
Northvolt
Moderator: Redaktion
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Northvolt
Ännu en tråd som blivit allmänt käbbel om Kina. 

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Northvolt
Sverige, faktiskt hela Europa, är svårt på dekis. Vi har tappat enormt i utveckling och att se exempel som Northvolt ”fastna” och bli omkullkastade av endera regleringar och bromsklossar eller ”filthy few” som i sak inte är kapabla till mer än välsmort munläder, suga ut bidragen till utdelningar… vad det än må vara denna gång så är det ytterligare ett exempel på att 1. saker måste stå på egna ben och 2. man bygger inte en giga-fabrik innan man har omsättning och kassan för det.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Re: Northvolt
NV fastnade inte pga det du säger. De fuckade upp sin execution totalt. Skalade för snabbt utan kontroll. Peter Carlsson har mer eller mindre sagt detta rakt ut. Dvs (2).Airlift skrev: ↑06 dec 2024 07:19Sverige, faktiskt hela Europa, är svårt på dekis. Vi har tappat enormt i utveckling och att se exempel som Northvolt ”fastna” och bli omkullkastade av endera regleringar och bromsklossar eller ”filthy few” som i sak inte är kapabla till mer än välsmort munläder, suga ut bidragen till utdelningar… vad det än må vara denna gång så är det ytterligare ett exempel på att 1. saker måste stå på egna ben och 2. man bygger inte en giga-fabrik innan man har omsättning och kassan för det.
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Inlägg: 1169
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Northvolt
Alltid lättare att hamna i det läget när man spenderar andras pengar!spacecoin skrev: ↑06 dec 2024 09:40NV fastnade inte pga det du säger. De fuckade upp sin execution totalt. Skalade för snabbt utan kontroll. Peter Carlsson har mer eller mindre sagt detta rakt ut. Dvs (2).Airlift skrev: ↑06 dec 2024 07:19Sverige, faktiskt hela Europa, är svårt på dekis. Vi har tappat enormt i utveckling och att se exempel som Northvolt ”fastna” och bli omkullkastade av endera regleringar och bromsklossar eller ”filthy few” som i sak inte är kapabla till mer än välsmort munläder, suga ut bidragen till utdelningar… vad det än må vara denna gång så är det ytterligare ett exempel på att 1. saker måste stå på egna ben och 2. man bygger inte en giga-fabrik innan man har omsättning och kassan för det.
Hade man nöjt sig med att få igång produktionen på en site först innan man eskalerat allt så hade nog utgången varit en annan...
Tesla Model Y Performance
Re: Northvolt
Håller helt med. Hybris och oerfaret team. Tyvärr.Arctic Drifter skrev: ↑06 dec 2024 10:50Alltid lättare att hamna i det läget när man spenderar andras pengar!spacecoin skrev: ↑06 dec 2024 09:40NV fastnade inte pga det du säger. De fuckade upp sin execution totalt. Skalade för snabbt utan kontroll. Peter Carlsson har mer eller mindre sagt detta rakt ut. Dvs (2).Airlift skrev: ↑06 dec 2024 07:19Sverige, faktiskt hela Europa, är svårt på dekis. Vi har tappat enormt i utveckling och att se exempel som Northvolt ”fastna” och bli omkullkastade av endera regleringar och bromsklossar eller ”filthy few” som i sak inte är kapabla till mer än välsmort munläder, suga ut bidragen till utdelningar… vad det än må vara denna gång så är det ytterligare ett exempel på att 1. saker måste stå på egna ben och 2. man bygger inte en giga-fabrik innan man har omsättning och kassan för det.
Hade man nöjt sig med att få igång produktionen på en site först innan man eskalerat allt så hade nog utgången varit en annan...
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8126
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Northvolt
Jag håller absolut med om att man försökte skala på ett helt ohållbart sätt, men även om dom gjort "rätt" så har iaf jag aldrig förstått på vilket sätt NV någonsin skulle ha kunnat konkurrera?Arctic Drifter skrev: ↑06 dec 2024 10:50Alltid lättare att hamna i det läget när man spenderar andras pengar!spacecoin skrev: ↑06 dec 2024 09:40NV fastnade inte pga det du säger. De fuckade upp sin execution totalt. Skalade för snabbt utan kontroll. Peter Carlsson har mer eller mindre sagt detta rakt ut. Dvs (2).Airlift skrev: ↑06 dec 2024 07:19Sverige, faktiskt hela Europa, är svårt på dekis. Vi har tappat enormt i utveckling och att se exempel som Northvolt ”fastna” och bli omkullkastade av endera regleringar och bromsklossar eller ”filthy few” som i sak inte är kapabla till mer än välsmort munläder, suga ut bidragen till utdelningar… vad det än må vara denna gång så är det ytterligare ett exempel på att 1. saker måste stå på egna ben och 2. man bygger inte en giga-fabrik innan man har omsättning och kassan för det.
Hade man nöjt sig med att få igång produktionen på en site först innan man eskalerat allt så hade nog utgången varit en annan...
Dom har väl aldrig haft någon unik kemi, produkt, process, kompetens, eller annan fördel som skulle inneburit att dom kunde producera bättre eller billigare batterier än någon annan?
Jag har hela tiden detta pågått kliat mig i huvudet och undrat vad NV tänkte sig tillföra, är verkligen hela affärsidén att Europa inte inte skall vara beroende av Kina?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Inlägg: 1169
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Northvolt
Har inte deras USP varit detta med grön batteritillverkning? I Skellefteå kan de i alla fall få bra tillgång till el som är fossilfri, men hur övrigt det är med det gröna vette sjutton...
Tesla Model Y Performance
Re: Northvolt
För mycket tillgängligt kapital? Man verkar ju ha badat i pengar.spacecoin skrev: ↑06 dec 2024 10:51Håller helt med. Hybris och oerfaret team. Tyvärr.Arctic Drifter skrev: ↑06 dec 2024 10:50Alltid lättare att hamna i det läget när man spenderar andras pengar!spacecoin skrev: ↑06 dec 2024 09:40NV fastnade inte pga det du säger. De fuckade upp sin execution totalt. Skalade för snabbt utan kontroll. Peter Carlsson har mer eller mindre sagt detta rakt ut. Dvs (2).Airlift skrev: ↑06 dec 2024 07:19Sverige, faktiskt hela Europa, är svårt på dekis. Vi har tappat enormt i utveckling och att se exempel som Northvolt ”fastna” och bli omkullkastade av endera regleringar och bromsklossar eller ”filthy few” som i sak inte är kapabla till mer än välsmort munläder, suga ut bidragen till utdelningar… vad det än må vara denna gång så är det ytterligare ett exempel på att 1. saker måste stå på egna ben och 2. man bygger inte en giga-fabrik innan man har omsättning och kassan för det.
Hade man nöjt sig med att få igång produktionen på en site först innan man eskalerat allt så hade nog utgången varit en annan...
Re: Northvolt
Måste man ha en USP och vara först? Det gick ju rätt bra för exempelvis Volvo utan detta. (Just det var inte igår, men världen är väl full av exempel på hyggligt framgångsrika företag som bara gör saker bra nog utan att vara unika?)
Re: Northvolt
Om man kommer in i en marknad som är en s k "red ocean" (överetablerad med hög konkurrens) behöver man vara billigare eller bättre. Biltillverkning lokalt funkade fint på 1960-talet.
Re: Northvolt
Det var ju inte orderingången som saknades för Northvolt. De lyckades inte leverera vad de lovat.spacecoin skrev: ↑06 dec 2024 23:04Om man kommer in i en marknad som är en s k "red ocean" (överetablerad med hög konkurrens) behöver man vara billigare eller bättre. Biltillverkning lokalt funkade fint på 1960-talet.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8126
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Northvolt
Detta är ju dessutom en produkt med ett pris som i princip är i fritt fall, det bör vara näst intill omöjligt att komma in så sent i marknaden utan någon som helst innovation.
Etablerade spelare har ju decennier av erfarenhet av optimering och effektivisering, utan någon ny kemi, process, paketering eller annan fördel förstår jag inte hur man ens kan delta i detta ”race to the bottom”?
/fth
Etablerade spelare har ju decennier av erfarenhet av optimering och effektivisering, utan någon ny kemi, process, paketering eller annan fördel förstår jag inte hur man ens kan delta i detta ”race to the bottom”?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
-
- Inlägg: 7338
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Northvolt
Det var väl inte så länge sedan som det var brist på batterier till bilar och 'alla i legacy auto var helt körda eftersom de till skillnad från Tesla inte hade egen batteritillverkning'. Sen hände det saker som vi inte får diskutera på forumet(?) som skapade en hel del inflation ––> stopp i ekonomin + slut på elbilssubventioner + sänkta fossildrivmedelspriser.fth skrev: ↑06 dec 2024 23:28Detta är ju dessutom en produkt med ett pris som i princip är i fritt fall, det bör vara näst intill omöjligt att komma in så sent i marknaden utan någon som helst innovation.
Etablerade spelare har ju decennier av erfarenhet av optimering och effektivisering, utan någon ny kemi, process, paketering eller annan fördel förstår jag inte hur man ens kan delta i detta ”race to the bottom”?![]()
/fth
EV hade en market share på ~16% förra året. Om alla bilar och lastbilar ska vara eldrivna och vi dessutom behöver en massa batterier till energilagring – var ska alla de här batterierna komma från då?…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Northvolt
Du läser inte på, och hänger inte med. Det är känt sedan länge att överkapaciteteten ÖKAR varje år inom batteritillverkning fram till 2030. Trots detta sjunker litiumpriset som en sten.SwedishAdvocate skrev: ↑06 dec 2024 23:48Det var väl inte så länge sedan som det var brist på batterier till bilar och 'alla i legacy auto var helt körda eftersom de till skillnad från Tesla inte hade egen batteritillverkning'. Sen hände det saker som vi inte får diskutera på forumet(?) som skapade en hel del inflation ––> stopp i ekonomin + slut på elbilssubventioner + sänkta fossildrivmedelspriser.fth skrev: ↑06 dec 2024 23:28Detta är ju dessutom en produkt med ett pris som i princip är i fritt fall, det bör vara näst intill omöjligt att komma in så sent i marknaden utan någon som helst innovation.
Etablerade spelare har ju decennier av erfarenhet av optimering och effektivisering, utan någon ny kemi, process, paketering eller annan fördel förstår jag inte hur man ens kan delta i detta ”race to the bottom”?![]()
/fth
EV hade en market share på ~16% förra året. Om alla bilar och lastbilar ska vara eldrivna och vi dessutom behöver en massa batterier till energilagring – var ska alla de här batterierna komma från då?…
https://about.bnef.com/blog/china-alrea ... rld-wants/
Det spelar ingen roll att den gröna delen i staplarna som NV stod för ramlar bort. Det är så den globala marknaden ser ut.
Att Tesla ska ta över världen inom område efter område är det bara kulten som tror på och de spyr ut propaganda varje dag. 95% är rena fabrikationer i syfte, som så ofta med Tesla, att hajpa upp värderingen. Bara Elon kan rädda världen.
Och Kina är värre än djävulen... Trots att de knuffar världen framför sig i den gröna omställningen, med solceller, vindkraft och batteriteknik och elbilar.
Det finns ingen omställning utan Kina. Sedan kan man tycka vad man vill om det, men det är ett faktum.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2455
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Northvolt Chapter 11
Den krisande batteritillverkaren Northvolt har fått sin ansökan om amerikanskt konkursskydd, så kallat Chapter 11, godkänd av en konkursdomstol i Texas idag.
Beslutet innebär att bolaget kan fortsätta sin verksamhet under skyddet av en omfattande rekonstruktion.
“Det här gör det enklare att fortsätta vägen framåt”, säger Erik Zsiga, presschef på Northvolt, till TT.
Northvolt ansökte om konkursskydd i november för att omstrukturera sina skulder och anpassa verksamheten till rådande marknadsförhållanden. I samband med processen planerar bolaget att säkra ny finansiering och stärka sin produktion.
Enligt Zsiga innebär beslutet att företaget nu kan fullgöra åtaganden gentemot anställda, leverantörer och kunder, samt betala skatter och andra löpande kostnader.
Domstolen har också godkänt flera centrala punkter, inklusive användning av kassareserver och en finansiering på cirka en miljard kronor från lastbilstillverkaren Scania.
Endast en borgenär har motsatt sig förslagen, enligt Dagens industri.
Bolaget siktar på att avsluta rekonstruktionsprocessen under första kvartalet nästa år.
Bakgrunden till Northvolts ekonomiska problem inkluderar uteblivet stöd från stora ägare som Volkswagen och Goldman Sachs. Samtidigt har bolagets medgrundare Peter Carlsson nyligen meddelat sin avgång som vd.
Trots utmaningarna ser Northvolt positivt på framtiden. “Undantag som tidigare var tillfälliga har blivit permanenta, vilket ger oss större stabilitet”, säger Zsiga.
Beslutet innebär att bolaget kan fortsätta sin verksamhet under skyddet av en omfattande rekonstruktion.
“Det här gör det enklare att fortsätta vägen framåt”, säger Erik Zsiga, presschef på Northvolt, till TT.
Northvolt ansökte om konkursskydd i november för att omstrukturera sina skulder och anpassa verksamheten till rådande marknadsförhållanden. I samband med processen planerar bolaget att säkra ny finansiering och stärka sin produktion.
Enligt Zsiga innebär beslutet att företaget nu kan fullgöra åtaganden gentemot anställda, leverantörer och kunder, samt betala skatter och andra löpande kostnader.
Domstolen har också godkänt flera centrala punkter, inklusive användning av kassareserver och en finansiering på cirka en miljard kronor från lastbilstillverkaren Scania.
Endast en borgenär har motsatt sig förslagen, enligt Dagens industri.
Bolaget siktar på att avsluta rekonstruktionsprocessen under första kvartalet nästa år.
Bakgrunden till Northvolts ekonomiska problem inkluderar uteblivet stöd från stora ägare som Volkswagen och Goldman Sachs. Samtidigt har bolagets medgrundare Peter Carlsson nyligen meddelat sin avgång som vd.
Trots utmaningarna ser Northvolt positivt på framtiden. “Undantag som tidigare var tillfälliga har blivit permanenta, vilket ger oss större stabilitet”, säger Zsiga.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 912
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Northvolt
Gått en dryg månad nu, hur går det för dom?
Samt
https://www.dagensps.se/bors-finans/nor ... title-text
https://www.dagensps.se/bors-finans/sis ... 2-parallelGenom den sista livlinan, en omfattande rekonstruktion i USA, säkrades tillgångar på 2,7 miljarder kronor, bland annat genom ett lån från lastbilstillverkaren Scania, enligt Di.
Det skedde i november och pengarna skulle räcka till månadsskiftet januari/februari.
Samt
https://www.dagensps.se/bors-finans/nor ... title-text
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: Northvolt
2024 BMW i4 M50
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 912
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Northvolt
Är det över nu?
https://www.breakit.se/artikel/42723?ut ... -305866357Northvolt ansöker om konkurs – kassan räcker inte för att betala skatten
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: Northvolt
Det finns ett företag i Tyskland som ska börja pumpa upp litium-rik saltlake från en djup vatten/saltlake-täckt i Sydtyskland.Arctic Drifter skrev: ↑06 dec 2024 16:01Har inte deras USP varit detta med grön batteritillverkning? I Skellefteå kan de i alla fall få bra tillgång till el som är fossilfri, men hur övrigt det är med det gröna vette sjutton...
Deras första sats med saltlake har producerat litiumhydoxid som är tillräckligt rent för batteritillverkning. Produktionen är djup-grön och de säljer överskottsvärme från saltlaken till lokalt fjärrvärme-nät. Fossil-neutralt räknar de med att vara när huvudproduktionen drar igång. "Vulcan Energy Resources"
Om europeiska batteritillverkare köper litium därifrån är de på god väg. Rumänien har stora kobolt-fyndigheter som fortfarande finns tillgängliga, Sverige har två grafit-gruvor, och det finns en stor outnyttjad fyndighet av sällsynta jordartsmetaller utanför Gränna.
Lägger man ner lite energi på att dra igång dessa finns det goda möjligheter att frigöra Europa från beroendet av Kina.
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.
Kör: Tesla Model 3 LR -22
Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
if those who made it knew how to make it right.
Kör: Tesla Model 3 LR -22
Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Re: Northvolt
NV i kk. Spännande att se om det blir padelhall eller asiater som sätter igång batteritillverkning.
Mtp överproduktionen av batterier för tillfället så tror jag asiaterna nöjer sig med kolkraftsproducerade batterier i asien
Mtp överproduktionen av batterier för tillfället så tror jag asiaterna nöjer sig med kolkraftsproducerade batterier i asien
Re: Northvolt
Asiaterna(och övriga producenter) har en tendens att tillverka det som efterfrågas. Köper du t.ex. en Tesla med kolkraftsproducerade batterier så är det vad man tillverkar. Ställer kunderna krav på annat(och är beredd att betala mer) så kommer dom tillverka det.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2455
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Northvolt
Den krisande batteritillverkaren Northvolt har ansökt om konkurs. Beviljas ansökningarna så är en av de största konkurserna i modern svensk tid, och slutet för Northvolt i den här formen, ett faktum.
– Jag orolig för kompetenstappet det här innebär och vilken påverkan det kan ha på investeringsklimatet i Europa, säger den ledande batteriexperten Greger Ledung.
Enbart en mindre krets på Northvolt kände under gårdagen till det stundande ödesbeslutet.
Northvolts styrelse väntades fatta ett definitivt beslut om bolagets framtid, antingen under kvällen eller tidigt under onsdagsmorgonen, uppgav flera av varandra oberoende källor för DN. Frågan var om batterijätten akut skulle lyckas få in nytt kapital.
Nu har Northvolts styrelse fattat beslutet och ansökan skickades in under morgonen, bekräftar Stockholms tingsrätt. Det handlar om moderbolaget Northvolt AB och dotterbolagen Northvolt Ett, Northvolt Labs, Northvolt Revolt samt Northvolt Systems.
Källa:
https://www.dn.se/ekonomi/dn-erfar-nort ... m-konkurs/
– Jag orolig för kompetenstappet det här innebär och vilken påverkan det kan ha på investeringsklimatet i Europa, säger den ledande batteriexperten Greger Ledung.
Enbart en mindre krets på Northvolt kände under gårdagen till det stundande ödesbeslutet.
Northvolts styrelse väntades fatta ett definitivt beslut om bolagets framtid, antingen under kvällen eller tidigt under onsdagsmorgonen, uppgav flera av varandra oberoende källor för DN. Frågan var om batterijätten akut skulle lyckas få in nytt kapital.
Nu har Northvolts styrelse fattat beslutet och ansökan skickades in under morgonen, bekräftar Stockholms tingsrätt. Det handlar om moderbolaget Northvolt AB och dotterbolagen Northvolt Ett, Northvolt Labs, Northvolt Revolt samt Northvolt Systems.
Källa:
https://www.dn.se/ekonomi/dn-erfar-nort ... m-konkurs/
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Northvolt
Rubrikerna påstår att Peter har "tjänat" 200mkr.
Stämmer det? Hur mycket eget kapital stoppade han in från början?
Stämmer det? Hur mycket eget kapital stoppade han in från början?
Re: Northvolt
Northvolt grundades 2015, e
Den den dagen. Northvolt grundades, h
har svindlarna i 10 års har bränt/stulit i snitt 27 miljoner kronor varje dag.
Och fått Kungens medalj för det.
Kan inte denna ”gröna” dumhet få nåt slut snart? Kalla det miljö…. och allt sunt förnuft flyger ut genom dörren.
Den den dagen. Northvolt grundades, h
har svindlarna i 10 års har bränt/stulit i snitt 27 miljoner kronor varje dag.
Och fått Kungens medalj för det.
Kan inte denna ”gröna” dumhet få nåt slut snart? Kalla det miljö…. och allt sunt förnuft flyger ut genom dörren.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG