Ombordladdare
Moderator: Redaktion
Ombordladdare
Är det någon som har en trasig Ombordladdare liggandes, som jag skulle kunna få eller köpa för en billig penning ?
Re: Ombordladdare
Ända sedan jag köpte bilen i oktober har jag haft problem med AC laddningen.
Det började med att bilen bara laddade på 2 faser (om den var trasig när jag köppte den eller om den gick sönder efter jag fick den vet jag inte)
Först så brydde jag mig inte så mycket om det man fick ju i alla fall nästan 7kw och man kunde ju också ladda den andra elbilen på den lediga fasen samtidigt.
Men efter ett tag började det att strula mer och mer (bilen kopplade ner laddningen efter ca 1 timma samt att man inte kunde automatstarta laddning längre).
Jag började då att kolla om det fanns några ombordladdare på skrotarna och det fanns det ju, men de var väldigt dyra 12-20 tusen.
Till slut hittade jag en på en norsk skrot för ca 7000 kr.
Laddaren sitter monterad innanför bakskärmen omedelbart under laddporten och är ganska stor och tung 15-20 kg.
Själva bytet är inte så svårt bara många moment och många saker att ta loss så det tog ca 8 timmar för mig (skulle jag göra det igen så skulle det nog gå
på ca halva tiden)
Jag skall försöka ge en beskrivning i punktform:
1. Börja med att ställa upp bilen så att du åtminstånde kan gå runt den och att du har någon sorts lyftmöjlighet i bak
(funkar också att ha bilen på någon form av uppkörningsramper)och sätt fjädringen i "jack mode"
2. Sänk ner rutorna på framdörrarna och öppna frunk, bagage, samt vänster bakdörr (du behöver bara öppna bakdörren lite, glipa på ca 30 cm)
3. Börja att ta loss tröskelplasten samt plasten vid bakre dörrstolpen vid bakdörren, fäll sedan ner bakre sätena och jobba dig bakåt genom att ta loss
diverse täckplaster samt sidomattor.
4. ta loss bagaetröskelplasten och plasten på sidorna av bagaget samt bagagemattan (nu borde du se laddaren och om du har CCS uppdaterat bilen ser du en halvgenomskinlig låda som blinkar)
5. Ta loss den bakersta "hasplåten" under bilen (laddaren har kylvatten och dataanslutning under bilen)
6. Montera ur frunkbehållaren och Hepafiltret så att du kan komma åt att göra bilen strömlös.
7. Gå in i bilens dator under menyn "säkerhet" och stäng av bilen.
8. Vänta 2 min och koppla sedan ifrån jordsladden på 12v batteriet, samt koppla loss högspänningslopen så att bilen blir helt strömlös.
9. Skruva loss CCSboxen och lägg den åt sidan (man behöver inte koppla loss den)
10.Nu är det dax att kolla så att bilen verkligen blivit strömlös innan vi lossar några högspänningssladdar, och för att göra det lossar vi täckplåten på laddaren och öppnar försiktigt det
nedre oranga locket, och med en voltmeter som klarar minst 500v kollar vi så att det inte finns någon spänning mellen + och - samt mellan jord (mät +- +jord -jord)
11.Sätt nu en kylvattenklämma på både övre och undre kylslangarna samt ta loss dem (det går bra att samla upp det lilla kylvatten som läcker ut i en glasslåda eller liknande)
12.Ta loss dataanslutningen samt lossa de två fästskruvarna under bilen
13.Lossa nu de grova kablarna som går till laddporten (Man behöver inte lossa skruvarna helt) och dra ur dem,
lossa sedan kablarna som går till batteriet och dra ur dem (märk dem om de inte är märkta)
14.Lossa jordflätan och fästskruvarna på sidan av boxen (hela fästet skall följa med när du lyfter ur boxen)
15. Nu är det dax att lyfta ur laddaren den är ganska tung och "batterikablarna" är fästa med buntband på boxens nedre hörn, så det är lämpligt att vara två
eller att förbereda något "mellanlägg" så att man kan få loss kablarna.
16.Nu är laddaren bortmonterad och då är det ju bara att göra tvärt om för att få dit den nya.
17.Förbered någon slags stödladdning innan du kopplar tillbaka högspänningsloop och 12v batteriet (När man har bytt någon sak i högspänningskretsen kommer inte bilen att kunna starta och därmed inte
heller kunna ge ström till 12v batterit förrän man har ominstallerat programvaran) Bilen kommer i detta läge att vara helt beroende av 12v och dra ca450w under den knappa timme som det kommer att ta.
Jag hade ingen laddare som klarade att ge tillräkligt med energi så jag tog ett annat större bilbatteri och kopplade parralellt med teslans batteri.
18.Koppla tillbaka högspänningslopen och 12v batteriet och gå in och sätt dig i bilen, vänta tills datorn har startat (bilen kommer att klaga "kan inte starta" "bokatid för service" "kan inte ladda"
"boka tid för service" "programvaran behöver ominstalleras") Gå då in i serviceläge och under menyn service välger du att "ominstallera programvara" välj sedan det föreslagna alternativet.
Nu är det bara att vänta (du kommer att höra att bilen går igenom och aktiverar modul för modul) efter ca 30 min kommer bilen att vara klar och fungera som den skall.
19.passa på att köra "avluftning av kylsystem" innan du använder bilen. (bilen kommer också att vilja kalibrera falkvinngdörrar har du inte plats att göra det där du står kan du alltid göra det senare)
20. klart dax att testa om bilen laddar som den skall (både ac och dc)
Efter detta så fungerar laddningen perfekt!
Lite bilder:
Det började med att bilen bara laddade på 2 faser (om den var trasig när jag köppte den eller om den gick sönder efter jag fick den vet jag inte)
Först så brydde jag mig inte så mycket om det man fick ju i alla fall nästan 7kw och man kunde ju också ladda den andra elbilen på den lediga fasen samtidigt.
Men efter ett tag började det att strula mer och mer (bilen kopplade ner laddningen efter ca 1 timma samt att man inte kunde automatstarta laddning längre).
Jag började då att kolla om det fanns några ombordladdare på skrotarna och det fanns det ju, men de var väldigt dyra 12-20 tusen.
Till slut hittade jag en på en norsk skrot för ca 7000 kr.
Laddaren sitter monterad innanför bakskärmen omedelbart under laddporten och är ganska stor och tung 15-20 kg.
Själva bytet är inte så svårt bara många moment och många saker att ta loss så det tog ca 8 timmar för mig (skulle jag göra det igen så skulle det nog gå
på ca halva tiden)
Jag skall försöka ge en beskrivning i punktform:
1. Börja med att ställa upp bilen så att du åtminstånde kan gå runt den och att du har någon sorts lyftmöjlighet i bak
(funkar också att ha bilen på någon form av uppkörningsramper)och sätt fjädringen i "jack mode"
2. Sänk ner rutorna på framdörrarna och öppna frunk, bagage, samt vänster bakdörr (du behöver bara öppna bakdörren lite, glipa på ca 30 cm)
3. Börja att ta loss tröskelplasten samt plasten vid bakre dörrstolpen vid bakdörren, fäll sedan ner bakre sätena och jobba dig bakåt genom att ta loss
diverse täckplaster samt sidomattor.
4. ta loss bagaetröskelplasten och plasten på sidorna av bagaget samt bagagemattan (nu borde du se laddaren och om du har CCS uppdaterat bilen ser du en halvgenomskinlig låda som blinkar)
5. Ta loss den bakersta "hasplåten" under bilen (laddaren har kylvatten och dataanslutning under bilen)
6. Montera ur frunkbehållaren och Hepafiltret så att du kan komma åt att göra bilen strömlös.
7. Gå in i bilens dator under menyn "säkerhet" och stäng av bilen.
8. Vänta 2 min och koppla sedan ifrån jordsladden på 12v batteriet, samt koppla loss högspänningslopen så att bilen blir helt strömlös.
9. Skruva loss CCSboxen och lägg den åt sidan (man behöver inte koppla loss den)
10.Nu är det dax att kolla så att bilen verkligen blivit strömlös innan vi lossar några högspänningssladdar, och för att göra det lossar vi täckplåten på laddaren och öppnar försiktigt det
nedre oranga locket, och med en voltmeter som klarar minst 500v kollar vi så att det inte finns någon spänning mellen + och - samt mellan jord (mät +- +jord -jord)
11.Sätt nu en kylvattenklämma på både övre och undre kylslangarna samt ta loss dem (det går bra att samla upp det lilla kylvatten som läcker ut i en glasslåda eller liknande)
12.Ta loss dataanslutningen samt lossa de två fästskruvarna under bilen
13.Lossa nu de grova kablarna som går till laddporten (Man behöver inte lossa skruvarna helt) och dra ur dem,
lossa sedan kablarna som går till batteriet och dra ur dem (märk dem om de inte är märkta)
14.Lossa jordflätan och fästskruvarna på sidan av boxen (hela fästet skall följa med när du lyfter ur boxen)
15. Nu är det dax att lyfta ur laddaren den är ganska tung och "batterikablarna" är fästa med buntband på boxens nedre hörn, så det är lämpligt att vara två
eller att förbereda något "mellanlägg" så att man kan få loss kablarna.
16.Nu är laddaren bortmonterad och då är det ju bara att göra tvärt om för att få dit den nya.
17.Förbered någon slags stödladdning innan du kopplar tillbaka högspänningsloop och 12v batteriet (När man har bytt någon sak i högspänningskretsen kommer inte bilen att kunna starta och därmed inte
heller kunna ge ström till 12v batterit förrän man har ominstallerat programvaran) Bilen kommer i detta läge att vara helt beroende av 12v och dra ca450w under den knappa timme som det kommer att ta.
Jag hade ingen laddare som klarade att ge tillräkligt med energi så jag tog ett annat större bilbatteri och kopplade parralellt med teslans batteri.
18.Koppla tillbaka högspänningslopen och 12v batteriet och gå in och sätt dig i bilen, vänta tills datorn har startat (bilen kommer att klaga "kan inte starta" "bokatid för service" "kan inte ladda"
"boka tid för service" "programvaran behöver ominstalleras") Gå då in i serviceläge och under menyn service välger du att "ominstallera programvara" välj sedan det föreslagna alternativet.
Nu är det bara att vänta (du kommer att höra att bilen går igenom och aktiverar modul för modul) efter ca 30 min kommer bilen att vara klar och fungera som den skall.
19.passa på att köra "avluftning av kylsystem" innan du använder bilen. (bilen kommer också att vilja kalibrera falkvinngdörrar har du inte plats att göra det där du står kan du alltid göra det senare)
20. klart dax att testa om bilen laddar som den skall (både ac och dc)
Efter detta så fungerar laddningen perfekt!
Lite bilder:
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4383
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Ombordladdare
Så säger dom att det inte går att meka själv med elbilar 

Model Y LR AWD 2022
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9334
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Ombordladdare
Nästa steg blir att laga den gamla ombordladdaren och sälja den för mer än den "nya" kostade. 

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Ombordladdare
Jag har faktiskt varit inne och mätt lite i den gamla laddaren och det verkar vara en diod samt en säkring som är trasig så det verkar vara helt möjligt att laga den.
Alternativt skulle man ju kunna hjälpa någon annan med trasig laddare genom att byta ut en hel modul. tvåan och treans moduler är nog helt lika medans ettan har hand om DC laddningen också.
Alternativt skulle man ju kunna hjälpa någon annan med trasig laddare genom att byta ut en hel modul. tvåan och treans moduler är nog helt lika medans ettan har hand om DC laddningen också.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Ombordladdare
Det där kräver mer hår på bröstet än vad jag har. Snyggt jobbat!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Ombordladdare
Bra jobbat!
Önskar vi hade en avdelning/tråd där inlägg som det här kunde flyttas till så det blir lätt att hitta mek-tips/instruktioner.
Önskar vi hade en avdelning/tråd där inlägg som det här kunde flyttas till så det blir lätt att hitta mek-tips/instruktioner.
Model S P85DL+