Färre.

Moderator: Redaktion
De krymper.
Media kommer hantera det med radiotystnad.Earplugged skrev: ↑07 mar 2025 13:40Undrar hur media kommer hantera detta i såfall? Undrar om det blir lika stora rubriker kring försäljningen och med samma koppling till Elons person? Stor rubrik att Tesla nu ligger etta igen pga att norrmännen plötsligt börjat älskar Elon igenTeslasemitruck skrev: ↑07 mar 2025 13:00Om 3 ligger etta så kommer Y ligga etta snart.
Tydligt att en stor del av nedgången beror på Y juniper. Ner i Kina 10% januari och 50 februari trots 200 000 bokade Y Juniper …![]()
Det var mycket information.Whykingsweden skrev: ↑07 mar 2025 13:30Tråkigt att folk är så tröga att de går på gammelmedias rubriker helt klippta ur kontext.
För oss som följer Tesla så går de toppen, men man styrde om Kinas leveranser till Europa för att man öppnade 2 helt nya marknader med Australien och Thailand förra och förr förra året där de finns ytterligare 100 miljoner som är sugna. De handlar bara kortsiktigt om att plocka siffror ur luften. För Tesla går de bra, alla fabrikerna går linjärt uppåt i sin produktion som de gjort i +10 år nu. Är inga konstigheter alls.
Tappar Skandinaviska marknaden halva försäljningen handlar de inte om mer än 3-5% av hela Teslas marknad, den ökar med 10-15% eller mer på andra platser samtidigt. Så är egentligen bara korkat att punkta ner någon plats och välja siffror som passar ens agenda.
Alla här borde numer istället vara informerade om att vår Elektronikskatt ligger riktigt rejält pyrt till inom en månad, sånt som faktiskt är nyheter.
Trump sade i sitt långa tal inför kongressen att 2a april, vissa får till mars på sig, men alltså inom en månad så börjar de med att mota Olle i grind, alla som har skatter mot deras produkter får precis samma tillbaka eller mer, ups.. där ryker runt 100-120.000 kr vi idag plockar per Tesla in eller får Scania och Volvo ta de med 500-800.000 kr extra per lastbil på deras marknad som är halva som de har totalt. Sandvik, IKEA, Atlas Copco, LKAB osv ligger på samma chans att få smällar bland många fler.
Vi har +50 produkter här som säljs i stor utsträckning till jänkarna och de har knappt inget till oss förutom nu då Teslorna, de vi plockat 24-26 miljarder på statligt de sista 5-6 åren om man räknar med superladdarnas växelriktare. Känns som den pungsparken kommer lämpligt faktiskt och den sidan lär om vi försöker med något inte förlora de slaget.
Så vi har en månad, sen går Teslorna ner runt 100 papp som minst per enhet i pris. Då lär de andra säkert kunna haka på vidare![]()
Samtidigt har produktionen av Semi Lastbilarna i USA dragit igång i nya fabriken vid Giga One i Nevada som inom 3 år är uppe i +250.000 lastbilar per år ut ur den fabriken. Den skalas upp precis som Cybertruck och de är där nu redan, de ligger idag på 5000 ut i veckan vilket ger till och med mer än de. De tog för bilarna 18 månader och vi kan då kallt räkna med 36 för lastbilarna.
Så om 3 år gör de fler lastbilar än Scania och Volvo gör ihop ur en fabrik. De första att få smällarna redan nu är våra befintliga lastbilar som Tesla idag använder +10.000 av, när de byts ut redan iår och nästa så går priserna ner markant för dom när de byter diesel mot de egna laddnätverkets el. Så vill man bråka så kommer snart svaret.
Alla pratar om bilarna men ingen om bakgrunden. Var ligger Giga 2 och vad har där +1000 anställda tillverkat de senaste +10 åren nu.. ups, solpaneler i New York. Aha.. Tesla säljer mer el årligen än de använder i alla sina fabriker och genom sitt laddnätverk, de gör alltså pengar på elen, inte betalar.
Detta för att de årligen matar in all vinst i nyproduktion och utbyggnad, de syns inte förens de året de stoppar den utbyggnaden helt och visar hur många solpaneler de faktiskt har, vilket idag lär ligga på ganska många miljoner.. Alla där har 5-8 års återbetalningstid, sen är de ren vinst för företaget i minst 25-30 år.. allt där beror på om de kan sälja den, å nu balanserar de mot sålda bilar så de vet att inget stort överflöd skapas.
Elon ligger 10 år före alla andra och de kommer vi snart få märka även här. Prisa gud nu kommer skatteåterbäringen!
Var byggs de Y som säljs i UK? Byggs de i Berlin eller i Kina? Skulle det kunna finnas någon slags batcheffekt eller 'båteffekt' som gör att det blev lite fler leveranser i feb?…
Den är också svår pga långa ledtider med exporter från Shanghai. Oftast kommer bilar till Europa och resten av världen därifrån till Mars.
Det är en chimär. Republikanska väljare köper sällan elbilar, så de kanske svarar så i en undersökning men så köper de ändå en Ford Raptor eller en Hummer...
Jag bojkottar för närvarande Tesla genom att ladda på Superchargers (har "Free Supercharging") och lagar bilen själv eller hos annan verkstad. Så bilen kostar Tesla pengar hädanefter.mussla skrev: ↑09 mar 2025 17:48Vill man bojkotta Tesla så ligger att välja bort Super charger nära till hands. Inget bilbyte krävs, inga dekaler heller och man kan t.o.m. göra det även om man inte äger en Tesla.
Någon som sett någon indikation om det är mindre trängsel runt super chargers? Själv hemladdar jag 99% så har inte koll på det.
Ja, det är ju ett annat läge. Ser du minskad användning av SUC?DanneB skrev: ↑09 mar 2025 18:41Jag bojkottar för närvarande Tesla genom att ladda på Superchargers (har "Free Supercharging") och lagar bilen själv eller hos annan verkstad. Så bilen kostar Tesla pengar hädanefter.mussla skrev: ↑09 mar 2025 17:48Vill man bojkotta Tesla så ligger att välja bort Super charger nära till hands. Inget bilbyte krävs, inga dekaler heller och man kan t.o.m. göra det även om man inte äger en Tesla.
Någon som sett någon indikation om det är mindre trängsel runt super chargers? Själv hemladdar jag 99% så har inte koll på det.
Mina tider gör att jag mycket sällan laddar när det är "högtryck", utan det är oftast bara jag eller en eller ett par bilar till. Så svårt att säga.mussla skrev: ↑09 mar 2025 18:48Ja, det är ju ett annat läge. Ser du minskad användning av SUC?DanneB skrev: ↑09 mar 2025 18:41Jag bojkottar för närvarande Tesla genom att ladda på Superchargers (har "Free Supercharging") och lagar bilen själv eller hos annan verkstad. Så bilen kostar Tesla pengar hädanefter.mussla skrev: ↑09 mar 2025 17:48Vill man bojkotta Tesla så ligger att välja bort Super charger nära till hands. Inget bilbyte krävs, inga dekaler heller och man kan t.o.m. göra det även om man inte äger en Tesla.
Vad ovana elbilsförare gör vid en extrem tidpunkt när massor av folk reser samtidigt, har inte någon större förankring i vad folk gör till vardags.
Jag åkte Sthlm-Åre ToR denna vecka (inte Sthlms sportlov) och jag såg samma sak som T4s. D.v.s fullt med bilar av olika märken på SuC och tomt på andra laddstationer.
Vad bygger du påståendet om att de inte tjänar pengar på bilarna på? Tesla har väll under lång tid ansetts ha god marginal på bilarna de säljer men behövde få upp produktionen ordentilgt innan de var tillräckligt för att täcka andra omkostnader.
Vilka bidrag och rabatter är det?Teslasemitruck skrev: ↑09 mar 2025 23:20Tesla gör mer vinst än övriga tillverkare per bil om man räknar med olika miljöbidrag och rabatter.