Installerad Starlink på ModelX

Här diskuterar vi Elon Musks övriga företag och projekt.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
rohanshivi1
Teslaägare

Installerad Starlink på ModelX

Inlägg av rohanshivi1 »

IMG-20250308-WA0014.jpg
Förspelet:
Nyligen har mina resor till kundplatser i Finland, Norge, Norra Sverige och på fastlandet i Europa ända till Portugal tredubblats. Därför har jag använt min telefons mobila hotspot oftare för att ansluta till internet i bilen. Denna setup fungerade bra tills jag fick ett samtal medan jag körde, vilket gjorde att bilen kopplade från den mobila hotspoten. Dessutom innebar körning genom avlägsna områden ofta ingen mobil täckning och ingen internetanslutning.

Forskningen:
Jag experimenterade med olika mobila hotspots från leverantörer som Telia, 3 och Telenor, men var och en hade sina unika problem.

Starlink Roam:
Enter Elon! Förra året såg jag många husbilar med vita antenner och undrade om de var kopplade till en specifik leverantör. Min forskning ledde mig till Starlink Internet.

Efter forskning upptäckte jag den senaste satellitmottagaren kallad Starlink Mini med ett abonnemang kallat Starlink Roam, vilket perfekt passade mina behov. Jag beställde hårdvaran från Starlinks webbplats efter att ha bekräftat att Norden ingick i täckningskartan.

Mottagning av hårdvaran:
Jag var så exalterad som ett barn som får sin favoritleksak. Jag gick och lade mig och tänkte att jag skulle installera den på lördagen. Men min upphetsning fick överhanden och jag vaknade klockan 2 på morgonen, gick till en öppen parkeringsplats för att få plats (eftersom FW-dörrarna på ModelX inte kan öppnas helt i garaget) och började installationsprocessen i -6 grader Celsius väder.

Grundläggande montering:
IMG-20250308-WA0021.jpg
Jag behövde montera den på min ModelX, en utmaning på grund av Falcon Wings. Min Tesla-ägargrupp föreslog en sugkoppshållare för framrutan. Efter att ha letat på flera webbplatser hittade jag en på Amazon.

När fästet anlände insåg jag att det kunde passa på det lilla glaset ovanför Falcon Wings. Det passade, även om ledningarna inte var snygga. ModelX Plaids Alcantara-taklinje gör det svårt att fästa något. Jag använde svart eltejp och hoppades att det skulle hålla.

Konfigurationen:
Med installationen klar var det dags att kontrollera täckningen och aktivera abonnemanget. Starlink-appen gjorde installationen och aktiveringsprocessen enkel.
IMG-20250308-WA0003.jpg
Fördelar:
1. Dataanvändning i Europa skiljer sig mellan olika länder, med varierande priser mellan delstater. Starlink Roam tar ut en fast månadsavgift för 50 GB, oavsett plats, inklusive färjebiljetter.

2. Hastigheten är anständig med tanke på rörelsen. På min senaste resa i 110 km/h såg jag en bandbredd på 144 Mbps på en kall dag. Jag förväntar mig bättre hastigheter under soliga sommardagar.

3. Bästa Wi-Fi-täckning i klassen. Med bilen i Camp Mode (Teslas sätt att hålla 12V-anslutningen aktiv för strömförsörjning) upplevde jag utmärkt Wi-Fi-täckning även när jag satt långt från den parkerade bilen.

Nackdelar:
1. Dyrt! Hårdvaran kostar runt $400-$500, plus den månatliga abonnemangsavgiften.

2. Hinder som träd, tunnlar och underfarter orsakar frekventa avbrott.

3. Potentiellt mer lämplig för husbilar med familjer som tittar på TV eller kommersiella skåpbilar som används för reparationer längs motorvägen eller utanför nätet.

Jag är för närvarande i en 30-dagars provperiod och bedömer fortfarande dess prestanda och lämplighet för mina behov. Jag kommer att uppdatera er om några dagar om jag behåller det eller återlämnar det.

Tack för att du läste!
  • Thanks & Regards,
    Rohan Sharma
    rohanshivi1@gmail.com

Cars I Drive:
    2023 Tesla Model X Plaid
    2021 Tesla Model Y LR
    2020 MB GLB 200d AMG
    2020 MB CLA 200 AMG
    2019 MB A-Class A200 AMG
    [/s]
Användarvisningsbild
rohanshivi1
Teslaägare

Re: Installerad Starlink på ModelX

Inlägg av rohanshivi1 »

Correction: Subscription Cost: 400-450SEK monthly for Starlink Roam 50Gig
  • Thanks & Regards,
    Rohan Sharma
    rohanshivi1@gmail.com

Cars I Drive:
    2023 Tesla Model X Plaid
    2021 Tesla Model Y LR
    2020 MB GLB 200d AMG
    2020 MB CLA 200 AMG
    2019 MB A-Class A200 AMG
    [/s]
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias894955

Inlägg av T4s »

Nice!

Köpte en mini förra veckan. Vilket fäste köpte du?
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Måste bara fråga, om dataanslutningen bröts när du fick samtal, kör du iphone då ? för det har jag aldrig råkat ut för med android.
Användarvisningsbild
rohanshivi1
Teslaägare

Inlägg av rohanshivi1 »

T4s skrev: 09 mar 2025 15:22
Nice!

Köpte en mini förra veckan. Vilket fäste köpte du?
This one: https://www.amazon.se/dp/B0DLKYJNML?ref ... asin_title
  • Thanks & Regards,
    Rohan Sharma
    rohanshivi1@gmail.com

Cars I Drive:
    2023 Tesla Model X Plaid
    2021 Tesla Model Y LR
    2020 MB GLB 200d AMG
    2020 MB CLA 200 AMG
    2019 MB A-Class A200 AMG
    [/s]
Användarvisningsbild
rohanshivi1
Teslaägare

Inlägg av rohanshivi1 »

repulsiv skrev: 09 mar 2025 15:28
Måste bara fråga, om dataanslutningen bröts när du fick samtal, kör du iphone då ? för det har jag aldrig råkat ut för med android.
Det kan stämma! Med iPhones är det ofta frekventa avbrott, förutom att internetpriserna varierar mellan olika länder.
  • Thanks & Regards,
    Rohan Sharma
    rohanshivi1@gmail.com

Cars I Drive:
    2023 Tesla Model X Plaid
    2021 Tesla Model Y LR
    2020 MB GLB 200d AMG
    2020 MB CLA 200 AMG
    2019 MB A-Class A200 AMG
    [/s]
Användarvisningsbild
LasseJson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars838608

Inlägg av LasseJson »

Vad har du för mobilabonnemang? Om privat så kanske du har en operatör som har familjeanknytning som du kan lägga till?
Med obegränsat så borde du klara runt 50GB även utanför Sverige (med EU surfen).

Ha det sen i en mobilrouter så slipper du internetdela från mobilen.

Vanligt mobilt bredband funkar generellt bara i Sverige så det ser jag inte som ett alternativ för dig.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Jag har ofta använt en Teltonikarouter med externa antenner och 12v-matning i bilen, har ett obegränsat abonnemang via jobbet med tvillingkort som jag brukar sätta i den på semestern. Annars sitter det i min dator. Har egentligen inte upplevt några nackdelar alls med den lösningen.

Det har mest varit för att övriga familjen inte ska behöva slösa på sina datapotter och slippa mecka med internetdelning till plattor och datorer under långa resor men bilen har fått ansluta också. Sen flyttas den med till semesterboendet så har man full uppkoppling där med.

Tyvärr är det bara en 4G-router, så hastigheten blir därefter. Borde uppgradera till 5G men en router av samma kaliber med 5G kostar lite för mycket i nuläget.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
rohanshivi1
Teslaägare

Inlägg av rohanshivi1 »

jonasl skrev: 09 mar 2025 20:25
Jag har ofta använt en Teltonikarouter med externa antenner och 12v-matning i bilen, har ett obegränsat abonnemang via jobbet med tvillingkort som jag brukar sätta i den på semestern. Annars sitter det i min dator. Har egentligen inte upplevt några nackdelar alls med den lösningen.

Det har mest varit för att övriga familjen inte ska behöva slösa på sina datapotter och slippa mecka med internetdelning till plattor och datorer under långa resor men bilen har fått ansluta också. Sen flyttas den med till semesterboendet så har man full uppkoppling där med.

Tyvärr är det bara en 4G-router, så hastigheten blir därefter. Borde uppgradera till 5G men en router av samma kaliber med 5G kostar lite för mycket i nuläget.
Det verkar som att din Teltonika-router och 4G-anslutning har varit en pålitlig lösning för att hålla din familj uppkopplad under resor och på semesterboenden.

Även om Starlink erbjuder en uppgradering, kommer det med betydande nackdelar. Den höga kostnaden och frekventa anslutningsförluster, även med mindre hinder som träd eller undergångar, gör det mindre sömlöst. Även om du kanske förväntar dig bättre prestanda på soliga dagar på grund av förbättrad vågutbredning, har det överlag inte visat sig vara en tillfredsställande ersättning för de 4G/5G-routrar du nämnde.

Slutligen har jag beslutat att returnera Starlink, eftersom det inte uppfyllde mina förväntningar som ett hållbart alternativ.
  • Thanks & Regards,
    Rohan Sharma
    rohanshivi1@gmail.com

Cars I Drive:
    2023 Tesla Model X Plaid
    2021 Tesla Model Y LR
    2020 MB GLB 200d AMG
    2020 MB CLA 200 AMG
    2019 MB A-Class A200 AMG
    [/s]
Skriv svar