Model 3 2025 LFP KWH

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Knape22
Inlägg: 10
Blev medlem: 11 maj 2024 08:40

Model 3 2025 LFP KWH

Inlägg av Knape22 »

Har skaffat en 2025 model 3 RWD med LFP batteri.
Brukar ladda när jag är nere på 20-30% och laddar i princip alltid till 100%.
Brukar inte bry mig om att kolla hur många kWh jag laddat men vid senaste laddningen gjorde jag detta då jag anlände med 7,4% och ville räkna på om kalibreringen var ok.
Jag laddade 58 kWh och batteriet skall vara på 60 kWh med 57,5 kWh användbart.
Hur går detta ihop när jag startade laddningen med 7,4%?
Om kalibreringen stämmer är batteriet på 62.44 Kwh, kan det verkligen stämma?
Om man bara ska räkna med 57.5 kWh som är användbart är min BMS helt snurrig.
IMG_0880.png
IMG_0878.jpeg
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4191
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Model 3 2025 LFP KWH

Inlägg av Tellus »

Förluster vid laddningen och batteriuppvärmning kan vara förklaring
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Knape22
Inlägg: 10
Blev medlem: 11 maj 2024 08:40

Re: Model 3 2025 LFP KWH

Inlägg av Knape22 »

Batteriet var förkonsitionerat till 39 grader när jag anlände till SUC så känns osannolikt att det skulle vara det men jag satt iofs i bilen under laddning så skulle kunna vara AC osv som dragit så mycket.
Men om jag har förstått det rätt så ser man bara den delen av batteriet som är användbart så då skulle jag använt mer än 7,4% av batteriet på AC osv under laddningen.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4191
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Model 3 2025 LFP KWH

Inlägg av Tellus »

Knape22 skrev: 16 mar 2025 04:54
Batteriet var förkonsitionerat till 39 grader när jag anlände till SUC så känns osannolikt att det skulle vara det men jag satt iofs i bilen under laddning så skulle kunna vara AC osv som dragit så mycket.
Men om jag har förstått det rätt så ser man bara den delen av batteriet som är användbart så då skulle jag använt mer än 7,4% av batteriet på AC osv under laddningen.
Ok! Vet inte hur varmt det batteriet vill bli, men om vi antar att batteriet hade rätt temperatur så är det ändå 5-10% förluster vid DC laddning som inte går att komma ifrån.
A/C och bilens datorer drar nog inte mer än ca 1kW.
När man laddar hemma(AC) är förlusterna runt 20%, beroende på ampere(högre ger mindre förluster)
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Knape22
Inlägg: 10
Blev medlem: 11 maj 2024 08:40

Re: Model 3 2025 LFP KWH

Inlägg av Knape22 »

Då blir det väldigt logiskt och jag slipper oroa mig för okalibrerat batteri.
Stort tack förklaringen!
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5994
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model 3 2025 LFP KWH

Inlägg av AAKEE »

Som Tellus skriver.

Det blir aldrig bara 5% förlust bid en laddning oavsett vad andra appar eller folk säger.

10% minst måste man räkna med*


Bilen överdriver laddad energi på skärmen och på appen med samma andel som bufferten är på batteriet, dvs i normalfallet 4.5%.

Det man ser på skärmen i bilen eller appen som + XX kWh är alltså överdrivet med 1/0.955 = 4.7%

En LFP med 60 kWh-batteriet har 60.5kWh Full pack When new, och bufferten är 4.5% av aktuell kapacitet, dvs ”usable” 57.8kWh om batteriet är estimerat till 60.5kWh av BMS.

Laddar du från 0-100% kommer bilen dock rapportera +60.5 kWh avrundat till 60 eller 61 kWh.


Laddar man med max AC 11kW kommer förlusten bara för att bilen är vaken att vara ~0.3kW ~ 3%. Laddar man långsammare ökar förlusten pga längre tid som bilen är vaken.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar