Model Y Juniper
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 739
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Model Y Juniper
Har provkört nu men bara en kort tur på 20 min. Ska få provköra lite längre om en vecka. Det som sticker ut mest för mig är hur bilen tar ojämnheter. Det som i min Model Y från 2021 dunsar högt i hela bilen låter knappt alls i den nya. Riktigt imponerande! Känns också som trafikljud är betydligt lägre. Fjädringsmässigt märkte jag framförallt att dämpningen bak är avsevärt mjukare när man kör över korta farthinder. Sittkomfortmässigt är lite svårt att uttala sig på en så kort tur, men spontant så föredrar jag nog nästan stolarna i min gamla Y, men behövs som sagt en lite längre provtur för att känna ordentligt. Tyvärr hade inte provbilen autoshift som i nya Highland. Gick bara att växla från park till drive genom att trycka på bromsen, men inte full autoshift. Något som inte vara så positivt var att det skallrade från instrumentpanelen framför ratten.
-
- Inlägg: 398
- Blev medlem: 08 dec 2023 21:05
Re: Model Y Juniper
försäljningen på Y är upp från 2023 lika mycket som ner från förra året i januari och februari. Slutförsäljning blev ungefär densamma mot slutet av året. Vi vet ju att sista månaden i kvartalen kommer merparten av bilarna. Får se hur det går i år.
Re: Model Y Juniper
Det är bara att aktivera i inställningarna.tesla newbie skrev: ↑28 feb 2025 13:56Tyvärr hade inte provbilen autoshift som i nya Highland. Gick bara att växla från park till drive genom att trycka på bromsen, men inte full autoshift.
Alla testbilar är förövrigt fartbegränsade och återställer alla inställningar vid varje omstart.
-
- Inlägg: 739
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Model Y Juniper
Jo, jag gjorde det, men det fanns bara "Autoshift out of park".manneson skrev: ↑28 feb 2025 16:29Det är bara att aktivera i inställningarna.tesla newbie skrev: ↑28 feb 2025 13:56Tyvärr hade inte provbilen autoshift som i nya Highland. Gick bara att växla från park till drive genom att trycka på bromsen, men inte full autoshift.
Alla testbilar är förövrigt fartbegränsade och återställer alla inställningar vid varje omstart.
-
- Inlägg: 398
- Blev medlem: 08 dec 2023 21:05
Re: Model Y Juniper
provkörd. Riktigt fin. Invändig som utvändigt.
Ger ett mer påkostat intryck överlag och stötdämpningen på gamla känns svampig i jämförelse.
Ger ett mer påkostat intryck överlag och stötdämpningen på gamla känns svampig i jämförelse.
Re: Model Y Juniper
Oj, om den gamla känns svampig i jämförelse behövs nog ett njurbälte för att köra den nyaTeslasemitruck skrev: ↑02 mar 2025 13:13provkörd. Riktigt fin. Invändig som utvändigt.
Ger ett mer påkostat intryck överlag och stötdämpningen på gamla känns svampig i jämförelse.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Model Y Juniper
Ja, gamla var väl allt annat än svampig, stenhård är väl mer rätt? Eller menar du kanske träig i fjädringen, då håller jag med. När Model 3 blev Highland, så gick fjädringen från träig till sofistikerad enligt mig.Maw skrev: ↑02 mar 2025 13:18Oj, om den gamla känns svampig i jämförelse behövs nog ett njurbälte för att köra den nyaTeslasemitruck skrev: ↑02 mar 2025 13:13provkörd. Riktigt fin. Invändig som utvändigt.
Ger ett mer påkostat intryck överlag och stötdämpningen på gamla känns svampig i jämförelse.![]()
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- Inlägg: 398
- Blev medlem: 08 dec 2023 21:05
Re: Model Y Juniper
Ja träig. Det gör att det går in i karossen. Den nya rör sig smooth över ojämnheter.HelectriC skrev: ↑02 mar 2025 13:31Ja, gamla var väl allt annat än svampig, stenhård är väl mer rätt? Eller menar du kanske träig i fjädringen, då håller jag med. När Model 3 blev Highland, så gick fjädringen från träig till sofistikerad enligt mig.Maw skrev: ↑02 mar 2025 13:18Oj, om den gamla känns svampig i jämförelse behövs nog ett njurbälte för att köra den nyaTeslasemitruck skrev: ↑02 mar 2025 13:13provkörd. Riktigt fin. Invändig som utvändigt.
Ger ett mer påkostat intryck överlag och stötdämpningen på gamla känns svampig i jämförelse.![]()
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 793
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Model Y Juniper
Konstig rubbe. Det flesta verkar ju tycka att det är en bättre bil, men inte på nivån sälj din befintliga. Men om man är gjort av pengar så…
-
- Inlägg: 739
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Model Y Juniper
Tycker också att det är överdrivet. Visst är den nya bättre på många punkter, framförallt när det gäller ljudnivå, men riktigt SÅ dålig tycker jag inte den gamla modellen är. Men jag har bara provkört den nya i 20 minuter så får återkomma när jag kört en längre tur.
-
- Inlägg: 739
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Model Y Juniper
Tror ärligt talat att den gamla upplevs hårdare än den är ibland, eftersom det låter såpass mycket om hjulupphängningarna.Teslasemitruck skrev: ↑02 mar 2025 14:41Ja träig. Det gör att det går in i karossen. Den nya rör sig smooth över ojämnheter.HelectriC skrev: ↑02 mar 2025 13:31Ja, gamla var väl allt annat än svampig, stenhård är väl mer rätt? Eller menar du kanske träig i fjädringen, då håller jag med. När Model 3 blev Highland, så gick fjädringen från träig till sofistikerad enligt mig.Maw skrev: ↑02 mar 2025 13:18Oj, om den gamla känns svampig i jämförelse behövs nog ett njurbälte för att köra den nyaTeslasemitruck skrev: ↑02 mar 2025 13:13provkörd. Riktigt fin. Invändig som utvändigt.
Ger ett mer påkostat intryck överlag och stötdämpningen på gamla känns svampig i jämförelse.![]()
Re: Model Y Juniper
Mina hjulupphängningar låter inte.tesla newbie skrev: ↑04 mar 2025 09:57Tror ärligt talat att den gamla upplevs hårdare än den är ibland, eftersom det låter såpass mycket om hjulupphängningarna.Teslasemitruck skrev: ↑02 mar 2025 14:41Ja träig. Det gör att det går in i karossen. Den nya rör sig smooth över ojämnheter.HelectriC skrev: ↑02 mar 2025 13:31Ja, gamla var väl allt annat än svampig, stenhård är väl mer rätt? Eller menar du kanske träig i fjädringen, då håller jag med. När Model 3 blev Highland, så gick fjädringen från träig till sofistikerad enligt mig.Maw skrev: ↑02 mar 2025 13:18Oj, om den gamla känns svampig i jämförelse behövs nog ett njurbälte för att köra den nyaTeslasemitruck skrev: ↑02 mar 2025 13:13provkörd. Riktigt fin. Invändig som utvändigt.
Ger ett mer påkostat intryck överlag och stötdämpningen på gamla känns svampig i jämförelse.![]()
-
- Inlägg: 739
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Model Y Juniper
Menar inte att själva hjulupphängningen låter, men det låter ganska högt i bilen när man kör över skarvar och brunnslock. Där är Juniper avsevärt mycket bättre.RareEarth skrev: ↑04 mar 2025 11:20Mina hjulupphängningar låter inte.tesla newbie skrev: ↑04 mar 2025 09:57Tror ärligt talat att den gamla upplevs hårdare än den är ibland, eftersom det låter såpass mycket om hjulupphängningarna.Teslasemitruck skrev: ↑02 mar 2025 14:41Ja träig. Det gör att det går in i karossen. Den nya rör sig smooth över ojämnheter.
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1816
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Model Y Juniper
Det verkar som att de första Juniper-leveranserna skedde igår. Åtminstone ser jag 3 som satts i trafik på företag/leasing/privatperson som inte varit Tesla själva vilket kännetecknat alla (?) leveranser som ägt rum före igår. Samtliga är silverfärgade (Transportstyrelsen benämner dem åtminstone som grå).
Driver sajten Car.info
Re: Model Y Juniper
Jag beställde i förra veckan och har leveransdatum mellan 9-23 mars (svart LR AWD). Lånade hem en demobil över natten och gillade den! Min första Tesla och den känns annorlunda än min nuvarande BMW 530e, men inte väsensskilld i komfort. Har också en ID4 GTX som känns plastigare och stötigare, tyckte Junipern kändes sportigare då den var fast men mjuk.
Testade också lastkapaciteten, fick plats 3 stora väskor (78x52x31 cm) och en kabinväska modell större (66x44x25 cm)
Testade också lastkapaciteten, fick plats 3 stora väskor (78x52x31 cm) och en kabinväska modell större (66x44x25 cm)
-
- Inlägg: 398
- Blev medlem: 08 dec 2023 21:05
Re: Model Y Juniper
Performance och 7 sitsig kommer. Rykten om 95 kwh batteri men bara rykten och spekulationer.
Re: Model Y Juniper
Undrar hur de ska klämma in 13-kWh mer än vad de lyckats med tidigare i infrastrukturen. Högre energitäthet?Teslasemitruck skrev: ↑05 mar 2025 17:45Performance och 7 sitsig kommer. Rykten om 95 kwh batteri men bara rykten och spekulationer.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Re: Model Y Juniper
Undrar hur de ska klämma in 13-kWh mer än vad de lyckats med tidigare i infrastrukturen. Högre energitäthet?Teslasemitruck skrev: ↑05 mar 2025 17:45Performance och 7 sitsig kommer. Rykten om 95 kwh batteri men bara rykten och spekulationer.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
-
- Inlägg: 398
- Blev medlem: 08 dec 2023 21:05
Re: Model Y Juniper
Ja det är bara prat. Vet inte om det finns något energitätare. Själv tror jag det är en bit bort.Airlift skrev: ↑06 mar 2025 07:25Undrar hur de ska klämma in 13-kWh mer än vad de lyckats med tidigare i infrastrukturen. Högre energitäthet?Teslasemitruck skrev: ↑05 mar 2025 17:45Performance och 7 sitsig kommer. Rykten om 95 kwh batteri men bara rykten och spekulationer.
Re: Model Y Juniper
Ryktet om 95kWh var 100% ogrundat.
Vem som började fabla är oklart men det utgick från att Tesla skrev +16% när 4680 lanserades på batteryday 2020.
Anledningen till att man har trott det är att man inte förstår bättre och då multpiplicerat de 82.1kWh som det största 3/Y-batteriet haft med de 16 procenten från battery day.
Tesla har bytt från den väldigt energitäta NCA-kemin till den mindre energitäta NMC i 4680, och med det vi vet från senaste 4680-cellen i Cybertruck är att den inte är alls i närheten av Panasoniccellerna.
4680-cellen är ju 10mm högre än 2170, vilket ger 14% mer energi men det räcker knappt till att kompensera för skillnaden i energitäthet.
Blir det 4680 i Y blir det nog omkring ~80kWh (79-82kWh).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Model Y Juniper
Det som krävs för mer kapacitet är nog att Tesla byter format på cellerna, vilket de ju gjort i LFP-bilarna.AAKEE skrev: ↑06 mar 2025 09:10Ryktet om 95kWh var 100% ogrundat.
Vem som började fabla är oklart men det utgick från att Tesla skrev +16% när 4680 lanserades på batteryday 2020.
Anledningen till att man har trott det är att man inte förstår bättre och då multpiplicerat de 82.1kWh som det största 3/Y-batteriet haft med de 16 procenten från battery day.
Tesla har bytt från den väldigt energitäta NCA-kemin till den mindre energitäta NMC i 4680, och med det vi vet från senaste 4680-cellen i Cybertruck är att den inte är alls i närheten av Panasoniccellerna.
4680-cellen är ju 10mm högre än 2170, vilket ger 14% mer energi men det räcker knappt till att kompensera för skillnaden i energitäthet.
Blir det 4680 i Y blir det nog omkring ~80kWh (79-82kWh).
Tex Audi, Porsche, Mercedes mfl har ju utökat kapaciteten i sina pack med 10-20kwh i samma fysiska format.
Jag tror det är relativt nära förestående också för Tesla. Kanske att det krävs lite bättre världsekonomi först dock…
Re: Model Y Juniper
Hade man fortsatt köra med NCA-kemi hade man nog hamnat nära 95kWh om man fyller packet fullt. 16% mer på 82.1kWh.manneson skrev: ↑06 mar 2025 09:28Det som krävs för mer kapacitet är nog att Tesla byter format på cellerna, vilket de ju gjort i LFP-bilarna.AAKEE skrev: ↑06 mar 2025 09:10Ryktet om 95kWh var 100% ogrundat.
Vem som började fabla är oklart men det utgick från att Tesla skrev +16% när 4680 lanserades på batteryday 2020.
Anledningen till att man har trott det är att man inte förstår bättre och då multpiplicerat de 82.1kWh som det största 3/Y-batteriet haft med de 16 procenten från battery day.
Tesla har bytt från den väldigt energitäta NCA-kemin till den mindre energitäta NMC i 4680, och med det vi vet från senaste 4680-cellen i Cybertruck är att den inte är alls i närheten av Panasoniccellerna.
4680-cellen är ju 10mm högre än 2170, vilket ger 14% mer energi men det räcker knappt till att kompensera för skillnaden i energitäthet.
Blir det 4680 i Y blir det nog omkring ~80kWh (79-82kWh).
Tex Audi, Porsche, Mercedes mfl har ju utökat kapaciteten i sina pack med 10-20kwh i samma fysiska format.
Jag tror det är relativt nära förestående också för Tesla. Kanske att det krävs lite bättre världsekonomi först dock…
De kvadratiska cellerna har lägre energitäthet än runda. Man förlorar väldigt lite yta när man staplar runda celler omlott.
Jag skulle faktiskt tro att teslas 100-kWh-pack är bland de med minst volym.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5