Ta med el-mc på dragkrok??

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Ta med el-mc på dragkrok??

Inlägg av lem »

https://www.24mx.se/product/proworks-he ... 1jbM8xcaGM

Jag har en sådan här dragkrok och tänkte mig en ramp med mkt kraftigt fäste från mx24.

Mc Cake Cross Bukk vägandes ca 75 kg (ca 60 utan batteri).

Jag tror man måste säkra i bakre takräcke? S en har ju ingen bogserögla bak. Finns liksom inget att fästa i? Någon som har någon idé? Känns som det blir vingligt?

Kanske dumt projekt? Har inte koll på regplåt o lysen. Har kabelsats som jag aldrig kopplat in.
Hälsningar
Lars
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Ta med el-mc på dragkrok??

Inlägg av bjornnilsson »

Jag hade en krok på min MS performance köpt från 2021 från https://www.misterdotcom.de/Anhaengerku ... S/MDC10748. Den körde jag bakbox på som stundtals vägde en hel del mer än de rekommenderade 75 kilon som skulle hängas på. Hade en del ångest några gånger vid acceleration (bilen hade 815 hk och det är lätt att glömma att man har boxen monterad...) men boxen satt som berget.

Det känns helt fel i mekanikerhjärtat att hänga på något på en krok sådär med tanke på vridkrafterna som måste vara enorma men det fungerar.

Nu är fästet till MRDOTCOM-kroken byggd som en pansarvagn men jag antar att din krok är godkänd för 75 kg påhängsvikt? Då har du marginal om du även har möjlighet att plocka bort batteriet under färd.

Hur du säkrar lasten på bästa sätt låter jag vara osagt.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Jag körde grabbens el-moppe (SuperSoco med ungefär samma vikt som din) på en liknande anordning flera gånger. Jag nojade också en hel del varje gång, men det funkade utan problem.

Min ramp hade dock ett vertikalt fyrkantsrör för att säkra moppen till, jag drog också åt av bara h-e för att inte hela paketet skulle kunna vrida sig runt kulan.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

P.S. ungefär så här såg min anordning ut.
IMG_7306.jpeg
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar