Maw skrev: ↑24 feb 2025 22:29
DanneB skrev: ↑24 feb 2025 22:02
fth skrev: ↑24 feb 2025 21:17
DanneB skrev: ↑24 feb 2025 20:40
Elon lögnaren som själv säger att han kommer ljuga och vill att vi ska lita på honom.
Här är några lögner debunkade..
Det råder inga tvivel om att Elon Musk tänjer på sanningen rejält många gånger.
Det betyder dock inte att varenda random YT-video som påstår sig ”debunka” Elon Musk har rätt.
Det finns t.ex flera direkt felaktiga och/eller kraftigt överdrivna påståenden i denna video.
Det finns en tydlig tendens bland många i den här tråden att ta all kritik mot Musk som 100% sanning, källkritiken verkar brista rejält bara budskapet stämmer med dom egna uppfattningarna.
/fth
Eftersom du säger att det är flera direkt felaktiga påståenden, kanske du kan delge oss dem så vi vet?
Vi verkar alla vara överens om att Elon ljuger vanemässigt och jag håller med om att det är viktigt att utpekanden av alla hans lögner är så korrekt som möjligt.
Så jag blir också nyfiken på vad som skulle vara direkt felaktiga och/eller överdrivna påståenden i videon? Vad jag kan se så pekade den helt korrekt ut några av Elons väldigt många lögner. Så vad menar du, fth, är felaktigt i den?
Några snabba kommentarer:
"We have seen that repeatedly with his bold announcements of how great Doge has been. Right? They're paying $8 million to Politico. Well, it was only $44,000 and it was because they had subscriptions to Politico Pro."
Detta är en (medveten?) feltolkning av faktiska händelser, den totala årliga federala kostnaden för Politico som DOGE drar in är sannolikt mycket riktigt i storleksordningen $8M, siffran $44,000 som anges som den "riktiga" siffran i videon är bara vad
USAID betalade årligen. Musk/DOGE har sannolikt vridit, filat på, och överdrivit siffrorna för att få bra rubriker, men dom ligger sannolikt ett par storleksordningar närmare sanningen än den här tjommen iaf.
"[...] his own website for Doge, which of course has also been repeatedly hacked […]"
Detta är en grov överdrift, den
ursprungliga, tillfälliga, landningssidan hackades mycket riktigt 14 februari, detta är dock det enda tillfället, säkerhetshålet patchades omedelbart, inga känsliga data exponerades heller vid intrånget.
"[...] which of course is because he and his little Doge minions don't know how to read the COBOL programming language […]"
Elon Musks påståenden om fusk med 150-åringar som får utbetalningar från social security var sannolikt grova överdrifter och/eller rena missförstånd, men att det skulle bero på DOGE-personalens bristande COBOL-kunskaper att göra finns det inga som helst belägg för, det var bara någon som kläckte ur sig det som en ren spekulation i en kommentar och vips så blev det en "sanning" i dom här kretsarna.
"So Musk got caught lying, and his response was to use slurs against this man who is clearly far smarter than he is [...]"
Detta angående debaklet med NASA-astronauterna som blev fast på ISS pga Boeings inkompetens. Här står ord mot ord, och det är absolut fullt möjligt att Elon Musk ljuger, eller iaf tänjer rejält på sanningen. Att "The Ring of Fire" skulle ha några djupare insikter om hur det faktiskt ligger till är dock helt uteslutet, och i detta fall skulle iaf jag tro att Elon Musks beskrivning faktiskt ligger rätt nära sanningen. Jag håller det iaf inte alls som osannolikt att Biden skulle vara beredd att gå mycket långt för att inte ge SpaceX och Musk den prestigevinsten.
Vad gäller sista punkten i videon, Ukraina-narrativet som Trump och Musk av någon anledning trycker ut för närvarande håller jag dock med fullständigt, det är obehagliga, obegripliga och oacceptabla lögner som sprids.
Så sammantaget, iaf enligt mig, en salig röra av av direkta fel, kraftiga överdrifter, vinklade påståenden, och faktiskt korrekta beskrivningar, dvs ungefär samma typ av blandning av rätt och fel som Musk ägnar sig åt, och som videon kritiserar.
Källkritik bör som sagt appliceras här, kvaliteten på informationen i dom här clickbait-inläggen som just nu flödar i alla kanaler (inklusive TCS) är minst sagt blandad.
/fth