fth skrev: ↑14 mar 2025 09:16
Xyborg skrev: ↑14 mar 2025 07:34
fth skrev: ↑13 mar 2025 19:41
Den här grafen över totala intäkter per år tycker jag är rätt sätt att visa utsläppsrätterna i sin rätta proportion.
Av dom intäktsströmmar som går att bryta ut i årsredovisningen så är utsläppsrätter alltså med god marginal den minsta.
Rev.jpg
/fth
Nej nej, företagsekonomisk blir det en helt absurd jämförelse.
Om Tesla omsättning från bilar sjunker 100k USD (alltså de säljer bilar för 100k USD mindre) så sjunker deras vinst med ca 7k USD. Om de säljer utsläppsrätter för 100k USD mindre så sjunker deras vinst med 100k USD.
Utsläppsrätterna är ren vinst, och ska därför ska de såklart ställas i proportion till just vinsten.
Nu kanske vi inte ska göra den här tråden till en tråd om finansiell analys, men jag håller inte med öht.
Utsläppsrätterna uppstår inte genom magi, dom tilldelas baserat på beräkningar av företagens klimatavtryck.
Klimatavtrycket kan företagen påverka genom beslut om produkter, material, metoder, underleverantörer, etc, beslut som alla har kostnader förknippade med sig.
En intäkt är alltid en intäkt, en kostnad är alltid en kostnad, och resultat = intäkter - kostnader. Man kan förstås välja att definiera vilka KPI:er för verksamheten man vill, men att bryta ut en specifik
intäkt och ställa den i relation till
resultatet hör till ovanligheterna.
/fth
Regulatory credits man talar om i dessa sammanhang avser de som man tilldelats beroende på bilarna utsläpp Tank-to-wheel. Alla elbilar räknas som 0g CO2e /km. Oavsett hur de produceras. Tesla får betalt av andra tillverkare för att Teslas och den andra tillverkarens Tank-to-wheel utsläpp ska spridas ut över både Teslas och den andra tillverkarens sålda bilar. Så att den andra tillverkaren klarar utsläppsmålen för sitt (och Teslas) genomsnittliga modellutbud.
Eftersom Tesla oavsett detta endast tillverkar elbilar, som alltså räknas som nollutsläppsbilar, så tillkommer inga kostnader alls för Tesla i detta sammanhang. Det är rena "gratispengar" som ramlar rakt ner på sista raden i resultatet. Varje krona som de inte tilldelas i form av dessa krediter, är alltså en krona minskad vinst. Det är en väldigt relevant parameter. Tar man bort regelverket så att denna intäkt försvinner för Tesla så sjunker Teslas vinst med 100% av den minskade intäkten. Därav har de en särställning jämte intäkterna från bilförsäljningen. Det måste du väl ändå hålla med om?
Utan dessa krediter så sjunker Teslas vinstmarginal under några av sina traditionella konkurrenters. Vad händer om Tesla kan sälja färre krediter p.g.a. sin lägre bilförsäljning - eller om Trump faktiskt fullföljer sina kommunicerade tankar om att ta bort hela systemet med krediterna? Kommer det gagna Tesla? "Follow the money: In the nine months through September 2024, 43% of Tesla's $4.8 billion in net income came from selling regulatory credits to other carmakers."
https://www.axios.com/2025/01/09/tesla- ... dits-trump
Eller om man beskriver det såhär:
https://electrek.co/2025/01/30/a-quarte ... n-bitcoin/
"If it wasn’t for Bitcoin, Tesla’s net income would be down 78% in Q4 2024 compared to Q4 2023.
If you remove regulatory credit, it would be down 86% and Tesla’s earnings would add up to barely more than $1 billion compared to its more than $1 trillion valuation."
Ser man inte då att Tesla uppenbarligen har problem utan dessa krediter och att de har en
viss särställning i deras resultat?