Elon...

Här diskuterar vi övriga ämnen.

Moderator: Redaktion

Teslasemitruck

Re: Elon...

Inlägg av Teslasemitruck »

Han påstår att tesla kan öka sin omsättning 1000 % om 5 år och att han är precis samma person som för 2 år sedan…
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare

Inlägg av DanneB »

Teslasemitruck skrev: 02 mar 2025 22:31
Han påstår att tesla kan öka sin omsättning 1000 % om 5 år och att han är precis samma person som för 2 år sedan…
Om man tror lögnaren så.. Är bara ett försök att fylla ballongen i aktien igen. Tror inte han lyckas denna gången.
För två år sedan visade han inte vem han egentligen var, det har han nu och det är vidrigt.
Tesla Model S 90D
Teslasemitruck

DanneB skrev: 02 mar 2025 22:34
Teslasemitruck skrev: 02 mar 2025 22:31
Om man tror lögnaren så.. Är bara ett försök att fylla ballongen i aktien igen. Tror inte han lyckas denna gången.
För två år sedan visade han inte vem han egentligen var, det har han nu och det är vidrigt.
Mm han verkar helt obrydd
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Nect skrev: 02 mar 2025 22:20
spacecoin skrev: 02 mar 2025 19:46
Lasse76 skrev: 02 mar 2025 19:00
Nect skrev: 02 mar 2025 17:54
Det börjar bli dags att någon kastar ut honom ur Tesla. Han skadar varumärket något enormt. Han har gjort sitt. Om alla ägare går tillsammans så borde väl det vara möjligt? (Eller äger han en majoritet av aktierna?)
I praktiken svårt tyvärr då Musk är största ägare och övriga stora ägare är fonder som är passiva och ofta håller sig borta från ägarstyrningsfrågor. Förhoppningsvis blir fallet för Tesla nu så stort att han själv inser att han behöver tona ner i både sociala medier och i politiken, men tveksamt om han har den självinsikten. Tragiskt att se detta förfall tycker jag, och detta blir nog tyvärr min sista Tesla..
I ett normalt företag är det styrelsen som sparkar VD, inte ägarna direkt. Men Tesla governance är 0.
Det går ju faktiskt att på en bolagsstämma tvinga en styrelse att säga upp en vd. Om en tydligt Majoritet röstar för det. Men gäller då att den punkten till att börja med finns på bolagsstämmans dagordning. Vilket kan ske om tillräckligt många ägare har skrivit under det. Det är trots allt aktieägarna som utser styrelsen.

Förvisso ur svenskt perspektiv, och det kanske funkar annorlunda i staterna.
Det är klart att ägarna kan rösta bort styrelsen men tågordningen är att ägarna tillsätter styrelsen och att styrelsen tillsätter VD eller byter VD. Det är inget man behöver lyfta till ägarna/stämman.

Med Tesla är det lite annorlunda eftersom Elon i form av CEO och storägare har tillsatt en bunt med svaga ja-sägare till styrelse och gjort dem rika i utbyte mot att de säger ja till allt. Ägarna har varit nöjda eftersom Elon har snackat upp kursen. Vi får se hur det går framöver. Det börjar väl bli dags att leverera siffror och inte bara visioner?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Inlägg av Lerumsexpressen »

spacecoin skrev: 03 mar 2025 00:49
Andra sidan av myntet, några tycker att Elon borde få Nobels fredspris.

MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
backe

Inlägg av backe »

Lerumsexpressen skrev: 03 mar 2025 12:40

Kollade in hans profil, kan förstå att han gillar Musk, här är fastnålat längst upp.
Kanske han och Musk kan dela på fredspriset?
IMG_0605.png
Användarvisningsbild
Xyborg
Teslaägare
Referralkod: ts.la/robin28307

Inlägg av Xyborg »

Lerumsexpressen skrev: 03 mar 2025 12:40

Jo, det går att hitta folk som tror att månlandningen var fejkad också. Det är inget bra argument för det heller.
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare

Inlägg av DanneB »

Protesterna ökar..

Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Ja det är uppenbart att Elon är en belastning för Tesla. Tror tyvärr inte det finns någon väg tillbaka för honom längre heller.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

JonasH skrev: 03 mar 2025 16:59
Ja det är uppenbart att Elon är en belastning för Tesla. Tror tyvärr inte det finns någon väg tillbaka för honom längre heller.
Mmmm, tyvärr kommer jag på mig själv med att även tappa intresse för andra saker Elon är involverad i som exempelvis SpaceX. Intresset och nyfikenheten är som bortblåst. Skulle önska att jag inte brydde mig men det går helt enkelt inte att bortse från hans agerande.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

pefreli skrev: 03 mar 2025 22:17
JonasH skrev: 03 mar 2025 16:59
Mmmm, tyvärr kommer jag på mig själv med att även tappa intresse för andra saker Elon är involverad i som exempelvis SpaceX. Intresset och nyfikenheten är som bortblåst. Skulle önska att jag inte brydde mig men det går helt enkelt inte att bortse från hans agerande.
Du är inte ensam 😞
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Inlägg av loftux »

Jag har aldrig varit intresserad av bilar förrän elbilar och Tesla dök upp.

Tyvärr var Tesla alldeles för dyrt för mig när jag skulle byta till min första elbil, så det fick bli en Nissan Leaf. Till slut kunde jag byta upp mig, engagerade mig massor här i TCS, skapade den första väntrum tråden, lade tid på att lära mig allt om bilen, till slut kunde även jag svara på frågor, inte bara ställa frågor i detta forum. Jag skapade på fritiden en Teslafi homebridge plugin, som flera Teslalägare världen över installerat. Det var faktiskt kul med bilar, och engagemanget i en community, och att försöka få vänner och bekanta att välja elbil och specifikt Tesla.

Jag var helt enkelt en del av det som gjorde att Tesla framgångsrikt. Nej som enskild är jag troligen fullständigt betydelselös, många här på TCS har mångdubbelt mer förtjänad cred. Jag pratar om mig som en del i myrstack, där så många utan ersättning gjort små saker, någon kanske bara enstaka, andra enormt mycket. Alla vi som gjorde stort och smått marknadsförde Tesla, byggde varumärket. Det som Elon slänger över bord, men fullständigt skiter i.

Glädjen med Tesla är nu helt bortblåst. Det beror helt på Elon. Jag känner starkt med vad som händer i Ukraina och USA. Hans beteende går inte att bortse ifrån, när han aktivt tar ställning mot Ukraina där folk mördas dagligen. Jag kan inte längre vara den pyttelilla del av ett Tesla community där företagets CEO drivs av en person som faktiskt kommer medverka till att liv släcks, om än indirekt.

Som om det spelar någon roll vad jag gör. Ville mest skriva av mig min besvikelse. Fortsätter köra min Tesla, det är ändå en bra bil, men Hej då för mitt engagemang.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
quart

Inlägg av quart »

Hur lång tid tar det innan Elon åker till Moskva, poserar med Putin och försöker normalisera relationen med Ryssland? Var går över/under tror ni, 1 juni?
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fy faan säger jag bara. Trodde inte det var möjligt att känna mer förakt för Elon, men det kunde jag tydligen…

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Lasse76

Inlägg av Lasse76 »

Har Musk någonsin kritiserat Putin och hans agerande i Ukraina? Jag tror att Tesla kommer att rasa enormt i popularitet nu, inte bara i Europa utan även i andra länder runtom i världen.
Teslasemitruck

Lasse76 skrev: 04 mar 2025 12:21
Har Musk någonsin kritiserat Putin och hans agerande i Ukraina? Jag tror att Tesla kommer att rasa enormt i popularitet nu, inte bara i Europa utan även i andra länder runtom i världen.
Ja i samband med invasionen b.l.a.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

loftux skrev: 04 mar 2025 08:58
Jag har aldrig varit intresserad av bilar förrän elbilar och Tesla dök upp.

Tyvärr var Tesla alldeles för dyrt för mig när jag skulle byta till min första elbil, så det fick bli en Nissan Leaf. Till slut kunde jag byta upp mig, engagerade mig massor här i TCS, skapade den första väntrum tråden, lade tid på att lära mig allt om bilen, till slut kunde även jag svara på frågor, inte bara ställa frågor i detta forum. Jag skapade på fritiden en Teslafi homebridge plugin, som flera Teslalägare världen över installerat. Det var faktiskt kul med bilar, och engagemanget i en community, och att försöka få vänner och bekanta att välja elbil och specifikt Tesla.

Jag var helt enkelt en del av det som gjorde att Tesla framgångsrikt. Nej som enskild är jag troligen fullständigt betydelselös, många här på TCS har mångdubbelt mer förtjänad cred. Jag pratar om mig som en del i myrstack, där så många utan ersättning gjort små saker, någon kanske bara enstaka, andra enormt mycket. Alla vi som gjorde stort och smått marknadsförde Tesla, byggde varumärket. Det som Elon slänger över bord, men fullständigt skiter i.

Glädjen med Tesla är nu helt bortblåst. Det beror helt på Elon. Jag känner starkt med vad som händer i Ukraina och USA. Hans beteende går inte att bortse ifrån, när han aktivt tar ställning mot Ukraina där folk mördas dagligen. Jag kan inte längre vara den pyttelilla del av ett Tesla community där företagets CEO drivs av en person som faktiskt kommer medverka till att liv släcks, om än indirekt.

Som om det spelar någon roll vad jag gör. Ville mest skriva av mig min besvikelse. Fortsätter köra min Tesla, det är ändå en bra bil, men Hej då för mitt engagemang.
Ja det kanske är dags för en tråd med stilen "hur planerar du att fira den dagen Musk blir avsatt som VD för TSLA"?. Bara en tanke samt MVH
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Teslasemitruck skrev: 04 mar 2025 12:49
Lasse76 skrev: 04 mar 2025 12:21
Ja i samband med invasionen b.l.a.
Verkligen?
Har du någon källa på det?

Jag skulle vilja påstå att han aldrig uttryckt offentlig kritik mot vare sig Putin eller Xi Jingping
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Ingen av de tweetarna innehåller kritik mot Putin…
VW ID.7 GTX Tourer -25
Teslasemitruck

Ju fortare han blir klar och blockar sig själv på twitter desto bättre
Senast redigerad av Teslasemitruck, redigerad totalt 1 gånger.
deddly

Inlägg av deddly »

Maw skrev: 04 mar 2025 14:20
...att vilja slås mot honom räknas inte?
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

deddly skrev: 04 mar 2025 18:22
Det var självklart bara en ploj för att få lite uppmärksamhet. Tror du på riktigt att Elon förväntade sig eller ville ha en envig som han dessutom säkert skulle förlorat? Tror du att Ukraina hade haft något intresse av att låta Elon bli en förkämpe i en duell med Putin? Tror du ens Elon hade försökt vinna om det hade blivit en?

Nej, det räknas verkligen inte som kritik av Putin, snarare tvärt om :roll:
VW ID.7 GTX Tourer -25
deddly

Inlägg av deddly »

Maw skrev: 04 mar 2025 18:42
deddly skrev: 04 mar 2025 18:22
Det var självklart bara en ploj för att få lite uppmärksamhet. Tror du på riktigt att Elon förväntade sig eller ville ha en envig som han dessutom säkert skulle förlorat? Tror du att Ukraina hade haft något intresse av att låta Elon bli en förkämpe i en duell med Putin? Tror du ens Elon hade försökt vinna om det hade blivit en?

Nej, det räknas verkligen inte som kritik av Putin, snarare tvärt om :roll:
Du misförstår mig, misstänker jag. Jag sade ingenting om vad jag tror. Jag svarade bara på en fråga.
Har han någonsin sagt något emot Putin? Ja det har han.

Huruvida det är sant eller inte är en helt annan fråga och jag tar inte ställning till varken det eller hans nuvarande uttalande.
Skriv svar