Tips på 6-7 sitsiga elbilar
Moderator: Redaktion
Tips på 6-7 sitsiga elbilar
Vilka 6-7 sitsiga elbilar finns på marknaden numera, förutom Model X och Kia EV9? Dela gärna era erfarenheter. (Model Yär inte aktuell.)
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
- ICEGrinder
- Teslaägare
Re: Tips på 6-7 sitsiga elbilar
Maxus euniq
BYD tang
BYD tang
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
-
På beg. marknaden finns 7-sitsiga Model S. Har för mig att det går att eftermontera bakåtvända säten även i S Raven, men det bör dubbelkontrolleras ifall ngn är intresserad.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Tack för tips! Peugeot e-5008 hade fullständigt gått mig förbi. Riktigt bra prissatt också.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
-
Citroën e-Berlingo. Verkar även finnas som en Opel – Opel Combo Electric.
Citroën e-Spacetourer finns med 8 eller 9 sittplatser. Vet inte om tredje raden går att plocka bort, men gissar att det går. I så fall borde 6 personer kunna få med sig rejält med bagage. Kanske t.o.m går att behålla ett säte på tredje raden. Om det går kan sju personer få med sig rejält med bagage.
e-Spacetourer verkar också finnas som en Opel – Opel Zafira Electric.
EDIT:
Ovanstående bilar verkar även finnas med Peugeot-logga.
Citroën e-Spacetourer finns med 8 eller 9 sittplatser. Vet inte om tredje raden går att plocka bort, men gissar att det går. I så fall borde 6 personer kunna få med sig rejält med bagage. Kanske t.o.m går att behålla ett säte på tredje raden. Om det går kan sju personer få med sig rejält med bagage.
EDIT:
Ovanstående bilar verkar även finnas med Peugeot-logga.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Det var värst vad det kommit många bilar i den klassen jag inte känner till. Egentligen är det alternativ till EV9 jag är intresserad av, så minibussar och ombyggda arbetsbilar går bort. Peugot e-5008 verkar intressant, BYD Tang likaså. (Var inte för hård mot mig nu, det blir inte BYD:en om det finns jämngoda alternativ som inte är från KinaSwedishAdvocate skrev: ↑25 jan 2025 21:34Citroën e-Berlingo. Verkar även finnas som en Opel – Opel Combo Electric.

BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
BYD Tang var fin tills man insåg att den bara hade 1-fas dvs 3.6kw laddning. Skulle komma en uppgradering men vet inte hur det gick med den.iAkita skrev: ↑25 jan 2025 21:51Det var värst vad det kommit många bilar i den klassen jag inte känner till. Egentligen är det alternativ till EV9 jag är intresserad av, så minibussar och ombyggda arbetsbilar går bort. Peugot e-5008 verkar intressant, BYD Tang likaså. (Var inte för hård mot mig nu, det blir inte BYD:en om det finns jämngoda alternativ som inte är från KinaSwedishAdvocate skrev: ↑25 jan 2025 21:34Citroën e-Berlingo. Verkar även finnas som en Opel – Opel Combo Electric.
e-Spacetourer verkar också finnas som en Opel – Opel Zafira Electric.)
5008 var vårt hopp, såg så fin ut på papper. Föll dock på att allt som var bra med den från de tidigare modellerna försvann. Liten överallt tyvärr.
Bäst ser EV9an ut eller om man lyckas plocka upp en EQS på någon riktigt bra deal.
Ja, egentligen är EV9 det självklara valet men jag har inte kikat på bilar med 3 sätesrader tidigare, så jag visste inte om det fanns några alternativ. 1-fas går bort, jag kör för långt varje dag. Känns e-5008 trång går den också bort. Så EQS eller EV9 då alltså. EQS är fin men ack så dyr
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Inga problem. Har själv haft en sjusits Raven som hade ägts av en annan fd forumstammis, tror även det var monterat av en tredje fd forumstammis.SwedishAdvocate skrev: ↑25 jan 2025 21:22På beg. marknaden finns 7-sitsiga Model S. Har för mig att det går att eftermontera bakåtvända säten även i S Raven, men det bör dubbelkontrolleras ifall ngn är intresserad.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Det blev en Peugeot e-5008 GT Ultimate standard range. Hade velat ha long range men den verkar vara minst 10 månader bort. Så jag testar denna ett tag och byter upp mig om jag gillar den men känner behov av lägre räckvidd och snabbare laddning.
Jag testade även Kia EV9. Den är väldigt stor i jämförelse samtidigt som det inte är så mycket mer plats i kupén på längden och faktiskt mindre bagare bak med alla sätesraderna uppfällda. Peugeot har verkligen lyckats med paketeringen och interiören är precis i min smak. Riktigt snygg! Dessutom är den galet välutrustad sett till priset. Enda problemet är väl att den är slö som en snigel och inte laddar jättesnabbt. Det sistnämnda tror jag inte kommer bli ett problem i realiteten. Från 10-80% är den jämförbar med Model Y så det är bara om man vill hoppa mellan laddare för att komma fram så snabbt som möjligt den halkar efter.
Jag testade även Kia EV9. Den är väldigt stor i jämförelse samtidigt som det inte är så mycket mer plats i kupén på längden och faktiskt mindre bagare bak med alla sätesraderna uppfällda. Peugeot har verkligen lyckats med paketeringen och interiören är precis i min smak. Riktigt snygg! Dessutom är den galet välutrustad sett till priset. Enda problemet är väl att den är slö som en snigel och inte laddar jättesnabbt. Det sistnämnda tror jag inte kommer bli ett problem i realiteten. Från 10-80% är den jämförbar med Model Y så det är bara om man vill hoppa mellan laddare för att komma fram så snabbt som möjligt den halkar efter.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Har svårt för Peugeots instrumentpaneler.
Det är liksom kaka på kaka.

Det är liksom kaka på kaka.

-
Har inte kört en e-5008 själv, men en fördel tycker jag är att instrumenteringen åtm. sitter framför en, och inte åt sidan i mitten av instrumentbrädan som på vissa andra bilar…
Själv har jag svårt för instrumentpanelen på Tesla 3/Y. Och om Peugeot är Jan-Öjvind… Vad är då Tesla 3/Y för ngt?…

Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
-
- elbilist
Ja de slipper fundera på en HUD iaf.
Jag som är ganska lång, men med korta ben hamnar när jag sitter bekvämt med instrumentpanelen mitt i synfältet.
Och det skulle väl vara bra även om jag föredrar att ha vägbanan där.
Leela är söt ju.SwedishAdvocate skrev: ↑02 mar 2025 13:59Har inte kört en e-5008 själv, men en fördel tycker jag är att instrumenteringen åtm. sitter framför en, och inte åt sidan i mitten av instrumentbrädan som på vissa andra bilar…
Själv har jag svårt för instrumentpanelen på Tesla 3/Y. Och om Peugeot är Jan-Öjvind… Vad är då Tesla 3/Y för ngt?…
![]()

Jag har haft HUD i mina senaste bilar och har svårt att anpassa mig till bilar utan. Men med Peugeots lösning funkar det utmärkt, även om jag skulle föredragit en HUD. Men det är nog inte för alla med den lilla ratten som man måste placera lågt, och sen är jag lite fundersam hur det kommer fungera vid mörkerkörning. Förhoppningsvis är det inte något problem.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Japp, det går.SwedishAdvocate skrev:På beg. marknaden finns 7-sitsiga Model S. Har för mig att det går att eftermontera bakåtvända säten även i S Raven, men det bör dubbelkontrolleras ifall ngn är intresserad.

Senast redigerad av Tars, redigerad totalt 1 gånger.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning

- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Kan det kanske va jag?Legato skrev:Inga problem. Har själv haft en sjusits Raven som hade ägts av en annan fd forumstammis, tror även det var monterat av en tredje fd forumstammis.SwedishAdvocate skrev: ↑25 jan 2025 21:22På beg. marknaden finns 7-sitsiga Model S. Har för mig att det går att eftermontera bakåtvända säten även i S Raven, men det bör dubbelkontrolleras ifall ngn är intresserad.

Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.

Jag tror detTars skrev: ↑02 mar 2025 21:25Kan det kanske va jag?Legato skrev:Inga problem. Har själv haft en sjusits Raven som hade ägts av en annan fd forumstammis, tror även det var monterat av en tredje fd forumstammis.SwedishAdvocate skrev: ↑25 jan 2025 21:22På beg. marknaden finns 7-sitsiga Model S. Har för mig att det går att eftermontera bakåtvända säten även i S Raven, men det bör dubbelkontrolleras ifall ngn är intresserad.![]()

Neos gamla SP Raven 2019.
https://evexperten.se
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021