Mardrömssituation - alla råd tas tacksamt emot

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Mardrömssituation - alla råd tas tacksamt emot

Inlägg av AAKEE »

mussla skrev: 08 mar 2025 15:39

För övrigt; tråkigt att HV batteriet är så känsligt att det går sönder om det är urladdat ett par veckor(?). Det visste jag inte.
I normalfallet gör de inte det.

Batteriet kopplat ur sig själv när det når minsta safe laddningsnivå, från det är självurladdningen normalt extremt låg. Normalt återhämtar sig cellspänningen.
Batteriet har egentligen lägst degradering ungefär där det stänger av sig själv.

Helt tomt batteri är såklart inget att sträva efter, eftersom det är rätt dyra prylar vi pratar om.

Men det finns väldigt många exempel på batterier som stått med 0% i månader eller uppåt ett år utan något tapp i kapacitet.

Ur minnet är detta det första jag hör om som inte ”tålde det”. Min gissning är att det fanns någon underliggande orsak också.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare

Inlägg av Richardk »

Håller med, tror inte det är cellerna som är dåliga efter några veckor med tomt batteri. Jag har som jag sagt haft två olika bilar, 2014 och 2015, som stått med tomt batteri i flera månader. Laddade sedan och dom var i väldigt bra skick efter laddning. Det är nog något annat som spökar. Lös mätkabel, fukt/vatten i batteriet eller liknande.
Senast redigerad av Richardk, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Merzinger
Teslaägare

Inlägg av Merzinger »

Tydligen (har behövt göra mängder med research om det här) så är de gamla model S tillverkade 2017 eller tidigare extra känsliga för SOC 0%. De saknar bla lågspänningsskydd. Som sagt, var lite försiktiga därute och var uppmärksamma när sådana här skador sker…

Det är egentligen inte så att hela batteriet går ”sönder” utan det finns en stor risk att det uppstår s.k. obalans i en eller flera celler. Då slår felkoden ovan till. Detta går såklart att åtgärda och reparera men då Tesla har som policy att inte reparera batterier utan byta ut hela blir det en jäkla kostnad.
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare

Inlägg av Richardk »

Gör en utläsning av cellvärdena och cellimbalance, och lägg ut dom här så kommer du få bra tips på vad det kan vara för fel.
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

Det hjälper kanske inte TS men skönt att höra att det är ovanligt med haveri pga urladdning av HV batteriet - i vart fall på nyare årsmodeller.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
Tesla_perf
Teslaägare

Inlägg av Tesla_perf »

Hej jag är ny här och vet verkligen inte hur det funkar. Men jag vill göra ett inlägg angående min model 3. Det läcker in vatten under mattan på förar sidan. Försöker göra ett inlägg som sagt men kommer inte längre än så här. Kan någon snälla hjälpa mig. Detta är nått som kan drabba alla och kostar mycket att laga. Snälla någon hjälp mig att göra ett inlägg så jag kan få alla tips och råd som går. Tack på förhand!
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Tesla_perf skrev: 11 mar 2025 00:00
Hej jag är ny här och vet verkligen inte hur det funkar. Men jag vill göra ett inlägg angående min model 3. Det läcker in vatten under mattan på förar sidan. Försöker göra ett inlägg som sagt men kommer inte längre än så här. Kan någon snälla hjälpa mig. Detta är nått som kan drabba alla och kostar mycket att laga. Snälla någon hjälp mig att göra ett inlägg så jag kan få alla tips och råd som går. Tack på förhand!
Kan inte minnas att jag läst om det här på forumet innan. Men jag är ju i och för sig bara lekman på sånt här, och nu pallar jag inte googla efter den här problematiken på t.ex. det amerikanska forumet… Vet att åtm. vissa årsmodeller av VW Golf Mk.7 haft vattenläckage via bakdörrarna. Då samlas det också vatten på det stället – eller mestadels ovanpå gummimattorna ifall man har sådana istället för tygmattor (och så klart innanför bakdörrarna istället för framdörrarna). Kanske skulle det kunna vara någon liknande problematik med din förarardörr… Var inte jättedyrt att åtgärda två sådana här bakdörrar på en sån där Golf. Kostade kanske ~4-5K på märkesverkstad innan inflationen slog till…

Annars om du vill skapa en ny egen tråd är det t.ex. bara att klicka dig fram till "Model 3"-forumet och sedan välja "Ny tråd" typ längst upp till vänster…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

SwedishAdvocate skrev: 11 mar 2025 00:37
Kan inte minnas att jag läst om det här på forumet innan. Men jag är ju i och för sig bara lekman på sånt här, och nu pallar jag inte googla efter den här problematiken på t.ex. det amerikanska forumet… Vet att åtm. vissa årsmodeller av VW Golf Mk.7 haft vattenläckage via bakdörrarna. Då samlas det också vatten på det stället – eller mestadels ovanpå gummimattorna ifall man har sådana istället för tygmattor (och så klart innanför bakdörrarna istället för framdörrarna). Kanske skulle det kunna vara någon liknande problematik med din förarardörr… Var inte jättedyrt att åtgärda två sådana här bakdörrar på en sån där Golf. Kostade kanske ~4-5K på märkesverkstad innan inflationen slog till…

Annars om du vill skapa en ny egen tråd är det t.ex. bara att klicka dig fram till "Model 3"-forumet och sedan välja "Ny tråd" typ längst upp till vänster…
Här verkar det läcka på passagerarsidan fram. Men det kanske lika gärna kunde ha varit förarsidan. De här videorna kanske kan ge en ledtråd…

https://www.youtube.com/watch?v=nq45HLvzKzU
https://www.youtube.com/watch?v=axqVEKWMLio
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

Vet ej hur det är nu men tidigare var det så att man behövde kommentera valfri tråd innan man kunde skapa egna trådar. Ett sätt att försvåra för bottar.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Tesla_perf
Teslaägare

Inlägg av Tesla_perf »

Hej tack för info. Nu har jag gjort ett inlägg angående problemet.
Skriv svar