Leasa norsk Tesla 1 år
Moderator: Redaktion
Leasa norsk Tesla 1 år
Om man leasar en norskregistrerad Tesla i ett år, och kör den i sverige,
och sedan byter till en nyare Tesla och kör ett år till, hela tiden norskregad
med norska plåtar, får man problem med tullen då?
"Om du är medborgare i ett annat nordiskt land och vistas tillfälligt i Sverige får du högst köra med en utlandsregistrerad bil i Sverige i upp till ett år."
och sedan byter till en nyare Tesla och kör ett år till, hela tiden norskregad
med norska plåtar, får man problem med tullen då?
"Om du är medborgare i ett annat nordiskt land och vistas tillfälligt i Sverige får du högst köra med en utlandsregistrerad bil i Sverige i upp till ett år."
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Leasa norsk Tesla 1 år
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... de-fordon/
Finns ett par scenario ovan som ligger nära det du beskriver.
Min tolkning är att du kan köra max ett år med din utlandsleasade Tesla i Sverige om det är leasing via norskt företag. Prisskillnaden mellan en norsk och svensk Tesla beror på momsbefrielsen på elbilar i Norge. Som svenskt företag kan du dra av halva momsen vid leasing så då är skillanden i praktiken bara hälften så stor, typ 1000-1500kr/mån för företaget. Är därför tveksam till om det är värt besväret om du tänker dig företagsleasing....
Privatleasing har jag inte funderat på men då tror jag du hamnar farligt nära att bilen betraktas som din privata och tullen kan ha synpunkter på ditt upplägg eftersom ju grundregeln är att din bil ska vara registrerad i det landet du är skriven och verkar. Dessutom när du säljer bilen måste du göra det i Norge. Värdeminskningen borde då vara densamma som för en svenska tesla bortsett från momsen. Antag att din norska bil tappat 100 tkr i värde, motsvarande svensk bil tappar då 125tkr i värde, potentiellt sett kan din förtjänst bli 25 tkr. Vid större värdetapp kan det så klart bli en större effekt men då har du förmodligen andra huvudbry än momsdiffen eftersom du verkar vilja pressa kostnaden för bilen. Återigen tveksamt om det är värt besväret...
Finns ett par scenario ovan som ligger nära det du beskriver.
Min tolkning är att du kan köra max ett år med din utlandsleasade Tesla i Sverige om det är leasing via norskt företag. Prisskillnaden mellan en norsk och svensk Tesla beror på momsbefrielsen på elbilar i Norge. Som svenskt företag kan du dra av halva momsen vid leasing så då är skillanden i praktiken bara hälften så stor, typ 1000-1500kr/mån för företaget. Är därför tveksam till om det är värt besväret om du tänker dig företagsleasing....
Privatleasing har jag inte funderat på men då tror jag du hamnar farligt nära att bilen betraktas som din privata och tullen kan ha synpunkter på ditt upplägg eftersom ju grundregeln är att din bil ska vara registrerad i det landet du är skriven och verkar. Dessutom när du säljer bilen måste du göra det i Norge. Värdeminskningen borde då vara densamma som för en svenska tesla bortsett från momsen. Antag att din norska bil tappat 100 tkr i värde, motsvarande svensk bil tappar då 125tkr i värde, potentiellt sett kan din förtjänst bli 25 tkr. Vid större värdetapp kan det så klart bli en större effekt men då har du förmodligen andra huvudbry än momsdiffen eftersom du verkar vilja pressa kostnaden för bilen. Återigen tveksamt om det är värt besväret...
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Model Y LR - 24
Det finns kanske någon norsk Teslamålvakt som du kan "hyra" bilen ifrån om man nu ska gå så långt man kan förbi meningen med våra lagar här i landet.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Men om man leasar en Tesla från Norge, betalar man nån moms då alls? Köpte nyss en Dell dator från Irland och då slapp jag betala momsen.
Mina funderingar är väl inte så konstiga, om man är företagare och jobbar i både Norge och Sverige, är svensk och bor i Sverige men nära gränsen till Norge och därmed nära en Norskt servicecenter.
Har dessutom pratat med en Norsk student som kört med sin norskregistrerade bil i Sverige i 3 år utan problem, han säger att svensk polis inte bryr sig det minsta om man kör en norskregistrerad bil i Sverige.
Att däremot som norrman köra en svenskregistrerad bil i Norge, kan bli dyrbart...
Mina funderingar är väl inte så konstiga, om man är företagare och jobbar i både Norge och Sverige, är svensk och bor i Sverige men nära gränsen till Norge och därmed nära en Norskt servicecenter.
Har dessutom pratat med en Norsk student som kört med sin norskregistrerade bil i Sverige i 3 år utan problem, han säger att svensk polis inte bryr sig det minsta om man kör en norskregistrerad bil i Sverige.
Att däremot som norrman köra en svenskregistrerad bil i Norge, kan bli dyrbart...
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Köper du en dator från Irland, så är den redan momsad på Irland eftersom det är EU. Norge däremot är inte EU och därför får man momsavdrag där, men behöver sen betala den i Sverige. Jag tror inte att idén med att köra norskreggad leasad bil i Sverige funkar. Annars hade många andra gjort det.Zalman3 skrev:Men om man leasar en Tesla från Norge, betalar man nån moms då alls? Köpte nyss en Dell dator från Irland och då slapp jag betala momsen.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skulle att om du ska få det att fungera behöver du ett norskt bolag också.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Polisen bryr sig inte, det är Tullverkets uppgift. Samma sak i norge.
Största risken är om någon tipsar tullverket att du kör en utländsk bil som du enligt reglerna ska registrera här.
Har du kollat upp om du kan registrera dig på en bil utan d-nummer eller norskt Persnr.?
Största risken är om någon tipsar tullverket att du kör en utländsk bil som du enligt reglerna ska registrera här.
Har du kollat upp om du kan registrera dig på en bil utan d-nummer eller norskt Persnr.?
Ett svenskt bolag måste väl betala halva momsen på en leasingavgift även om leasingbolaget (utanför EU) är utländskt? Då finns väl ingen vinst?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Intressant frågeställning. Det borde vara omvänd moms på det här (om leasing räknas som en tjänst, vilket jag tror det gör), och då får du ju bara lov att dra av halva den fiktiva momsen som läggs på. Vilket resulterar i att man måste betala in andra halvan till Skatteverket.Pontus skrev:Ett svenskt bolag måste väl betala halva momsen på en leasingavgift även om leasingbolaget (utanför EU) är utländskt? Då finns väl ingen vinst?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Norsk filial alt AS a 30k.
Allt bör gå som du tänkt, lite allmänt strul men inga problem.
O du behöver inte byta varje år heller.
Allt bör gå som du tänkt, lite allmänt strul men inga problem.
O du behöver inte byta varje år heller.

http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a