Elon...

Här diskuterar vi övriga ämnen.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Re: Elon...

Inlägg av Maw »

mussla skrev: 10 mar 2025 21:55
dstr skrev: 10 mar 2025 20:50
Några skriver om skammen på nätet men det syns inte på riktigt.

Vid SuC i Örebro var det fullt på teslaladdaren i söndags, men inte en enda bil hos konkurrenten på samma parkering.
Jag gjorde samma observation i veckan. Jag antar att även de som känner "Teslaskam" kan smygladda på SuC med hopp om att inte bli påkommen.

Nu har Elon börjat twittra om Tesla och Juniper också. Han kanske har någon tro att om han twittrar om Tesla så slutar folk bränna Teslor och vandalisera Tesla-kontor i USA. Undrar om han kommer att sänka Tesla helt och hållet innan han blir bortplockad från sin vd-position. Han har verkligen blivit superknäpp.
Jag tror att folk i allmänhet tycker att det är stor skillnad på att välja var man laddar sin bil mot vilket bilmärke man köper när man vill göra ett medvetet konsumentval. Om inte annat så är ju folk i allmänhet vana att tanka bränsle från diktaturer utan att fundera så mycket på det och kan nog stå ut med att ladda hos Tesla även om man tar avstånd från Elon Musk och det han står för. Valet av bilmärke är något helt annat och mycket viktigare för de flesta.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

Maw skrev: 10 mar 2025 22:38

Vid SuC i Örebro var det fullt på teslaladdaren i söndags, men inte en enda bil hos konkurrenten på samma parkering.
Jag gjorde samma observation i veckan. Jag antar att även de som känner "Teslaskam" kan smygladda på SuC med hopp om att inte bli påkommen.

Nu har Elon börjat twittra om Tesla och Juniper också. Han kanske har någon tro att om han twittrar om Tesla så slutar folk bränna Teslor och vandalisera Tesla-kontor i USA. Undrar om han kommer att sänka Tesla helt och hållet innan han blir bortplockad från sin vd-position. Han har verkligen blivit superknäpp.
Jag tror att folk i allmänhet tycker att det är stor skillnad på att välja var man laddar sin bil mot vilket bilmärke man köper när man vill göra ett medvetet konsumentval. Om inte annat så är ju folk i allmänhet vana att tanka bränsle från diktaturer utan att fundera så mycket på det och kan nog stå ut med att ladda hos Tesla även om man tar avstånd från Elon Musk och det han står för. Valet av bilmärke är något helt annat och mycket viktigare för de flesta.
Ja, kanske tänker inte folk på var de laddar förutom när det kommer till priset. Eller så är det inte så många som engagerar sig trots allt.
Model Y LR AWD -24
mikaELbil
elbilist

Inlägg av mikaELbil »

mussla skrev: 10 mar 2025 23:04

Ja, kanske tänker inte folk på var de laddar förutom när det kommer till priset. Eller så är det inte så många som engagerar sig trots allt.
Jag har tidigare laddat på Teslas supercharger för att det alltid brukar ligga bra till och har många laddplatser. Inte p.g.a. vad det kostar att ladda.
Det är slut med det nu!
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp, Batteri 15kWh, Raspberry automation via Spotpriset
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare

Inlägg av DanneB »

Det är nog rätt illa när USA:s president försöker få sina väljare att köpa Teslor.. :roll:

Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Det är ju lätt att säga att andra borde sälja sina bilar när man inte har en själv :-)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

:?:

Är det inte 'rätt rejäl skillnad' på att köpa några kWh el för typ ~200 spänn jämfört med att köpa en bil för ~650K eller mer?… Hur mkt vinst gör Elon om man betalar ~200:- för el på en av Teslas snabbladdare?…

Om jag inte hade ngt val skulle inte jag bry mig om att ladda några kWh på en Tesla-snabbladdare. Köpa en bil av Tesla å andra sidan… Nej. Det skulle jag inte kunna göra så länge Elon stöttar Trump och motarbetar Ukraina och NATO. Och även om Elon helt plötsligt skulle svänga helt och bli Ukrainas största förkämpe är det mkt möjligt att jag fortf. skulle bojkotta Tesla pga. Trump.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Elon säljer en S Plaid till Trump :)

Lite ny info i talet.
Trumps vitalitet är imponerande.

Senast redigerad av Tellus, redigerad totalt 2 gång.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

jonasl skrev: 11 mar 2025 16:37
Det är ju lätt att säga att andra borde sälja sina bilar när man inte har en själv :-)
Ja, exakt!
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

SwedishAdvocate skrev: 11 mar 2025 20:32

:?:

Är det inte 'rätt rejäl skillnad' på att köpa några kWh el för typ ~200 spänn jämfört med att köpa en bil för ~650K eller mer?… Hur mkt vinst gör Elon om man betalar ~200:- för el på en av Teslas snabbladdare?…

Om jag inte hade ngt val skulle inte jag bry mig om att ladda några kWh på en Tesla-snabbladdare. Köpa en bil av Tesla å andra sidan… Nej. Det skulle jag inte kunna göra så länge Elon stöttar Trump och motarbetar Ukraina och NATO. Och även om Elon helt plötsligt skulle svänga helt och bli Ukrainas största förkämpe är det mkt möjligt att jag fortf. skulle bojkotta Tesla pga. Trump.
Det är helt enkelt en observation att Tesla-laddarna är fortsatt flitigt använda båda av Tesla-ägare och ägare till andra bilar. Det är ett betydligt enklare sätt att visa sitt missnöje att låta bli att ladda där än att sälja sin Tesla. Men så verkar inte ske.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Inlägg av Lerumsexpressen »

På svenska kallas det hyckleri, på engelska virtue signaling, då det handlar om att signalera goda värderingar utan att leva upp till dem, att ge sina pengar till Elon fast man med tangenterna säger sig ogilla allt det den gossen gör.
Man kan även använda ordet slacktivism, då det rör sig om att uttrycka stöd för en sak på nätet men inte agera i verkligheten.
Även ord som online-hyckleri eller performativ aktivism som passar in på Elon ogillare som ändå laddar på SuC
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Känns det inte lite som ett halmstrå att säga att "Men folk laddar fortfarande på superchargers" när kursen är i fritt fall och försäljningen går uselt ?

..Dessutom påstår väl tesla/elon att det inte görs vinst på Suc ?
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Tellus skrev: 11 mar 2025 21:22
Elon säljer en S Plaid till Trump :)

Lite ny info i talet.
Trumps vitalitet är imponerande.

Bilhandlare Trumps stödanteckningar/försäljningspitch (från Musk?) med priser på bilarna. Färgkodade så att han skulle veta vilken som var vilken
https://www.gettyimages.ca/detail/news- ... popup=true
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Re: Aktien TSLA

Inlägg av lem »

Mycket skit som kastas runt. Är nedan sant kommer det definitivt påverka Teslas aktie! Är detta verkligen riktigt? Kan bli fritt fall!

Bosse Westermark:
"Carl Heath, forskare på Rise skriver idag följande på Linkedin:
Idag har USA en sittande president som lanserar en egen kryptovaluta där oligarker och företagsledare anonymt kan överföra miljontals dollar direkt till hans privata fickor. En president som öppet säljer möten i Ovala rummet för 5 miljoner dollar styck. Det är USAs verklighet efter bara sex veckor med Trump tillbaka vid makten, och som senator Chris Murphy minutiöst dokumenterar i sin alarmerande genomgång. Se den gärna. Den är viktig. Vi behöver förstå detta, för att kunna fatta bättre beslut när det gäller våra förhållanden till USA idag.
Låt oss följa korruptionens eskalerande tidslinje. 17 januari. Trump lanserar sin "memecoin" – en mekanism där vem som helst kan skicka pengar till presidenten utan att lämna spår. En vecka senare, på installationsdagen, beviljar Trump oljebolagens önskelista efter att de donerat en miljard dollar till hans kampanj. Fem dagar senare avskedas 17 generalinspektörer vars jobb det är att övervaka myndigheters regelefterlevnad.
Sedan sätter korruptionsmaskineriet fart på allvar. Arbetsmarkandsmyndigheten NLRB görs maktlös genom strategiska avskedanden, vilket gynnar Elon Musk vars företag har flera ärenden under utredning. Samtidigt belönas Trumps kabinettmedlemmar med aktier värda 800 000 dollar i hans medieföretag. Aktier som kan köpas ut av vem som helst som vill ha inflytande över federala departement.
Musk, nu med ofattbar makt inom administrationen, ser snabbt resultaten. Ett pågående rättsligt ärende mot SpaceX läggs plötsligt ned. Konsumentskyddsmyndigheten CFPB, som utredde Musks företag, stängs ned.
Scenerna blir alltmer surrealistiska. Trump använder Vita husets makt för att medla i en tvist mellan den saudiska golfligan och PGA – en tvist där han själv har ekonomiska intressen. Justitiedepartementet instrueras att pausa tilllämpningen av lagar som förbjuder amerikanska företag att muta utländska regeringar. Mest chockerande är nog ändå borgmästaren Eric Adams korruptionsåtal, som öppet avskrivs i utbyte mot politisk lojalitet. Händelsen får sex jurister att avgå i protest.
I februari når skandalerna nya höjder. Utrikesdepartementet beställer plötsligt Teslas för 400 miljoner dollar. FDAs neurologiska avdelning ser 20 personer avskedas samma helg som Musks företag Neuralink väntar på godkännande från just den avdelningen. Skattemyndigheten IRS skär bort 7 000 tjänster, främst de som granskar miljardärer och storföretag.
För Sverige och Europa är det skrämmande att se USA utvecklas längs samma bana som Putins Ryssland gjort. I två decennier har vi bevittnat hur Putin byggde ett system där oligarker berikas i utbyte mot politisk lojalitet, där rättssystem används som vapen mot motståndare, där statliga kontrakt tilldelas vänner och allierade. Samma kleptokratiska recept appliceras nu i Washington.
Det är inget mindre än ett systemskifte i världens mäktigaste land. Det här är hur demokratier dör."
end
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

lem skrev: 12 mar 2025 11:11
Mycket skit som kastas runt. Är nedan sant kommer det definitivt påverka Teslas aktie! Är detta verkligen riktigt? Kan bli fritt fall!

Bosse Westermark:
"Carl Heath, forskare på Rise skriver idag följande på Linkedin:
Idag har USA en sittande president som lanserar en egen kryptovaluta där oligarker och företagsledare anonymt kan överföra miljontals dollar direkt till hans privata fickor. En president som öppet säljer möten i Ovala rummet för 5 miljoner dollar styck. Det är USAs verklighet efter bara sex veckor med Trump tillbaka vid makten, och som senator Chris Murphy minutiöst dokumenterar i sin alarmerande genomgång. Se den gärna. Den är viktig. Vi behöver förstå detta, för att kunna fatta bättre beslut när det gäller våra förhållanden till USA idag.
Låt oss följa korruptionens eskalerande tidslinje. 17 januari. Trump lanserar sin "memecoin" – en mekanism där vem som helst kan skicka pengar till presidenten utan att lämna spår. En vecka senare, på installationsdagen, beviljar Trump oljebolagens önskelista efter att de donerat en miljard dollar till hans kampanj. Fem dagar senare avskedas 17 generalinspektörer vars jobb det är att övervaka myndigheters regelefterlevnad.
Sedan sätter korruptionsmaskineriet fart på allvar. Arbetsmarkandsmyndigheten NLRB görs maktlös genom strategiska avskedanden, vilket gynnar Elon Musk vars företag har flera ärenden under utredning. Samtidigt belönas Trumps kabinettmedlemmar med aktier värda 800 000 dollar i hans medieföretag. Aktier som kan köpas ut av vem som helst som vill ha inflytande över federala departement.
Musk, nu med ofattbar makt inom administrationen, ser snabbt resultaten. Ett pågående rättsligt ärende mot SpaceX läggs plötsligt ned. Konsumentskyddsmyndigheten CFPB, som utredde Musks företag, stängs ned.
Scenerna blir alltmer surrealistiska. Trump använder Vita husets makt för att medla i en tvist mellan den saudiska golfligan och PGA – en tvist där han själv har ekonomiska intressen. Justitiedepartementet instrueras att pausa tilllämpningen av lagar som förbjuder amerikanska företag att muta utländska regeringar. Mest chockerande är nog ändå borgmästaren Eric Adams korruptionsåtal, som öppet avskrivs i utbyte mot politisk lojalitet. Händelsen får sex jurister att avgå i protest.
I februari når skandalerna nya höjder. Utrikesdepartementet beställer plötsligt Teslas för 400 miljoner dollar. FDAs neurologiska avdelning ser 20 personer avskedas samma helg som Musks företag Neuralink väntar på godkännande från just den avdelningen. Skattemyndigheten IRS skär bort 7 000 tjänster, främst de som granskar miljardärer och storföretag.
För Sverige och Europa är det skrämmande att se USA utvecklas längs samma bana som Putins Ryssland gjort. I två decennier har vi bevittnat hur Putin byggde ett system där oligarker berikas i utbyte mot politisk lojalitet, där rättssystem används som vapen mot motståndare, där statliga kontrakt tilldelas vänner och allierade. Samma kleptokratiska recept appliceras nu i Washington.
Det är inget mindre än ett systemskifte i världens mäktigaste land. Det här är hur demokratier dör."
end
No offence, men jag tror inte varken Carl Heath eller Bosse W fattar krypto. Vilket jävla snömos. Att man lanserar en egen shitcoin handlar inte om att få pengar via oligarker. Det handlar om att få in pengar från idioter - som alla andra pyramidspel.

Oligarkerna kan betala med BTC eller vad som helst. Det gjordes väl för övrigt i lika stor utsträckning till Biden?

Jag tror ju att Trump är en mer korrupt politiker än de flesta men resonemanget ovan hänger inte ihop.

Alla republikaner vill montera ned federala systemet och ta bort skatter, regler och sånt som påverkar deras förmögenhet eller deras möjligheter till att utveckla sina företag på bekostnad av miljön eller allmänheten. Så det är ju knappast unikt för Trump.

Om man inte fattat varför Elon pivotade till Trump så här är en TLDR;

* En kandidat som inte har en kompass, utan dras till makt.
* Wokeness-febern som Elon hatar
* Minst tre omfattande federala processer mot Elon och Tesla läggs ned (SEC, DOJ, NHTSA). Tydligen så viktigt för Elon att han är beredd att tanka Teslas varumärke helt för att avleda från detta. Så går det när man ljuger friskt för alla i tio år.
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

repulsiv skrev: 11 mar 2025 21:50
Känns det inte lite som ett halmstrå att säga att "Men folk laddar fortfarande på superchargers" när kursen är i fritt fall och försäljningen går uselt ?

..Dessutom påstår väl tesla/elon att det inte görs vinst på Suc ?
Att sluta använda PC och ladda på SuC har ju i varje fall större effekt än om man säljer sin Tesla som en del uppmanar till. Den bilen har ju Tesla redan fått betalt för. Elon tjänar endast pengar på den om man laddar på SuC eller betalar för PC eller reperationer på Tesla.

Från Facebook-gruppen. Inte min bil. Runt tio Teslor på Kungsholmen fick denna uppmaning. Man undrar just vem man skall sälja bilen till och om lapparna upphör om den byter ägare...
Skärmavbild 2025-03-12 kl. 18.43.25.png
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare

Inlägg av DanneB »

X låg nere för många nyligen efter en DDOS-attack och det var tydligen någon hackergrupp som supportade Palestina.
Nu har Anonymous gett sig in i leken också.

Tesla Model S 90D
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Lerumsexpressen skrev: 11 mar 2025 21:42

På svenska kallas det hyckleri, på engelska virtue signaling, då det handlar om att signalera goda värderingar utan att leva upp till dem, att ge sina pengar till Elon fast man med tangenterna säger sig ogilla allt det den gossen gör.
Man kan även använda ordet slacktivism, då det rör sig om att uttrycka stöd för en sak på nätet men inte agera i verkligheten.
Även ord som online-hyckleri eller performativ aktivism som passar in på Elon ogillare som ändå laddar på SuC [Min u.]
Första försöket blev raderat så jag prövar väl igen då…

Jag undrar ifall det finns någon som inte hycklar. Elon kanske… Å ena sidan kallar han folk för "pedo guy" och svarar med fraser som "f u retard".

https://www.theguardian.com/technology/ ... do-twitter
https://yle.fi/a/74-20135497

Å andra sidan skriver han det här på Xitter: "Please post a bit more positive, beautiful or informative content on this platform".

https://uk.news.yahoo.com/f-king-hypocr ... 56231.html

Om inte det är hyckleri så vet inte jag. Sen har vi ju även hans nuvarande inställning till statsstöd. Ta emot statsstöd gick tydligen utmärkt när han själv behövde det. Sen när han själv inte behövde det längre så blev det annat ljud i skällan…

Personligen så anser jag att det är omöjligt att fullt ut leva efter etiska och moraliska principer i det här samhället. Om man överhuvudtaget har några dvs…

Har man inga som helst moraliska eller etiska principer kanske det är möjligt, men det vet jag ingenting om.

Om jag av ideologiska skäl t.ex. enbart vill handla på det statliga apoteket, så tycker inte jag att det är rimligt att jag ska behöva ta betydande omvägar bara för att hämta ut en receptbelagd medicin som jag eller någon närstående eventuellt behöver.

Jag kör inte elbil, så jag kan inte bedöma hur svårt det är att undvika Teslas snabbladdare, men sammantaget tycker jag att dom understrukna argumenten ovan speglar en helt orimlig inställning som endast syftar till att förminska och relativisera etiska och moraliska ställningstaganden som riktar sig mot Elon och det bilföretag som han är VD för, och rätt stor aktieägare i.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Oj, Doge med Elon i spetsen la ut nya underlag för den korruption och det slöseri som de hittat inom statsapparaten i USA.

90% av dessa är kopplade till USAID, 35% av besparingarna är från dessa fyra kontrakt:
Detection and mitigation of pandemics and novel disease threats.
Funding for a program that seeks to stabilize regions of Iraq liberated from ISIS by improving social and economic conditions.
Reaching every at-risk community and household with malaria services
Quality assurance for medical products used in USAID's response to HIV, maternal and child nutrition, malaria, and other infectious disease and pandemic threats.

Fyra helt onödiga och helt klart korrumperade delar. Vem kan behöva system för att upptäcka och minska risken för pandemier, eller minska malaria eller se till att mediciner som används verkligen är säkra?
Model Y LR.
Model S70D
backe

Inlägg av backe »

Nu finns det en doge-tracker, där man kan se hur mycket som är BS och faktiska besparingar. Om de 8% som kvarstår faktiskt är besparingar låter jag vara osagt.

https://doge.muskwatch.com/
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

backe skrev: 13 mar 2025 09:33
Nu finns det en doge-tracker, där man kan se hur mycket som är BS och faktiska besparingar. Om de 8% som kvarstår faktiskt är besparingar låter jag vara osagt.

Att 92% skulle vara "BS" stämmer inte alls, det är alltså 8% av påstådda besparingar som "Musk Watch" anser sig kunna verifiera, "sanningen" ligger sannolikt någonstans mellan dessa siffror, men att DOGE skulle vara 92% "BS" är iaf direkt felaktigt.

Jag tror också helt klart att Musk/DOGE överdriver besparingarna rejält, men det är inga som helst tvivel att "Musk Watch" gör precis samma sak, fast åt andra hållet.

"Musk Watch" använder också en annan definition av besparingar än DOGE, vilken som är mest korrekt har jag svårt att bedöma, men även här gissar jag att sanningen ligger någonstans i mitten.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Man kan se det så här också, under februari steg de federala utgifterna till 603 miljarder dollar, en ökning med 40 miljarder jämfört med februari 2024. Så hur det verkligen går för Doge är en bra fråga. Nu kan det vara lite tidigt att se på ett resultat över tid.

Besparingarna av Doges arbete är så små att de knappt är mätbara, enligt den konservativa tankesmedjan Manhattan Institute.

https://www.expressen.se/nyheter/varlde ... dutgifter/
Model Y LR.
Model S70D
backe

Inlägg av backe »

fth skrev: 13 mar 2025 11:07

Att 92% skulle vara "BS" stämmer inte alls, det är alltså 8% av påstådda besparingar som "Musk Watch" anser sig kunna verifiera, "sanningen" ligger sannolikt någonstans mellan dessa siffror, men att DOGE skulle vara 92% "BS" är iaf direkt felaktigt.

Jag tror också helt klart att Musk/DOGE överdriver besparingarna rejält, men det är inga som helst tvivel att "Musk Watch" gör precis samma sak, fast åt andra hållet.

"Musk Watch" använder också en annan definition av besparingar än DOGE, vilken som är mest korrekt har jag svårt att bedöma, men även här gissar jag att sanningen ligger någonstans i mitten.

/fth
Jag tycker DOGE är 100% BS, så 92% var ändå snällt.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

backe skrev: 13 mar 2025 13:00

/fth
Jag är själv rätt kritisk till DOGE, inte till grundtanken att minska statligt slöseri, men till genomförandet.

Jag är också rätt övertygad om att siffrorna är uppblåsta, och att dom i vissa fall verkar slänga ut hela barnhem med badvattnet.

Med det sagt så är jag också helt övertygad om att siffrorna absolut inte är 100% felaktiga, lika säker som jag är på att siffrorna på "Musk Watch" inte är 100% korrekta.

Källkritik har jag efterlyst många gånger i den här tråden, bara för att någon är kritisk till Elon Musk betyder faktiskt inte att dom är 100% korrekta, ärliga, eller objektiva, lika lite som att det faktum att någon har en positiv inställning till Elon Musk, Tesla, DOGE eller annat relaterat fenomen betyder att dom är 100% missledda, oärliga, vinklade etc.

Sanningen, som för det mesta, ligger troligen någonstans i mitten, har man svarta eller vita skygglappar på så är det svårt att se detta.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare

Inlägg av RareEarth »

fth skrev: 13 mar 2025 13:18
backe skrev: 13 mar 2025 13:00

/fth
Jag är själv rätt kritisk till DOGE, inte till grundtanken att minska statligt slöseri, men till genomförandet.

Jag är också rätt övertygad om att siffrorna är uppblåsta, och att dom i vissa fall verkar slänga ut hela barnhem med badvattnet.

Med det sagt så är jag också helt övertygad om att siffrorna absolut inte är 100% felaktiga, lika säker som jag är på att siffrorna på "Musk Watch" inte är 100% korrekta.

Källkritik har jag efterlyst många gånger i den här tråden, bara för att någon är kritisk till Elon Musk betyder faktiskt inte att dom är 100% korrekta, ärliga, eller objektiva, lika lite som att det faktum att någon har en positiv inställning till Elon Musk, Tesla, DOGE eller annat relaterat fenomen betyder att dom är 100% missledda, oärliga, vinklade etc.

Sanningen, som för det mesta, ligger troligen någonstans i mitten, har man svarta eller vita skygglappar på så är det svårt att se detta.

/fth
Det är väldigt sällan sanningen ligger någonstans i mitten. Rent allmänt alltså.
Skriv svar