni kikat på Xpeng X9?
Ja och MY kör man om man är Svensson. Samma målgrupp. Sveriges vanligaste bil är MY (eller var iaf).
Nej, model Y är inte sveriges vanligaste bil.
Mest sålda modellen 2023/2024 vilket var starkt.
Måste säga att jag är imponerad av Juniper. Speciellt efter Jay Leno's Garage-videon där dom pratar en hel del detaljer och nitty gritty.
Tror Juniper och 7X kommer få den redan tyngda europeiska bilindustrin att svettas än mer.
Kommer så sjukt mycket roliga alternativ nu också från Kina, har ni kikat på Xpeng X9?
Ja och MY kör man om man är Svensson. Samma målgrupp. Sveriges vanligaste bil är MY (eller var iaf).
Nu håller vi, car.info, på att läsa in ny data från Transportstyrelsen. Ett tränat öga uppmärksammar 81 st bilar i veckans batch som står benämnda som YS5LD...
Nu håller vi, car.info, på att läsa in ny data från Transportstyrelsen. Ett tränat öga uppmärksammar 81 st bilar i veckans batch som står benämnda som YS5LD...
Kan du förklara för en okunnig vad det innebär?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Kan du förklara för en okunnig vad det innebär?
Det låter som en ny modellbeteckning som är en del av VIN?
Juniper leveranser?
Ja, YS5LD är Juniper. Är väl gissningsvis för-registreringar så isåfall är det förberedelser för leveranser.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024 Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Om någon vet skillnaden, när man tittar på Teslas sida så kan jag se att följande ska skilja förutom ljudanläggning.
Interiör
Dörrlister i textil RWD
Dörrlister i textil LR RWD
Premiummaterial för svart interiör LR AWD
Någon som fått info vad som skiljer?
Är det samma inredning på alla om man väljer vit?
På instegsvarianten, vad är max kW som man kan snabbladda med? De andra 2 är det väl 250 som tidigare.
På instegsvarianten, vad är max kW som man kan snabbladda med? De andra 2 är det väl 250 som tidigare.
Enligt info från Tesla kan instegsvarianten MY RWD ladda med max 175 kW. De andra 2 med 250 kW
Skärmbild 2025-02-25 153903.png
För mig är ljudsystemet mycket viktigt. Någon som vet om det skiljer något jmft med den tidigare versionen. Jag upplever att det verkligen är ett grymt ljud i min bil som från våren 2023. Ser att LR AWD har betydligt fler högtalare och subwoofer.
Om någon vet skillnaden, när man tittar på Teslas sida så kan jag se att följande ska skilja förutom ljudanläggning.
Interiör
Dörrlister i textil RWD
Dörrlister i textil LR RWD
Premiummaterial för svart interiör LR AWD
Någon som fått info vad som skiljer?
Är det samma inredning på alla om man väljer vit?
Interiörbilden på Teslas beställningssida visar skillnaderna mellan materialen på dörrarna. LR AWD har en ljusare grå material på dörren. På vit inredning verkar det dock vara samma för alla tre.
Hur tänker du att artikeln är negativ?
Jag tycker den tar upp olika faktorer som kan tänkas ha påverkat och kan komma att påverka försäljningen av Model Y/Juniper. De redogör både för faktorer som kan locka till köp och sånt som kan avhålla från köp.
Jag håller helt med dem att det är meningslöst att dra några slutsatser av försäljningen den senaste månaden.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Något det pratats väldigt lite om (eller så har jag missat det) är det nya fotgängarskyddet på juniper. När vi lyfte frunkluckan var vi flera som reagerade på att fästena såg märkliga ut. Då blev vi informerade om att det var för att lyfta bakkanten på luckan vid en kollision för att minska krockkraften (och… JA! Jag vet att andra bilar också har det) En bra förbättring som det inte ordas mycket om.
Tesla är de bästa bilarna jag ägt. Det är inget politiskt ställningstagande.
Jag tycker den tar upp olika faktorer som kan tänkas ha påverkat och kan komma att påverka försäljningen av Model Y/Juniper. De redogör både för faktorer som kan locka till köp och sånt som kan avhålla från köp.
Jag håller helt med dem att det är meningslöst att dra några slutsatser av försäljningen den senaste månaden.
Inom situationstecken. Den artikeln var väll inte negativ men andra har väll varit lite lätt.
Inom situationstecken. Den artikeln var väll inte negativ men andra har väll varit lite lätt.
Jag tycker tvärt om att Juniper har fått ett bra mottagande med mycket beröm av pressen.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Nya model Y verkar vara en trevlig bil. Men jag tror nog inte den kommer dominera lika mycket på försäljningslistorna. Inte för att den på något vis skulle vara dålig - utan för att den inte är lika unikt bra längre.
När Model Y först kom fanns det ju inget annat som ens var i närheten. Nu finns det flera helt OK elbilar i samma ungefärliga prisklass. Visst, jag hade nog inte valt en Skoda över en Juniper. Men jag kan absolut se att både den och ID.7 och många andra bilar kan tilltala folk mer än Model Y, beroende på vilka egenskaper man prioriterar.
För egen del tycker jag det är synd att den fortfarande saknar radar (väl?), parkeringssensorer och en ”riktig” regnsensor. Men den har åtminstone fått tillbaka blinkersspak. Det bästa är stolarna och den förbättrade ljudisoleringen som verkligen var förra modellens svagaste sidor för eget vidkommande.
Nya model Y verkar vara en trevlig bil. Men jag tror nog inte den kommer dominera lika mycket på försäljningslistorna. Inte för att den på något vis skulle vara dålig - utan för att den inte är lika unikt bra längre.
När Model Y först kom fanns det ju inget annat som ens var i närheten. Nu finns det flera helt OK elbilar i samma ungefärliga prisklass. Visst, jag hade nog inte valt en Skoda över en Juniper. Men jag kan absolut se att både den och ID.7 och många andra bilar kan tilltala folk mer än Model Y, beroende på vilka egenskaper man prioriterar.
För egen del tycker jag det är synd att den fortfarande saknar radar (väl?), parkeringssensorer och en ”riktig” regnsensor. Men den har åtminstone fått tillbaka blinkersspak. Det bästa är stolarna och den förbättrade ljudisoleringen som verkligen var förra modellens svagaste sidor för eget vidkommande.
Den har inte fått tillbaka blinkersspak, den har behållit blinkersspaken.
Dessvärre är det bara en blinkersspak, de andra funktionerna är borttagna.
Däremot har den fått en frontkamera, det kanske kan förbättra parkeringsassistansen?
Läste att den återinförda blinkersspaken är väldigt förenklad och att man inte längre kan göra begränsad signal (3 blink), stämmer det? Helljustuta och torkarknappen kan jag köpa att de sitter på ratten. Men möjligheten till begränsad riktningssignal är då helt borttagen? Känns som ett steg framåt och ett steg tillbaka...