Nu behöver inte det här stämma, men efterfrågan kan väl inte vara så stor om det är leverans inom ett par veckor på en helt nylanserad bil.
Du vet att Tesla tillverkar ett par miljoner bilar om året right?
Även när Model 3 var ny var det bara ett par veckors leveranstid. Jag fick min på 3 veckor tex.
De har en historik av att leverera väldigt snabbt.
Tesla har aldrig tillverkat två miljoner bilar på ett år och kommer inte göra det i år heller.
Levererar man snabbt så betyder det att efterfrågan är relativt låg. Man tillverkar runt 6000 bilar/vecka i normala fall.
Om du tycker att kort väntetid tyder på hög efterfrågan så är det helt ok för mig
När Tesla sålde som bäst var leveranstiden ca 1 månad. Så du har fel i ditt påstående.
Att väntetiden som längst varit 1 månad är såklart väldigt fel. Den var 6-8 veckor när jag beställde och den har varit längre än det.
Sen har man sålt väldigt lite MY Ett tag så bör rimligen ha ackumulerat ordrar.
Nu behöver inte det här stämma, men efterfrågan kan väl inte vara så stor om det är leverans inom ett par veckor på en helt nylanserad bil.
Du vet att Tesla tillverkar ett par miljoner bilar om året right?
Även när Model 3 var ny var det bara ett par veckors leveranstid. Jag fick min på 3 veckor tex.
De har en historik av att leverera väldigt snabbt.
Tesla har aldrig tillverkat två miljoner bilar på ett år och kommer inte göra det i år heller.
Levererar man snabbt så betyder det att efterfrågan är relativt låg. Man tillverkar runt 6000 bilar/vecka i normala fall.
Om du tycker att kort väntetid tyder på hög efterfrågan så är det helt ok för mig
När Tesla sålde som bäst var leveranstiden ca 1 månad. Så du har fel i ditt påstående.
Att väntetiden som längst varit 1 månad är såklart väldigt fel. Den var 6-8 veckor när jag beställde och den har varit längre än det.
Sen har man sålt väldigt lite MY Ett tag så bör rimligen ha ackumulerat ordrar.
Jämför med övriga säger jag bara. Finns ingen som är snabbare på att leverera nytillverkade bilar.
Nu behöver inte det här stämma, men efterfrågan kan väl inte vara så stor om det är leverans inom ett par veckor på en helt nylanserad bil.
Väljer du Longrange med bakhjulsdrift så är leveranstiden Juni.... hur skall vi tolka de siffrorna?
Extremt hög efterfrågan?
Meningslöst att spekulera när vi inte vet vilka modeller dom tillverkar flest av och vilka marknader de prioriterar per modell att skicka bilarna till.
Nu behöver inte det här stämma, men efterfrågan kan väl inte vara så stor om det är leverans inom ett par veckor på en helt nylanserad bil.
Väljer du Longrange med bakhjulsdrift så är leveranstiden Juni.... hur skall vi tolka de siffrorna?
Extremt hög efterfrågan?
Meningslöst att spekulera när vi inte vet vilka modeller dom tillverkar flest av och vilka marknader de prioriterar per modell att skicka bilarna till.
Nu behöver inte det här stämma, men efterfrågan kan väl inte vara så stor om det är leverans inom ett par veckor på en helt nylanserad bil.
Väljer du Longrange med bakhjulsdrift så är leveranstiden Juni.... hur skall vi tolka de siffrorna?
Extremt hög efterfrågan?
Meningslöst att spekulera när vi inte vet vilka modeller dom tillverkar flest av och vilka marknader de prioriterar per modell att skicka bilarna till.
Absolut, helt meningslös tråd.
Eftersom ingen här rimligen kan veta hur det går för teslas försäljning så är ju allt som skrivs spekulationer. Det är ju syftet med tråden. Att spekulera baserat på det vi vet.
Nu behöver inte det här stämma, men efterfrågan kan väl inte vara så stor om det är leverans inom ett par veckor på en helt nylanserad bil.
Väljer du Longrange med bakhjulsdrift så är leveranstiden Juni.... hur skall vi tolka de siffrorna?
Extremt hög efterfrågan?
Meningslöst att spekulera när vi inte vet vilka modeller dom tillverkar flest av och vilka marknader de prioriterar per modell att skicka bilarna till.
Absolut, helt meningslös tråd.
Eftersom ingen här rimligen kan veta hur det går för teslas försäljning så är ju allt som skrivs spekulationer. Det är ju syftet med tråden. Att spekulera baserat på det vi vet.
Håller med, men om det är som earplugged säger inte är någon mening att spekulera så blir tråden meningslös.
Nu behöver inte det här stämma, men efterfrågan kan väl inte vara så stor om det är leverans inom ett par veckor på en helt nylanserad bil.
Väljer du Longrange med bakhjulsdrift så är leveranstiden Juni.... hur skall vi tolka de siffrorna?
Extremt hög efterfrågan?
Meningslöst att spekulera när vi inte vet vilka modeller dom tillverkar flest av och vilka marknader de prioriterar per modell att skicka bilarna till.
Absolut, helt meningslös tråd.
Eftersom ingen här rimligen kan veta hur det går för teslas försäljning så är ju allt som skrivs spekulationer. Det är ju syftet med tråden. Att spekulera baserat på det vi vet.
Ja jag är helt med på att det bara är spekulationer än så länge, men att dra slutsatsen att efterfrågan är låg för hela modellprogrammet baserat på leveranstid för en variant kändes lite väl långsökt
Nu behöver inte det här stämma, men efterfrågan kan väl inte vara så stor om det är leverans inom ett par veckor på en helt nylanserad bil.
Väljer du Longrange med bakhjulsdrift så är leveranstiden Juni.... hur skall vi tolka de siffrorna?
Extremt hög efterfrågan?
Meningslöst att spekulera när vi inte vet vilka modeller dom tillverkar flest av och vilka marknader de prioriterar per modell att skicka bilarna till.
Absolut, helt meningslös tråd.
Eftersom ingen här rimligen kan veta hur det går för teslas försäljning så är ju allt som skrivs spekulationer. Det är ju syftet med tråden. Att spekulera baserat på det vi vet.
Ja jag är helt med på att det bara är spekulationer än så länge, men att dra slutsatsen att efterfrågan är låg för hela modellprogrammet baserat på leveranstid för en variant kändes lite väl långsökt
Jag kan få alla dina spekulationer att bli långsökta också om jag vill, men det är mer intressant om du kan komma med en annan spekulation som känns rimlig.
Det jag känner till är att man ser ut att ha påbörjat leveranser av MYLR så det är troligt att den är prioriterad i produktionen, och om då väntetiden är kort så är min tanke att det är lägre efterfrågan än jag förväntat mig. Jag har inte heller skrivit eller antytt att jag har rätt, så det är ingen större mening att försöka påstå att jag har fel då jag själv inte påstått att jag har rätt.
Mångdubbla samtidigt skatten på bensin & diesel.
Morot och piska. Funkar bevisligen.
Blir en intressant prisökning på dagligvaror som är beroende av drivmedel för transport och framställning, om man klagar på matpriser nu så är det ingenting mot vad en mångdubbel dieselskatt skulle ge.
Skulle sätta bra fart på inflationen också.
För ett par år sedan var dieselpriserna närmare dubbla mot nu. Samtidigt var matpriserna närmare hälften. Så den logiken går inte riktigt ihop.
Det är ett ganska enkelt samband dyrare insatsvaror ökar priset på den färdiga produkten.
Det duggade tätt med aviseringar om prishöjningar när drivmedelspriserna ökade tidigare.
Nu behöver inte det här stämma, men efterfrågan kan väl inte vara så stor om det är leverans inom ett par veckor på en helt nylanserad bil.
Du vet att Tesla tillverkar ett par miljoner bilar om året right?
Även när Model 3 var ny var det bara ett par veckors leveranstid. Jag fick min på 3 veckor tex.
De har en historik av att leverera väldigt snabbt.
Tesla har aldrig tillverkat två miljoner bilar på ett år och kommer inte göra det i år heller.
Levererar man snabbt så betyder det att efterfrågan är relativt låg. Man tillverkar runt 6000 bilar/vecka i normala fall.
Om du tycker att kort väntetid tyder på hög efterfrågan så är det helt ok för mig
När Tesla sålde som bäst var leveranstiden ca 1 månad. Så du har fel i ditt påstående.
Vad är min slutsats och hur ändrar ditt påstående det?
Halva efterfrågan mot när den var på topp?
[Ett diagram som uppges visa 10 dagars försäljning i ett land med ~8,888 milj. inv.]
Månad mars per dag.
Vore intressant att se två diagram för de senaste ~6 månaderna. Ett som visar försäljningen i China, och ett annat som visar resten av Teslas globala försäljning.
[Ett diagram som uppges visa 10 dagars försäljning i ett land med ~8,888 milj. inv.]
Månad mars per dag.
Vore intressant att se två diagram för de senaste ~6 månaderna. Ett som visar försäljningen i China, och ett annat som visar resten av Teslas globala försäljning.
[Ett diagram som uppges visa 10 dagars försäljning i ett land med ~8,888 milj. inv.]
Månad mars per dag.
Vore intressant att se två diagram för de senaste ~6 månaderna. Ett som visar försäljningen i China, och ett annat som visar resten av Teslas globala försäljning.
Ok. Gjorde ett litet försök. Hittade "W-European" fram till jan. i år. Och där är ju inte de riktigt stora nergångarna i t.ex. Tyskland och Frankrike i feb. med…
Nu behöver inte det här stämma, men efterfrågan kan väl inte vara så stor om det är leverans inom ett par veckor på en helt nylanserad bil.
Du vet att Tesla tillverkar ett par miljoner bilar om året right?
Även när Model 3 var ny var det bara ett par veckors leveranstid. Jag fick min på 3 veckor tex.
De har en historik av att leverera väldigt snabbt.
Tesla har aldrig tillverkat två miljoner bilar på ett år och kommer inte göra det i år heller.
Levererar man snabbt så betyder det att efterfrågan är relativt låg. Man tillverkar runt 6000 bilar/vecka i normala fall.
Om du tycker att kort väntetid tyder på hög efterfrågan så är det helt ok för mig
När Tesla sålde som bäst var leveranstiden ca 1 månad. Så du har fel i ditt påstående.
Att väntetiden som längst varit 1 månad är såklart väldigt fel. Den var 6-8 veckor när jag beställde och den har varit längre än det.
Sen har man sålt väldigt lite MY Ett tag så bör rimligen ha ackumulerat ordrar.
Tror du måste svarat på fel inlägg då jag inte skrivit att den varit som längst 1 månad.
Du vet att Tesla tillverkar ett par miljoner bilar om året right?
Även när Model 3 var ny var det bara ett par veckors leveranstid. Jag fick min på 3 veckor tex.
De har en historik av att leverera väldigt snabbt.
Tesla har aldrig tillverkat två miljoner bilar på ett år och kommer inte göra det i år heller.
Levererar man snabbt så betyder det att efterfrågan är relativt låg. Man tillverkar runt 6000 bilar/vecka i normala fall.
Om du tycker att kort väntetid tyder på hög efterfrågan så är det helt ok för mig
När Tesla sålde som bäst var leveranstiden ca 1 månad. Så du har fel i ditt påstående.
Att väntetiden som längst varit 1 månad är såklart väldigt fel. Den var 6-8 veckor när jag beställde och den har varit längre än det.
Sen har man sålt väldigt lite MY Ett tag så bör rimligen ha ackumulerat ordrar.
Tror du måste svarat på fel inlägg då jag inte skrivit att den varit som längst 1 månad.
Du svarade fel innan då jag inte hade skrivit något om leveranstid när Tesla sålde som mest
Mycket märkligt skriven artikel i DN där det inte bara framgår att Tesla är ett märke som står inför ett 20-procentigt prisras. Det framgår även att världens Teslor håller på att falla ihop pga kvalitetsproblem.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Mycket märkligt skriven artikel i DN där det inte bara framgår att Tesla är ett märke som står inför ett 20-procentigt prisras. Det framgår även att världens Teslor håller på att falla ihop pga kvalitetsproblem.
Den är bakom betalvägg.. av ingressen ser det ut som att det är begagnatpriserna de tror ska gå ner och det stämmer med vad Blocket har rapporterat. Handlar kvalitetsproblemen om dåliga besktningsresultat eller är det något annat?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Mycket märkligt skriven artikel i DN där det inte bara framgår att Tesla är ett märke som står inför ett 20-procentigt prisras. Det framgår även att världens Teslor håller på att falla ihop pga kvalitetsproblem.
Den är bakom betalvägg.. av ingressen ser det ut som att det är begagnatpriserna de tror ska gå ner och det stämmer med vad Blocket har rapporterat. Handlar kvalitetsproblemen om dåliga besktningsresultat eller är det något annat?
[/quote]
Det är en artikel som enligt mig är exempel på riktigt dålig journalistik där de blandar danska besiktningsresultat med att ”Tesla saknar rostskydd”. DN brukar vara bättre än så här men just nu går drevet mot Tesla och de hänger uppenbarligen på. Ska se om jag kan summera punkterna i artikeln om någon dag eller två, såvida ingen annan hinner före.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Sammanfattning av artikeln i DN. Egentligen ska den läsas i sin helhet men då den är bakom betalväg kommer de huvudsakliga punkterna här:
• Svårt att sälja begagnade Teslor: Bilhandlare tvekar att ta in Teslor, och priserna sjunker på andrahandsmarknaden.
• Priserna kan sjunka upp till 20 %: Enligt Ronny Svensson (vd på Ynnor) kommer Teslas begagnatpriser att falla ytterligare.
• Elon Musks politiska svängning påverkar varumärket: Tesla förknippas mer med Musk, vilket har lett till vandalism och minskad försäljning, särskilt i Europa.
• Vissa företag slutar använda Tesla som tjänstebil: Skanska har stoppat Tesla som tjänstebil, delvis på grund av kvalitetsproblem.
• Dåliga besiktningsresultat: Teslor har högre underkännandenivåer än andra bilar i samma prisklass, ofta på grund av problem med hjulupphängning, bromsar och styrning.
• Marknadsproblem: Tesla tappar kraftigt i försäljning i Europa, särskilt i Tyskland där försäljningen minskat med 76 % under början av 2025.
• Rekommendation till Teslaägare: Om man planerar att sälja inom kort kan det vara smart att göra det nu innan priserna sjunker ytterligare.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Sammanfattning av artikeln i DN. Egentligen ska den läsas i sin helhet men då den är bakom betalväg kommer de huvudsakliga punkterna här:
• Svårt att sälja begagnade Teslor: Bilhandlare tvekar att ta in Teslor, och priserna sjunker på andrahandsmarknaden.
• Priserna kan sjunka upp till 20 %: Enligt Ronny Svensson (vd på Ynnor) kommer Teslas begagnatpriser att falla ytterligare.
• Elon Musks politiska svängning påverkar varumärket: Tesla förknippas mer med Musk, vilket har lett till vandalism och minskad försäljning, särskilt i Europa.
• Vissa företag slutar använda Tesla som tjänstebil: Skanska har stoppat Tesla som tjänstebil, delvis på grund av kvalitetsproblem.
• Dåliga besiktningsresultat: Teslor har högre underkännandenivåer än andra bilar i samma prisklass, ofta på grund av problem med hjulupphängning, bromsar och styrning.
• Marknadsproblem: Tesla tappar kraftigt i försäljning i Europa, särskilt i Tyskland där försäljningen minskat med 76 % under början av 2025.
• Rekommendation till Teslaägare: Om man planerar att sälja inom kort kan det vara smart att göra det nu innan priserna sjunker ytterligare.
Liknande budskap i USA.
According to data from Car Gurus, used Tesla prices have fallen twice as fast (-3.7 percent) as the wider car market (-1.5 percent) over the last 90 days. Year over year, used Tesla prices are down 7.5 percent, compared to 2.8 percent for the market as a whole. And that's on top of steep depreciation caused by a series of new car price cuts over the past few years, as well as rental car companies and other companies disposing of fleets of Teslas en masse.
The Model 3 has been on sale longer than the Model Y, and you'd expect the older cars to have depreciated more. Indeed, the average price of a 2017 Model 3 is just under $20,000 now. But even recent model years are shedding value rapidly—a model-year 2022 Model 3 is worth just $25,000 on average.
Model Y prices have decreased by a greater degree, although the higher MSRP and younger age of the Y mean prices haven't dropped quite as far as the 3, yet. But CarGurus has seen between 16–21 percent drops for each model year of the Model Y, year over year.
Nu har det gått 25 dagar av Mars och 678 Tesla har registrerats i Sverige enligt car.info.
Första 25 dagarna av Mars ifjol var det 2039.
Är det fortfarande möjligt att det är någon annan anledning till försäljningstappet än att gemene man inte längre kan stå ut med Musk och starkt sammankopplar honom med märket?