Varning: Nästan ingen bromsverkan (S Plaid)
Moderator: Redaktion
Varning: Nästan ingen bromsverkan (S Plaid)
Körde en längre resa förra helgen (86 mil).
Resan var mestadels i slask och blötväder och efter ~ 75 mil fick jag avbryta en omkörning där en tvåfilig 2+1 höll på att ta slut. Jag var antagligen lite för optimistisk samtidigt som långtradaren for ut över mittlinjen och tog plats i mitt körfält vilket gjorde att det hade blivit väl så tight. Hade det blivit en olycka hade man nog dömt klåparen i lastbilen som skyldig till olyckan men jag var aningen för optimistisk för att passera ”safe”.
Nåväl, när jag var ~50m bakom långtradaren men i vänster fil när jag behövde bromsa, och jag hade god överskottsfart jfrt långtradaren.
Bromsarna tog initialt exakt åssit ( = ingenting).
Jag fick trampa väldigt hårt och trots det vart det bara regen som bromsade första sekunden.
Det kom lite bromsverkan efter en sekund, som successivt ökade. Jag klarade precis att få ned farten medan jag var bakom låmgtradaren men det var ingen stor marginal. Forfarande med väldigt hög pedalkraft. (Det var inte halkigt och det aktiverades ingen ABS!)
Bromssträckan för att minska från 120-130 till 80 blev oerhört lång.
Efter det testade jag bromsarna och de tog dåligt initialt och det krävdes några bromsningar för att få upp verkan.
På nedresan några dagar innan körde jag manuell bromsning med växeln i neutral några ggr, och kollade att skivorna var blanka och fina vid en laddsession (gör det ungefär 1/vecka).
Rätt förvånande att bromsarna helt tappat bromsförmågan på det sättet. Jag vet att mina Audis har/har haft sån ”bromsskive-wipeing” som bilen gör under körning för att säkerställa att bromsarna tar direkt (det är bosch bromsar med deras teknik för det).
Vill minnas att Tesla påstår att de har den tekniken också.
Jag hade antagligen inte bromsat något utom möjligen väldigt lätt någon gång under denna resa vilket gör att behovet av att wipe:a bromsskivorna på en EV är mycket högre än på en fossil dito.
Hade jag behövt bromsa på riktigt, och inte bara avbryta en omkörning hade det här absolut kunnat orsaka en olycka. En rejäl också eftersom en sekund i 120 är rätt många meter utan någon bromsverkan.
Jag är förvånad att det ens kan bli så på en modern bil med broms-wipeing.
Resan var mestadels i slask och blötväder och efter ~ 75 mil fick jag avbryta en omkörning där en tvåfilig 2+1 höll på att ta slut. Jag var antagligen lite för optimistisk samtidigt som långtradaren for ut över mittlinjen och tog plats i mitt körfält vilket gjorde att det hade blivit väl så tight. Hade det blivit en olycka hade man nog dömt klåparen i lastbilen som skyldig till olyckan men jag var aningen för optimistisk för att passera ”safe”.
Nåväl, när jag var ~50m bakom långtradaren men i vänster fil när jag behövde bromsa, och jag hade god överskottsfart jfrt långtradaren.
Bromsarna tog initialt exakt åssit ( = ingenting).
Jag fick trampa väldigt hårt och trots det vart det bara regen som bromsade första sekunden.
Det kom lite bromsverkan efter en sekund, som successivt ökade. Jag klarade precis att få ned farten medan jag var bakom låmgtradaren men det var ingen stor marginal. Forfarande med väldigt hög pedalkraft. (Det var inte halkigt och det aktiverades ingen ABS!)
Bromssträckan för att minska från 120-130 till 80 blev oerhört lång.
Efter det testade jag bromsarna och de tog dåligt initialt och det krävdes några bromsningar för att få upp verkan.
På nedresan några dagar innan körde jag manuell bromsning med växeln i neutral några ggr, och kollade att skivorna var blanka och fina vid en laddsession (gör det ungefär 1/vecka).
Rätt förvånande att bromsarna helt tappat bromsförmågan på det sättet. Jag vet att mina Audis har/har haft sån ”bromsskive-wipeing” som bilen gör under körning för att säkerställa att bromsarna tar direkt (det är bosch bromsar med deras teknik för det).
Vill minnas att Tesla påstår att de har den tekniken också.
Jag hade antagligen inte bromsat något utom möjligen väldigt lätt någon gång under denna resa vilket gör att behovet av att wipe:a bromsskivorna på en EV är mycket högre än på en fossil dito.
Hade jag behövt bromsa på riktigt, och inte bara avbryta en omkörning hade det här absolut kunnat orsaka en olycka. En rejäl också eftersom en sekund i 120 är rätt många meter utan någon bromsverkan.
Jag är förvånad att det ens kan bli så på en modern bil med broms-wipeing.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19945
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Varning: Nästan ingen bromsverkan (S Plaid)
Jag råkade ut för exakt samma scenario för några år sedan och hade dessutom
en buss strax bakom mig. Jag blev tvungen att avbryta en omkörning där det
var tvåfiligt på E4 vid Hudiksvall och en långtradare helt plötsligt fick för sig
att svänga ut i omkörningsfilen där jag kom i typ 110 så det blev stressigt värre
när bromsarna inte tog alls först. Bussen såg också vad som hände och bromsade
som tur var också (och dessutom bättre bromsning än mig så det blev lite mer lucka
bakåt) för när väl mina bromsar började ta så var det blånitning.
Det hände liknande flera gånger den vintern men senare minskade problemet och
jag vill minnas att Tesla fixade just torkning av bromsarna på något sätt, och jag
har inte tänkt något mer på det sedan dess, typ 4-5 år sedan kanske.
Men så kör jag inte så mycket längre sedan corona typ heller.
Men sambon som kör till Gävle, 10 mil typ, har inte sagt något om det heller på länge.
en buss strax bakom mig. Jag blev tvungen att avbryta en omkörning där det
var tvåfiligt på E4 vid Hudiksvall och en långtradare helt plötsligt fick för sig
att svänga ut i omkörningsfilen där jag kom i typ 110 så det blev stressigt värre
när bromsarna inte tog alls först. Bussen såg också vad som hände och bromsade
som tur var också (och dessutom bättre bromsning än mig så det blev lite mer lucka
bakåt) för när väl mina bromsar började ta så var det blånitning.
Det hände liknande flera gånger den vintern men senare minskade problemet och
jag vill minnas att Tesla fixade just torkning av bromsarna på något sätt, och jag
har inte tänkt något mer på det sedan dess, typ 4-5 år sedan kanske.
Men så kör jag inte så mycket längre sedan corona typ heller.
Men sambon som kör till Gävle, 10 mil typ, har inte sagt något om det heller på länge.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Varning: Nästan ingen bromsverkan (S Plaid)
Har haft samma problem precis efter att jag kört hemifrån en kall morgon.
Körde på villagatan hemma i kanske 15 km/h och skulle bromsa vid en korsning. Hände ingenting. Stampade hårt på bromsen och till slut började bromsarna ta bättre och bättre. Kändes som om det var is på skivorna. Har inte hänt efter den gången…
Körde på villagatan hemma i kanske 15 km/h och skulle bromsa vid en korsning. Hände ingenting. Stampade hårt på bromsen och till slut började bromsarna ta bättre och bättre. Kändes som om det var is på skivorna. Har inte hänt efter den gången…
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Re: Varning: Nästan ingen bromsverkan (S Plaid)
Jag litar ju inte längre på Teslas wipe av bromsarna så jag kommer att säkerställa manuellt att det fungerar i tveksamma väder.Bjelke skrev: ↑28 feb 2025 15:44Jag råkade ut för exakt samma scenario för några år sedan och hade dessutom
en buss strax bakom mig. Jag blev tvungen att avbryta en omkörning där det
var tvåfiligt på E4 vid Hudiksvall och en långtradare helt plötsligt fick för sig
att svänga ut i omkörningsfilen där jag kom i typ 110 så det blev stressigt värre
när bromsarna inte tog alls först. Bussen såg också vad som hände och bromsade
som tur var också (och dessutom bättre bromsning än mig så det blev lite mer lucka
bakåt) för när väl mina bromsar började ta så var det blånitning.
Det hände liknande flera gånger den vintern men senare minskade problemet och
jag vill minnas att Tesla fixade just torkning av bromsarna på något sätt, och jag
har inte tänkt något mer på det sedan dess, typ 4-5 år sedan kanske.
Men så kör jag inte så mycket längre sedan corona typ heller.
Men sambon som kör till Gävle, 10 mil typ, har inte sagt något om det heller på länge.
Det här verkar fungera ”Sådär”.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Varning: Nästan ingen bromsverkan (S Plaid)
Som vanligt med bromsproblem så är lösningen att använda dom mer/hårdare. 

Re: Varning: Nästan ingen bromsverkan (S Plaid)
Det där var ett problem för ett antal år sedan på några bilmodeller. Jag kommer inte ihåg vilka det var men det kan kvitta.
Det var salt som bildade någon beläggning på skivorna, eller om det var bromsbeläggen, som gjorde att dom inte tog. Det åtgärdades med andra bromsbelägg och problemet var borta.
Det var salt som bildade någon beläggning på skivorna, eller om det var bromsbeläggen, som gjorde att dom inte tog. Det åtgärdades med andra bromsbelägg och problemet var borta.
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp, Batteri 15kWh, Raspberry automation via Spotpriset
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp, Batteri 15kWh, Raspberry automation via Spotpriset
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4188
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Varning: Nästan ingen bromsverkan (S Plaid)
Haft samma på M3P vid ett par tillfällen på 6 år.
Gissar på att det blir så vid speciell väderlek och att man just då behövt bromsa hårt och upptäckt det.
Gissar på att det blir så vid speciell väderlek och att man just då behövt bromsa hårt och upptäckt det.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Re: Varning: Nästan ingen bromsverkan (S Plaid)
Det är ju precis detta som disc brake nudging / torkning av bromsskivan ska lösa.
Behovet på en fossil bil är mycket mindre eftersom man bromsar relativt ofta.
Det här måste ju Tesla fixa.
Icke fungerande bromsar (tom utan att varna för det) är en riktigt farlig egenskap.
En flygmaskin skulle få flygförbud med såna problem. Möjligen skulle man kunna få flyga den om man kunde ge ut direktiv för hur man gör för att säkerställa att bromsarna inte hamnar där, tex att bromsa manuellt med jämna mellanrum så att bromsarna fungerar.
Jag ska göra en servicebeställning och beskriva problemet. Inte säker att man bryr sig mht att Tesla är halvt psykopatiskt.
Brustna länkarmar är rätt farligt men inte fungerande bromsar är en dödsfara.
Media hade nog behövt få reda på det om inte Tesla tar tag i det.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
- Inlägg: 7476
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Varning: Nästan ingen bromsverkan (S Plaid)
Anmäla till Transportstyrelsen?AAKEE skrev: ↑01 mar 2025 10:52Det är ju precis detta som disc brake nudging / torkning av bromsskivan ska lösa.
Behovet på en fossil bil är mycket mindre eftersom man bromsar relativt ofta.
Det här måste ju Tesla fixa.
Icke fungerande bromsar (tom utan att varna för det) är en riktigt farlig egenskap.
En flygmaskin skulle få flygförbud med såna problem. Möjligen skulle man kunna få flyga den om man kunde ge ut direktiv för hur man gör för att säkerställa att bromsarna inte hamnar där, tex att bromsa manuellt med jämna mellanrum så att bromsarna fungerar.
Jag ska göra en servicebeställning och beskriva problemet. Inte säker att man bryr sig mht att Tesla är halvt psykopatiskt.
Brustna länkarmar är rätt farligt men inte fungerande bromsar är en dödsfara.
Media hade nog behövt få reda på det om inte Tesla tar tag i det.
Kanske är enklare för dem att utreda än länkarmarna… Borde väl inte vara knepigare än att få tag på en bil och ge sig ut och köra lite i lämpligt väglag…
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Varning: Nästan ingen bromsverkan (S Plaid)
Tanken är tänkt!SwedishAdvocate skrev: ↑01 mar 2025 13:41Anmäla till Transportstyrelsen?AAKEE skrev: ↑01 mar 2025 10:52Det är ju precis detta som disc brake nudging / torkning av bromsskivan ska lösa.
Behovet på en fossil bil är mycket mindre eftersom man bromsar relativt ofta.
Det här måste ju Tesla fixa.
Icke fungerande bromsar (tom utan att varna för det) är en riktigt farlig egenskap.
En flygmaskin skulle få flygförbud med såna problem. Möjligen skulle man kunna få flyga den om man kunde ge ut direktiv för hur man gör för att säkerställa att bromsarna inte hamnar där, tex att bromsa manuellt med jämna mellanrum så att bromsarna fungerar.
Jag ska göra en servicebeställning och beskriva problemet. Inte säker att man bryr sig mht att Tesla är halvt psykopatiskt.
Brustna länkarmar är rätt farligt men inte fungerande bromsar är en dödsfara.
Media hade nog behövt få reda på det om inte Tesla tar tag i det.
Kanske är enklare för dom att utreda än länkarmarna… Borde väl inte vara knepigare än att få tag på en bil och ge sig ut och köra lite i lämpligt väglag…
Man kan ju börja med att se hur det tas emot av Tesla. Jag har inte något större förtroende att de tar det på allvar men de kan få chansen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4188
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Varning: Nästan ingen bromsverkan (S Plaid)
Det är väl programmeringen av när och hur ofta ”broms rengöringen” appliceras som behöver ändras.
Ej specifikt till Plaid.
Googlar man finns detta problem på många märken, men elbilar är nog mer utsatta.
Då jag bara upplevt det 2ggr på 6 år med M3P (aldrig på plaid) och hur sällan det tas upp i media så är det säkert en ovanlig kombination av väder och beläggning på skivan och att inte ”broms rengöringen” har gjorts nyligen.
Med tanke på hur bra
andra automatiska funktioner funkar är det kanske inte så konstigt att programmeringen för ”broms rengöringen” ändrats till det sämre.
Ej specifikt till Plaid.
Googlar man finns detta problem på många märken, men elbilar är nog mer utsatta.
Då jag bara upplevt det 2ggr på 6 år med M3P (aldrig på plaid) och hur sällan det tas upp i media så är det säkert en ovanlig kombination av väder och beläggning på skivan och att inte ”broms rengöringen” har gjorts nyligen.
Med tanke på hur bra
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Re: Varning: Nästan ingen bromsverkan (S Plaid)
Hade precis liknande skräckupplevelse med vår EQC häromveckan.
Det var ca -5 grader ut men hade varit en mycket fuktig natt med extra mycket rimfrost.
Bromsverkan vid 70km/h inför en stopplikt ut på E14 var helt obefintlig i sekunder innan jag till slut fick stopp onödigt långt ut.
Har aldrig bromsat så hårt och samtidigt känt mig så hjälplös IOM att bromsarna inte tog alls.
Har aldrig varit med om detta på min TM3.
Det var ca -5 grader ut men hade varit en mycket fuktig natt med extra mycket rimfrost.
Bromsverkan vid 70km/h inför en stopplikt ut på E14 var helt obefintlig i sekunder innan jag till slut fick stopp onödigt långt ut.
Har aldrig bromsat så hårt och samtidigt känt mig så hjälplös IOM att bromsarna inte tog alls.
Har aldrig varit med om detta på min TM3.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Re: Varning: Nästan ingen bromsverkan (S Plaid)
Jag har > 50K mil med mina Audis, och det är mycket körning i liknande miljö som jag kör nu med min Tesla. Det har aldrig hänt.Tellus skrev: ↑01 mar 2025 16:11Det är väl programmeringen av när och hur ofta ”broms rengöringen” appliceras som behöver ändras.
Ej specifikt till Plaid.
Googlar man finns detta problem på många märken, men elbilar är nog mer utsatta.
Då jag bara upplevt det 2ggr på 6 år med M3P (aldrig på plaid) och hur sällan det tas upp i media så är det säkert en ovanlig kombination av väder och beläggning på skivan och att inte ”broms rengöringen” har gjorts nyligen.
Med tanke på hur braandra automatiska funktioner funkar är det kanske inte så konstigt att programmeringen för ”broms rengöringen” ändrats till det sämre.
Det är såklart lättare att hålla det fungerande med en ICE där man bromsar oftare men det ursäktar inte ett fullkomligt livsfarligt fel på bilen. (I mitt fall, om jag hade tagit beslutet att inte köra om lite senare hade jag haft ett stort lastbilssläp på höger sida och mitträcke på vänster med för litet utrymme för att rymmas.
Jag hade kanske inte slagit ihjäl mig men bilen hade antagligen blivit skrot, eftersom långtradaren vinglade över i vänster fil).
Det är lätt att se att folk kan dö av detta, så det får ju inte förekomma, ever.
En intressant sak är att Tesla påstår att de har torkning av bromsskivorna men skivorna kan ändå bli rejält rostiga. Rimligen skulle en torkning med jämna mellanrum hålla skivan i bättre skick än den blir om man inte bromsar…
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5900
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Varning: Nästan ingen bromsverkan (S Plaid)
Det där var ett läskigt problem på min 2015 S. Värst var det vid fukt och någon plusgrad. Satte ett finger på bromsskivan när detta hände och då var skivan såphal av någon brun tunn sörja. Höll verkligen på att gå illa ett par gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4448
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Varning: Nästan ingen bromsverkan (S Plaid)
Var det inte VAG som hade stora problem med det här för massa år sen och försökte skulla på allt möjligt i början?
Tror det är oundvikligt under vissa extrema förhållanden, en ishinna kan antagligen byggas upp på tiotalet sekunder i värsta fall. Sen borde den ju gå att bromsa bort på ett varv kan man tycka.
Tror det är oundvikligt under vissa extrema förhållanden, en ishinna kan antagligen byggas upp på tiotalet sekunder i värsta fall. Sen borde den ju gå att bromsa bort på ett varv kan man tycka.
Model Y LR AWD 2022
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5900
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Varning: Nästan ingen bromsverkan (S Plaid)
Det är inte is, det blir en beläggning hal som olja. Försvinner när man bromsar, men i början är bromsförmågan extremt nedsatt. Trots att man trycker så hårt på bromsen som det går. Det har varit enstaka plusgrader för mig när problemet uppstått, det skrevs en del på forumet för knappt 10 år sedan om det här. Har inte läst om något som förklarar exakt vad som sker. Har aldrig haft problemet på mina nyare bilar.jonasl skrev: ↑01 mar 2025 22:10Var det inte VAG som hade stora problem med det här för massa år sen och försökte skulla på allt möjligt i början?
Tror det är oundvikligt under vissa extrema förhållanden, en ishinna kan antagligen byggas upp på tiotalet sekunder i värsta fall. Sen borde den ju gå att bromsa bort på ett varv kan man tycka.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Varning: Nästan ingen bromsverkan (S Plaid)
Det visar sig att Bosch system använder regnsensorn för att avgöra när wiping av bromsskivorna behövs. Det verkar som bosch kör den i 3s varje minut, i vart fall på vissa Audis. Är bara aktivt över 70km/h om jag fattat det rätt på Audi (bilar med bosch har nog samma lika).
Har man programvara för att prata allvar med Audi (VCDS) kan kan rent ställa in wipe-känsligheten i fyra olika lägen.
Regnsensorn ---> Tesla
Ja, då vet vi ju varför det där inte fungerar med Tesla...
(Glömde skriva att Tesla verkar köra med Bosch ABS/ESP så det är nog riktiga grejer i grunden.)
Har man programvara för att prata allvar med Audi (VCDS) kan kan rent ställa in wipe-känsligheten i fyra olika lägen.
Regnsensorn ---> Tesla

(Glömde skriva att Tesla verkar köra med Bosch ABS/ESP så det är nog riktiga grejer i grunden.)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Varning: Nästan ingen bromsverkan (S Plaid)
På polestar2 skrapas bromskivorna av varje gång ”kallstartar”. På min förra volvo aktiverades bakbromsarna och hölls rena när man använde den adaptiva farthållaren.
Det märktes på att bakbromsarna slets lika fort som frambromsarna. Behövde byta alla fyra samtidigt.
Det märktes på att bakbromsarna slets lika fort som frambromsarna. Behövde byta alla fyra samtidigt.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4448
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Varning: Nästan ingen bromsverkan (S Plaid)
Just det, jag har faktiskt läst om att beläggen slits mer om man har automatiska torkarna på på Audi/VAG-bilar. Men det var länge sen så det är säkert inte relevant längre om det ens stämde. Hade en äldre VCDS till den bilen faktiskt!AAKEE skrev: ↑02 mar 2025 17:04Det visar sig att Bosch system använder regnsensorn för att avgöra när wiping av bromsskivorna behövs. Det verkar som bosch kör den i 3s varje minut, i vart fall på vissa Audis. Är bara aktivt över 70km/h om jag fattat det rätt på Audi (bilar med bosch har nog samma lika).
Har man programvara för att prata allvar med Audi (VCDS) kan kan rent ställa in wipe-känsligheten i fyra olika lägen.
Regnsensorn ---> TeslaJa, då vet vi ju varför det där inte fungerar med Tesla...
(Glömde skriva att Tesla verkar köra med Bosch ABS/ESP så det är nog riktiga grejer i grunden.)
Model Y LR AWD 2022
Re: Varning: Nästan ingen bromsverkan (S Plaid)
Ja, det finns folk som stänger av funktionen.jonasl skrev: ↑02 mar 2025 19:09Just det, jag har faktiskt läst om att beläggen slits mer om man har automatiska torkarna på på Audi/VAG-bilar. Men det var länge sen så det är säkert inte relevant längre om det ens stämde. Hade en äldre VCDS till den bilen faktiskt!AAKEE skrev: ↑02 mar 2025 17:04Det visar sig att Bosch system använder regnsensorn för att avgöra när wiping av bromsskivorna behövs. Det verkar som bosch kör den i 3s varje minut, i vart fall på vissa Audis. Är bara aktivt över 70km/h om jag fattat det rätt på Audi (bilar med bosch har nog samma lika).
Har man programvara för att prata allvar med Audi (VCDS) kan kan rent ställa in wipe-känsligheten i fyra olika lägen.
Regnsensorn ---> TeslaJa, då vet vi ju varför det där inte fungerar med Tesla...
(Glömde skriva att Tesla verkar köra med Bosch ABS/ESP så det är nog riktiga grejer i grunden.)
Har har inte fattat det som att det spelar någon roll i vilket läge torkarna är. Regnsensorn pratar med bromsarna ändå.
Jag har också VCDS, sedan 2000. Inne på min andra; sedan canbus kom behövdes en nyare.
Jag har dock inte petat på disc brake wiping, skulle inte ens tänka tanken att stänga av.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5