Behövs någonsin kylningen till batteriet servas?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Olsson
Teslaägare

Behövs någonsin kylningen till batteriet servas?

Inlägg av Olsson »

ACn på min Tesla Model S P85 2013 kylde dåligt, och jag lämnade in den på service. Kondensorn var trasig - inget särskilt uppseendeväckande. Dock fick jag funderaren - behöver även kylning till höspänningsbatteriet servas då och då?

Jag har googlat på det, men endast hittat att Tesla tidigare rekommenderade att kylvätskan skulle bytas med jämna mellanrum, men nu istället rekommendera att låta kylvätskan vara så länge inga felmeddelanden kommer upp.

Avseende ACn så fanns det inget felmeddelande som påtalade att något var fel alls. Hur beter sig eventuella felaktigheter för kylsystemet till högspänningsbatteriet? Är det lämpligt med förebyggande service alls under bilens livslängd, eller skall man förutsätta att allt är som det skall så länge det inte dyker upp felmeddelanden.

För egen del så har jag inte observerat något som framstår som uppenbart konstigt för en amatör - men min bilpark är begränsad till en enda Tesla, så min statistik haltar en smula.

Ni med mer kunskap i ämnet? Spelar det här någon roll alls för batteriets hälsa, eller kan man ignorera det?
Model S P85 -13
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Re: Behövs någonsin kylningen till batteriet servas?

Inlägg av tor-ake »

Kylsystemet är fyllt med en gas, köldmedium, torkmedel och smörjmedel som är tänkta att hålla bilens livslängd, så länge inte yttre påverkan (salt, stenskott, kollisioner med små och stora djur). Finns ingen förebyggande service, bara att upptäcka och laga läckor som uppkommer. Jämför med en frysbox som kan stå och surra i 30 år eller mer utan problem. Den skulle knappast funka i 30 år om man åkte omkring på vägarna med den.

Kylvätskan innehåller antikorrosionsmedel som successivt förbrukas, men anger tesla att det inte skall bytas så är det det som gäller till motsatsen bevisats. Svjv är stor del av vätskeledningarna och pumparna ickemetalliska, inte som motorblocket i en fossilbil, så antikorrosion är inte lika viktigt.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Inlägg av lem »

Kondensorna sitter framför framhjulen och ganska utsatt. Jag fick byta båda förra året (-27 kkr om jag kommer ihåg rätt).
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
Olsson
Teslaägare

Inlägg av Olsson »

Aha - men hur vet jag när/om kondensorerna behöver bytas? För ACn så visades inga felmeddelanden, vilket servicepersonal påpekade var normalt.

Hur yttrade sig problemet för dig? Felmeddelanden eller inte? Andra symptom?
Model S P85 -13
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

På model 3/Y kan man gå in i servicemenyn och kolla tryck och temperatur på både hög- och lågtryckssidan av AC-systemet, och så kan man jämföra dem med spec. Kanske går på model S, med? Säkerligen på palladium men kanske även på äldre?

Om det inte är tillräckligt många grader skillnad mellan hög- och lågtryckssidan, och rätt tryck på både låg och hög så är det förmodligen en läcka nånstans som har släppt ut köldmediet.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

På äldre S och X rekommenderas att man gör en ”re-seal” då det som dödar de tidiga batteripacken är fukt som tränger in.

EV Clinic i Berlin gör det. Säkerligen firman i Malmö också, glömmer namn.

Edit: fukt, inte fult.
Senast redigerad av Jaegaern, redigerad totalt 2 gång.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
Olsson
Teslaägare

Inlägg av Olsson »

Tack för era tydliga och informativa svar.
Model S P85 -13
Skriv svar