Tips på oberoende verkstad i Stockholmför diagnos inför garantiutgång

Här samlar vi inlägg som tipsar om finesser på bilarna som alla ägare kanske inte känner till.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
cybenny
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av cybenny »

Jag söker en oberoende verkstad som kan kolla om jag behöver åtgärda något innan garantin går ut i mars? Model 3 2021.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Tips på oberoende verkstad i Stockholmför diagnos inför garantiutgång

Inlägg av bylund »

Jag skulle kolla med Grufman Bil i Järfälla
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

Jag ska lämna in min på Svedbergs Bil i Spånga på tisdag inför första besiktning. De gjorde liknande koll inför garantin tog slut. De har skött mina bilar i många år och ägaren kör själv Tesla.

https://www.svedbergsbil.se/
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
poochaty
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lukasz60602

Inlägg av poochaty »

Hej!
Har ni tips för likadan verkstad i Gtb området?
Model Y LR + dragkrok
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

poochaty skrev: 10 mar 2025 23:41
Hej!
Har ni tips för likadan verkstad i Gtb området?
No offense, men undrar hur många Götelaborgare som läser i en tråd som har Stockholm i trådrubriken…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Bilprovningen erbjuder "bilkontroll" för 599 kr men det kanske inte räcker? https://www.bilprovningen.se/tjanster/e ... ilkontroll
Jag tänker att det dyraste garantiärendet man kanske har svårt att kontrollera själv är dåliga länkarmar bak, det lär de ju ha väldigt god erfarenhet av att känna igen tyvärr.

Annars kolla detta själv:
Fukt i strålkastare fram är en perfekt tid på året att kontrollera, parkera utomhus en natt med framänden vänd så att du inte får morgonsol på den och kolla på morgonen när solen kommit upp så du ser. Har du imma på insidan av strålkastaren, fotografera av det och gör felanmälan i appen.
Kolla om bakluckan är slö att öppna, segar den så är det garantiärende (motorn kommer ge upp igen pga att den är för klen men det är bra att byta innan garantin går ut).
Imma innanför kameror, också perfekt tid att felanmäla det då det syns på morgonen.
Har du fått nån varning om att dc-laddning inte fungerar, ac går bra? Isf är det kabeln mellan ladduttaget och batteriet där stiften börjat krypa ur, går också på garanti.
Knakar framdörrarna ljudligt vid öppning? Garanti.
Kan även tipsa om att aktiva varningar syns i tesla-appen så kolla där också genom att välja service och sen varningar. Står det ett nummer tex varningar (1) så bocka i den varningen och skicka in.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Knarrande ljud vid stora rattutslag i låg fart är väl också ett tecken på att (övre?) länkarmarna fram behöver bytas ut. Hade begynnande knarr på trean innan vi sålde den, men inget på Y trots att den gått längre än trean gjort då.

Om bilens garanti gått ut går det att få bort genom att spruta in fett innanför en gummibälg men är det garanti är det bättre att få det bytt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar