Varför bara Tesla?
Moderator: Redaktion
Varför bara Tesla?
Jag har roat mig att skumma igenom trådar som handlar om andra bilar än Tesla här på forumet. De trådarna tar upp frågor och tips om just det märket, eller tips om andra likvärdiga märken och modeller på ett sakligt och (oftast) trevligt sätt.
… men när det kommer till märket som detta forum ska vara märkesforum åt, då fylls trådarna av burop, politik, ofta upprepad kritik på ett mycket negativt högljutt och aggressivt sätt. Alla som gillar sin Tesla är inte ett fanboy OCH vi går bevisligen inte in och förstör trådarna om andra märken.
…man undrar bara: Varför?
… men när det kommer till märket som detta forum ska vara märkesforum åt, då fylls trådarna av burop, politik, ofta upprepad kritik på ett mycket negativt högljutt och aggressivt sätt. Alla som gillar sin Tesla är inte ett fanboy OCH vi går bevisligen inte in och förstör trådarna om andra märken.
Tesla är de bästa bilarna jag ägt. Det är inget politiskt ställningstagande.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Varför bara Tesla?
Bra fråga, tonen och stämningen på TCS har verkligen försämrats rejält på grund av detta.
Det tar nog tyvärr inte lång tid innan även denna tråd går samma öde till mötes.
/fth
Det tar nog tyvärr inte lång tid innan även denna tråd går samma öde till mötes.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Det är ganska enkelt som jag ser det.MSW skrev: ↑25 feb 2025 14:40Jag har roat mig att skumma igenom trådar som handlar om andra bilar än Tesla här på forumet. De trådarna tar upp frågor och tips om just det märket, eller tips om andra likvärdiga märken och modeller på ett sakligt och (oftast) trevligt sätt.
Det kommer ofta upp kritik mot bilar av andra märken eller synpunkter som går ut på att något annat märke eller någon annan modell är bättre i trådar om icke-Teslor, men det är sällan någon som går till aggressiv motattack och därför blir det inte så mycket diskussion i tråkig anda utan ofta ett konstruktivt och trevligt samtal.
När någon framför synpunkter på Tesla eller påvisar att någon annan bil kan vara bättre så bemöts det däremot ofta relativt aggressivt av en ganska liten men högljudd skara Teslaförespråkare som tjuter i högan sky. Med påföljande diskussioner med tråkig ton som ibland tyvärr går över i ren pajkastning.
Givetvis finns det anhängare av alla märken och långt ifrån alla Teslaanhängare är aggressiva eller nedsättande i sin ton men tillräckligt många reagerar oproportionerligt på synpunkter eller kritik mot Teslor för att det ska bli tråkig stämning.
Av någon anledning så verkar det finnas fler ömhudade individer med behov att hävda sig bland hängivna Teslanhängare än för andra märken här. Men samtidigt tycker jag stämningen här på forumet i största allmänhet är god och den stora majoriteten av Teslaägarna verkar inte ha något behov av att tvåla till den som vågar framhålla att Tesla inte är bäst och billigast på allt.
Senast redigerad av Maw, redigerad totalt 2 gång.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- Transportsoren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/daniel119539
Det beror nog på att ordspråk inte är så vanliga i mångas svenska kunskaper längre.
"Avundsjukan är den mest uppriktiga formen av smicker" säger väl allt om många inlägg här, och ju högre någon skriker och gapar med samma budskap, ju mindre korrekta och hållbara argument har de oftast för sin sak...
Bara hoppas på att det nu tillslut kommer billiga elbilar så de som är så avundsjuka kan köpa en som passar budgeten de har haft för bilen de odlat sitt hat I så länge.
Själv vänster jag på att kunna byta ut frugans lilla snåla bensinare, men när man kunde köpa och tanka en ny småbil för mindre än värdeminskningen så är det svårt att motivera byte. Speciellt som hon vill ha en liten bil som är smidig att parkera....
"Avundsjukan är den mest uppriktiga formen av smicker" säger väl allt om många inlägg här, och ju högre någon skriker och gapar med samma budskap, ju mindre korrekta och hållbara argument har de oftast för sin sak...
Bara hoppas på att det nu tillslut kommer billiga elbilar så de som är så avundsjuka kan köpa en som passar budgeten de har haft för bilen de odlat sitt hat I så länge.
Själv vänster jag på att kunna byta ut frugans lilla snåla bensinare, men när man kunde köpa och tanka en ny småbil för mindre än värdeminskningen så är det svårt att motivera byte. Speciellt som hon vill ha en liten bil som är smidig att parkera....
Min teori är att det finns en högljudd grupp här som starkt vill ta avstånd från Elon och tycker att det är lämpligt att göra så genom att i varje tråd skriva något negativt om Tesla. En sorts aktivism kan vi väl kalla det.
Klickar man på dessas profiler och kollar inläggshistoriken så ger det ofta en bra bild av vad de skriver här. En del skriver enbart negativa inlägg.
Klickar man på dessas profiler och kollar inläggshistoriken så ger det ofta en bra bild av vad de skriver här. En del skriver enbart negativa inlägg.
Model Y LR AWD -24
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Det finns både för- och nackdelar med att vara en öppen bilklubb som välkomnar alla som medlemmar.
Vi har alltid välkomnat elbilsintresserade och haft högt i tak i våra diskussioner. Jag har försökt hålla borttagande av inlägg och avstängningar av medlemmar till ett minimum, i stort sett ingripit endast vid rena personpåhopp.
Men då gäller det att forummedlemmarna också accepterar och respekterar att andra kan ha andra åsikter än dem. Att de inser att vill man till exempel läsa om nya Model Y vill man läsa om just det - inte att vissa inte gillar Tesla, Elon Musk, Kina och Gud vet vad allt annat.
Speciellt när vi har särskilda trådar för Elon Musk, Kina och sånt.
Jag känner mig inte bekväm i att börja censurera inlägg eller stänga av folk så istället vrålar jag
skärpning!!!
och hoppas att folk kan hörsamma detta.
Sluta spamma ner varenda tråd med era negativa åsikter. Uttryck dem gärna i de trådarna avsedd till detta men låt folk diskutera andra ämnen i fred.
/Moderatorn
Bra rutet!TiborBlomhall skrev: ↑25 feb 2025 15:33Det finns både för- och nackdelar med att vara en öppen bilklubb som välkomnar alla som medlemmar.
Vi har alltid välkomnat elbilsintresserade och haft högt i tak i våra diskussioner. Jag har försökt hålla borttagande av inlägg och avstängningar av medlemmar till ett minimum, i stort sett ingripit endast vid rena personpåhopp.
Men då gäller det att forummedlemmarna också accepterar och respekterar att andra kan ha andra åsikter än dem. Att de inser att vill man till exempel läsa om nya Model Y vill man läsa om just det - inte att vissa inte gillar Tesla, Elon Musk, Kina och Gud vet vad allt annat.
Jag känner mig inte bekväm i att börja censurera inlägg eller stänga av folk så istället vrålar jag
skärpning!!!
Sluta spamma ner varenda tråd med era negativa åsikter. Uttryck dem gärna i de trådarna avsedd till detta men låt folk diskutera andra ämnen i fred.
/Moderatorn
MY RWD Vit 2023
Tack!TiborBlomhall skrev: ↑25 feb 2025 15:33Det finns både för- och nackdelar med att vara en öppen bilklubb som välkomnar alla som medlemmar.
skärpning!!!
/Moderatorn
Tesla är de bästa bilarna jag ägt. Det är inget politiskt ställningstagande.
Håller med till 99%!! Hade på gång att skriva något väldigt likt detta, men behöver inte nu.Maw skrev: ↑25 feb 2025 15:14
Det är ganska enkelt som jag ser det.
Det kommer ofta upp kritik mot bilar av andra märken eller synpunkter som går ut på att något annat märke eller någon annan modell är bättre i trådar om icke-Teslor, men det är sällan någon som går till aggressiv motattack och därför blir det inte så mycket diskussion i tråkig anda utan ofta ett konstruktivt och trevligt samtal.
När någon framför synpunkter på Tesla eller påvisar att någon annan bil kan vara bättre så bemöts det däremot ofta relativt aggressivt av en ganska liten men högljudd skara Teslaförespråkare som tjuter i högan sky. Med påföljande diskussioner med tråkig ton som ibland tyvärr går över i ren pajkastning.
Givetvis finns det anhängare av alla märken och långt ifrån alla Teslaanhängare är aggressiva eller nedsättande i sin ton men tillräckligt många reagerar oproportionerligt på synpunkter eller kritik mot Teslor för att det ska bli tråkig stämning.
Av någon anledning så verkar det finnas fler ömhudade individer med behov att hävda sig bland hängivna Teslanhängare än för andra märken här. Men samtidigt tycker jag stämningen här på forumet i största allmänhet är god och den stora majoriteten av Teslaägarna verkar inte ha något behov av att tvåla till den som vågar framhålla att Tesla inte är bäst och billigast på allt.
Vill bara tillägga att om man i en tråd som handlar om en icke Tesla, så kommer det inlägg om att Tesla är mycket bättre, eller att det fattas någon funktion som man bara INTE kan vara utan.
Tänk om alla kunde tänka att det som inte passar dig, kan passa någon annan. Vi är alla olika med olika behov!
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp, Batteri 15kWh, Raspberry automation via Spotpriset
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp, Batteri 15kWh, Raspberry automation via Spotpriset
Det är väldigt mycket tjafs om vad man får skriva och inte, vad man borde få skriva och inte, att forumet är så mycket sämre än förr, klagomål på hur eller vad andra skriver osv.
Mina tips är följande:
Mina tips är följande:
- Skriv vad du vill
- Rapportera olämpliga inlägg
- Svara på inlägg du tycker har fel (eller låt bli)
- Respektera andra
- Ha kul
- Låt bli att skriva inlägg eller starta trådar om hur andra beter sig