Senaste version 2025.20
Moderator: Redaktion
- Oscar11
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/oscar23897
Re: Senaste version 2025.2
Har barmark här också men de vita linjerna syns knappt pga salt och smuts.
Tesla MYLR -23
När jag hämtade min Highland 202406 så tjuvbromsade den hej vilt. Alltid på kurvig vänstersväng, men även på 2/1 väg, tom från ytterfil. Idag körde jag 22 mil med 2025.2.6 med exakt 0 tjuvbromsningar och jag hade möten med många. Min bil känns som ny
Jag tyckte mej märka en förbättring på 2+1-väg, den verkar inte lika förvirrad längre, och precis när jag tänkt det så b0rkar den ur totalt och vill köra mitt emellan filerna i nån sekund innan det piper och den kastar upp en röd ratt på skärmen (hann inte se mer eftersom jag fick ta kontrollen över styrningen)
Oklart om det berodde på den nya mjukvaran dock, 2+1 har ju fungerat så USELT innan att jag altlid kopplat ur AP innan det går från 1 till 2 filer..
Oklart om det berodde på den nya mjukvaran dock, 2+1 har ju fungerat så USELT innan att jag altlid kopplat ur AP innan det går från 1 till 2 filer..
Jag fick denna varning väldigt många ggr under en 86-milatripp:
Farthållaren otillgänglig. Notera att inställd fart saknas. Oklart om det är ett tekniskt fel på bilen eller om det är ytterligare en feature. Har man tillfärt detta också till alla begränsningar på farthållare och autopilot så blir jag tokig.
Hoppas på något fel på bilen som går fixa. Torkarna var lika kass som vanligt, 76 av 86 mil i dimma och duggregn.
Gick oftast inte när det duggade.
Gick oftast när det inte duggade och gned på torr ruta (försökte torka bort dimman
)
Försökte med Auto ett helt gäng ggr men det gick helt enkelt inte använda.
”Dålig sikt, fart minskning” hände mer sällan i 100m dimma än soliga dagar
Farthållaren otillgänglig. Notera att inställd fart saknas. Oklart om det är ett tekniskt fel på bilen eller om det är ytterligare en feature. Har man tillfärt detta också till alla begränsningar på farthållare och autopilot så blir jag tokig.
Hoppas på något fel på bilen som går fixa. Torkarna var lika kass som vanligt, 76 av 86 mil i dimma och duggregn.
Gick oftast inte när det duggade.
Gick oftast när det inte duggade och gned på torr ruta (försökte torka bort dimman
Försökte med Auto ett helt gäng ggr men det gick helt enkelt inte använda.
”Dålig sikt, fart minskning” hände mer sällan i 100m dimma än soliga dagar
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Alltså, jag trodde jag inbillade mej först, men nu har min AP börjat öka inställd hastighet när hastighetsgränsen på vägen ändras, inte varje gång, men ofta.
Beror det på uppgradering av mjukvaran elelr kan det möjligen ha med s3xy commander att göra som jag nyligen monterade ?
Beror det på uppgradering av mjukvaran elelr kan det möjligen ha med s3xy commander att göra som jag nyligen monterade ?
De ändrade tillbaka till det nyligen i någon mjukvaruversion. Det är nog inte pga S3XY.repulsiv skrev: ↑25 feb 2025 19:11Alltså, jag trodde jag inbillade mej först, men nu har min AP börjat öka inställd hastighet när hastighetsgränsen på vägen ändras, inte varje gång, men ofta.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Alltid skönt med features som funkar ibland. Tror min sexy-ratt skojar med mig. Min torkarhastighet spontanshöjs lite lagom ofta.
Hastighetsanpassningen till skyltar tycker jag inte alls att de har lyckats med. Det är rent av usel.
Om nu skyltarna finns lagrade i kart-databasen så borde bilen släppa på gasen 100-200m innan skylten så jag inte kör för fort efter jag passerat den. Det finns gott om tillfällen när vägen går från 100km/h till 70 vid plankorsning på mellanstora vägar, ex. Rv50. Ibland sitter det fartkameror efter skylten, och låter jag autopiloten hantera hastigheten så blir det garanterat böter om jag blir fotograferad.
Framförhållningen saknas för att bilen ska kunna framföra sig på lagligt vis.
På vägarna runt staden där jag bor, så justerar autopiloten/farthållaren ner hastigheten vid kanske 50% av skyltarna. Vad är det för dumheter. Jag vill att bilen ska uppträda konsekvent, vilket innebär anpassa hastigheten vid alla skyltar. Helst både uppåt och neråt.
Enda stället där farthållaren faktiskt ställer upp hastigheten är på motorvägspåfarten till E20 (Kumla norra). Oftast ligger jag med autopilot tills jag kommer till påfarten, men den switchar över till farthållning enbart, när jag blinkar och byter till motorvägspåfarten. Hastighetsbegränsningen på farthållaren är 80 men farthållaren saktar ner till 70-75 i svängen, men strax innan 110km/h-skylten så finns det 50-75% chans att hastighetsbegränsningen ställs upp till 110. Detta är inte heller konsekvent, utan det är som att singla slant. Ibland händer det, ibland inte.
Jag önskar att det fanns inställningar någonstans i menysystemet där jag kunde anpassa autopilotens beteende efter mina preferenser.
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.
Kör: Tesla Model 3 LR -22
Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
if those who made it knew how to make it right.
Kör: Tesla Model 3 LR -22
Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Farthållaren saknar skyltanpassad farthållare. Däremot sänker AP hastigheten efter skyltar, ibland.Dr Mabuse skrev: ↑26 feb 2025 08:17Hastighetsanpassningen till skyltar tycker jag inte alls att de har lyckats med. Det är rent av usel.
Om nu skyltarna finns lagrade i kart-databasen så borde bilen släppa på gasen 100-200m innan skylten så jag inte kör för fort efter jag passerat den. Det finns gott om tillfällen när vägen går från 100km/h till 70 vid plankorsning på mellanstora vägar, ex. Rv50. Ibland sitter det fartkameror efter skylten, och låter jag autopiloten hantera hastigheten så blir det garanterat böter om jag blir fotograferad.
Framförhållningen saknas för att bilen ska kunna framföra sig på lagligt vis.
På vägarna runt staden där jag bor, så justerar autopiloten/farthållaren ner hastigheten vid kanske 50% av skyltarna. Vad är det för dumheter. Jag vill att bilen ska uppträda konsekvent, vilket innebär anpassa hastigheten vid alla skyltar. Helst både uppåt och neråt.
Enda stället där farthållaren faktiskt ställer upp hastigheten är på motorvägspåfarten till E20 (Kumla norra). Oftast ligger jag med autopilot tills jag kommer till påfarten, men den switchar över till farthållning enbart, när jag blinkar och byter till motorvägspåfarten. Hastighetsbegränsningen på farthållaren är 80 men farthållaren saktar ner till 70-75 i svängen, men strax innan 110km/h-skylten så finns det 50-75% chans att hastighetsbegränsningen ställs upp till 110. Detta är inte heller konsekvent, utan det är som att singla slant. Ibland händer det, ibland inte.
Jag önskar att det fanns inställningar någonstans i menysystemet där jag kunde anpassa autopilotens beteende efter mina preferenser.
Det är mer en säkerhetsåtgärd än en anpassning till skyltad hastighet. Förut kom det upp en varning på skärmen när hastigheten sänktes (men inte när den höjdes!). Jag får inte längre dessa varningar.
Vad som finns i kartdatabasen kan inte vara det som avgör vilken hastighet bilen skall hålla. Dels är kartdata ofta 2 år gammal, dels är det alltid skyltad hastighet som gäller.
Bilen är långt ifrån hundraprocentig när det gäller skyltavläsning, dessutom läser den av det som står på portaler som gällande hastighetsgräns fast det bara är en upplysning om att trafiken går långsammare längre fram.

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Eller järnvägens skyltar parallellt med spåret
(det gäller dock många andra bilar också).

Model Y LR AWD 2022
Körde ett par timmar motorväg/lansväg med senaste 2.6.
Inledningsvis var det dimma och bilen drog konstant ned farten ”reducerad hastighet pga dålig sikt” trots att sikten lätt var betydligt längre än bilen ens tittar efter andra bilar (>500m).
Efter några mil var det strålande solsken och bilen fortsatte dra ned farten pga dålig sikt.
Bilen själv försöker torka bort dimman med torkarna - det går såklart inte.
När man torkar rutan och solen låg i framsektorn (typ dagtid köra söderut) så drar bilen ned hastigheten med samma ”dålig sikt…”
Slutade med att farthållaren var på men jag gasade själv i princip hela tiden. Åka 80 på 110-väg och gasa/bromsa som ett jojjo är inte aktuellt.
Utvecklingen må gå framåt för autopiloten men för mig som enskild förare blir det sämre och sämre hela tiden.
Inledningsvis var det dimma och bilen drog konstant ned farten ”reducerad hastighet pga dålig sikt” trots att sikten lätt var betydligt längre än bilen ens tittar efter andra bilar (>500m).
Efter några mil var det strålande solsken och bilen fortsatte dra ned farten pga dålig sikt.
Bilen själv försöker torka bort dimman med torkarna - det går såklart inte.
När man torkar rutan och solen låg i framsektorn (typ dagtid köra söderut) så drar bilen ned hastigheten med samma ”dålig sikt…”
Slutade med att farthållaren var på men jag gasade själv i princip hela tiden. Åka 80 på 110-väg och gasa/bromsa som ett jojjo är inte aktuellt.
Utvecklingen må gå framåt för autopiloten men för mig som enskild förare blir det sämre och sämre hela tiden.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Idag råkade jag ut för nåt märkligt, 70-väg blev 50, Ap sänkte, sen blev 50 till 80, vilket tydligt kommunicerades både med skylten som ritades upp "på vägen" och den uppe i högra hörnet som båda sa 80, men vad gjorde AP ? den höjde till 70 ?? (eller 74 för att vaar exakt eftersom jag har ställt in en offset på +4)
Jag råkade dessutom ut för en annan skum sak, AP blev helt tokig och pep och kastade upp en röd ratt och sa nåt om att den hade fått korrigera och jag inte kunde använda autokörning på resten av resan.
Det var bara det att jag inte fattar varför, jag körde visserligen på en väg som byggs om så markeringarna var kanske lite otydliga, men jag körxde mitt i min fil, var vaken och höll i ratten..
Jaja, det var väl troligen en engångsgrej, men märklig.
Det är iaf positivt att den numera höger hastigheten, om än bara ibland, och ibland fel.
Jag råkade dessutom ut för en annan skum sak, AP blev helt tokig och pep och kastade upp en röd ratt och sa nåt om att den hade fått korrigera och jag inte kunde använda autokörning på resten av resan.
Det var bara det att jag inte fattar varför, jag körde visserligen på en väg som byggs om så markeringarna var kanske lite otydliga, men jag körxde mitt i min fil, var vaken och höll i ratten..

Jaja, det var väl troligen en engångsgrej, men märklig.
Det är iaf positivt att den numera höger hastigheten, om än bara ibland, och ibland fel.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
När den höjde förut så höjde den inte högre än till det man ställt in initialt. Körde du fortare än 74 när du startade AP?
Röd ratt och avstängd AP har jag fått efter att kört lite för fort vid en omkörning.
Röd ratt och avstängd AP har jag fått efter att kört lite för fort vid en omkörning.
Volvo PV 544 Special 1963
Jag körde 20 mil motorväg och landsväg i dag med släp och farthållare. Inga spökbromsningar. v2025.2.6
Model Y LR AWD -24
- jonasl
- Teslaägare
Det slår mig att jag faktiskt uppdaterade till 2025.2.6 innan vi åkte till Gästrikland i onsdags. Och det var inte en enda spökbromsning på vägen upp trots konstant AP på motorvägen upp till Gävle. Högst anekdotiskt dock, kan lika gärna vara slumpen. Körde endast i dagsljus dessutom.
Model Y LR AWD 2022
Nu är vi ju minst tre som har upplevt nada tjuvbroms. Då måste det väl ändå vara statistiskt säkerställt 

- jonasl
- Teslaägare
Blev aldrig utsatt för upphinnande trafik i påfart till höger om mig dock, det undviker jag aktivt numera. Och det är det som orsakat de flesta rejäla inbromsningarna senaste månaderna.
Model Y LR AWD 2022
-
- Teslaägare
Tyvärr, körde Stockholm-Hafjell ToR på sportlovet (hem idag) och upplevde 4-5 spökbromsar på E6 i Norge innan jag stängde av. Använder dock inte autopilot så mycket längre pga flera helt vansinniga spökinbromsningar i bl a Södra länken så har inte så mycket att jämföra med på sistone. Version: 2025.2.6, MYLR (2024)
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Körde Stockholm-Vemdalen via hudik utan problem.
Förvånad hur bra den hanterar väg 84, 296 och E45 nu trots avsaknad av linjer och snö.
Kört taxi mellan klövsjö och skalet i veckan utan bekymmer.
Märkt att autopiloten blir förvirrad om man ändrar hastighet samtidigt som den läser av skyltar. Den borde skita i min ändring och prioritera skyltarna eller låta mig bekräfta.
Förvånad hur bra den hanterar väg 84, 296 och E45 nu trots avsaknad av linjer och snö.
Kört taxi mellan klövsjö och skalet i veckan utan bekymmer.
Märkt att autopiloten blir förvirrad om man ändrar hastighet samtidigt som den läser av skyltar. Den borde skita i min ändring och prioritera skyltarna eller låta mig bekräfta.
Fascinerande att så många har spökbromsningar. Jag får det nästan aldrig förutom på smala vägar utan mittlinje vid mötande bil. Men det är mer än känslig nödbroms än spökbroms. Däremot kan bilen på vissa ställen bromsa om den tror att det är en lägre hastighet som gäller.
MY RWD Vit 2023
Så är det ju förstås.
Jag startade AP när det var 50, sen när det blev 70 höjde jag genom att hålla ner spaken en sekund, sen blev det 50 igen, den sänkte och när det blev 80 höjde den ju alltså till senaste *valda* hastighet, vilket var 70.
- Oscar11
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/oscar23897
Jag stör mig mest på ”kurvassistans”. Bromsar på raksträckor i 50 km/h. Inte en kurva i närheten. Sen kan bilen trots detta ibland gasa på som satan i rätt tvära kurvor utan att texten tänds.
Tesla MYLR -23
Dagens spökbroms i svaghögerkurva , 40km/h på farthållaren, bra väder, tydliga linjer men så kom där en buss i mötande fil... 

MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
- jonasl
- Teslaägare
AP på vägar med mötande trafik har jag för länge sedan gett upp 

Model Y LR AWD 2022
Jag har fått 2025.2.8 men är bortrest så kan inte ladda ner den än på några dagar.
Nyhet, detekterad kamerasikt! Vad är det?
Nyhet, detekterad kamerasikt! Vad är det?