Näst ut: Opelgate
Moderator: Redaktion
Näst ut: Opelgate
Det var väl bara en tidsfråga innan nästa bilmärke ertappades med fingrarna i syltburken..
http://www.dn.se/ekonomi/opel-anklags-f ... ulationer/
http://www.dn.se/ekonomi/opel-anklags-f ... ulationer/
Model S85D -15, "Voltaire"
Re: Näst ut: Opelgate
Nu blir jag lite förvånad, alla andra sa ju att de inte fuskar. Det var ju bara VW som gjorde det. Eller...? 

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Känner en kille som jobbade på Bosch i Tyskland med testsystem för avgastester. Han sade bara: Vänta så får du se. Ingen kommer klara sig. Det är bara en tidsfråga.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Tror att det här kommer från en VW anställd källa för att få det att framstå som att alla fuskar och att det bara var otur att stackars VW åkte fast först. Det är nämligen inte alls samma sak att ha en bil som klarar nivåerna precis i den hastighet som kravet i testet säger och att helt enkelt köra ett annat program i testmiljö. Den ena varianten kan man uppnå, precis som man kommer 25 mil med en Leaf..typ... Det är alltså testet som är fel.
Så tyvärr Vuskwagen och dess "fans" det är bara tillbaka till skämshörnan igen.
Trist men inte förvånande.
Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Model 3 LR svart med vit inredning
Nu är det väl än så länge inte riktigt utrett vad Opel har gjort eller inte gjort här, men jag håller verkligen med om att testen är kassa, och det är stor skillnad på att bara lära sig det som kommer på provet och att fuska på provet.LarsL skrev:Tror att det här kommer från en VW anställd källa för att få det att framstå som att alla fuskar och att det bara var otur att stackars VW åkte fast först. Det är nämligen inte alls samma sak att ha en bil som klarar nivåerna precis i den hastighet som kravet i testet säger och att helt enkelt köra ett annat program i testmiljö. Den ena varianten kan man uppnå, precis som man kommer 25 mil med en Leaf..typ... Det är alltså testet som är fel.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Fast vad är skillnaden?LarsL skrev:Tror att det här kommer från en VW anställd källa för att få det att framstå som att alla fuskar och att det bara var otur att stackars VW åkte fast först. Det är nämligen inte alls samma sak att ha en bil som klarar nivåerna precis i den hastighet som kravet i testet säger och att helt enkelt köra ett annat program i testmiljö. Den ena varianten kan man uppnå, precis som man kommer 25 mil med en Leaf..typ... Det är alltså testet som är fel.
VW klarade också testerna, precis som Opel, Mercedes med flera. Samtliga fallerar dock i mätningar som är gjorda vid verkligt användande. Resultatet för miljön är exakt samma oavsett hur biltillverkarna valt att kringgå verkligheten.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Precis min poäng det är en jädra skillnad på att bara klara provet och att ha en fusklapp med svaren. Och nu försöker den fuskande snorungarna säga att alla fuskar ju när de också bara klarar testet.bylund skrev:Nu är det väl än så länge inte riktigt utrett vad Opel har gjort eller inte gjort här, men jag håller verkligen med om att testen är kassa, och det är stor skillnad på att bara lära sig det som kommer på provet och att fuska på provet.
Personligen kommer jag aldrig köpa en VAG bil. Det är mitt lilla straff till fuskarna.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Är det bekräftat nu att påståendet kommer från VW, eller vad menar du?LarsL skrev:Precis min poäng det är en jädra skillnad på att bara klara provet och att ha en fusklapp med svaren. Och nu försöker den fuskande snorungarna säga att alla fuskar ju när de också bara klarar testet.bylund skrev:Nu är det väl än så länge inte riktigt utrett vad Opel har gjort eller inte gjort här, men jag håller verkligen med om att testen är kassa, och det är stor skillnad på att bara lära sig det som kommer på provet och att fuska på provet.
Personligen kommer jag aldrig köpa en VAG bil. Det är mitt lilla straff till fuskarna.
Jag är ingen fan av VW men jag tycker det blir lite komiskt när allt ska skyllas på VW, även när andra biltillverkare avslöjas med att ha programvara som enbart klarar testet men inte verkligheten.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Nja, det är värre än så, eftersom det var biltillverkarna själva som med hjälp av massivt lobbyarbete har sett till att testet ser ut som det gör. Det handlar alltså inte om att bara lära sig det som kommer på provet, utan du vet redan exakt vilka frågor som ställs, eftersom det var du som formulerade frågorna.bylund skrev:...
Nu är det väl än så länge inte riktigt utrett vad Opel har gjort eller inte gjort här, men jag håller verkligen med om att testen är kassa, och det är stor skillnad på att bara lära sig det som kommer på provet och att fuska på provet.
Rätt eller fel, det finns olika åsikter om det. Personligen tycker jag att det är åt hel*e fel att det kan gå till så här.
Nej, men det är en så pass bra försvarsteknik att jag är ganska säker på att den kommer från VW. Och de verkar ju gå ganska långt också med tanke på att de ringt till USAs president och hotat honom med vad som händer om de blir dömda, nu funkar ju inte USA som Tyskland som tur är.Nicke Nyfiken skrev:Är det bekräftat nu att påståendet kommer från VW, eller vad menar du?
...
Källa på det?LarsL skrev:Nej, men det är en så pass bra försvarsteknik att jag är ganska säker på att den kommer från VW. Och de verkar ju gå ganska långt också med tanke på att de ringt till USAs president och hotat honom med vad som händer om de blir dömda, nu funkar ju inte USA som Tyskland som tur är.
Model S85D -15, "Voltaire"
Tycker det har gått så långt att det enda som hjälper är förbud. Inga diesel/bensinbilar efter 2025. Möjligtvis kan laddhybrider godtas med då med väldigt hårda krav på räckvidd på el, effekt på elmotorer kontra förbränningsmotor och eldrift vid kyla. Minst 10 mil (EPA motsvarande). Det kommer rimligtvis inte vara lönsamt med laddhybrider vid det laget så det känns hyfsat riskfritt att godta det, samtidigt som de som kanske har extrema behov också får dessa uppfyllda.mati skrev:Rätt eller fel, det finns olika åsikter om det. Personligen tycker jag att det är åt hel*e fel att det kan gå till så här.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Ja tror alla fuskar, och de kommer fram förr eller senare.
Hörde av en som jobbar på volvo att deras bilar tex stänger av generatorn och struntar att ladda batteriet under testförhållanden för att dra mindre. Räknas de?
Hörde av en som jobbar på volvo att deras bilar tex stänger av generatorn och struntar att ladda batteriet under testförhållanden för att dra mindre. Räknas de?
Ja, om inte det bara är för att de startar med fulladdat batteri så är det fusk om de detekterar att det är ett test på gång och därför stänger av laddningen. Då liknar det vad VW gjorde.Kalle skrev:Ja tror alla fuskar, och de kommer fram förr eller senare.
Sedan kör ju många med oljor som de inte kan rekommendera till konsument, de är för tunna helt enkelt, men bilen drar mindre under testet med dem. En stor del av problemet är testets konstruktion, d v satt det är specifika, kända labbförhållanden det gäller att klara och optimera för.
Till viss del är det ju så med säkerhetstesten också, biltillverkarna är ju väl medvetna om momenten. En skillnad är att åtminstone Euro NCAP köper in en bil på öppna marknaden för att undvika att det är en särskilt preparerad bil som testas.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Nu erkänner Opel att deras rensning stängs av under en viss temperatur men ska ändra programvaran.
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... ar-lagligt
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... ar-lagligt
Senast redigerad av vigge50, redigerad totalt 1 gånger.
Nu talas det om Zafira.
Men då samma motor används i nästan alla modeller så ligger det väl nära till hands att samma trix används på alla modeller. Eller hur? Varför bara fuska på en viss modell. För vid testen så spelar väl luftmotstånd, vikt ingen roll.
Men då samma motor används i nästan alla modeller så ligger det väl nära till hands att samma trix används på alla modeller. Eller hur? Varför bara fuska på en viss modell. För vid testen så spelar väl luftmotstånd, vikt ingen roll.
MYLR-24
Jo, det gör det faktiskt. Vikt, luftmotstånd och liknande parametrar tas hänsyn till. Däremot så är det okej att fiffla med luftmotståndet genom att t.ex. tejpa över dörrskarvar och plocka bort höger backspegeln, som enligt reglerna inte behöver finnas. På vilket sätt man minskar vikten har jag inte koll på, men det görs väl på liknande sätt. Rullmotståndet minskas t.ex. genom användandet av extremt lättrullande däck. Motorn trimmas med specialolja som bylund skrev._TonyV skrev:Nu talas det om Zafira.
Det är till och med tillåtet att testa med simulerad medvind. Det diskuterades såvitt jag vet till och med om det inte skulle bli tillåtet att utföra testet i simulerad nedförsbacke, men det kravet gick väl lite för långt.
Observera att vi då inte pratar fusk i rättslig mening. Allt detta är okej att göra.