Vilka risker med äldre elbil?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

granlundii

Vilka risker med äldre elbil?

Inlägg av granlundii »

Jag har en del bekanta som funderar på att köpa begagnad elbil (typ 4–10 år gammal) och på nätet verkar många vara rädda för dyra fel efter att garantin har gått ut. Det finns visst fog för detta som jag ser det, även om visa risker verkar överdrivas online. Därför har jag försökt nedan ranka riskerna enligt kombination av sannolikhet + kostnad. Hjälp mig gärna att justera/förbättra listan! Detta gäller nu elbilar generellt, i praktiken varierar det förstås mycket enligt modell, med andra ord behöver man kolla vilka fel som drabbar modellerna man är intresserad av.

1) PTC heater / Luftvärmepump
Dessa verkar för eller senare gå sönder på många modeller, och är tyvärr ofta förvånandsvärt dyra att fixa. Kombinationen kostnad + sannolikhet gör att jag rankar detta som problem #1.
2) Ombordladdare
Speciellt franska elbilar men också en del andra har haft mycket strul med ombordladdaren. Dyrt att fixa – dock så vill man väl hoppas att dessa problem ganska långt hinner åtgärdas under garantin. Möjligen övergående problem, så kanske skall denna rankas lägre framöver.
3) Diverse problem med hjulupphägningen
Elbilars tyngd och ibland underdimensionerade komponenter (?) gör att glapp och andra problem med hjulupphägningen är vanliga. Oftast relativt billigt att åtgärda.
4) Fuktinträngning / kondens högspänningsbatteri
Denna tycker jag är svårbedömd, men kan bli kostsamt på äldre elbilar. Kommer rost och smuts att göra fukt till ett problem? Eller är det enbart på enstaka äldre modeller där detta förekommit (bl.a. Model S)?
5) Degradering / svaga celler högspänningsbatteri
Batteribyten pga. degradering eller svaga celler är en risk som ofta överdrivs enligt mig, i alla fall i vårt klimat. Dock finns det nog vissa modeller där detta är en reell risk, främst äldre modeller men också ex. Volkswagen har visst haft problem med degradering på rätt nya modeller.
6) Bromsar
Risk för krångel då bromsarna (beroende på modell) ibland blir för inaktiva pga. regen, men oftast billigt att åtgärda. Lönar sig att hålla koll, speciellt på bakbromsarna.
7) Bucklor/skador på batterihöljet/underredet
Man vill ogärna skada batterihöljet då det kan leda till underkänd besiktning och vara mycket dyrt att åtgärda. Viktigt att inspektera vid köp av begagnad elbil. Ifall man vet när skadan uppstått så torde det generellt gå på försäkringen. Ovanligt men dyrt.
8) Skräm/dator/elektronik
Här är jag själv lite osäker: problem verkar vara ganska ovanliga, men diverse krångel har förekommit. Svårt bedöma hur dessa kommer att fungera när bilen börjar bli ordentligt gammal. Kan bli halvdyrt? Inkluderar strul med handtag i denna kategori, har varit oväntat vanligt.
9) Rost
Rost förekommer förstås som på alla bilar. Generellt upplever jag ändå att dagens bilar är väldigt rosttåliga, men det lönar sig att ha koll.
10) 12-volts batteri
Slits lätt ut på elbilar, men billigt att byta
11) Ökat däckslitage
Elbilars däck nöts något snabbare än fossilbilar pga. hög vikt / snabb acceleration / regen. Men alla däck nöts, även på fossilbilar – tilläggskostnaden torde vara liten.
12) Drive unit / motorproblem
Ovanligt att drive unit krånglar, men kan förekomma (bl.a. missljud) på vissa modeller. Dyrt att ågärda, men hamnar långt ner på listan då detta fungerar bra på de flesta modellerna.
Senast redigerad av granlundii, redigerad totalt 1 gånger.
Nissan Leaf 2014
granlundii

Re: Vilka risker med äldre elbil?

Inlägg av granlundii »

Kan tillägga att jag under 5,5 år med elbil haft tilläggskostnader relaterade till #3, #6, #10 och #11. Med andra ord de billigaste och vanligaste felen. Har inte haft ett enda på riktigt dyrt fel än så länge, men en antal smågrejer.
Nissan Leaf 2014
manneson

Inlägg av manneson »

Borde nog ranka saker baserat på vad som täcks av maskinskadeförsäkring och/eller garanti, respektive vad som bedöms som slitagedelar IMO.
Köper man en relativt ny elbil så täcks ju många potentiella problem av ovanstående.
Många tillverkares egna försäkringar erbjuder också förlängd maskinskadeförsäkring, inte sällan upp eller tom över 15000 mil.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

granlundii skrev: 22 feb 2025 12:51
11) Ökat däckslitage
Elbilars däck nöts något snabbare än fossilbilar pga. hög vikt / snabb acceleration / regen. Men alla däck nöts, även på fossilbilar – tilläggskostnaden torde vara liten.
Säger väl i och för sig lite sig självt, men ändå…

Enligt en del inlägg på forumet så verkar det här vara något som man kan påverka själv. Kör man bilen lite lugnt och sansat som typ en 'normalmotoriserad' fossilare så lär man ju få lägre däckslitage. Gasar man istället på mer och trycker på i snäva kurvor så får man väl istället mera däckslitage…

Sen tycker jag många elbilar inte väger så mkt mer än ngt motsvarande fossildrivet. Kan väl i och för sig variera en del mellan elbil och elbil…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
granlundii

Inlägg av granlundii »

Håller helt med om att maskinskadeförsäkringen komplicerar den här typen av ranking. För att förenklar frågan utgår vi från att köparen är mycket miljömedveten och vill behålla bilen inte bara från ålder 5->10 år, utan uppemot ålder 20 år om det är möjligt :D
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag tänker mig att någon ovanlig typ elbil kan vara svår att få reparationer på av kunnig personal.

Så bättre med elbilar som det sålts många av, och som har bra verkstäder.

Den hemska saltdimman som ofta är vinterväglaget i södra Sverige gör ju också att bilar med bra konstruktion mot fuktinträngning borde vara mer långlivade.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

SwedishAdvocate skrev: 22 feb 2025 13:05
Enligt en del inlägg på forumet så verkar det här vara något som man kan påverka själv. Kör man bilen lite lugnt och sansat som typ en 'normalmotoriserad' fossilare så lär man ju få lägre däckslitage. Gasar man istället på mer och trycker på i snäva kurvor så får man väl istället mera däckslitage…
Så är det definitivt. Subaru Forester-dieseln vi hade tidigare sålde jag vid 14000 mil med däcken som den levererats ny med. 3 mm kvar kanske, läge att byta men inte akut. Vinterdäcken var bättre.

Audi A6:an vi hade efter hade helt slut sommardäck och helt nya vinterdäck när vi köpte den med 6000 mil på mätaren. Köpte nya sommardäck. Efter ungefär 6000 mil till var alla däck fortfarande fräscha.

Y:n har rullat snart 6000 mil på tre år. Sommardäcken har 4 mm kvar (tror det var 7 mm nya) och vinterdäcken 6-7 mm (10 mm nya).
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
manneson

Inlägg av manneson »

Inte ens kört 2 år med min bil.
Hade nya både sommar och vinterdäck.
Båda uppsättning är nu slut efter 2500 mil. Då har jag ändå roterat dom.
Men sen kör jag bokstavligen plattan i mattan för det mesta. 🤷‍♂️😁
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

manneson skrev: 23 feb 2025 00:07
Inte ens kört 2 år med min bil.
Hade nya både sommar och vinterdäck.
Båda uppsättning är nu slut efter 2500 mil. Då har jag ändå roterat dom.
Men sen kör jag bokstavligen plattan i mattan för det mesta. 🤷‍♂️😁
På min första Tesla (som var bakhjulsdriven) så hade jag liknande, blåste
sommardäcken på 1500 mil typ :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Inlägg av lem »

Vanliga fel:
Fönsterhiss vä fram ca 3-4 kkr 2 ggr
Kondensor fram 2 st ca 15? kkr
Ställa bakhjul (ordentligt) 10 kkr (fräsa upp hål)
Bakluckelås 5-7 kkr 2 ggr
Bärarm undre båda sidor ca 14 kkr (gått 24kmil)
Innerskärm lossnat ? Kkr
Kablar (strid mellan gräsklippare o umc) 6 kkr
Kablar umc (glapp vid handske) 2x6 kkr
12v batteri ca 3 kkr

Tycker det var mer men detta var vad jag kommer ihåg…
PS
Gräsklipparen vann
DS
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Skriv svar