Toyota bZ4X

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Fredrik j
elbilist

Re: Toyota bZ4X

Inlägg av Fredrik j »

manneson skrev: 16 mar 2025 10:06
Fredrik j skrev: 16 mar 2025 05:41
Sambon jobbar på vårdcentral där dom en Yaris hybrid som poolbil för att åka ärenden med. Hon pratar mycket gott om den och förvånansvärt ofta för att vara så ointresserad av bilar.
Jag tolkar henne som att den ger ett pålitligt intryck.
Hade en helt ny sån som hyrbil förra året. Hemsk IMO.
Mkt bullrig på motorvägen, motorn knackar som en diesel. Tändningslås med nyckel som måste vridas om. Analoga mätare från forntiden. Kass infotainment. Ingen värmning via app.
Dyr är den också.
Du är helt enkelt inte målgruppen.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

SwedishAdvocate skrev: 15 mar 2025 23:46
Nu gillar ju inte jag SUV/Crossover av principskäl, men måste ändå ge Toyota att jag tycker de fått till exteriördesignen på både bZ4X, C-HR och Lexus RZ. Mer tveksam till Urban Cruiser. Gillade dock fälgsidorna på den. Tycker även de borde placerat ventilationsutblåsen under mittskärmen på Lexusen istället för ovanför. Och hade naturligtvis tagit den runda ratten till Lexusen om jag nu av någon anledning skulle köra en sån och hade möjlighet att välja.
Undrar om det finns rund ratt till Lexus sportigare modell. Är det inte liknande styrning som på ett flygplan, ratten vrids bara lite åt varje håll?
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

Off Grid Byggaren skrev: 16 mar 2025 11:48
SwedishAdvocate skrev: 15 mar 2025 23:46
Nu gillar ju inte jag SUV/Crossover av principskäl, men måste ändå ge Toyota att jag tycker de fått till exteriördesignen på både bZ4X, C-HR och Lexus RZ. Mer tveksam till Urban Cruiser. Gillade dock fälgsidorna på den. Tycker även de borde placerat ventilationsutblåsen under mittskärmen på Lexusen istället för ovanför. Och hade naturligtvis tagit den runda ratten till Lexusen om jag nu av någon anledning skulle köra en sån och hade möjlighet att välja.
Undrar om det finns rund ratt till Lexus sportigare modell. Är det inte liknande styrning som på ett flygplan, ratten vrids bara lite åt varje håll?
Cybertruck ska ju ha steer by wire och det ska inte behövas så stora rattrörelser om man ska svänga mycket, så det ska inte göra så mycket om blinkersen sköts av en knapp på ratten, det ska tydligen vara besvärligaste med pilotratt om man måstr vrida flera varv på den och blinkersen styrs av knapp på ratten, som på model3

Hur det är på denna vet jag inte,jag hade ju en Toyota men tröttnade på att vänta på de skulle komma med en elbil för tre år sedan när jag började leta efter en elbil. Bz4x gick det ju inte så bra för först, hjulen trillade av och den hade jättekort räckvidd. Nöjd med att jag valde en Model Y tillverkad i Kina i stället
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

manneson skrev: 16 mar 2025 10:06
Hade en helt ny sån som hyrbil förra året. Hemsk IMO.
Mkt bullrig på motorvägen, motorn knackar som en diesel.
Vilken motor då ?

Men bullrig är den på motorväg, allt över 70km/h är inte så roligt, men det är inte vad bilen är tillverkad för heller.

Å andra sidan är teslorna (3/Y iaf) rätt bullriga med, inte lika illa, men priset är ju ett annat också.
Tändningslås med nyckel som måste vridas om.
Givetvis finns keyless om man nu vill ha det, men det är föga förvånande att man inte väljer till det på en hyrbil.
Analoga mätare från forntiden.
..min tesla saknar HELT mätarhus snacka om forntiden!

Ärligt talat, analoga mätare regerar, oavsett om dom är fejkade (välgjorda) med skärm eller helt äkta.

Sämst av allt är att helt sakna mätarhus, det är riktigt sniket,.
Kass infotainment. Ingen värmning via app.
Väljer man till bränslevärmare kan man afaik styra en från app, men igen, på en hyrbil väljer knappast företaget till sådant.

Infotainmenten är inte så bra, men det är inte teslas heller, toyota stöder iaf android auto, vilket tesla inte har..
Dyr är den också.
Dyr ? 250k ? vad kostar teslas billigaste bil ? det dubbla ? ..Och då får man som sagt varken mätarhus eller android auto.. :roll:
Skriv svar